Wanneer ben je gevorderd??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yoeki
Berichten: 12
Geregistreerd: 22-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:25

ja, goeie vraag... Ik heb zelf mijn d-pony ingereden vanuit b tot Z2. En om eerlijk te zijn, kan alleen ik der op (klinkt suf, maar in dit geval klopt het echt. Ze is vrij heet, geef een verkeerde of iets te harde hulp en je ligt er rodeo style af :D maar het is wel een schat haha!) Ben ik dan gevorderd? Ik rijdt ook een paard in het zz-licht. Maar die heeft met mijn instructrice al Inter/gp gelopen. Maakt dat het rijden anders? als ik eerlijk ben, kan hij stukken lastiger zijn dan mijn pony. Het is echt niet zo dat je zo huppa wegrijdt op een ervaren paard. Meestal nemen die je gewoon in de maling, niks leuk rijden.mensen zijn altijd zo voorbeoordeeld over ervaren paarden, dat je daar toch wel goed op rijd. Ik ken genoeg mensen die in het kader zitten bij de pony's, een gp paard van lotje schoots nemen en dan niet eens normaal een z proef rijden. Bovendien leert een paard jou zoveel, ervaren of niet, alleen op een andere manier. Trouwens, zou het verantwoord zijn om een kind van 13/14 op een jong groen paard te zetten? Met natuurlijk wel even meer temperament dan een manegepaard? ík denk van niet... Op beide manieren leer ik super veel, maakt het uit vanuit welke manier ik dan gevorderd word/ben?

PS. over dat anky ding (ik les weleens bij haar), Veel mensen zeggen dit, is het ook waar? Ik geef toe, er zijn genoeg mensen in de paardenwereld die zich NIET goed gedragen tegenover hun paard. Maar wees nou eens eerlijk, vroeger of nu, iedereen heeft weleens een x getrokken ofzo. Persoonlijk vind ik dat zij heel vriendelijk lesgeeft, en over elk ding is nagedacht. Misschien zijn de mensen die dit zeggen zelf niet gevorderd? Leer eerst eens een beetje over de rest, als je op een hengst niet streng optreed heb je ook een groot probleem. Bovendien is het net even moeilijker om piaffe te rijden zonder te blijven vast houden dan een manege rondje (k heb ervaring) In iedergeval ben ik het er niet mee eens :D


sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:28

Als je op trektochten en paardenvakanties gaat betekent 'gevorderd' meestal dat je de basis beheerst; dat je dus in alle drie gangen je paard onder controle kunt houden en niet op de grond terecht komt.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

123demio
Berichten: 131
Geregistreerd: 03-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:07

Ze zeggen toch meestal als je kan lichtrijden en kan galloperen dat je dan gevorderd bent?
Ik weet het niet hoor ;$!

Horse_xx

Berichten: 1718
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:50

Koekje_ schreef:
Saaams schreef:
Als je een goede stap, draf en galop beheerst.
Figuren kent, en een nette houding aanhoud.
Dan ben je al goed op weg.


mika11 schreef:
Volgens mij ben je gevorderd als je je paard onder controle hebt. Het tempo in stap, draf en galop kunt bepalen. En je het paard rond kunt sturen in de richting die je wilt.


Vind je dat gevorderd? Ik vind dat de basis :j


Ik vind dat je jezelf toch wel licht gevorderd kan noemen als je de basis beheerst :)

No hour of life is wasted that is spent in the saddle. ~Winston Churchill

Xjewillemijn

Berichten: 1351
Geregistreerd: 19-10-12
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:53

ik vind dat je gevorderd bent als je:

- stap, draf en galop BEHEERST kan rijden
- buiten je paard onder controle hebt
- qua dressuur een L1 proefje kan rijden

ik zit op een manege bij de half gevorderde en daar rijden we ongeveer op L1
niveau, gevorderd is ongeveer L1/M2


schoentjes

Maxineeeex
Berichten: 46
Geregistreerd: 12-01-13
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:17

julius_juut schreef:
Gevorderd vind ik iemand die met verschillende paarden kan werken zonder daarbij zichzelf of het paard 'kwaad' te doen.
Iemand kan een paard nog zo mooi in een krul trekken en de ring door schoppen, gevorderd in het ruiter zijn vind ik het niet. Dan zie ik liever iemand die een paard netjes de bak of het bos doorkrijgt zonder ruk en plukwerk.

Ook denk ik niet dat iemand ooit een gevorderd ruiter zal worden met alleen ervaring met manegepaarden. Dan leer je alleen de al geïnstalleerde knopjes indrukken, naar mijn idee ben je pas een gevorderde ruiter wanneer je een paard ook kunt leren wat een hulp betekend.



Helemaal mee eens !

the best part is the trust between a horse and a person♥
owner of my beautiful horse Mallorca, since 24/12/12

Maxineeeex
Berichten: 46
Geregistreerd: 12-01-13
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:21

Dat ziet iedereen anders. Sommige vinden zich al gevorderd als ze los kunnen rijden ofzo. Dat vind ik nou niet. Maargoed. Ik denk dat je jezelf gevorderd kan noemen als je met Respect je paard rijd. En niet in de mond loopt te trekken ect ( Met zachte hand rijden ) En een paard kan leren wat hulpen zijn. Iemand die hoog in de dressuur heeft gereden kan je wel gevorderd noemen. Maar als je een paard krijgt wat Grand prix heeft gelopen. En je zelf ook al beetje netjes kan leren. Leer je natuurlijk heel snel de knopjes en kun je ook sneller wat hoger rijden. Ik vind het knap als je een paard zelf beleerd en er zelf mee de wedstrijden in gaat en hoog de dressuur in gaat. Dat je het paard zelf de dingen leert. ipv dat die alles al kent. (;

the best part is the trust between a horse and a person♥
owner of my beautiful horse Mallorca, since 24/12/12

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:38

Op de manege waar ik gereden heb, betekende gevorderd dat je ver genoeg gevorderd was om uit de beginnersles te gaan naar de -jawel- gevorderden les.

Gevorderd is en blijft een relatief begrip. Het is gewoon het voltooid deelwoord van het werkwoord "vorderen." Dus iemand die al los mag, is zéker gevorderd sinds de tijd dat diezelfde persoon aan de longe moest blijven. Iemand die in de manegelessen mag overstappen van de beginners groep naar de gevorderden groep, is ook gevorderd. Iedere keer dat je een stap vooruit maakt, ben je weer gevorderd. Daarom kan dit een eeuwig durende discussie worden.

Ik ben gevorderd. :D

<3 Tirzah & Serena <3

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:01

Ik vind het, zoals veel mensen hierboven zeggen, moeilijk te zeggen wanneer je gevorderd bent of niet.
Het verschil tussen manegepaarden en een eigen- of verzorgpaard is wel heel groot. Ik rijd nu zo'n 2 jaar op een verzorgpony, en sindsdien ben ik (naar mijn mening) beter geworden in paardrijden. Het paard heeft vaak meer zijn eigen wil en is daarom lastiger onder controle te houden. Als je het dan, zowel in de bak als op buitenrit goed onder controle hebt en rustig blijft ondanks allerlei obstakels etc. (waar het paard van kan schrikken) vind ik dat je al redelijk gevorderd bent. Daarnaast vind ik ook dat je beter leert paardrijden tijdens een privéles, dan bij een groepsles. Dit vanwege meer individuele aandacht en daardoor worden er sneller opmerkingen gemaakt over de dingen die je niet goed doet of beter kunt doen.

