onervaren paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxirisje

Berichten: 30
Geregistreerd: 04-06-11

onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 00:29

volgend jaar word mijn nieuwe pony ingereden, super leuk maar het brengt veel vragen bij me omhoog.
waar ik haar laat inrijden word ze meteen in de goede houding gereden gelukkig want dan hoef ik me daar minder zorgen om te maken.
maar ik heb wel ervaring met onervaren paarden (onervaren met de dresuur), maar met jonge onervaren paarden niet.
hoe moet ik de oefeningen opbouwen, en kan ik meteen een groeps les in?

xmannequin
Berichten: 37
Geregistreerd: 25-12-09

Re: onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:35

een meisje bij ons op de boederij heeft vorig jaar een 5jarig tuigpaard van 1.84 ingereden. dat gebeurde rustig. eerst stappen aan de longe, daarna los en vervolgens rustig kijken hoe ze op sturen reageerde. vervolgens wat figuurtjes gaan stappen en daarna het zelfde in draf. op die manier heeft zij het paard ingereden en dat paard loopt nu heel netjes! ze reageert goed. zolang je maar niets overhaast doet. ik persoonlijk denk dat je beter eerst alleen een paar keer kan oefenen en pas in een groepsles gaan als ze de basis een beetje onder de knie heeft.

xxirisje

Berichten: 30
Geregistreerd: 04-06-11

Re: onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 00:39

ja maar ik hoef haar natuurlijk niet in te rijden.
als ik haar weer heb kent ze de basis al, gelukkig.
maar wat moet ik daarna?

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Re: onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:43

Daarna zelf gewoon rustig verder werken aan de basis, en goed aan haar wennen en weten waar alle knopjes bij haar zitten. Ik zou wel les nemen als ik jou was. Een goede instructeur helpt je flink op weg!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:40

Wat is voor jou de basis? links, rechts en ho. Draf stap galop. Of komt er ook een stukje nagevelijkheid, wijken voor druk, inbuigen bij?
Ik zou beginnen met privelessen, het liefst van degene die gaat inrijden zodat je eerst een eenheid wordt en weet wat je kunt vragen van je paardje. Dan kan je in een groepsles nee zeggen tegen de oefeningen die jullie nog niet beheersen en die gebruiken om je paard te laten wennen aan het rijden in een groep.
Ik weet niet hoe oud je paard is, maar vaak moet je ook rekening houden met de mentale ontwikkeling van je paardje. Ik ken paarden van zes die denken als een tweejarige. Die zijn dan wel ingereden en fysiek klaar voor oefeningen, maar mentaal nog lang niet.

Robin09
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-06-11

Re: onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:38

Privé les lijkt me handiger maar met groeps les wordt wel gelijk geleerd om zijn aan dacht er bij te houden met andere paarden in de bak.
Ik zou het allebij doen groeps en privé

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:45

Wat bedoel je met onderstaand?
xxirisje schreef:
waar ik haar laat inrijden word ze meteen in de goede houding gereden gelukkig

Aardbei445

Berichten: 462
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: In 't zadel :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:46

JoviBan schreef:
Wat bedoel je met onderstaand?
xxirisje schreef:
waar ik haar laat inrijden word ze meteen in de goede houding gereden gelukkig



ja, dat vroeg ik me ook af...

jfnijman

Berichten: 8
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:47

Ik zou voor allebij gaan, aan privéles zal je meer hebben maar groepsles is ook goed voor je paard, dan went ze aan andere paarden in de bak, drukte om zich heen enzo..

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:48

Waarschijnlijk bedoelt ze "aan de teugel". Maar hopelijk bedoelt ontspannen en laag/lang.

Yelly

Berichten: 1656
Geregistreerd: 29-05-07

Re: onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:05

Dat 'meteen in de goede houding' baart me ook een beetje zorgen.. Wat bedoel je daar mee, TS? Want het is juist zo belangrijk dat je pony eerst haar eigen balans vindt.. Als ze het zo'n stal is waar ze vanaf het eerste moment vooral de focus leggen op het 'in de krul lopen', zet ik mijn vraagtekens bij de kunde van de stal (of ruiter). Ontspanning is belangrijk, lekker lang en laag.. Maat de 'goede houding' komt naar mijn idee pas veel later in de training..

Jij zegt dat je je er daardoor 'minder zorgen om hoeft te maken'. Maar het aan de teugel lopen is geen trucje wat even aangeleerd wordt, dat vraagt gevoel.. Dat ze haar daar aan de teugel rijden, wil nog niet per se zeggen dat je er zelf zo mee wegrijdt..

xxirisje

Berichten: 30
Geregistreerd: 04-06-11

Re: onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:11

nou daar bedoel ik het opgerichte nog niet zo zeer door de krul.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:24

Oprichting krijg je pas als het paard vanuit de achterkant kan gaan verzamelen.
Door het gaan zitten op de achterhand, het bol maken van de rug en het loslaten
van de hals (probeer het zo simpel mogelijk te zeggen er zit nog het 1 en ander tussen)
kan het paard pas fijn in de oprichting nageeflijk blijven/aanbieden.

Voor een paard zover is dat opgericht lopen echt kan ben je na inrijden wel minimaal
4 jaar verder en ong. op Z-niveau. (en zelfs nu op Zniveau lopen veel paarden opgericht
getrokken ipv gereden)

Oprichting moet een paard d.m.v. goede training zelf aanbieden.. dat kun je er niet
even uitrijden als je een paard/pony inrijd.

Daarom beginnen we ook in de B als beginners. Dan is ontspanning en aanleuning het
belangrijkste. In principe staat er voor iedere categorie een jaar aan TRAINING vast..
veel paarden gaan harder.. en veel ruiters komen zichzelf dan ook in het hogere werk tegen..
door het tekort aan spiermassa of door het teveel alleen oefenen op truucjes ontbreekt de
basis waardoor het paard sneller fysieke problemen krijgt.


Ik heb zo mn twijfels dus... ik heb liever balans, tact en een fijne aanleuning dan een hoog
opgericht met het hoofd (vaak gedwongen ingetraind) diertje dat niet beter weet dan hoofd
omhoog en rug omlaag (omdat de achterhand nog niet sterk genoeg is drukt het dus zijn rug weg
of gooit zijn benen achter de massa ipv eronder)

Yelly

Berichten: 1656
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:05

xxirisje schreef:
nou daar bedoel ik het opgerichte nog niet zo zeer door de krul.


Ik zou maar snel op zoek gaan naar een andere stal om haar in te rijden als ik dit zo lees..

Oprichting bij een jong paard, maar niet aan de teugel? Kortom, lekker met d'r kop in de lucht en daar houden, zonder ontspanning :+ Lijkt me géén goed plan! Ik ga verder helemaal mee met svdijk86 :)

Zoek alsjeblieft iemand die het paard lekker lang, laag en ontspannen leert lopen met een fijne aanleuning. Iemand met gevoel. Dat plaatje, dat komt allemaal later, veel later.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:12

-> RT-P

miesty
Berichten: 15
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: Lopik

Re: onervaren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:26

zelf ook beginnen vanaf de basis. Eerst eens opstappen en kijken hoe het voelt samen.. rustig stappen, draven en galopperen. Lang, laag en ontspannen. Gaat dat goed dan kun je steeds meer figuren en oefeningen meepakken..

Ben het eens met de rest dat de stal/ruiter die jou paard gaat inrijden niet echt fijn klinkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:09

xxirisje schreef:
nou daar bedoel ik het opgerichte nog niet zo zeer door de krul.

Een jong en onervaren paard hoort nièt opgericht te lopen.
En wanneer je het paard daartoe gaat dwingen en ook nog in zeer korte tijd, richt je enorm veel schade aan.
Dus als je verstandig bent, breng je je paard daar nièt naartoe!