Wat te doen na een zware (spring)training?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 17:24

Sinds een halfjaar neem ik springles met mijn eigen paard (merrie van 14 jaar oud, werd altijd recreatief bereden, nu ook dressuurmatig (ong. B/L-niveau met galop als slechte punt) en springen). Nu zijn we zover dat we parcours 80-85 en heel soms 90 springen. Ik neem elke week een halfuur springles, en doe soms tussenin nog wat balkjes ofzo. Ik had altijd de neiging om haar de dag erna een dag vrij te geven, omdat ze na zo'n les altijd erg moe is. Maar nu heb ik gelezen dat lichte training na een zware dressuurtraining of springles ofzo beter is voor de spieren. Normaal gezien gaat ze na een springles altijd in de stapmolen of stap ik wat aan de hand met haar, is dit genoeg? Of kan ik ze dan beter dressuurmatig kort en rustig rijden of even longeren? Het is wel een paard dat lang erg scheef is geweest met rugblokkades en erg stijf, nu nog altijd snel stijf en stalbenen.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:49

Het is wel het best de spieren in beweging te houden. Ik heb een 4 jarige, die doe ik de dag na springtraining een half uurtje dressuurmatig en de dag daarop wandelen over het harde..

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:56

Het ligt er een beetje aan. Wat geeft je paard aan? Mijn paard loopt na een zware training altijd stijf en heeft het dan gewoon lastig. Dus die krijgt een dagje vrij. In de wei of in de paddock en even op t harde stappen. Zijn buurman heeft nergens last van en wordt gewoon weer gereden. Zijn andere buurman word na het springen dressuurmatig gereden en heeft een dag later vrij. Probeer het gewoon uit en kijk wat het beste bevalt.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:02

Bij voorkeur longeer ik mijn paard na een zware training en dan probeer ik hem goed voorwaarts neerwaarts te krijgen en als dat punt bereikt is, zijn we klaar.

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:07

Die van mij krijgt de dag na een zware springtraining of springwedstrijd altijd een lichte training. Gewoon even 20-30 min wat wendingen rijden en ontspannen laten lopen tot hij helemaal los is. Als ik geen tijd heb om te rijden longeer ik hem altijd even.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:18

Imo ligt het ook er aan hoe je de training afsluit. Ik sluit een zware training af met 5 minuten in de bak en 20 minuten stappen over het harde, waarna de benen grondig worden afgespoten. De volgende dag longeer ik hem ontspannen lang en laag, waarna hij op de wei mag. Zo heeft althans mijn pony het minste last van zijn spieren noch van stijfheid. Hij is weer heel prettig te rijden de dag na het lichtere werk.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:23

Na een zware (dressuur)les is mijn paard de volgende dag altijd wat stijf. Inderdaad even 20 minuten (bijgezet) longeren en daarna een dag rust! Werkt bij mijn paard in ieder geval het beste!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:15

Dag vrij geven zeker na zware training is absoluut slecht voor een paard. Een paard heeft 2 dagen nodig om te herstellen van een zware prestatie. Bij een zware prestatie treedt er verzuring in de spieren op, dit zorgt dat de circulatie afneemt. Om deze weer op gang te krijgen kun je het beste een hersteltraining doen de volgende dag (licht dressuurwerk/longeren/draven langs de fiets) dit zorgt dat de circulatie weer op gang komt en de verzuring weg gaat.
Paarden die (veel) stijf zijn hebben vaak last van chronische verzuring, dit komt door overtraining of evt rugproblemen.
Daarnaast is het natuurlijk ook altijd goed om paard in wei/paddock te doen (Dit heeft meer de voorkeur dan een stapmolen).

Kirov
Berichten: 136
Geregistreerd: 15-01-09

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:24

Ik longeer ze altijd even bijgezet de volgende dag. Over het algemeen hebben ze dan geen last.

LizzyO

Berichten: 125
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: Enschede

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:16

Mij is geleerd om de dag na zware trainingen, zoals cross-lessen, een rustig buitenritje te maken. Geen zwaar werk, maar even goed de benen strekken om het zo te zeggen. En buitenritten zijn (bij de meeste paarden) ook goed voor de mentale ontspanning. Licht dressuurwerk in de bak kan ook.

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:19

Ik deed meestal ook een buitenritje of een stuk naast de fiets mee, dat laatste is ook ideaal.
Heerlijk een stuk nar buiten en dan onbelast en veel rechtuit toch lekker beweging

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:49

Nu heb ik dinsdag even gereden na de springles, wou ze gewoon wat losrijden. Maar ze was echt erg stug en stijf, terwijl ze altijd lekker los is als ze eerst een dag in de molen heeft gestaan of aan de longe heeft gelopen... Dus dat wordt het niet meer... Is een halfuurtje stappen in de stapmolen genoeg denken jullie? Of kan ik ze dan beter longeren of een buitenritje maken? Of een halfuurtje draven in de molen of een uurtje stappen?

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:53

klinkt al spierpijn.
Gewoon lekker dressuurmatig rijden, lekker lang, lekker los, beetje links vragen, beetje rechts vragen, lekker los werken zonder spanning.
Succes!

Maukje
Berichten: 79
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:35

Ik denk dat het voor ieder paard wel verschilt, als hij maar niet stilstaat. Lekker rustig aan zodat de spieren weer beetje in beweging komen.
Ik zou zeggen probeer wat dingen en kijk waar hij het het beste op doet!

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 13:30

De meningen verschillen precies wat :) Zal eens wat dingen uitproberen en het er ook eens met mijn lesgeefster over hebben. :)

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:35

De volgende keer iets minder doen in de training, kan net die laatste twee sprongen zijn, iig lang uitstappen en de volgende dag beweging geven. Eventueel een suplement geven voor de trainingen. Als je paard zo stijf is de volgende dag dat ze niet tot slecht te rijden is ben je imo net iets te ver gegaan.

Cavalia

Berichten: 1424
Geregistreerd: 12-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:39

Na een zware training ga ik die dag erna als het weer het toelaat op buitenrit, gewoon lekker veel stappen en kleine stukjes draven. als het geen goed weer is in de bak lichte dressuur oefeningentjes doen..

JustEnjoy

Berichten: 138
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Op een eiland

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:31

Na een zware springtraining stap ik eerst altijd lekker lang uit. Het liefst op het harde. De dag erna wat licht dressuurwerk; gewoon lekker ontspannen, neus naar beneden, lekker voorwaarts. Meestal maar een minuut of 20 en als ze fijn is stop ik.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:34

Goed uitwerken na de training idd en de dag erna lekker losmaken door lang en laag een buitenritje te maken oid.
Als je paard veel last heeft van stijfheid en verzuring kan ik je aanraden m eens te kijken of het helpt om magnesium bij te voeren dat helpt erg goed daarbij :j

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:44

longeren idd :j

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:46

Ik denk dat onbeperkte vrije beweging heel belangrijk is (na zwaar trainen). :)

Linnietje

Berichten: 925
Geregistreerd: 21-12-06
Woonplaats: Velp

Re: Wat te doen na een zware (spring)training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:29

De dag na de les rij ik lekker ontspannen laag-rond.
Na een wedstrijd krijgt ze lekker een dagje vrij...

Iedereen doet het weer anders, want ieder paard is ook weer anders.
Gewoon wat dingen proberen en overleggen met je instructeur.
En vaak is je eigen gedachte al goed, want jij kent je paard het beste ;)

Sennabelle
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:36

Ik heb zaterdag springles gehad en ging vandaag weer rijden maar mijn pony (een tinker ze is 14 jaar) loopt niet kreupel maar ook niet goed zou het dan kunnen dat ze spierpijn heeft? Ze is wel een tijdje geleden kreupel geweest.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:40

Ik heb een blessure gevoelige pony ivm artrose :+

Na echt zware arbeid zoals les of wedstrijd of lange intensieve buitenrit geef ik haar de dag erna altijd vrij.
Ik heb dan eigenlijk nooit last van stijfheid als ik de dag daarna weer op stap.

Nu heeft ze wel overdag veel vrije beweging in paddock enof weide.

Al moet ik zeggen dat die van mij sowieso beter is als ze 4 dagen loopt ipv 5-6 in een week.
Spiertechnisch wordt ze daar beter van, de artrose (SI) heeft daar geen hinder van.

Skye93
Berichten: 44
Geregistreerd: 15-03-23
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:18

Als een paard 24/7 buiten kan bewegen, kan in mijn ervaring een dag vrij ook prima.

Anders zou ik zelf kiezen voor dingen als longeren, grondwerk of wandelen. In ieder geval iets onbelasts.