4DimensionDressage - lotgenoten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:29

...ik werd op een goede dag op de FB pagina geattendeerd.
Ik vind het mega - interessant!

Het boek gaat over "je hebt een groene kwpn'er - of eentje met problemen: zo begin je (weer) op de goede manier".

De FB pagina gaat over het herkennen van 'kleine' (en soms grotere) problemen, zaken die voor veel mensen 'een soort van normaal zijn, omdat het zo vaak voorkomt'.

Bijvoorbeeld mijn arabiertje: die krulde zich helemaal op in travers.
Mijn juf (instructrice) had iets nuchters van 'geen aandacht aan besteden, gaat vanzelf over'.
...dat was ook zo.
Bij Karin Leibbrandt viel het kwartje: dat deed ze omdat haar buikspieren nog niet sterk genoeg waren.
(En door eerlijk en langzaam door te trainen kwam het arabiertje wel weer voor de loodlijn.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:56

sorbetje schreef:
Ik ben toch wel heel benieuwd of er mensen zijn die werken via dit systeem en hun paarden hoger in de sport hebben lopen. De basis is heel mooi, maar van wat ik zie word er niet gewerkt naar verzameling en oprichting, klopt dat? En zo niet op welke manier wordt er hier naar toe gewerkt? Ik ben oprecht benieuwd.

Nee. :)

Karin Leibbrandt doet van origine als dierenarts revalidatie van sportpaarden.
De nadruk ligt op een stevige basis leggen - wat je ;) kunt interpreteren als 'toewerken naar' verzameling.

Verder is de benadering van verzameling klassieker dan in de moderne dressuur:
vanuit de loodlijn vanuit het heupgewricht van het paard wil je flink veel achterbeen voor deze loodlijn - in piaffe zelfs beide achterbenen voor deze lijn. En dat wordt al geoefend/ voorbereid met paarden die aan het begin van de training staan.

Verder 'moet' de neus in principe voor de loodlijn: dat zegt iets over de kracht van de buikspieren - en dat is de basis van verzameling.

Verder nadruk op een 'bolle' bovenlijn - niet enkel de hals, maar vooral ook lendenen en bekken.

(En ik realiseer me dat het als jurysport soms ingewikkeld is: paarden die hun achterbenen niet onder de massa hebben, holle lendenen en de neus achter de loodlijn krijgen winstpunten. Volgens mij als klassiek geschoolde moet je dan - bot en grof gesteld - in de B blijven...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:43

Abacab schreef:
Ik kende het nog niet maar heb meteen de site even bekeken.

Waar ik dan enorm van schrik is dat Karin zelf gaat vertellen dat ze zelf zo veel blessures heeft gehad door verkeerd trainen. Wat zegt dat over Karin als amazone en dierenarts?


...ik ken dit verhaal uit het voorwoord van het boek.
Wat zegt dit over haar als mens - wat mij betreft dat ze zo moedig is om haar 'fouten' toe te geven.
Aanhalingstekens: ze reed mooie punten in de M, de Z en ik misschien zelfs hoger. Ze had les - dus jury en instructie 'waren het er mee eens'.
En als dierenarts heeft ze zich ingezet om herhaling te voorkomen.

Citaat:
Daarvoor moet je analytisch sterk zijn als ruiter, en ik mag er vanuit gaan dat een DA (in opleiding) dat ook is. Maar helaas is Karin wel in die valkuil gestapt en nu gaat ze andere mensen redden?!?


Die valkuil benoemde ik daarstraks als volgt: "dat een paard met de achterbenen grotendeels achter de loodlijn uit het heupgewricht, met holle lendenen en de neus achter de loodlijn in de B hoort te blijven".
Helaas: zo lopen sommigen zelfs Grand Prix.


Not to mention dat filmpje van een M proef op mijn FB. "De uitgestrekte draf wordt steeds beter!" De jury had een 7 toegekend.
Achterbenen ver van het zwaartepunt van de ruiter vandaan plus doorzitten,
achterbenen waren ver achter de loodlijn uit het heupgewricht van het paard, het was dus geen uitgestrekte draf en had dus hoogstens een 5 mogen zijn,
neus achter de loodlijn en de staart zwaaide.
Die 7 was gebaseerd op de 'spaanse pas' die de voorbenen uitvoerden...

Logisch nadenken over biomechanica laat mij vermoeden dat het staartzwaaien betekent dat deze braverd nu al rugpijn heeft - en dat dit dier mogelijk klachten gaat ontwikkelen.
(Een correcte uitgestrekte draf is een stevige inspanning 'starker Trab' zeggen de oosterburen, maar tenzij de ruiter vreselijk bonkt geen belasting.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:58

Anoeska schreef:
En dat vind ik zo vervelend aan al die 'nieuwe methode's'.


Ik vind het persoonlijk geen nieuwe methode, maar wat mij betreft klassieke dressuur plus gedegen biomechanica. Die 2 zeggen hetzelfde, maar met andere woorden.
Citaat:
Die lijken het altijd nodig te hebben om anderen te beoordelen.
?
Citaat:
Janneke: het is gewoon niet tof om zomaar iemand op facebook op bokt te gaan bespreken. En om dan ook nog te zeggen dat het paard wel pijn zal hebben.


Weet jij wie ik bespreek, dan?

Wat ik schreef is wat honderden keren te zien is op wedstrijden |( en dat is wel ter zake.

En ja: een paard zwaait/ slaat met zijn staart bij ongemak of pijn - logisch nadenken over biomechanica laat mij idd denken dat deze travestie van een uitgestrekte draf schadelijk is.

En daar gaat het om bij deze methode: vanuit biomechanica redenerend het dier in balans brengen (...balans is volgens KL belangrijk bij iedere 'trede' van het Skala...) en van daar uit paardvriendelijk presteren in de ring.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:18

Abacab schreef:
Ook heel slecht van KL dat ze niet uitgaat van de verschillen in bouw van een paard.


