Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 19:01

hallo Bokkers,

Ik kom best wel vaak de term klassiek dressuur en engels dressuur tegen,
maar ik raak er een beetje van in de war, wie kan mij helpen.
Want als ik het op google op zoek krijg ik zeg maar stijgerende lippizaners.
En ik dacht dat dat juist eerder een spaanse rijstijl is of vd.

Zijn er hier mensen op bokt.nl die klasiek rijden, en hebben jullie misschien foto's?

Ik hoor vaak ook dat klassiek vriendelijker is? Zijn er ook mensen die er les in geven?
toevallig in NH? ik ben heel erg benieuwd namelijk.

groetjess.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:07

WD-V -> PP

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:30

PP --> RT-D

dirkus

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:47

Klassieke dressuur wordt ook wel academische rijkunst genoemd. Dat zijn inderdaad de "stijgerende Lipizzaners"" ( goed omschreven!) maar dat is zeg maar het allerhoogste stadium.

Ik heb met mijn Andalusier les van een instructrice die lesgeeft op basis van de academische rijkunst. Het grote verschil met "gewone" les ( om het zo dan maar even te noemen) is m.i. dat er veel in stap wordt gewerkt aan de basis, m.n. het rechtrichten en het ondertreden van de achterhand. Mijn paard is enorm temperamentvol en het gebruikelijke 'voorwaarts oplossen" ( wat in een "gewone les" vaak gezegd wordt) werkt bij hem absoluut niet.

Voor meer informatie kan je kijken op www.paardenbegrijpen. nl of www.basisrijkunst.nl, daar staat het veel duidelijker uitgelegd dan ik het kan.

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Re: Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:02

Dank u wel Dirkus@
ik ga zeker eens op de site's kijken,
bent u ook gekent met lesgev(st)ers in NH ? of in de buurd?
en wat zou je dan ongeveer voor een half uur moeten rekenen?

Ik ben er namelijk een beetje rustig naar op zoek, maar bij bokt.nl commercieel staat er neits , teminste neit van het klassieke dressuur.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:11

Onder klassieke dressuur wordt niet direct academische rijkunst verstaan Dirkus, het is een stroming erin.

Wat ik er zo fijn aan vind is dat het allemaal vanuit het paard gaat, om hem soepeler, krachtiger en ontspannen te maken. Je paard wordt daardoor ook gelukkiger en werkwillender, zit echt lekkerder in zijn vel.
Bij de oefeningen die je doet wordt dan ook verteld waarom je die oefening doet en waar dat voor werkt.

Zo te zien zit http://www.inhetrechtespoor.nl in noord-holland.
Hier staat ook nog een lijst met instructeurs op:
http://www.paardenrecht.org Onder educatie.

Wil trouwens niet beweren dat de moderne dressuur dan maar niks is, maar ik zie het daar vaak bij voorkomen dat het niet vanuit het paard gaat, rechtrichten wordt vergeten en de logica ook. En dat is iets wat niet mijn voorkeur heeft omdat je daar je paard niet mee helpt.
Toch zullen daar ook goede instructeurs tussen zitten, maar denk dan wel dat ze het rechtrichten sowieso in de basis meenemen en heel veel van de klassieke rijkunst meenemen.

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Re: Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:17

x_Marr@ oke dank u wel ik wist niet dat er meerdere stromingen in waren, bedankt voor de site's ik ga ze zeker aandachtig door lezen en kijken.

Maar ik beweer ook niet dan de moderne rijkunst niets is ;) ik hoor van mensen of ik lees dat het vriendelijker is de klassieke rijkunst. Ik heb bv ook inderdaad een goede instuctise die ook eerst met het rechtrichten begint.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:03

Klassiek is voor mijn gevoel voornamelijk van achter naar voren werken, en heel veel op je zit doen. Deze manier van rijden is vooral voor het paard, het paard gymnasticeren op het tempo van het paard.
Engels is, tegenwoordig, veel meer een mooi plaatje neerzetten, engels optrainen gaat meestal sneller.

Klassiek optrainen duurt langer, maar heeft over het algemeen wel betere resultaten tegenover het paard.

(ik ben niet anti-engels overigens, er zijn meer dan genoeg mensen die wel op een paardvriendelijke manier engels rijden).

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:06

x_Marr schreef:
Onder klassieke dressuur wordt niet direct academische rijkunst verstaan Dirkus, het is een stroming erin.

Wat ik er zo fijn aan vind is dat het allemaal vanuit het paard gaat, om hem soepeler, krachtiger en ontspannen te maken. Je paard wordt daardoor ook gelukkiger en werkwillender, zit echt lekkerder in zijn vel.
Bij de oefeningen die je doet wordt dan ook verteld waarom je die oefening doet en waar dat voor werkt.

Zo te zien zit http://www.inhetrechtespoor.nl in noord-holland.
Hier staat ook nog een lijst met instructeurs op:
http://www.paardenrecht.org Onder educatie.

Wil trouwens niet beweren dat de moderne dressuur dan maar niks is, maar ik zie het daar vaak bij voorkomen dat het niet vanuit het paard gaat, rechtrichten wordt vergeten en de logica ook. En dat is iets wat niet mijn voorkeur heeft omdat je daar je paard niet mee helpt.
Toch zullen daar ook goede instructeurs tussen zitten, maar denk dan wel dat ze het rechtrichten sowieso in de basis meenemen en heel veel van de klassieke rijkunst meenemen.


Dan heb je slecht les gehad. En dat zegt niks over moderne dressuur.
Als je slecht les hebt in klassieke dressuur zegt dat niks in zijn algemeenheid over klassieke dressuur.

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Re: Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:13

hoe bedoeld u dat precies sporter?

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:14

Pentax schreef:
Klassiek is voor mijn gevoel voornamelijk van achter naar voren werken, en heel veel op je zit doen. Deze manier van rijden is vooral voor het paard, het paard gymnasticeren op het tempo van het paard.
Engels is, tegenwoordig, veel meer een mooi plaatje neerzetten, engels optrainen gaat meestal sneller.

Klassiek optrainen duurt langer, maar heeft over het algemeen wel betere resultaten tegenover het paard.

(ik ben niet anti-engels overigens, er zijn meer dan genoeg mensen die wel op een paardvriendelijke manier engels rijden).


nee oke inderdaad, maar ik heb ook berepen dat bij het klassiekke meer van uit stap ook gewerkt word?

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:25

JamieShanin schreef:
hoe bedoeld u dat precies sporter?


Moderne dressuur is ook rechtrichten. hoe kun je ooit al die oefeningen goed doen zonder een recht paard? Moderne dressuur is ook van achter naar voor rijden. Imo is het verschil als je het alle 2 goed doet helemaal niet zo groot.

Het vervelende is dat er kwa lesgeven in de ''moderne'' dressuur een hele hoop prutsers rond lopen. Waardoor paardrijden moelijk word vol spanning en getrek.
Vervolgens gaan ze op een klassieke manier lessen en komen ze erachter dat hun paard nooit recht is geweest en dat het ook kan zonder dat je 100 kilo in je handen hebt hangen.

Het gevolg is dat ze klassieke dressuur als de oplossing zien terwijl het niks te maken heeft met modern of klassiek maar met goed of slecht les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:29

Klassiek is imo veel meer kijkend naar het paard. Dan dat de moderne dressuur dit doet. Ik heb zowel modern(3 verschillende instructrice's die allemaal paarden uitbrachten op ZZ-Licht of hoger) als Academisch en klassiek dressuur les gehad.

Mijn ervaring is dat de moderne manier veel meer haast heeft en met meer druk. En minder vriendelijkheid werkt. Zo is mij aangeleerd dat je een paard aan de teugel krijgt door middel van druk. En dat een paard dat slecht aan je been is moet worden op gelost met een zweep of spoortje. Misschien heb ik niet correct modern dressuur les gehad. Maargoed het waren wel 3 verschillende instructrices die allemaal op hoog niveau presteren. Dus deze trainings methodes worden duidelijk goed gekeurt door de KNHS. Na dit een jaar gedaan te hebben, En een chagrijnig ongemotiveerd paard er aan over te hebben gehouden. Ben ik toch maar van richting veranderd.

Hierna heb ik AC les gehad. Dit ging met minder haast. En hebben veel gestapt het afgelopen jaar. Met de kaptoom het paard soepel gemaakt(want dat was hij absoluut niet) en bezig geweest met rechtrichten. Dit heeft veel goeds gedaan voor mijn paard en mij zelf. Ik zit tegenwoordig namelijk stukken ontspanner dan voorheen.

En sinds een week weer overgestapt naar de klassieke manier. Waarom? Omdat we met AC iets te veel bleven hangen op rondjes stappen. Dus nu zijn we weer verder gegaan op de klassieke manier. De sneller naar de draf en galop toe. Maar nog steeds zonder druk in de hand.

Zoals je hoort zijn mijn ervaringen met AC en klassiek duidelijk beter dan met de moderne manier.
Verder wil ik absoluut geen enkele stroming afkraken. Maar dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met verschillende manieren van rijden.

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:30

ohh oke,

want mijn leerares die zeg idd ook eerst, recht richten , eerst stap en draf dan pas de galop (wat dat kunnen alle paarden wel) maar het begint bij de ruiter.

Toen ik de eerste keer les kreeg hebben we eigenlijk alleen maar aan mijn houding gewerkt en aan het recht richten, en ik merk nu ook als ik foto's terug kijk hoeveel mijn houding is verbeterd maar ook de ontspanning van mijn paard.

uiteraard heb je prutsers ikkan er wel een paar opnoemenXD...haha.

Maar je hebt ook super goede mensen.
100kg in je handen is idd ook niet echt fijn. ik ken het van de manege paardjes...

maar hoe zit dat dan met Anky en zo want ik vind die paarden er ook niet echt lekker bij lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:31

sporter schreef:
JamieShanin schreef:
hoe bedoeld u dat precies sporter?


Moderne dressuur is ook rechtrichten. hoe kun je ooit al die oefeningen goed doen zonder een recht paard? Moderne dressuur is ook van achter naar voor rijden. Imo is het verschil als je het alle 2 goed doet helemaal niet zo groot.

Het vervelende is dat er kwa lesgeven in de ''moderne'' dressuur een hele hoop prutsers rond lopen. Waardoor paardrijden moelijk word vol spanning en getrek.
Vervolgens gaan ze op een klassieke manier lessen en komen ze erachter dat hun paard nooit recht is geweest en dat het ook kan zonder dat je 100 kilo in je handen hebt hangen.

Het gevolg is dat ze klassieke dressuur als de oplossing zien terwijl het niks te maken heeft met modern of klassiek maar met goed of slecht les.


Hier kan ik me heel goed in vinden. Alleen het vreemde is dat de KNHS de prutsers wel goed genoeg vind rijden op wp te krijgen. Want als ik naar een wedstrijd kijk. Zie ik doorgaans hoog uit 2 a 3 op een hele wedstrijd dag! die fatsoenlijk van achter naar voor rijd. Ook in het Z zie ik vaak genoeg bekken trekkers rond rijden. En rijden die wp's ? blijkbaar wel.

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:33

Anoniem schreef:
Klassiek is imo veel meer kijkend naar het paard. Dan dat de moderne dressuur dit doet. Ik heb zowel modern(3 verschillende instructrice's die allemaal paarden uitbrachten op ZZ-Licht of hoger) als Academisch en klassiek dressuur les gehad.

Mijn ervaring is dat de moderne manier veel meer haast heeft en met meer druk. En minder vriendelijkheid werkt. Zo is mij aangeleerd dat je een paard aan de teugel krijgt door middel van druk. En dat een paard dat slecht aan je been is moet worden op gelost met een zweep of spoortje. Misschien heb ik niet correct modern dressuur les gehad. Maargoed het waren wel 3 verschillende instructrices die allemaal op hoog niveau presteren. Dus deze trainings methodes worden duidelijk goed gekeurt door de KNHS. Na dit een jaar gedaan te hebben, En een chagrijnig ongemotiveerd paard er aan over te hebben gehouden. Ben ik toch maar van richting veranderd.

Hierna heb ik AC les gehad. Dit ging met minder haast. En hebben veel gestapt het afgelopen jaar. Met de kaptoom het paard soepel gemaakt(want dat was hij absoluut niet) en bezig geweest met rechtrichten. Dit heeft veel goeds gedaan voor mijn paard en mij zelf. Ik zit tegenwoordig namelijk stukken ontspanner dan voorheen.

En sinds een week weer overgestapt naar de klassieke manier. Waarom? Omdat we met AC iets te veel bleven hangen op rondjes stappen. Dus nu zijn we weer verder gegaan op de klassieke manier. De sneller naar de draf en galop toe. Maar nog steeds zonder druk in de hand.

Zoals je hoort zijn mijn ervaringen met AC en klassiek duidelijk beter dan met de moderne manier.
Verder wil ik absoluut geen enkele stroming afkraken. Maar dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met verschillende manieren van rijden.



oke ja das ook heftig.

ik heb geleerd dat aan de teugel komt , van achteren dus als je paardje lekker actief en door loopt op zijn eigen goede tempo maar juist niet onder de ruiter vandaan loopt.
En met de zweep brr rijd ik niet ik vind het persoonlijk on dingen.
Ik heb geleerd dat de zweep alleen voor correctie is niet om harder of zachter te rijden want dat heb ik geleerd om met mijn zit te doen.
waarneer ik langzamer ga licht rijden gaat mijn paardje met me mij, en als ik sneller ga licht rijden het zelfde verhaal gaat hij met mij mee.

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:35

Anoniem schreef:
Moderne dressuur is ook rechtrichten. hoe kun je ooit al die oefeningen goed doen zonder een recht paard? Moderne dressuur is ook van achter naar voor rijden. Imo is het verschil als je het alle 2 goed doet helemaal niet zo groot.

Het vervelende is dat er kwa lesgeven in de ''moderne'' dressuur een hele hoop prutsers rond lopen. Waardoor paardrijden moelijk word vol spanning en getrek.
Vervolgens gaan ze op een klassieke manier lessen en komen ze erachter dat hun paard nooit recht is geweest en dat het ook kan zonder dat je 100 kilo in je handen hebt hangen.

Het gevolg is dat ze klassieke dressuur als de oplossing zien terwijl het niks te maken heeft met modern of klassiek maar met goed of slecht les.


Hier kan ik me heel goed in vinden. Alleen het vreemde is dat de KNHS de prutsers wel goed genoeg vind rijden op wp te krijgen. Want als ik naar een wedstrijd kijk. Zie ik doorgaans hoog uit 2 a 3 op een hele wedstrijd dag! die fatsoenlijk van achter naar voor rijd. Ook in het Z zie ik vaak genoeg bekken trekkers rond rijden. En rijden die wp's ? blijkbaar wel.



dat vidn ik ook zo vreemd!

laatst ook op bok.nl zie je hier heel veel topic's ooohh wat loopt mijn paard mooi (kin op de borst met de mond wagenwijd open sperriem hardstikken aangesnoerd)
dan denk ik ook omg dat jedat mooi noemt, en dan zeggen nog heel veel anderen ook ohh wat loopt hij lekker ontspannen ... :(

dat vind ik echt erg

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:38

Ach, je moet je niet zo focussen op die termen. Die worden te pas en te onpas door elkaar gehaald. De verschillende zogenaamde stromingen pretenderen allemaal het meest paardvriendelijk te zijn en wijzen allemaal met een belerend vingertje naar de andere stroming. Dodelijk vermoeiend.

