Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:42

Even een flinke kick, want ik zit een beetje met het paard dat ik nu train in.

Ik gebruik de manier waarop mijn paard zweet wel als controle hoe ze haar spieren heeft gebruikt. Vanochtend weer, we hebben rustig cavalettiwerk gedaan en een laag sprongetje meegenomen. Ze zweet zoals altijd: Vanaf de schoft over haar hals naar haar nek, flanken en tussen de benen bezweet, broekspier ook bezweet.

Haar rug (onder het zadel) was daar bezweet waar het zadel en het dekje ligt (logisch, er ligt wat op dus de warmte kan niet zo makkelijk weg, net als onder de singel en het hoofdstel), nu valt mij de laatste tijd op dat ze net achter haar schouderbladen niet zweet. Helemaal niks. Beide kanten zijn droog en voelen na het rijden niet gespannen of gevoelig aan en zijn mooi soepel. Wat betekent het dat ze daar niet zweet? Als het al iets betekent. Haar ruggengraat is ook niet bezweet.

Ze loopt in de training goed over de rug, lang, laag en rond, daar werk ik bewust aan omdat zij voor ik haar ging rijden járenlang met een slechtpassend zadel en dus weggedrukte rug en verdwenen rugspieren heeft gelopen. Langzaamaan komen haar spieren terug. Alleen valt het mij dus op dat zij achter de schouder niet zweet. Zaterdag zie ik mijn instructrice weer, dus ga ik het met haar ook eens overleggen, maar all insights are welcome.

Edit: zou het kunnen zijn omdat de boom in haar huidige zadel iets te wijd is? (Zadelmaker is gebeld, ik mag blijven rijden met haar tot ze over anderhalve week komt.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:29

Afbeelding
Hier haar rug na het werk, hier is aardig te zien dat de plek achter haar schouder helemaal droog blijft. Nu ik het licht zo zie vallen denk ik dat t toch met het zadel te maken heeft. Gelukkig komt de zadelmaker om het zadel grobdig te checken.

Afbeelding

Dit is haar rug gewoon.

Ik denk dat ik voorlopig maar longewerk blijf doen tot het zadel weer optimaal ligt.

(Toen ik begon met rijden kon ik een vuist kwijt achter de schouder :X, de drukplek gaat helaas ook niet meer weg.)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:34

Als ik handloop, gebruik ik voornamelijk mijn kont- en beenspieren maar zweet het eerste bij de oksels, borst, hoofd. Hoe het met paarden zit geen idee. Maar lijkt mij niet dat je er iets aan kan aflezen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:47

Haha wilde net zeggen, ik gebruik dus mijn oksels, borsten en bovenlip het meest intensief als ik hardloop :+ :D

@san87
Onder het zadel zou idealiter egaal bezweet moeten zijn (als ze genoeg gezweet hebben). Als je echt een duidelijke droge plek ergens heb, dan kan dat duiden op overmatige druk op die plek. Zeker achter het schouderblad is een plek die snel in de verdrukking komt. Als het voorbeen naar voren komt, heeft het schouderblad vaak geen plek om naar achteren te kantelen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 16:58

Bij mensen werkt het anders. Mijn paard zweet wel degelijk op andere plekken, afhankelijk van de training.

San, ik denk dat het bij jou ook een kwestie is van een niet optimaal passend zadel. :)

Anoniem

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:16


Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:28

Mijn instructrice zegt dit inderdaad ook altijd en ik heb het zelf ook ervaren. Als ik mijn paard niet fijn op achter krijg, zweet hij achter ook echt niet. Als ik wèl fijn zn achterhand dr onder heb kunnen rijden heeft hij daar ook zweetplekken. Ik gebruik het altijd als een controle voor mezelf, achter ook gezweet = goed getraind :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:51

Inxs schreef:
Misschien heb je hier wat aan :-)
https://www.youtube.com/watch?v=I19xrxkgrNo

Als ik het filmpje goed bekijk is het dus juist goed dat ze niet zweet op de plek die bij mij ook droog blijft omdat er dus geen wrijving is.

Vanavond het filmpje even duidelijker bekijken, ben nu mobiel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:00

sanne83 schreef:
Haha wilde net zeggen, ik gebruik dus mijn oksels, borsten en bovenlip het meest intensief als ik hardloop :+ :D

@san87
Onder het zadel zou idealiter egaal bezweet moeten zijn (als ze genoeg gezweet hebben). Als je echt een duidelijke droge plek ergens heb, dan kan dat duiden op overmatige druk op die plek. Zeker achter het schouderblad is een plek die snel in de verdrukking komt. Als het voorbeen naar voren komt, heeft het schouderblad vaak geen plek om naar achteren te kantelen.

Heb jij hier toevallig ook een bron bij? Want als ik het filmpje van Inxs goed bekijk is het juist de bedoeling dat ze achter de schouder en op de ruggengraat niet zweet. Omdat daar juist geen wrijving hoort te zijn.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:18

Ik heb niet zo even een bron, het is iets wat ik in de praktijk zie. Ik ben het wel eens met het filmpje hoor. Als de druk te hoog wordt, wordt de doorbloeding in de huid verminderd. Dan zweet je niet op die plek. Als dat te lang/te vaak gebeurt, krijg je uiteindelijk drukplekken.

Het is alleen in de praktijk niet zo simpel als dat ik het nu zeg inderdaad. Het paard moet wel echt genoeg gezweet hebben. Hij moet onder het gehele zadel gezweet hebben om naar droge plekken te kijken. Uiteraard zweet het paard als eerst op de plekken met de meeste wrijving. Uiteindelijk zweet het paard door warmte onder het hele zadel. Als je paard helemaal bezweet is en alleen op een bepaalde specifieke plek niet, dat is voor mij een reden om de drukverdeling van het zadel te checken.

De plek achter het schouderblad, is wel een specifieke plek waar zadels meestal te strak zijn. Zeker bij de voorgeschiedenis die jij beschrijft. Als hij zo mooi spier heeft ontwikkelt zoals jij aangeeft, kan het natuurlijk best zijn dat hij nog net iets meer schouderruimte daar nodig heeft,
Soms ligt het ook niet aan het zadel, maar dat je als ruiter bijvoorbeeld te veel op de voorkant zit. Soms omdat je paard op een manier loopt, die jou op de voorkant zet. Er zijn allerlei redenen voor te verzinnen. Drukverdeling is een combi van paard-zadel-ruiter.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:24

sanne83 schreef:
Als je paard helemaal bezweet is en alleen op een bepaalde specifieke plek niet, dat is voor mij een reden om de drukverdeling van het zadel te checken.

Bij mij ook. Toen ik vorig jaar mijn zadel liet opvullen (zadel was nieuw, dus wat ingezakt), had ik al vrij snel daarna (niet meteen!) ook droge plekken achter de schouder. Voor het opvullen had ik dat niet. Ik ben teruggegaan naar de zadelmaker, die constateerde dat mijn paard tussen opvullen en nu wat bespiering erbij had gekregen, waardoor het zadel nu nét te krap werd aan de voorkant. Dus is er weer wat vulling uitgehaald en zweette mijn paard weer onder zijn hele zadel. Omdat we wel vaker periodes hebben van wat minder trainen (door het weer, met name, of prikbeesten in de zomer), heb ik een correctiepad aangeschaft. Mijn zadel ligt dus in 'goed bespierde' toestand goed, bij minder bespiering is het zadel wat te ruim aan de voorkant, maar kan ik dat oplossen met de correctiepad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:56

Mijn merrie heeft over het algemeen genomen altijd 2 niervormige droge plekken daar waar het filmpje naar verwijst. Mijn zadel wordt zo wie zo jaarlijks gechecked. Eveneens komt jaarlijks de fysio langs voor een check-up. Nog nooit is er iets gevonden waaruit zou blijken dat deze twee plekken schade en of drukplekken veroorzaakten. Daarbij check ik met regelmaat de plekken waar het zadel ligt op eventuele punten om te kijken of zij daar ook een reactie geeft welke je als ruiter liever niet ziet.
Ik zou mij eerder ongerust maken als de plekken onregelmatig, niet gelijk van vorm (aan beide zijden) zouden zijn of de haren op die plek er heel warrig bij zouden liggen. Zolang de zweetafdruk aan beide zijden nagenoeg gelijk is en de droge plekken idem dito, maak ik mij niet ongerust.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:06

_San87_ schreef:
Ik gebruik de manier waarop mijn paard zweet wel als controle hoe ze haar spieren heeft gebruikt. Vanochtend weer, we hebben rustig cavalettiwerk gedaan en een laag sprongetje meegenomen. Ze zweet zoals altijd: Vanaf de schoft over haar hals naar haar nek, flanken en tussen de benen bezweet, broekspier ook bezweet.

Haar rug (onder het zadel) was daar bezweet waar het zadel en het dekje ligt (logisch, er ligt wat op dus de warmte kan niet zo makkelijk weg, net als onder de singel en het hoofdstel), nu valt mij de laatste tijd op dat ze net achter haar schouderbladen niet zweet. Helemaal niks. Beide kanten zijn droog en voelen na het rijden niet gespannen of gevoelig aan en zijn mooi soepel. Wat betekent het dat ze daar niet zweet?


+:)+
Het betekent "dat je paard niet zwemt". Als in: zwemmers trekken zichzelf aan hun armen door het water.
Sommige paarden doen dit met hun voorbenen: dat zijn de spieren achter het schouderblad.

Pal voor het zadel, onder je handen hoort een paard dikke spierbundels te hebben en mag het dier kleddernat zijn - dat hoort bij correct rug- en achterbeen gebruik en de schoftlift.

In mijn ideale wereld controleert de jury na iedere proef de hals: die plek voor het zadel dus graag warm, halverwege de hals aan de onderkant graag droog (hoort bij rug wegdrukken) en pal achter de oren gloeiend heet is bodybuilding met het bit. (En daarna wordt bepaald of de proef boven de 50% komt.)
Citaat:
Haar ruggengraat is ook niet bezweet.

De spieren die je als ruiter voelt, naast de doornuitsteeksels zijn spieren om de rug hol te maken.
De 'dragende' spieren (...bolle rug, gekanteld bekken en schoftlift...) zitten dieper in het lichaam.

Ik voel wel met regelmaat hoe warm de spieren van het bekken zijn en de spieren op het schenkel. (Ik hoop op: schenkel koel, bekken warm.)

Ik zou zeggen: goed bezig!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:54

sanne83 schreef:
Ik heb niet zo even een bron, het is iets wat ik in de praktijk zie. Ik ben het wel eens met het filmpje hoor. Als de druk te hoog wordt, wordt de doorbloeding in de huid verminderd. Dan zweet je niet op die plek. Als dat te lang/te vaak gebeurt, krijg je uiteindelijk drukplekken.


In het filmpje komt naar voren dat een paard het meeste zweet aan de zijkanten van het lichaam, dat is het grootste oppervlak dat het meeste wind pakt en zo koelt het sneller af. Logisch en duidelijk.

Daarna komt naar voren dat het paard zweet op de rug door wrijving van het zadel, dus daar waar het zadel de huid raakt en de spieren bewegen. Daaruit vloeit voort dat de ruggengraat en die niervormige plek achter het zadel het laatste gaan zweten, omdat daar idealiter de wrijving en dus druk het minste is. Daar ligt het zadel stabiel.

Conclusie volgens het filmpje: De niervormige droge plekken achter de schouder/onder de schoft zijn goed. Haal jij dat er ook uit? Zo ja, dan zitten we op één golflengte :D.

Citaat:
Het is alleen in de praktijk niet zo simpel als dat ik het nu zeg inderdaad. Het paard moet wel echt genoeg gezweet hebben. Hij moet onder het gehele zadel gezweet hebben om naar droge plekken te kijken. Uiteraard zweet het paard als eerst op de plekken met de meeste wrijving. Uiteindelijk zweet het paard door warmte onder het hele zadel. Als je paard helemaal bezweet is en alleen op een bepaalde specifieke plek niet, dat is voor mij een reden om de drukverdeling van het zadel te checken.


In het geval van mijn paard heeft ze niet over het hele lichaam gezweet. We hebben een normale training achter de rug waarbij ze dus gezweet heeft zoals ik in mijn eerdere post aangaf; hals, deel van de rug waar het zadel/het dekje ligt, de flanken en tussen de benen en bij de broekspier. Enkel niet op de droge niervormige plek en de ruggengraat, en het kruis. Als ik het filmpje goed bekeken heb, is dat dus een prima zweet verdeling.

Volgens de zadelmaakster (die vorige week bij een bezoek bij een ander even snel heeft gekeken) drukt het zadel niet op de spieren, enkel is de boom een tikje te wijd wat ik op haar advies oplos met een dun padje onder het zadel, de boomwijdte komt ze dus aanpassen. Ze was erg te spreken over de spierontwikkeling en de soepelheid ervan. Ze is ook niet gevoelig op de rug (wat ze eerst extreem was) en de haren vertonen geen vorm van wrijving of breken.

Citaat:
De plek achter het schouderblad, is wel een specifieke plek waar zadels meestal te strak zijn. Zeker bij de voorgeschiedenis die jij beschrijft. Als hij zo mooi spier heeft ontwikkelt zoals jij aangeeft, kan het natuurlijk best zijn dat hij nog net iets meer schouderruimte daar nodig heeft,
Soms ligt het ook niet aan het zadel, maar dat je als ruiter bijvoorbeeld te veel op de voorkant zit. Soms omdat je paard op een manier loopt, die jou op de voorkant zet. Er zijn allerlei redenen voor te verzinnen. Drukverdeling is een combi van paard-zadel-ruiter.


De boom is dus iets te wijd. Niet te smal. Waarschijnlijk heeft de zadelmaker die het zadel als eerste heeft aangemeten een te wijde boom gepakt (het is een Wintec zadel) en is mij dat niet echt opgevallen omdat ze juist zo aan het veranderen was in haar bespiering over het hele lichaam.

Sowieso gaat over anderhalve week het zadel weer onder de loep, want dat het niet 100% ligt, staat buiten kijf.

Kortom, als ik kijk naar hoe mijn paard zweet en naar de beschrijving in het filmpje, kan ik concluderen dat ik op de goede weg ben :D. Dat vind ik erg fijn, want het is af en toe maar wat lastig te bekijken of je goed bezig bent.


Inxs schreef:
Mijn merrie heeft over het algemeen genomen altijd 2 niervormige droge plekken daar waar het filmpje naar verwijst. Mijn zadel wordt zo wie zo jaarlijks gechecked. Eveneens komt jaarlijks de fysio langs voor een check-up. Nog nooit is er iets gevonden waaruit zou blijken dat deze twee plekken schade en of drukplekken veroorzaakten. Daarbij check ik met regelmaat de plekken waar het zadel ligt op eventuele punten om te kijken of zij daar ook een reactie geeft welke je als ruiter liever niet ziet.
Ik zou mij eerder ongerust maken als de plekken onregelmatig, niet gelijk van vorm (aan beide zijden) zouden zijn of de haren op die plek er heel warrig bij zouden liggen. Zolang de zweetafdruk aan beide zijden nagenoeg gelijk is en de droge plekken idem dito, maak ik mij niet ongerust.


Ik merk inderdaad aan mijn paard dat haar zweten regelmatiger is dan wanneer ik met haar begon vorig jaar april. Toen zweette ze op de raarste plekken en volledig ongelijk, de linkerkant was volledig droog bijvoorbeeld en rechts was ze kletsnat.

Nu ziet de verdeling er gelijkmatig uit aan beide kanten (iets wat ik sowieso als goed teken zie). Dus dat is inderdaad een mooie controle.


Janneke2 schreef:
+:)+
Het betekent "dat je paard niet zwemt". Als in: zwemmers trekken zichzelf aan hun armen door het water.
Sommige paarden doen dit met hun voorbenen: dat zijn de spieren achter het schouderblad.

Pal voor het zadel, onder je handen hoort een paard dikke spierbundels te hebben en mag het dier kleddernat zijn - dat hoort bij correct rug- en achterbeen gebruik en de schoftlift.


Ze heeft inderdaad voor het zadel mooie spierbundels die ik in het rijden ook zie en voel bewegen, deze plek is ook één van de eerste plekken die nat worden. Ik ga daar de komende tijd nog eens extra op letten.

Wat je dus zegt met je post, is dat een paard dat zweet achter de schouderbladen (dus die niervormige plek) teveel op de voorhand loopt?

Het liften in de schoft heeft wel even geduurd, haar vorige zadel lag dusdanig op de schoft dat zodra ze haar rug zou bollen zoals dat gewenst is, het zadel op haar schoft ging drukken (zie ook die drukplek op haar rug, helaas). Toen ik daar na een keer rijden achter was heb ik het oude zadel meteen aan de kant gedaan en heeft de eigenaar een nieuw zadel aan laten meten. Waar ze, toen ik met haar begon, haar hoofd niet lager dan haar schoft durfde te brengen, loopt ze nu onder het zadel met haar neus op kniehoogte, aan de longe zelfs met de neus over de grond.

Citaat:
In mijn ideale wereld controleert de jury na iedere proef de hals: die plek voor het zadel dus graag warm, halverwege de hals aan de onderkant graag droog (hoort bij rug wegdrukken) en pal achter de oren gloeiend heet is bodybuilding met het bit. (En daarna wordt bepaald of de proef boven de 50% komt.)


Bodybuilding met bit, je bedoelt dus dat extreem zweten achter de oren een paard inhoudt dat zich niet ontspant in de kaak? Ik merk wel dat mijn paard uiteindelijk op de oren ook wel gaat zweten, ik dacht altijd dat dit door het hoofdstel kwam (ik heb het echt over de oren, achter het kopstuk is het droog).

Citaat:
De spieren die je als ruiter voelt, naast de doornuitsteeksels zijn spieren om de rug hol te maken.
De 'dragende' spieren (...bolle rug, gekanteld bekken en schoftlift...) zitten dieper in het lichaam.

Ik voel wel met regelmaat hoe warm de spieren van het bekken zijn en de spieren op het schenkel. (Ik hoop op: schenkel koel, bekken warm.)


Even zodat ik het goed begrijp, als het paard de rug correct bol maakt betekent dit dat de spieren die wij normaal gesproken voelen (dus de spieren die de rug bol maken) werkloos zijn en meedeinen op de beweging. Wat dus zou verklaren waarom er plekken onder het zadel droog blijven, puur omdat er geen beweging in die spieren is (dus de niervormige droge plek), waar het paard ter hoogte van de zweetbladen wel zweet door de wrijving en ook zweet onder de kussens van de zitting omdat daar idealiter ook beweging zit.

Dat je voelt of het bekken warm is snap ik, maar hoe voel je dan de schenkel? Want daarvoor moet je afstappen?

]quote]Ik zou zeggen: goed bezig![/quote]

Bedankt! Leerzaam dit.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 01:37

Janneke2 schreef:
_San87_ schreef:
Ik gebruik de manier waarop mijn paard zweet wel als controle hoe ze haar spieren heeft gebruikt. Vanochtend weer, we hebben rustig cavalettiwerk gedaan en een laag sprongetje meegenomen. Ze zweet zoals altijd: Vanaf de schoft over haar hals naar haar nek, flanken en tussen de benen bezweet, broekspier ook bezweet.

Haar rug (onder het zadel) was daar bezweet waar het zadel en het dekje ligt (logisch, er ligt wat op dus de warmte kan niet zo makkelijk weg, net als onder de singel en het hoofdstel), nu valt mij de laatste tijd op dat ze net achter haar schouderbladen niet zweet. Helemaal niks. Beide kanten zijn droog en voelen na het rijden niet gespannen of gevoelig aan en zijn mooi soepel. Wat betekent het dat ze daar niet zweet?


+:)+
Het betekent "dat je paard niet zwemt". Als in: zwemmers trekken zichzelf aan hun armen door het water.
Sommige paarden doen dit met hun voorbenen: dat zijn de spieren achter het schouderblad.

Pal voor het zadel, onder je handen hoort een paard dikke spierbundels te hebben en mag het dier kleddernat zijn - dat hoort bij correct rug- en achterbeen gebruik en de schoftlift.

In mijn ideale wereld controleert de jury na iedere proef de hals: die plek voor het zadel dus graag warm, halverwege de hals aan de onderkant graag droog (hoort bij rug wegdrukken) en pal achter de oren gloeiend heet is bodybuilding met het bit. (En daarna wordt bepaald of de proef boven de 50% komt.)
Citaat:
Haar ruggengraat is ook niet bezweet.

De spieren die je als ruiter voelt, naast de doornuitsteeksels zijn spieren om de rug hol te maken.
De 'dragende' spieren (...bolle rug, gekanteld bekken en schoftlift...) zitten dieper in het lichaam.

Ik voel wel met regelmaat hoe warm de spieren van het bekken zijn en de spieren op het schenkel. (Ik hoop op: schenkel koel, bekken warm.)

Ik zou zeggen: goed bezig!


Ik ben het deels met je eens. Je wilt niet dat een paard zich voort trekt met de voorbenen, maar daar is niet alleen de spier achter het schouderblad van belang. De spieren bovenop de hals zouden inderdaad mooi ontwikkeld moeten zijn.

Het zweetpatroon zegt wel iets. Spieren die harder werken produceren meer warmte, maar ook wrijving geeft warmte en bedekking (zoals een zadel/dekje) geeft warmte. Meer inspanning geeft ook gewoon meer warmte en ook stress geeft een iets anders zweetpatroon. Ik zou het zweet meenemen in een algehele beoordeling, maar zeker niet alleen van het zweetpatroon uitgaan.

De spieren die je als ruiter onder je voelt, kúnnen gebruikt worden om de rug hol te maken. Dat gebeurt alleen als ze tweezijdig aangespannen worden (dit gebeurt bij rug hol maken, schoft naar beneden drukken, maar ook bij spanning). In de juiste beweging streef je ernaar dat ze mooi eenzijdig om en om aangespannen worden. Als je goed traint, krijg je ook een mooie rugspierontwikkeling.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:53

Heeft iemand een voorbeeld plaatje van het perfecte zweetpatroon?

Ik vond deze;
Afbeelding

Mijn paard zweet ook nog voor het zadel, bij de buik en de achterbenen.
Het blauwe stuk is korter
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 26-01-18 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:59

_San87_ schreef:
Even een flinke kick, want ik zit een beetje met het paard dat ik nu train in.

Ik gebruik de manier waarop mijn paard zweet wel als controle hoe ze haar spieren heeft gebruikt. Vanochtend weer, we hebben rustig cavalettiwerk gedaan en een laag sprongetje meegenomen. Ze zweet zoals altijd: Vanaf de schoft over haar hals naar haar nek, flanken en tussen de benen bezweet, broekspier ook bezweet.

Haar rug (onder het zadel) was daar bezweet waar het zadel en het dekje ligt (logisch, er ligt wat op dus de warmte kan niet zo makkelijk weg, net als onder de singel en het hoofdstel), nu valt mij de laatste tijd op dat ze net achter haar schouderbladen niet zweet. Helemaal niks. Beide kanten zijn droog en voelen na het rijden niet gespannen of gevoelig aan en zijn mooi soepel. Wat betekent het dat ze daar niet zweet? Als het al iets betekent. Haar ruggengraat is ook niet bezweet.

Ze loopt in de training goed over de rug, lang, laag en rond, daar werk ik bewust aan omdat zij voor ik haar ging rijden járenlang met een slechtpassend zadel en dus weggedrukte rug en verdwenen rugspieren heeft gelopen. Langzaamaan komen haar spieren terug. Alleen valt het mij dus op dat zij achter de schouder niet zweet. Zaterdag zie ik mijn instructrice weer, dus ga ik het met haar ook eens overleggen, maar all insights are welcome.

Edit: zou het kunnen zijn omdat de boom in haar huidige zadel iets te wijd is? (Zadelmaker is gebeld, ik mag blijven rijden met haar tot ze over anderhalve week komt.)


Het klinkt mij als complete onzin in de oren. Alleen al als je paard geschoren is, krijg je een heel ander patroon als bij een ongeschoren paard? Daarbij ventileert de vacht niet waar het zadel ligt, ik ben ook nat onder mijn bodyprotector als ik gereden heb?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:36

Nibbit schreef:
Heeft iemand een voorbeeld plaatje van het perfecte zweetpatroon?

Ik vond deze;
[ [url=m/mOtGxt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard zweet ook nog voor het zadel, bij de buik en de achterbenen.
Het blauwe stuk is korter



Dit plaatje toont hoe een dier NIET hoort te zweten als rijpaard.

Actieve spieren in de onderhals horen bij het wegdrukken van de rug.

En er is de oeroude term 'schenkelganger' - wat de tegenstelling is van 'rugganger'. Of met andere woorden: een dier dat de schenkels actief gebruikt, doet te weinig met de spieren rond het bekken (bekken kantelen en schoftlift maken, daardoor een bolle, lange bovenlijn).

@ Dat ben ik nou: natuurlijk wordt het zweten beïnvloedt door het scheren.
Maar dat neemt niet weg dat 'de warmte/hitte' in de spieren (...en dus als het zo uitkomt ook het zweet...) een goede indicatie geeft van hoe er gewerkt is.

Kleine nuance: de buikspieren tonen geen zweet en ook is wamte voelen daar wat lastig, terwijl ze 'technisch gesproken' wel erg belangrijk zijn voor het kantelen van het bekken.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-01-18 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:39

Nibbit schreef:
Heeft iemand een voorbeeld plaatje van het perfecte zweetpatroon?

Ik vond deze;
[ [url=m/mOtGxt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard zweet ook nog voor het zadel, bij de buik en de achterbenen.
Het blauwe stuk is korter


Dat plaatje heb ik ook gevonden en daar hoort een context bij, rood zweten is goed, groen is zweten onder het zadel en hoofdstel en blauw is zweet bij stress, zoals bij het plaatje staat uitgelegd.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:41

...dat rode zweet zit wat mij betreft op de verkeerde plaats.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:43

Ahhh :)* ik had alleen het plaatje gevonden maar nu ook de omschrijving.
Vond het blauwe al zo groot, maar dan klopt t wel
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 26-01-18 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:43

DatBenIkNou schreef:
Het klinkt mij als complete onzin in de oren. Alleen al als je paard geschoren is, krijg je een heel ander patroon als bij een ongeschoren paard? Daarbij ventileert de vacht niet waar het zadel ligt, ik ben ook nat onder mijn bodyprotector als ik gereden heb?

Het is geen onzin dat je van de zweetplekken kunt leren. Mijn paard zweet nu namelijk heel anders dan toen ik haar net begon te rijden en ze haar lichaam heel anders moest leren gebruiken. Ze zweet nu gelijkmatig en ook voor het zadel en bij de flanken, waar ze voorheen enkel zweette aan de rechter kant van haar hals, bijvoorbeeld.

Rondlezen en googlen levert ook op dat je aan de manier van zweten kunt zien hoe de spieren gebruikt worden. Erg interessant, zie bijvoorbeeld het filmpje dat Inxs postte, die meneer heeft heel veel informatie op zijn site.

Dat je nat bent onder je bodyprotector is logisch, het paard zweet ook onder het zadel waar wrijving plaats vindt, terwijl het daar in vrije beweging nooit zou zweten (bovenlijn).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 26-01-18 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:45

Janneke2 schreef:
...dat rode zweet zit wat mij betreft op de verkeerde plaats.

Dat zou kunnen. In de omschrijving bedoelen ze met het rode stuk de flanken en binnenzijde tussen de achterbenen. Niet de buitenzijde.


Nibbit schreef:
Ahhh :)* ik had alleen het plaatje gevonden maar nu ook de omschrijving.
Vond het blauwe al zo groot, maar dan klopt t wel

Ja met context is t al weer anders he :D.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:12

xmarliez schreef:
Ik spreek mezelf niet tegen ik leg uit waar een paard mag zweten als het niet in spanning is, wat normale plekken zijn bij (extreme) hitte. Ik ben en blijf van mening dat zweet bij correct trainen niet aanwezig is. Net zoals bij rust is de wei, dit allemaal onder normale omstandigheden. Dus niet in de reu en niet bij (extreme) hitte.


Dat zou ik nooit aan zweet durven afmeten. Hooguit aan de hartslag (of nog beter aan een lactaat meting maar dat is wat duur/ingewikkeld)
Daarbij zul je ook af en toe net over een grens moeten gaan als je echt wil trainen. Anders kom je niet vooruit. Of daar spierpijn bij moet komen kijken weet ik niet maar altijd maar net onder de grens blijven helpt je ook echt niet vooruit.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:39

pol013 schreef:
Dat zou ik nooit aan zweet durven afmeten. Hooguit aan de hartslag (of nog beter aan een lactaat meting maar dat is wat duur/ingewikkeld)
Daarbij zul je ook af en toe net over een grens moeten gaan als je echt wil trainen. Anders kom je niet vooruit. Of daar spierpijn bij moet komen kijken weet ik niet maar altijd maar net onder de grens blijven helpt je ook echt niet vooruit.

Daar zit veel waarheid in - maar is volgens mij net een andere discussie.

Hartslag of lactaat meten zullen je uitstekende informatie over de verrichte arbeid geven -
maar nul informatie over de kwestie van 'gebruikt mijn paard de juiste spieren'.