Lessers luisteren niet en zijn bang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:09

Vickz schreef:
Ja bange kinderen luisteren inderdaad slecht, ik heb een kindje en dat gaat steeds de teugels strak nemen, wat ergens ook logisch is. Maar waar velen van mijn pony's erg nerveus van worden of de teugels uit hun handen proberen te trekken. Waardoor zij nog banger word. Maar als ik vraag om de teugels langer te maken luistert ze niet (ook uit angst) dan leg ik uit dat de pony dit fijner vind en dat strakke teugeltjes hem pijn kunnen doen dan ga ik er even naast lopen zodat ze rustig haar teugels kan langer nemen en kan zien dat paardje dan lief is. Maar iedere les hebben we hetzelfde probleem :( Dit is zo een kindje waarvan ik me afvraag of ze paardrijden leuk vind...


Fijn dat je een concrete situatie omschrijft! Het kan best zijn dat ze eigenlijk niet wil; wie weet willen de ouders raag dat ze paardrijdt, maarja wat doe je er aan?

Ik zou bij zo een kindje niet telkens iets blijven vragen wat ze niet kan/durft. Ook zou ik niet gaan uitleggen waaróm het niet mag, want haar angst is toch sterker dan dat. Ik zou haar uit de groep halen en terug laten gaan naar longe lessen waar ze eerst een riempje aan het zadel of een touw om de nek kan vastklampen totdat ze wat meer ontspannen kan zitten. Dan leren de teugels op maat vast te houden terwijl ze het riempje of touw nog vast heeft (compliment als het lukt) en vervolgens proberen (nog aan de longe) of het lukt om de teugels op maat te houden. Pas als dat lukt van de longe af en als dat lukt weer de groep in. Dan kan twee lessen duren of 20, maar dat maakt niet uit; uiteindelijk leert ze het wel.

Uiteraard zou ik niet tegen de ouders zeggen dat ze te slecht kan rijden voor de groepsles , anders krijg je daar misschien strijd over... je kunt zeggen dat je haar graag extra aandacht dmv prive lessen wilt geven om aan haar talent nóg beter tot uiting te laten komen (dat is immers ook zo).

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:11

Poeh, k ben blij dat jij m'n instructie niet bent...
Ik ben ook iedere keer dat ik ga rijden weer een beetje bang hoor, en dat kan bij mij soms ook een half uur duren voordat ik gekalmeerd ben.
Kan je niet tegen mensen en hun eigenschappen dan moet je er denk ik ook geen les aan geven.. Vraag me eerder af of je zelf het lesgeven nog wel leuk vindt..
En ik vind het paardrijden hartstikke leuk, maar ook hartstikke eng en dat overheerst nog altijd hoor.
Ik denk dat, als je niet met angstige ruiters om kan gaan in de les, je deze ook geen les moet geven, als je daar zelf niet toe in staat bent.

Ik ben ook zo'n ruiter die ontzettend moeite heeft met teugels loslaten, en soms moet dat inderdaad 100x tegen me gezegd worden als ik aan het rijden ben. Zou een fijne zijn als ik dan m'n instructrice dit over me zag zeggen op een forum..

appeltje93
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:14

De enige manier om angst te overwinnen, is het bereiken van je doel belangrijker vinden dan het risico wat je ermee loopt. Misschien moet er iets meer uitdaging komen voor de ruitertjes. Ik weet niet of je dit al doet, maar het organiseren van een wedstrijd eens in de zoveel tijd zou hieraan bij kunnen dragen. Ze werken dan echt ergens naartoe en dat motiveert om je over dingen heen te zetten :)

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:23

chelle_dora schreef:
Poeh, k ben blij dat jij m'n instructie niet bent...
Ik ben ook iedere keer dat ik ga rijden weer een beetje bang hoor, en dat kan bij mij soms ook een half uur duren voordat ik gekalmeerd ben.
Kan je niet tegen mensen en hun eigenschappen dan moet je er denk ik ook geen les aan geven.. Vraag me eerder af of je zelf het lesgeven nog wel leuk vindt..
En ik vind het paardrijden hartstikke leuk, maar ook hartstikke eng en dat overheerst nog altijd hoor.
Ik denk dat, als je niet met angstige ruiters om kan gaan in de les, je deze ook geen les moet geven, als je daar zelf niet toe in staat bent.

Ik ben ook zo'n ruiter die ontzettend moeite heeft met teugels loslaten, en soms moet dat inderdaad 100x tegen me gezegd worden als ik aan het rijden ben. Zou een fijne zijn als ik dan m'n instructrice dit over me zag zeggen op een forum..


Maar wat zou ze dan kunnen doen met die angstige ruiters. ook mensen die lesgeven leren bij, nieuwe trucjes enzo.

Panache <3

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:25

Briefjes hangen en regeltjes meegeven helpt allemaal niet. Consequentie wel. Als ik zie dat er een ruitertje vertrekt, terwijl zijn/haar spullen niet opgeruimd zijn, dan roep ik die gewoon terug. Dat hoef je maar twee keer te doen, en de derde keer vragen ze zelf al of ze nog iets kunnen doen. Kinderen doen niks liever dan met pony's bezig zijn ! In de vakantie organiseer ik altijd een Grote Poetsdag. Pads en dekens worden dan afgeborsteld en tuig en bitten gepoetst. Ik geef de kinderen dan een drankje en een plak cake, en het is altijd erg gezellig. Ze vragen zelf al wanneer de volgende Grote Poetsdag is. Tuig die ze zelf gepoetst hebben, dragen ze automatisch meer zorg voor. Ik bouw ook altijd een klein competitief element in de lessen. Ik zet kegeltjes in de les, en diegene die een kegel omrijdt, trakteert de volgende keer zijn groepje op snoepjes. Vinden ze erg leuk, én ze letten beter op bij wat ze doen. Bij gevorderden zet je de kegels dan korter bij elkaar. Angstige kindjes laat ik ponyspelletjes doen. Om het eerst slalommen in stap bijvoorbeeld, of een klein trailparcoursje. Zoiets lijkt hen niet beangstigend omdat er geen snelheid inzit en door het spelelement 'vergeten' ze bang te zijn. Of organiseer een ponypoetsdag. Diegene met de mooist gepoetste en gevlochten pony wint een halster. Bij ons moeten de grotere kindjes de kleinere helpen met poetsen en opzadelen. Zo ontstaat er een groepssfeer. Een klein onderling dressuurwedstrijdje helpt ook altijd.
En je hoeft heus niet altijd 'lief' te zijn tegen de kinderen, dat zijn ze ook niet tegen mij. Ik heb er al uit de les gehaald met de woorden : nu mag jij de les verder geven, want je weet het toch beter dan ik !
En dan zet ik mij aan de kant en is het aan hen. Doen ze maar één keer, hoor ;)
Beugels van het zadel halen (bij gevorderden) wil ook al eens helpen. Of zeggen : als je nu niet stil bent, mag jevolgende keer op mijn paard rijden :D Daar zijn ze pas écht bang van :))
Kinderen die aan de teugels hangen laat ik met sidepull rijden, of in combinatie met een halsriem. Er is echt voor alles een oplossing, als je maar écht wilt.
Dit zijn de dingen die bij ons wel werken.

Born to slide, forced to work

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:25

Tja.. Maar als je op voorhand al niet met zulke mensen om kunt gaan, zou ik er geen les van willen. Zijn genoeg instructrices die wél met zulke mensen om kunnen gaan. Je gaat toch ook niet in het ziekenhuis als verpleegster werken als je niet zo goed tegen bloed of zieke mensen kan, ondanks dat je het wel kan leren, als het je niet ligt, ga je dan orienteren op andere mensen..

Ze zal goed zijn in wat ze doet, maar niet met angstige ruiters en volgens mij liggen daar d'r interesses ook niet. Kan, mag, maar poeh, ben blij dat het dus mijn instructrice niet is.

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:28

chelle_dora schreef:
Tja.. Maar als je op voorhand al niet met zulke mensen om kunt gaan, zou ik er geen les van willen. Zijn genoeg instructrices die wél met zulke mensen om kunnen gaan. Je gaat toch ook niet in het ziekenhuis als verpleegster werken als je niet zo goed tegen bloed of zieke mensen kan, ondanks dat je het wel kan leren, als het je niet ligt, ga je dan orienteren op andere mensen..

Ze zal goed zijn in wat ze doet, maar niet met angstige ruiters en volgens mij liggen daar d'r interesses ook niet. Kan, mag, maar poeh, ben blij dat het dus mijn instructrice niet is.


Nu geef je weer geen tips maar kraak je ts alleen nog maar meer af.
Ts heeft een probleem, heeft haar OP niet heel lekker geformuleerd maar al weer meer onderbouwd. Ze komt op het enorme bokt en hoopt dat iemand haar hiermee kan helpen, want ze wil LEREN.