x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:53

Het verschilt voor iedereen wat gevorderd inhoud.
Als je alleen nog maar op een manege heb gezeten en je gaat aardig door de proefjes en je beheert de basis dingen, vind ik je gevorderd.
Maar heb je een eigen pony, en leer je die aan de teugel lopen of vrijheidsdressuur, ben je daar weer gevorderd in.
Ik denk dat niemand gevorderd kan zijn in paardrijden, maar in delen van paardrijden. Want gevorderd in paardrijden betekend dat je de sit goed doet, mooie overgangen maakt, alle figuren kent + mooi rijd, de borstels kan gebruiken waar ze echt nodig voor zijn, goed springen, vrijheidsdressuur doen etc.
Maar ja dat is mijn mening.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:12

Ligt eraan, ik vind je gevorderd als je op verschillende paarden kunt rijden en de basisgangen goed kunt rijden. Daarvoor val je in de manege, voor mij, in de beginners categorie.

Dan heb je ook nog een groep die niet echt beginners is, omdat ze al langer rijden, maar ze kunnen niet goed rijden. Of zijn niet ruiters die stabiel in hun capaciteiten zijn.

Dan heb je natuurlijk allerlei verschillende onderdelen en disciplines, waar je beginner of gevorderd in kunt zijn.
Een goede ruiter hoeft dus niet perse een gevorderde ruiter te zijn, je kunt als beginner, ook best wel goed zijn, dan haal je bv veel punten op de proefjes, vaak is dat wel een goede graadmeter, tot op zekere hoogte.

En een excellente ruiter kan op bepaalde onderdelen beginner zijn.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:29

Gevorderd is volgens mij vooral een manege term die gebruikt wordt voor de indeling van de lessen en dus gaat om de behoefte van hulp die een ruiter wel of niet nodig heeft. Meer niet.

Het heeft in mijn ogen niets te maken met een ervaren ruiter of een goede ruiter of een ruiter die uitblinkt in een bepaalde discipline.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:38

Dit is een topic van bijna 6 jaar geleden. Ik tem even ...
Laatst bijgewerkt door Vayo op 17-01-17 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:38

Een gevorderde ruiter is iemand die gevoel heeft met paarden. Ik geef zelf les en heb een jonge meid van een jaar of 15 die bij mij les neemt. Zij heeft gevoel voor de dressuur, ik kan haar eender wat uitleggen, anatomisch en rijtechnisch onderbouwd maar het moet ook bij de leerling zelf in de kop kloppen. En dat is bij haar het geval, ik kan haar eender welk paard geven en als zij gewoon mijn instructies volgt en naar mij luistert rijdt ze top. Dat zie je al bij een kind van zes dat net het eerste lesje heeft, als ze na een halfuur al kunnen lichtrijden weet je dat je een toppertje hebt. Het is net als mensen met paarden en paardenmensen. Sommige ruiters rijden op gevoel en andere moeten jaren oefenen om de juiste automatismen te krijgen die een gevorderde ruiter al heeft.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:33

Moderatoropmerking:
Dit is een heel oud topic. Ik laat het echter open aangezien er toch weer wat uitgebreide reacties zijn gekomen van verschillende mensen met hun zienswijze :-)

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:31

Ik vind dat je nooit helemaal gevorderd bent, omdat je altijd kan bijleren en dus nooit uitgeleerd bent.

LittleCastle
Berichten: 66
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Nederland

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:23

Vanaf welke F proef vond je jezelf gevorderd.

caroliena
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:36

je bent pas gevordert als je:

1. meerdere paarden zonder probleem kan rijden (en dan niet 5 manege paarden maar ook andere)
2. veel grondwerk hebt gedaan en problemen kan analyseren en oplossen
3. een paard netjes kan laten doen wat jij wilt
4. minimaal 2 jaar ervaring hebt met poetsen rijden grondwerk longeren uitmesten en vegen.
5. het paard ziet als je maat

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:27

Waaaarom op een oud topic reageren?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:58

Omdat dit een topic uit 2013 is met daarbij een minimale aanvulling sluit ik dit topic.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers