Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:31

Ooit had mijn instructrice mij iets verteld over zweetplekken na het rijden. En het was best wel handig :Y)
Zo was het geloof ik zo dat een paard niet op zijn onderhals moest zweten, maar dat het wel goed was als hij op zijn bovenhals en flanken zweette...

Vinden jullie hier iets in zitten, of vinden jullie het onzin?
En waar moet een paard nou zweten en waar niet?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:32

_Arwen_ schreef:
Ooit had mijn instructrice mij iets verteld over zweetplekken na het rijden. En het was best wel handig :Y)
Zo was het geloof ik zo dat een paard niet op zijn onderhals moest zweten, maar dat het wel goed was als hij op zijn bovenhals en flanken zweette...

Vinden jullie hier iets in zitten, of vinden jullie het onzin?
En waar moet een paard nou zweten en waar niet?

Zo iets heb ik ook gehoord, (paard moet grotendeels achter zweten bij de kont, dan weet je dat hij de achterhand goed gebruikt).
Heb het nooit toegepast omdat ik niet weet hoeveel waarheid erin zit..

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:34

Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit. Ik lees mee :)

Glitfaxi

Berichten: 513
Geregistreerd: 10-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:34

Ik had er nog nooit van gehoord.. Vind het wel een vrij extreme stelling.. Dat kan toch bij elk paard anders zijn? Ik kan het natuurlijk fout hebben maar mijn idee is dat je daar niet zo iets over kan zeggen.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:35

Waarom zou het per paard anders zijn? Elk paard heeft toch de spieren op dezelfde plek zitten? :)

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:35

Nou ik denk dat er helemaal niks van waar is.
Die van mij zweet zich altijd te pletter..
Zijn hele lijf is nat na de les, het druipt echt zijn hoofd af zeg maar.

Als ik naar mij zelf kijk.. ik heb dan altijd klotsoksels na de les..
Nou ik denk niet dat ik de spieren onder mijn oksels erg fanatiek gebruik ofzo...

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:36

Ik heb er ook mijn twijfels bij. Zelf sport ik ook. Het meeste gebeurd met mijn benen, maar ik zweet toch echt het meeste op mijn rug (een andere plek dus).

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:36

Zover ik weet zweet een paard het hardst op die plek welke spieren hij juist gebruikt, dus als de onderhals bezweet is en de bovenhals niet, gebruikt hij dus eigenlijk de verkeerde spieren. Je wilt tenslotte de bovenhals trainen, niet de onderhals. Idem met buik/rug/ en billen. Zo is het mij geleerd/verteld, but correct me if i'm wrong.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:37

als een paard een erge onderhals heeft en je gaat hem over de rug rijden zal hij eerst wel nog onderop zweten. :j na een tijd verplaatst het idd naar boven. ik heb ook geleerd dat het ook goed is als ze rond de schoft zweten :)

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:38

Dat zou zo kunnen zijn, maar paarden zweten heel verschillend (mensen ook trouwens :+ ).
Ik ken een paard wat als eerste op zijn hoofd zweet, pas later begint hij op z'n lijf te zweten. Een andere merrie zweet totaal niet.
Het kán een indicatie zijn, maar je moet dan eerst weten wat normaal is bij het betreffende paard en hoe de conditie is.
Ik kijk liever naar wat het paard presteert tijdens het werk.
Maar wie weet... leuke vraag.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:40

De hals zweet altijd ong als eerste door de vrijving van de teugels en de flanken door de vrijving van het bewegen...

mrjlnx
Berichten: 1246
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:40

Het paard wat ik rijd zweet op de hals en bij zijn kont, (en onder het zadel)

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:40

hier zweten ze als aller eerst onder het zadel :)

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:41

Een instructrice die ik gehad heb vertelde dit ook. Volgens mij is het grote onzin, je ziet vaak zat paarden die helemaal zeiknat gezweet zijn of juist maar plaatselijk. Mensen zweten ook verschillend, dus waarom paarden niet.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:45

Grappig, zoveel verschillende meningen :)

Ik geloof er zelf wel in omdat mijn paard heel wisselend zweet. Dat hangt af van wat ik heb gedaan.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:46

Ik vind het deels onzin. En dan doel ik op het gedeelte van zweten op de onderhals/bovenhals.

Ik heb volgens mij nog nooit een paard gezien dat zweet op de bovenhals maar niet op de onderhals, volgens mij kan dat niet. Heeft dat ook niet te maken met de locatie van het hart en de aders op de hals (misschien weet iemand dat hier?)

Wel weet ik dat het goed is als een paard over zijn gehele lijf zweet, omdat hij dan ook zijn hele lijf gebruikt. Alleen nat op de hals zie je bijvoorbeeld vaker bij recreatief gereden en hele jonge paarden, terwijl fanatiek gereden paarden nat zijn over het hele lijf. Bv mijn wedstrijdpaarden zijn nat over het hele lijf, terwijl ik er eentje heb in opbouw na een blessure, nog redelijk rustig aan, die is alleen nat op de hals en onder het zadel. En nee, niet op de bovenhals, terwijl hij wel heel laag en rond wordt gereden...

Wat ik wel belangrijk vind is dat een paard gelijkmatig zweet, volgens mij als een paard bv aan één kant van zijn lijf heel nat is en aan de andere kant niet zit er iets niet lekker.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:51

Mabotje schreef:
Zover ik weet zweet een paard het hardst op die plek welke spieren hij juist gebruikt, dus als de onderhals bezweet is en de bovenhals niet, gebruikt hij dus eigenlijk de verkeerde spieren. Je wilt tenslotte de bovenhals trainen, niet de onderhals. Idem met buik/rug/ en billen. Zo is het mij geleerd/verteld, but correct me if i'm wrong.


Die van mij zweet altijd rond zijn oren :')

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:53

Pally schreef:
Mabotje schreef:
Zover ik weet zweet een paard het hardst op die plek welke spieren hij juist gebruikt, dus als de onderhals bezweet is en de bovenhals niet, gebruikt hij dus eigenlijk de verkeerde spieren. Je wilt tenslotte de bovenhals trainen, niet de onderhals. Idem met buik/rug/ en billen. Zo is het mij geleerd/verteld, but correct me if i'm wrong.


Die van mij zweet altijd rond zijn oren :')

Dan luistert hij vast heel goed naar je :Y)

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:54

Haha ja dat doet me eraan denken, ik heb er ook een daar loopt het zweet altijd letterlijk over het hoofd als ze klaar is....zou die dan heel hard nadenken :D

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:55

Vind dit wel een heel interessante vraag. Ben benieuwd :j

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:04

Geen onzin. Het paard zou als het goed getraind wordt, moeten zweten rond de schoft, de hals vanaf de schouder tot en met de nek, de lendenen en de broekspier.
Ik vind het altijd een goede controle :D , maar het lukt natuurlijk niet altijd!

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:05

setteke schreef:
Geen onzin. Het paard zou als het goed getraind wordt, moeten zweten rond de schoft, de hals vanaf de schouder tot en met de nek, de lendenen en de broekspier.
Ik vind het altijd een goede controle :D , maar het lukt natuurlijk niet altijd!


Zo is het precies.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:15

Een paard zweet altijd als eerst achter zijn oren.

De rest is hoe dichtbij de bloedvaten bij het oppervlak liggen ivm met warmte kwijt raken. Dat is ook de reden dat het ene paard zijn warmte beter kwijt kan als de ander.

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:18

mijne zweet alleen onder de singel dus die spieren gebruikt ze heel goed :')
nee ik geloof er niks van :=

edit: en achter haar oren, maar dat is wel te begrijpen aangezien die nogal beweeglijk zijn met rijden _O-

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:18

Ik heb het natuurlijk ook niet over zweten omdat het warm is, dus onder het tuig bijvoorbeeld.