Bah weet je dit is echt de reden dat ik steeds minder op bokt post en alleen maar meelees.

Panache <3

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:34

Er zijn nochtans al heel wat nuttige tips voorbijgekomen, vind ikzelf. :)
Ik denk gewoon dat het bij TS vooral een gebrek aan ervaring is wat haar parten speelt. Én nog belangrijker : om les te geven aan beginners en kinderen moet je uit het juiste hout gesneden zijn, en dat is niet iedereen gegeven !
Laatst bijgewerkt door sevke op 05-12-13 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Born to slide, forced to work

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:34

Ze kwam in de openingspost niet op mij over als iemand die wilde leren, sorry hoor :+

Na even de andere posts erbij te hebben gepakt, denk ik dat er met een andere instelling lesgegeven moet worden. De frustraties van alles voor en na het rijden even aan de kant schuiven en alleen even richten op wat de ruiters en paarden in de les doen.
Als je merkt dat bepaalde ruiters niet goed in een groep kunnen rijden (eigen zin doen, veel angst, snel afgeleid) stel dan met deze ruiters een schema op dat er prive les is of dat ze met z'n 2en in 1 les rijden in plaats van met 8 man in een les. En met de ruiters die wel zonder problemen doorkomen, een groep vormen. Ik denk dat als je de structuur en samenstelling van je groepen veranderd, je al de helft geholpen bent.
Ruiters die niet willen galopperen, kunnen tijdens de galop toch gewoon op de binnenhoefslag draven?

Ik heb op de vorige stal ook met m'n pony in een "groepsles" gereden, verschillende niveau's en reden we met z'n 4en of 5en max... Ik kon en wilde (en durfde!) ook niet altijd te galopperen en dan bleef ik op de binnenhoefslag draven en als ik dan daarna wilde galopperen nam ze mij even apart, ging de rest even stappen of draven op de binnenhoefslag en kon ik even in alle rust galopperen. Meer individueel kijken en minder naar alleen maar de groep te kijken.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:31

Thuis heb ik er niet zoveel last van, een enkele maar daarvan weet je al dat het geen blijver is (die uitzondering daargelaten). Echter op mijn werk. Rijden ze 2 jaar kunnen nog geen paard zadelen, laat staan in een groepje rijden. Of van die kletsen die overal omheen draaien maar rijden ho maar. We planten ze vaak ook bewust bij elkaar als ze hopeloos zijn of bij betere/slechtere als het er wel in zit. Soms zitten ze ook elkaar op te naaien en willen ze allemaal afstappen. een groepje is de minst talentvolle ruiter nu bezig haar betere vriendinnetjes die best leuk kunnen rondsturen te zorgen dat ze op het paard blijven. Die hebben ook spannings buik/hoofdpijn.
echter is het wel de uitdaging die meiden aan het rijden te krijgen. En met een deel lukt dat en de andere moeten wat ze willen, willen ze bij mij blijven lessen, willen ze priveles, willen ze wel blijven rijden....

En dan heb je het groepje dat gewoon wilt paard zitten om even lekker aan wat anders te denken als de problemen thuis.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 02:15

Vickz schreef:
Ja dat wel :) vind het altijd aangenaam om tips te ontvangen ;)

Ja bange kinderen luisteren inderdaad slecht, ik heb een kindje en dat gaat steeds de teugels strak nemen, wat ergens ook logisch is. Maar waar velen van mijn pony's erg nerveus van worden of de teugels uit hun handen proberen te trekken. Waardoor zij nog banger word. Maar als ik vraag om de teugels langer te maken luistert ze niet (ook uit angst) dan leg ik uit dat de pony dit fijner vind en dat strakke teugeltjes hem pijn kunnen doen dan ga ik er even naast lopen zodat ze rustig haar teugels kan langer nemen en kan zien dat paardje dan lief is. Maar iedere les hebben we hetzelfde probleem :( Dit is zo een kindje waarvan ik me afvraag of ze paardrijden leuk vind...

Heb je dan iets van een bokriempje of iets om de hals wat ze vast mag houden?

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:19

geen last van gehad wel eens dat kinderen bang waren voor een bepaald paard omdat ze verhalen hadden gehoord maar dan uiteindelijk viel het ze wel reuze mee.

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:27

ik heb een kindje van 11 jr. wat op mijn shetlander rijd, ze heeft op een manege leren rijden, en nu komt ze alleen nog maar bij mij rijden. ik ga op de fiets naast haar mee en de pony is aangelijnd.
toch zou ik graag willen dat zei zelfstandig zou kunnen rijden, maar ik durf dat lijntje echt nog niet los te doen, omdat zei nog geen baas is over die pony. zo goed kan ze nog niet rijden, maar hoe leer ik haar dat? :+

Fitii

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: België

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:01

Ik merk inderdaad dat de kindjes steeds banger en flauwer worden, vooral dan de 6-7-8 jarigen. Een paard mag gewoon geen paard meer zijn. Als paard een keer hoest wenen ze, als paard hoofd even beweegt wenen ze, als paard te snel of te traag gaat wenen ze, als iets niet meteen lukt wenen ze... Terwijl het echt stuk voor stuk gouden pony's zijn. Gelukkig zijn er ook genoeg anderen die dolgraag paardrijden en met zoveel mogelijk vrijwillig komen helpen. Bij die eerste groep zie ik dan ook veel kinderen die min of meer verplicht worden door de ouders om toch maar paard te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:26

Ik heb les gehad van iemand die bij de bereden politie heeft lesgegeven. Bij hem was het vaak schreeuwen en schelden als je iets niet deed, en veel mensen konden dat niet hebben. Als je gewoon luisterde kon je het prima met hem vinden. Ik heb van hem leren galopperen en dat paard gewoon op z'n donder geven als die ging klieren. Wel allemaal terecht natuurlijk.

Daarna ben ik bij hem weggegaan omdat het een beginnersles was en ik meer wou. Ik ben toen meerdere malen hard gevallen omdat ik bijna geen aandacht kreeg. Ben erg bang geworden en gestopt op de manege.

Ondertussen had ik een verzorgpaard en toen ben ik gaan lessen bij de eigenaar van stal. Hij liet mij vaak mijn ding doen en ik mocht alles proberen wat hij de rest van de lessers ook liet doen, om het paard te leren kennen. Als ik iets niet durfde kon ik vertellen waar ik bang voor was, vaak had hij dan een verklaring wat ik fout deed waardoor dat paard aan de kletter ging (teugels losgooien, onrustig zitten etc.)

Ik heb hier hard aan gewerkt en voor mijn verzorgpaard ben ik helemaal niet meer bang. Ik word hartstikke goed begeleid en ik krijg hartstikke fijne, afwisselende les. Helemaal super dus!

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:07

als inderdaad 'n paard hoest of een keer struikelt zijn ze gelijk geschrokken die kinderen. zou ik dat vroeger ook hebben gehad dan??? Ik kan 't me niet herinneren. ik dacht dat ik niet zo flauw was hoor.

Menyanthes
Berichten: 204
Geregistreerd: 08-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:37

Toen ik leerde paardrijden, was dat gedril ook niet. Tuurlijk heb ik ook zo mijn momenten gehad dat ik bang was etc. Ik heb eigenlijk altijd al fijne instructice's gehad. Als ik iets niet wilde of niet durfde, hoefde dat ook niet. Dan deden we het de volgende les samen o.i.d :j

You can't start the new chapter of your life, if you keep re-reading the last one..

marachels

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-02-09
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:37

Ik ben niet bepaald een bange ruiter, maar soms als het even niet lukte kon ik toch wat onzeker worden, als er dan ook nog op een iet wat 'boze' manier aan mij vertelt werd wat ik allemaal moest doen, terwijl ik al zo mijn best deed, liet ik ook wel eens een traantje vallen.
Het was echt niet dat ik het niet wilde, maar soms lukt het gewoon écht even niet, hoe hard je ook je best doet. Zeker in (grotere)groepslessen wordt er ook echt wel eens wat over het hoofd gezien, dus om de lessers meteen lui etc. te noemen, vind ik ook niet helemaal op zijn plaats.
Verder klinkt het inderdaad als een slechte match tussen instructrice en lessers...

Spelletjes zijn vaak erg leerzaam! Dan durven kinderen het ineens wél! Ze willen veel te graag meedoen en winnen, en zijn dan op zo een leuke manier aan het leren, dat ze vaak ook onbewust angsten overwinnen.

Verder zit ieder mens natuurlijk anders in elkaar en moet er met de ene anders omgegaan worden als met de ander. Dat stukje mensenkennis moet je maar net bezitten en toe kunnen passen. De ene heeft gewoon net dat ene zetje nodig omdat deze erg onzeker is, maar het zeker wel kan. De ander is oprecht heel bang door bijv. eerdere ervaringen en daarbij kan zo'n 'zetje' averechts werken...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers