4DimensionDressage - lotgenoten!

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

orion456

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:10

Leuk dat meer mensen over KL enthousiast worden en ermee bezig zijn!! Ik ben de bijrijdster van Def en rij met mijn eigen paard (Groninger) ook op deze manier nu zon 1,5 jaar alweer. Wij hebben ook gelest bij Romy vd Schaft, dus die klassieke manier kennen we ook, die we ook super vinden. Toch bleven we altijd met wat vragen achter en dingetjes met rijden die het beeld net niet compleet maakten en die we dus (blijkt nu) in de basis nog misten. Die hebben we gevonden met KL en 4 dimension dressage. Ik zie het ook zo voor me als we echt goed de basis hebben gelegd en ik daar me zeker genoeg in voel dat we ook weer bij vd Schaft gaan lessen. Het sluit goed op elkaar aan. Ik zie de methode van KL echt als basis basis om je paard te beginnen met trainen en rijden. En als je die beginselen goed voor elkaar hebt, dat je voor echt meer de sport in verder kan met Rien. Ik heb iig ervaren dat mijn stugge, flegmatieke grote Groninger ruin met heel veel souplesse en lichaamsgebruik ging lopen, waarbij hij lekker voorwaarts wordt. Met veel andere methodes van rijden, van Rien vd Schaft, van andere goed van naam staande instructeurs was dat nooit gelukt nog. Dit voelt als echt leren paardrijden, in samen werking met je paard en niet van bovenaf het je paard laten doen.

Zou leuk zijn om met dit topic ervaringen uit te delen of vragen of moeilijkheden die ieder tegenkomt met rijden en zo van elkaar te leren. Ik hou ook helemaal niet van een discussie topic van mensen die het er wel of niet mee eens zijn.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:07

Leuk Ninx! Ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden. Moet wel zeggen, dat je de lessen en de stof echt moet ervaren op je eigen paard. Uit het boek is al handig om theoretische achtergrond te hebben, maar om echt het verschil te voelen met andere manieren van rijden, moet je het echt gaan voelen, dus super dat je die stap gaat zetten.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:55

ik hoop binnenkort weer een keer naar Jente te kunnen gaan voor les. Zal vragen of ze wat wil filmen weer, dan kan ik die hier plaatsen als jullie dat leuk vinden.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:52

Floran schreef:
Joanieke dankjewel, kan haar allicht eens vragen!

Wat ik overigens lastig vind is de afwisseling voor het paard erin houden. Ik probeerde ook altijd eens per week wat te springen (varierend van een enkele sprong tot een springles met compleet parcours), eens per week het bos in, een keer longeren (voorheen vaak bijgezet middels touwtjes of dubbele longe) en af en toe een crosstraining of oefencrossje. Echter ik weet niet zo goed hoe dit in deze manier van rijden in te passen omdat je dan niet contine met die verticale balans bezig kan zijn en in het bos mis ik vooral de voltes en is paardlief druk met alles om zich heen. Hoe doen jullie dat?

Wat leuk dat je ook de manier van KL hebt gevonden! Wij rijden al een tijdje op deze manier (1,5 jr ongv) en ik heb ook met buitenrijden moeite nog met het verticaal in balans houden. Ik laat het buiten dan ook maar beetje voor wat het is. Ik merk wel dat ze buiten minder scheef lopen nu ze sterker en rechter zijn, maar helemaal goed nageeflijk krijg ik ze nog niet, omdat er buiten meer spanning is en ze vaak harder willen en met een stuwend achterbeen gaan lopen en dan krijg je al geen goede nageeflijkheid meer, omdat je een dragend achterbeen nodig hebt. Dus buiten is het lang leve de lol. en Met longeren en id bak rijden is het serieus trainen op rechtmaken en in balans rijden. Longeren doen wij op de manier van Mireille d H. met enkele longe en alleen hoofdstel in. zonder bijzet. Deze manier van longeren sluit heel goed aan bij de manier van rijden van KL. Wij hebben daar een keer bij Mireille een cursusdag in gehad in longeren. Super leuk en leerzaam.

Springen heb ik helaas geen ervaring in, dus daar kan ik je niet goed mee helpen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:58

boris_rakker schreef:
Floran schreef:
Nu ben ik er zelf nav het boek wat mee gaan experimenteren, oa de rechter teugel echt aannemen en links loslaten (en hoewel ik dit altijd wel wat probeerde, jemig wat is dat lastig!) Het krulletje aan de voorkant heb ik losgelaten (en wat krijg je dan weer een commentaar vd buitenwereld..; 'zo die loopt beroerd' enz) en probeer heel bewust te zijn van de verticale balans van zowel paard als mijzelf. Paardlief loopt nu nog steeds als een giraffe maar ik krijg toch steeds stukjes waarop hij naageeft en op eigen benen loopt. En niet geheel onbelangrijk; het kost me minder moeite en ik heb geen pijn meer in nek en schouders als ik afstap.

Ik krijg ook les volgens deze methode en we richten ons nu weer even op ├ęcht alleen op buitenteugel remmen en sturen. Inderdaad wat is dat moeilijk! Ik verval snel terug in mijn oude gewoontes en heb linksom last van een binnenhand die wel eens bijspringt zonder dat dat nodig is. Wat voor mij erg helpt is om met een wat bredere handhouding te rijden. Hierdoor ben ik me bewuster van mijn handen en laat ik de binnenkant ook echt met rust. Of nog een stap extremer, binnenteugel helemaal loslaten. Dan is het wel prettig om een vierkant af te zetten zodat je niet de hele bak doorsjeest als je een wat enthousiaste loper hebt. Ik merk met 5 minuten weer heel veel verschil. Je hulp goed doorzetten (buitenteugel is ├ęcht remmen, vertraagd hij niet dan hoofd voldoende opzij plaatsen), hij komt daarna keurig op mijn buitenteugel en kan ik hem verder op een pinkje rijden.

Voor mij en mijn paard heeft deze methode een heel goede basis gebracht. Door verlof van mijn instructrice zijn we wat teruggevallen maar we zijn weer goed op weg. Mijn paard is in een halfjaar tijd enorm veranderd en loopt niet meer als een giraf rond te sjeezen. Tempo is veel netter, hij draagt van achter naar voren en zakt daarbij automatisch met zijn neus netjes voor de loodlijn. En dat allemaal zonder dat ik iets van nageeflijkheid vraag!

Ik baal ook wel eens als we onze dag niet hebben en het er minder netjes uit ziet, gewoon omdat mensen toch commentaar hebben als je je paard niet in de krul rijd. Maar ik ben veel blijer met het resultaat op lange termijn dan dat ik mijn paard dwing een verkeerde houding aan te nemen waarbij de helft van zijn lijf niet mee werkt.

Fijn dat je zo kan rijden met je paard nu! zon heerlijk gevoel is dat. Heel leuk!

Jet: leuk idee van de wedstrijd, is al eens eerder georganiseerd geloof ik. Jammer dat het voor mij te ver weg is. Als het een keer in de buurt is, ga ik er denk ik wel heen. Gaat iemand anders hier toevallig naar die wedstrijd toe? Ben wel benieuwd wat ervaringen zijn.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:44

ik ga 28 dec naar Jente. Ik heb a.s. zondag ook weer les, van Mirjam dan. dan zal ik mijn vriendin vragen te filmen. had ik vorige ook al gevraagd maar denk allebei vergeten. Dus komt er nog aan!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:57

Wat leuk dat je het ook zo ontdekt hebt Agossie en zo enthousiast bent! Waar ga je les geven, in welke regio?
EN leer je in de opleiding nog veel nieuwe dingen? naast je eigen lessen bij Karin met je paard. Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:48

Ja ben ook erg benieuwd waarom het niet hielp. Omdat ik vooral mensen hoor die erg enthousiast zijn en eindelijk hun paard heel kunnen houden door deze manier van rijden, ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen waarin dat niet het geval is.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:30

ja dat schrijft Karin idd in haar boek dat dit juist goed is voor die lenige hypermobiele paarden, maar mijn eigen Groninger ruin is ook zon grote stugge kerel. Maar die veel balans van zichzelf mist en daardoor snel zijn rug vastzet. Ik heb dus juist veel baat bij deze manier waarbij hij eerst leert zelf zijn balans te houden (ipv alles op mijn hand te gooien op de voorhand wat je er aan impuls bijrijdt) en daardoor is hij in eens heel soepel in zijn lijf geworden, heerlijk swingen is het nu. Terwijl ik dacht dat hij dat niet zou kunnen want zo is hij nou eenmaal niet. Mijn andere paard dat ik rij een (wel hypermobiele) kruising groningerxhaflinger heeft er ook veel baat bij, maar weer om andere redenen. Zij is soepel genoeg maar heeft meer stabiliteit nodig. Ik denk juist dat het voor veel basis type paarden (die minder gunstig voor dressuur gebouwd zijn) dit ook een goede manier is. Om hun lijf goed te leren gebruiken, omdat ze al minder goed opwaarts gebouwd zijn bijv of een steil achterbeen hebben waardoor ze niet zo goed onder kunnen brengen of korte rug of wat overbouwd. Daar krijg je snel problemen mee met de 'standaard' manier van rijden denk ik.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:47

Gefeliciteerd!!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:58

Ik vond het filmpje ook niet fijn om naar te kijken van Edward en Total US. Achterbeen was totaal niet onderkomt en actief is. Paard lijkt in 2 delen te lopen, voor en achterkant en ertussenin een gat. Maarja, hun manier van trainen staat ook heel ver af van hoe ik paarden wil rijden. en ik denk meer mensen hier met mij :D . Laten we ervan leren en mensen net zo hard ons geluid laten horen. Dat dat ook opgepikt wordt.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:56

darkchrystal schreef:
Mocht iemand t boek van Karin willen verkopen....

ik heb het boek van Karin nog wel liggen ergens......en wil hem wel aan je verkopen

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:31

IK ben ook nog steeds groot fan. Paardrijden wordt er leuker van en minder frustrerend. En ik rij mijn paarden niet meer stuk. Ook fijn! Merk dat ze van het werk in de bak ook profijt hebben met buitenrijden. Pakken zelf hun balans daar ook op. Zo leuk om te merken.

Helaas nog niet zoveel kunnen lessen en leuke filmpjes ervan maken om hier te posten omdat ik zelf burn out had en minder in mn vel zat. Maar dat gaat steeds beter dus hoop dat wel weer te kunnen gaan doen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie