Wanneer ben je gevorderd??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenna_s

Berichten: 3186
Geregistreerd: 20-06-09
Woonplaats: leeuwarden

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:16

Voor mij is gevorderd zijn als je bij ieder paard wat je tegenkomt je jezelf aan kunt passen aan het karakter, kunt begrijpen wat het paard denkt/voelt en vanuit daar ontspannen kunt rijden.
Niveau's zeggen alleen iets over dat je een paard in staat krijgt om te doen wat jij wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:20

Overbescheiden is het nieuwe arrogant zo te zien aan dit topic.
De een is nog bescheidener dan de ander... :')

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:34

Wat is jouw definitie van arrogant dan, als ik mag vragen :')?

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:50

Ik vind dat een ruiter gevorderd is als hij een gemiddeld paard (qua karakter, geen braaf, rustig paard maar ook geen probleempaard) in de 3 gangen beheerst kan rijden, een redelijke houding heeft (evt. niet perfect maar mag het paard niet storen), alle pistefiguren kent, enkele moeilijke dingetjes kan zoals wijken, veilig over een lage sprong kan geraken en op een verantwoorde manier kan buitenrijden. Dus als je een nette B-proef kan rijden, of als je je A-brevet hebt.
Ik vind een ruiter uit manege-gevorderde lessen dus niet altijd gevorderd. Ik rijd al lang bij de gevorderden op de manege, maar nu met een eigen paardje kan ik al veel meer en durf nu pas mezelf een gevorderde ruiter noemen, maar nog lang geen goede ruiter. Bij een echt goede ruiter denk ik aan een ruiter die minstens M rijd.

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:10

b_o_k_t schreef:
ik ben van mening dat een manegeruiter zeker tot gevorderd niveau kan komen. Alleen duurt het dan een aantal jaren langer dan als je een eigen paard en privéles hebt (oid). Als manege ruiter leer je namelijk op veel verschillende paarden rijden en als je in een niet te grote groep rijdt (4a5) dan krijg je genoeg aandacht om veel verder te komen. (En later ook zeker tot gevorderd niveau)
Maar hier kunnen meningen aardig over verschillen! Vind het eigenlijk ook wel een beetje een vaag begrip... :\


dus eigenlijk kan een manegeruiter/amazone beter rijden , doordat zij op veel verschillende paarden/pony's rijden??

Koekje_

Berichten: 2879
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Punthorst [OV]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:21

Suus_ schreef:
Jezus Jori lees eens wat beter?!


Kalm maar hoor :+

Je spreekt jezelf nogal tegen in je post & meerdere mensen zeiden die 1e zin maar ik quote die van jou even.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:22

Ik vind een gevorderde ruiter, een ruiter die beseft wat zijn tekortkomingen zijn.
Zich aan kan passen aan de gevoeligheid van het paard. En een ruiter dus die een onafhankelijke en juiste zit heeft.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:51

jori_X schreef:
Suus_ schreef:
Jezus Jori lees eens wat beter?!


Kalm maar hoor :+

Je spreekt jezelf nogal tegen in je post & meerdere mensen zeiden die 1e zin maar ik quote die van jou even.

Ik spreek mezelf niet tegen... beter lezen.

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:03

Gevorderd zo noemen ze je als je op de manege een les hoger mag. Maar als je het echt over wedstrijdruiters hebt hoor ik nooit het woord 'gevorderd,' maar gewoon een handige/ niet zo handige ruiter.

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:05

Op de manege ben je al gauw gevorderd he, maar in feite zijn ze daar nog beginners. :=

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:10

Dieuwkee schreef:
Op de manege ben je al gauw gevorderd he, maar in feite zijn ze daar nog beginners. :=


dankje

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:15

parador schreef:
b_o_k_t schreef:
ik ben van mening dat een manegeruiter zeker tot gevorderd niveau kan komen. Alleen duurt het dan een aantal jaren langer dan als je een eigen paard en privéles hebt (oid). Als manege ruiter leer je namelijk op veel verschillende paarden rijden en als je in een niet te grote groep rijdt (4a5) dan krijg je genoeg aandacht om veel verder te komen. (En later ook zeker tot gevorderd niveau)
Maar hier kunnen meningen aardig over verschillen! Vind het eigenlijk ook wel een beetje een vaag begrip... :\


dus eigenlijk kan een manegeruiter/amazone beter rijden , doordat zij op veel verschillende paarden/pony's rijden??


Tot op zekere hoogte. Daar is over het algemeen niet echt over te oordelen denk ik maar even serieus als je al 10 jaar een eigen paard hebt en je rijdt dat paard dus ookal 10 jaar dan mag ik toch zeker wel hopen dat je die netjes kan rijden.
Als manege ruiter of een ruiter die op veel verschillende paarden rijdt zul je veel sneller kunnen aanpassen aan het paard dan iemand die al 10 jaar hetzelfde paard rijdt. Paardrijden gaat om meer dan even je kunstje te laten zien toch? En als je al 10 jaar aan het oefenen bent op hetzelfde paard ken je het paard door en door dus.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:21

Op een manege delen ze lessen nu eenmaal in om niet alles door elkaar te laten rijden zodat de beginners de gevorderden niet ophouden.
In een manege is het dus zo dat je beginner bent zolang je nog hulp nodig hebt van de instructeur om je paard te controleren, dingen voor lekaar te krijgen, en je houding goed te houden.
Gevorderd ben je als je zelfstandig controle hebt, dingen voor elkaar krijgt (op de juiste manier ;) ) en je houding goed kunt houden. In welke mate dat is, is subjectief. Op het ene paard zal het makkelijker lukken dan op het andere bv en in een rijbaan weer beter dan buiten, of andersom bv.
Ver gevorderd ben je als je zelfstandig een paard kunt trainen omdat je begrijpt wat nodig is en hoe je problemen op kunt lossen en de omgeving waarin je rijdt geen rol meer speelt.

Dit is, terecht opgemerkt, met name een manege indeling.

Borg

Berichten: 1524
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:29

Tja, in de manegelessen zat ik op verschillende paarden met allen hun eigen truukjes en nukken.
Daar werd ik wel heel handig van, maar het zal niet altijd even netjes qua zit en zo zijn geweest.
Ik reed ook vaak in binnen- of buitenland bij andere maneges op de meest uiteenlopende dieren.

Nu rijd ik al 5 jaar bijna altijd op hetzelfde paard. Inmiddels zit ik veel stiller, kan hem rechtrichten en nageeflijk rijden, dus het plaatje zit er sympathiek en netjes uit, maar soms mis ik het op verschillende paarden rijden (voelt trouwens als vreemdgaan, als ik het eens doe :o )

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:35

Ik heb naast mijn eigen paarden en ponies (ik had vanaf mijn 16e en meestal meer dan 1 tegelijk) altijd manege lessen gereden, juist om niet te wennen aan een paard en een manier van rijden en "handig" te blijven. Dat was ook handig voor de manege eigenaren omdat dan de paarden eens goed gereden werden tussendoor. Ik hoefde dan ook niet altijd te betalen. Dat lag er maar net aan of ik hen een plezier deed of het voor mezelf deed.

Manege paarden rijden kan heel leerzaam en nuttig zijn, maar het rijden van fijn afgestelde paarden ook en feitelijke zouden alle ruiters beide mogelijkheden moeten hebben.
Hier hebben ruiters het geluk om zeer fijne paarden te kunnen treffen in maneges en beide dus mogelijk is.

b_o_k_t
Berichten: 416
Geregistreerd: 24-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:43

@parador
tuurlijk niet! maar dan heb je ook mijn vorige bericht niet goed gelezen! ik zei ook: een manegeruiter doet er een aantal jaren langer over! Maar van op veel verschillende paarden rijden leer je wel veel, dus dat is in mijn ogen een van de redenen dat een manegeruiter op gevorderd niveau kunnen komen! (:

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:02

op mijn vorige manege (ben ondertussen veranderd ;) ) was het ingedeeld in beginners/half-gevorderd/ gevorderd,

beginners was hetgene wat kwam na de longelessen,
half-gevorderd als je al op verschillende paarden kon rijden, ook als ze moeilijk deden, goed overgangen kunnen maken, netjes figuren rijden
gevorderd was dan net als half-gevorderd, maar dan zat er af en toe eens stelling tussen ofzo :+

meestal kon je als 'meisje zonder eigen paard' niet in die laatste groep geraken, niet omdat je niet goed reed, maar gewoon die laatste groep was meer voor eigenaren... Of je moest goede maatjes zijn met de lesgeefster :roll:

amberxx

Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-10
Woonplaats: klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:38

vind ik eigenlijk wel al als je een mooi B proefje kan rijden en je pony mooi onder controle houd.
zodat je er niet iedermoment af kan vallen. (:

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:38

Blijft een lastig iets he om echt een niveau aan zoiets te koppelen.