In feite komen de verschillende stromingen allemaal in basis op hetzelfde neer. En het eindresultaat van de verschillende stromingen moet ook hetzelfde zijn; namelijk harmonie met het paard. In elke stroming zijn goede en slechte ruiters te vinden.

De basis van dressuur (klassiek/duits/engels/modern) is nog altijd het skala der ausbildung. gewoon even op googlen, dan wordt het je wel duidelijk. op het skala kun je veel variaties bedenken. Sommige ruiters leggen weer meer nadruk op het rechtrichten (of liever gezegd: maken er een sport op zich van. die rijden geen dressuur, maar zitten op rechtrichten) andere ruiter varieren meer in tempocontrole en aanleuning (met daaruitvoortvloeiend de hyperflexie). Hoe het ook is; de aspecten van het skala kunnen NOOIT los van elkaar gezien worden. Daarom zijn er altijd meer overeenkomsten tussen de verschillende stromingen (als we het hebben over goede ruiters dan he ;) ) dan verschillen.

Al pretenderen sommige die-hards uit bepaalde stromingen natuurlijk liever dat alleen zij het licht hebben gezien.

sporter schreef:
Moderne dressuur is ook rechtrichten. hoe kun je ooit al die oefeningen goed doen zonder een recht paard? Moderne dressuur is ook van achter naar voor rijden. Imo is het verschil als je het alle 2 goed doet helemaal niet zo groot.

Exact.

sporter schreef:
Het vervelende is dat er kwa lesgeven in de ''moderne'' dressuur een hele hoop prutsers rond lopen. Waardoor paardrijden moelijk word vol spanning en getrek.
Vervolgens gaan ze op een klassieke manier lessen en komen ze erachter dat hun paard nooit recht is geweest en dat het ook kan zonder dat je 100 kilo in je handen hebt hangen.

Helaas profiteren de goeroes in de alternatieve stromingen hiervan. Want ook daaronder bevinden zich een hoop prutsers. Die richten zich weer op de 'afvalligen' uit de moderne dressuur. En dan vooral met een feel-good verhaal, met veel termen als paardvriendelijk etc.

sporter schreef:
Het gevolg is dat ze klassieke dressuur als de oplossing zien terwijl het niks te maken heeft met modern of klassiek maar met goed of slecht les.

Precies.

JamieShanin schreef:
maar hoe zit dat dan met Anky en zo want ik vind die paarden er ook niet echt lekker bij lopen...

Anky is het slachtoffer van de media. Van jou instructrice kunnen we ook heel wat slechte plaatjes en filmpjes schieten. Dan knallen we die plaatjes met een slecht verhaal op internet en dan gaat het zo zijn eigen leven leiden. Laat je daardoor niet beinvloeden. Ga kijken op (internationale) wedstrijden, op het losrijterrein. Geef je ogen de kost en oordeel zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:39

@TS: Als ik het zo hoor heb jij prima les, En opzich is er niets mis met een zweep. Maar de manier waarop hij vaak gebruikt word is helaas vaak minder prettig.
Een zweep is imo uitgevonden om het paard soms dingen duidelijker te maken. Wanneer er onvoldoende reactie op het been komt je het kan verduidelijke door een zacht tikje achter je kuit te geven. En dat je hem soms nodig heb voor tempo is absoluut niet erg. Maar het gaat op de manier waarop.

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:43

ohh oke dan snap ik het idd nu wel beter,

want mijn tante is bij haar op bezoek geweest voor een rondleiding van Anky en die vond haar zupper aardig en lief ze was ok heel open tegen over andere mensen,

dus ik raakte een beetje in de was.

ik ben ook wel erg iemand die het volgens het boekje doet hoor en dat ik ook niet erg goed.
ik ben ook heel erg van aan de lange teugel rijden veel stelling bijde kanten veel figuren zijnen veel op de zit, al kijk ik waar ik naar toe wil rijden dan doet Bono dat voor me en dat waarneer ik.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:44

Anoniem schreef:
]

Hier kan ik me heel goed in vinden. Alleen het vreemde is dat de KNHS de prutsers wel goed genoeg vind rijden op wp te krijgen. Want als ik naar een wedstrijd kijk. Zie ik doorgaans hoog uit 2 a 3 op een hele wedstrijd dag! die fatsoenlijk van achter naar voor rijd. Ook in het Z zie ik vaak genoeg bekken trekkers rond rijden. En rijden die wp's ? blijkbaar wel.


Ja goed het blijft een feit dat als je langgenoeg door hobbelt je vanzelf in het Z komt.

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:45

Anoniem schreef:
@TS: Als ik het zo hoor heb jij prima les, En opzich is er niets mis met een zweep. Maar de manier waarop hij vaak gebruikt word is helaas vaak minder prettig.
Een zweep is imo uitgevonden om het paard soms dingen duidelijker te maken. Wanneer er onvoldoende reactie op het been komt je het kan verduidelijke door een zacht tikje achter je kuit te geven. En dat je hem soms nodig heb voor tempo is absoluut niet erg. Maar het gaat op de manier waarop.


ik vind mijn lesgeefster ook zuper ze is ook zuper aardig!

ja inderdaad, ik zie soms verzorgertjes bij ons op stal, en ik ben wel eens erg boos geworden hoor. hoe durven ze! vind ik en maar met die zweep op die kont en hals blijven knallen arm beessie...

en dan zeggen dat ze het neit voelen he! maar een vlieg voelen ze toch ook? zeg ik dan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:49

sporter schreef:
Anoniem schreef:
]

Hier kan ik me heel goed in vinden. Alleen het vreemde is dat de KNHS de prutsers wel goed genoeg vind rijden op wp te krijgen. Want als ik naar een wedstrijd kijk. Zie ik doorgaans hoog uit 2 a 3 op een hele wedstrijd dag! die fatsoenlijk van achter naar voor rijd. Ook in het Z zie ik vaak genoeg bekken trekkers rond rijden. En rijden die wp's ? blijkbaar wel.


Ja goed het blijft een feit dat als je langgenoeg door hobbelt je vanzelf in het Z komt.


Dat is ook zo, Maar toch zie ik genoeg mensen in mijn omgeving die zeer zeker niet van achter naar voren rijden. En toch vrij snel in het Z kwamen. Dusja imo zou de knhs de jury's wat beter op moeten leiden. Maarja dat kost geld. En als er ineens mensen toch heel veel mensen veel minder wp rijden. Zullen er veel afhaken.

JamieShanin
Berichten: 3957
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Ede

Re: Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:51

tja dat is natuurlijk ook weer zo...
maar goed, met dat s&t vind ik ook zo'n rare regel je hoeft daar toch niet perse mee te rijden.
ik heb het eens gewogen 2 van die bitten het is zo wat 4 a 5 kilo wat er in die paarden mond ligt!!!

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:58

Anoniem schreef:
Dat is ook zo, Maar toch zie ik genoeg mensen in mijn omgeving die zeer zeker niet van achter naar voren rijden. En toch vrij snel in het Z kwamen. Dusja imo zou de knhs de jury's wat beter op moeten leiden. Maarja dat kost geld. En als er ineens mensen toch heel veel mensen veel minder wp rijden. Zullen er veel afhaken.


Naar mijn mening zou er inderdaad kwa jury opleiding het 1 en ander mogen veranderen. Maar het blijft een lastig verhaal inprincipe zitten ze daar namelijk om de oefeningen te beoordelen en hebben ze alleen op het laatst de ruimte om de wijze van rijden te beoordelen.

Het is ook een stuk lastiger om de manier van rijden te beoordelen en helemaal omdat te verweven in de oefeningen. Een jurylid is meestal geen instructeur.