Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:41


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:58

_San87_ schreef:
Het is geen onzin dat je van de zweetplekken kunt leren. Mijn paard zweet nu namelijk heel anders dan toen ik haar net begon te rijden en ze haar lichaam heel anders moest leren gebruiken. Ze zweet nu gelijkmatig en ook voor het zadel en bij de flanken, waar ze voorheen enkel zweette aan de rechter kant van haar hals, bijvoorbeeld.

Dat je nat bent onder je bodyprotector is logisch, het paard zweet ook onder het zadel waar wrijving plaats vindt, terwijl het daar in vrije beweging nooit zou zweten (bovenlijn).


Waarom zou het paard daar in vrije beweging dan niet zweten? Na de achterhand is de grote rugspier één van de grotere spieren die actief is tijdens beweging, daar zou dan toch juist gezweet moeten worden? Ik denk dat ze daar in vrije beweging vooral minder zweten, omdat je bovenop veel meer afkoeling hebt door de luchtstroom.

Je zweet niet alleen door wrijving, maar vooral omdat je door bedekking je warmte niet kwijt kunt.

Zoals je het in bovenstaande voorbeeld gebruikt, is naar mijn idee een goede toepassing van het zweetverhaal. Bij hetzelfde paard, onder dezelfde omstandigheden, wordt het zweetpatroon symmetrischer. Dat bevestigt jouw hele plaatje waarin je paard meer symmetrisch bespierd is geworden door training en waarschijnlijk ook meer symmetrisch aanvoelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:02

Van wat ik begreep heeft het paard in de rug minder zweetklieren omdat het voor de afkoeling logischer is aan de zijkanten meer te zweten omdat het paard van opzij meer wind vangt (zie daarvoor eerder geplaatste filmpje).

Dat het onder het zadel dan ook nat wordt komt omdat de hitte inderdaad niet weg kan. Maar alsnog is er in het zweten te zien dat als eerste de plek onder de zweetbladen nat wordt en dan pas bovenop de rug. Bij mijn paard is de plek onder het zweetblad het natste van allemaal en de ruggengraat en die niervormige plekken blijven bijna altijd droog (alleen niet als ze echt van top tot teen zweet).

En inderdaad zie ik dus aan haar zweetpatroon of ze gelijkmatig heeft gewerkt. Dus vind ik inderdaad dat je aan de manier/plek van het zweten goed kunt zien hoe je je paard getraind hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:06

Even een update'tje :D.

De zadelmaker is laatst geweest en was super tevreden over haar spierontwikkeling, gezien ze nog geen jaar geleden met een slecht passend zadel liep. De boom van het huidige zadel was iets te wijd, dit is nu aangepast en het zadel ligt weer goed.

Heb haar ook meteen gevraagd over het zweten en zij kwam met dezelfde uitleg als de meneer in het filmpje, dit in combinatie met haar spierontwikkeling, ik zeg, we zijn goed bezig :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:01

Wat leuk dat je een up-date plaatst +:)+ Blij te horen dat het allemaal goed is zo :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:06

Ja iedereen heeft hier zo tof meegedacht :D.

Dan mag een update ook wel eh.