En hier is inderdaad ineens wel iedereen superbescheiden ;)
Naja ik denk dat de basis bestaat uit correct stap/ draf/ galop, de meeste figuren kent, een paard fatsoendelijk kan opzadelen, weet waar alle spullen voor zijn en een paard onder controle hebt

Gevorderd ben je voor mijn gevoel als je zo op de meeste paarden weg kunt rijden en ze netjes en ontspannen kunt rijden. Weer hoe je dingen het beste kunt oplossen enz enz

Ver gevorderd bent je in mijn ogen pas als je de mensen waar ik tegen op kijk tegen op kijken :P

Borg

Berichten: 1524
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:26

Ach, mijn instructeur zij altijd: ¨OVERschat niet jezelf en ONDERschat het paard niet¨.
Ik stelde me dus altijd bescheiden op wanneer ik ergens anders op een vreemd paard een buitenrit ging maken. Hierdoor heb ik altijd erg genoten van mijn ritten, terwijl minder bescheiden ruiters soms hun handen vol hadden aan een lastiger te rijden paard.
Zeker bij vreemde paarden pas bescheidenheid vind ik.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:38

Borg schreef:
Ach, mijn instructeur zij altijd: ¨OVERschat niet jezelf en ONDERschat het paard niet¨.
Ik stelde me dus altijd bescheiden op wanneer ik ergens anders op een vreemd paard een buitenrit ging maken. Hierdoor heb ik altijd erg genoten van mijn ritten, terwijl minder bescheiden ruiters soms hun handen vol hadden aan een lastiger te rijden paard.
Zeker bij vreemde paarden pas bescheidenheid vind ik.

Die tactiek volg ik ook. Ik steek ook mijn vinger op als er gevraagd wordt wie een rustig paard wil. Met een vreemd paard op vreemd terrein ga ik het mijzelf niet te moeilijk maken.

Ontopic: laat de manege lekker zelf bepalen of ze iemand beginner/lichtgevorderd/gevorderd vinden.
Als je zelf beter wil paardrijden dan heb je meer aan deze verdeling:
- onbewust onbekwaam : 'ik kan paardrijden, want ik heb op vakantie 2 uur op een brave pony rondgehobbeld"
-bewust onbekwaam: 'verrek dit is best moeilijk, zal ik ooit zover komen dat ik zelf met een paard op pad/proef kan?'
- bewust bekwaam: 'ik weet wat ik kan, en wat ik niet kan; en van wat ik niet kan, weet ik hoe ik dat moet leren'

SaZ

Berichten: 1421
Geregistreerd: 19-09-07
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:48

dammie1 schreef:
Als je zelf beter wil paardrijden dan heb je meer aan deze verdeling:
- onbewust onbekwaam : 'ik kan paardrijden, want ik heb op vakantie 2 uur op een brave pony rondgehobbeld"
-bewust onbekwaam: 'verrek dit is best moeilijk, zal ik ooit zover komen dat ik zelf met een paard op pad/proef kan?'
- bewust bekwaam: 'ik weet wat ik kan, en wat ik niet kan; en van wat ik niet kan, weet ik hoe ik dat moet leren'

Hier ben ik het volledig mee eens! :j Had het zelf niet beter kunnen samenvatten!

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Wanneer ben je gevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:31

hoe gevorderder je raakt des te meer je je er bewust van bent hoe niet gevorderd je bent.

dus hoe meer je leert des te bewuster je ervan word hoe weinig je weet , en dit blijft zo doorgaan totdat je een jaar of 80 bent haha

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:15

Borg schreef:
- onbewust onbekwaam : 'ik kan paardrijden, want ik heb op vakantie 2 uur op een brave pony rondgehobbeld"
-bewust onbekwaam: 'verrek dit is best moeilijk, zal ik ooit zover komen dat ik zelf met een paard op pad/proef kan?'
- bewust bekwaam: 'ik weet wat ik kan, en wat ik niet kan; en van wat ik niet kan, weet ik hoe ik dat moet leren'


Dat vind ik wel goed uitgelegd _/-\o_
zo zijn er mensen van mijn klas die denken dat ze kunnen paardrijden omdat ze op vakantie ooit eens een wandeltocht gemaakt hebben op zo'n kinderpony (daar kan ik me echt aan ergeren, die doen dan precies of paardrijden niets voorsteld :Y) )
Die laatste vind ik ook wel goed : dat je weet wat je fouten zijn en zo daaruit kan leren :))

Nachthengst
Berichten: 24
Geregistreerd: 15-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:36

Voor iedereen is dat weer anders.
Als je in de B rijd ben je een "beginner''
Dus zeggen mensen dat als je in de L rijd je "gevordend'' bent.Niet dus

Je kan net zoon goed paard/pony hebben daardoor hoeft de riuiter nog niet goed te kunen rijden!