Wat een fault finding...
Heb je het boek gelezen?
Daar wordt uitgebreid 'het moderne sportpaard' versus de bouw van 'de ouderwetse Gelder' bespoken.
Citaat:
Want dat is wat een goede trainer wel doet.


...daarmee zou KL dus kwalificeren als goede trainer.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:57

...altijd leuk - en leerzaam!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:39

MargrietJonk schreef:
4 Dimentionnal horse dressage.
Tja.
(...)
Maar het allermeest is ze toch ontzettend commercieel.
Wat hierboven al werd gepost.
Nergens ergens een kostenplaatje.
Wel hele mooie manieren om problemen op te lossen en methodes.
Maar nergens staat wat iets kost. Jammer. Ik denk dat dan veel mensen afhaken
vanwege de kosten.


Waar gaat dit over...?

Ik krijg bakken gratis informatie via Facebook. - Gewoon, openbaar, voor iedereen beschikbaar.

En ja, ik heb les: 35 euro voor een (ruim) half uur.

Ik zie niet in dat dit reden ismtot afhaken of dat we te maken zouden hebben met 'dezelfde opgewarmde prak met een hip sausje tegen een giga bedrag'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:13

"Nu blijkt in de praktijk dat veel dressuurpaarden betr functioneren als ze een springzadel op hun rug hebben."

Accoord, er had kunnen staan dat 'veel' dressuurzadels een gebogen boom hebben, etc.

De informatie/ waarschuwing vind ik nuttig, zijnhet dat het misschien beter had kunnen luiden 'dat dressuurzadels nogal eens een (te) gebogen boom hebben en dat dat in je nadeel werkt'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:44

Bah.

Ach, nu ja.... Kennelijk begint het verhaal van Karin Leibbrandt echt door te dringen, en daar horen dit soort hobbels vaak bij.
(KL schrijft 'dat dressuurpaarden een springzadel fijner vinden' in de kop, en in het artikel heeft ze het over speciaal aangemeten dressuurzadels die dus niet voldoen. En dat het toch "vreemd is...!!!" dat deze dieren beter bewegen met een springzadel dan dat - in mijn woorden - dure op maat gemaakte ding.)

Ik snap dat deze constatering pijn kan doen, dus daar zal het wel van weg komen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:09

...nieuwe ideeën worden niet altijd door iedereen meteen verwelkomd, vaak gaat een en ander gepaard met narigheid. Zoals belachelijk maken, negeren of verdraaien.

Ik vind dat ze die posting vorige week beter een beetje anders had kunnen formuleren.
Maar de boodschap was wat mij betreft dat er sprake is van een kettingreactie van de houding en zit van de ruiter, de ligging en de bouw van het zadel - dat dit factoren zijn die allemaal mee of tegen werken bij het streven naar het paard dat lopend de schoft lift.

(Doen alsof ieder dressuurzadel in de prullebak hoort, dat je beter dressuur zou rijden met een springzadel en stellen 'dat ieder paard anders is', het valt voor mij in de categorie 'verdraaien', spreker ""weerlegt"" dingen die KL niet gezegd heeft.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 09:10

De methode is ontworpen voor het 'moderne sportpaard'.
Een groot dier, dat 'ruim' moet kunnen bewegen.
....dat wil nog wel eens betekenen: een laatrijp paard dat hypermobiel is.
"Dressuur is het dier sterk en lenig maken" - deze dieren zijn al lenig zat. Graag gericht kracht trainen, niet in het 'voorwaarts', maar in rompstabiliteit.

Nu heeft moeder natuur de IJslander ook hypermobiel gefokt, het ras is laatrijp maar doorgaans compact gebouwd.

Stel dat je een paard hebt dat compact is en met een gezonde hoeveelheid stugheid in het lijf: ook dan heeft balans beslist charme, maar is toch een andere aanpak nodig.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:54

Ik kijk meestal op Facebook. Nu eens de website aangeklikt.

Behalve de achterhoef die nog zweeft zie ik een wat te enthousiast gebogen hals en het hoofd lijkt mij gekanteld.

"In principe als foto ziet het er elegant uit", maar raar is het wel...
(Er zijn zat elegante foto's mogelijk die wel een correcte oefening laten zien.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:33

De oude Nederlandse termen zijn schenkelganger en rugganger.

Schenkelgangers hebben zeer gespierde schenkels, ruggangers vaak een goed gespierd bekken. (Er zitten wel spieren in de rug, maar wat je voelt bij het poetsen zijn spieren om de rug hol te maken, die horen niet per se dik of sterk te zijn. Een paard heeft 'buik'spieren nodig om de ruiter tegen de zwaartekracht in te dragen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:48

...flexion at the poll :o

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:08

In termen van revalidatie was het inzicht in het belang van de fascia een doorbraak.
En die doorbraak is direct meegenomen in 4DD.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:57

Voorover zitten - idealiter is het de remontezit. Een soort verlichte zit light.

Mijn Knollie loopt doorgaans in de buurt van 'het oog op heuphoogte' - gesteld dat je vooral werkt aan verticale balans is dit prima.
Idealiter zijn de achterbenen een relatief groot deel van de tijd vóór de loodlijn uit de heup van het paard, en komt (in stap en draf) het voorste achterbeen onder het zwaartepunt van de ruiter.
Als dan ook de lijn tussen bekken van het paard en zadel er behoorlijk uitziet, valt het wel mee met 'op de voorhand'.

Maar ik geef ogenblikkelijk toe dat het er heel anders uitziet dan laten we zeggen driekwart van mijn stal.
(Die paarden hebben hun ogen ruim boven hun heup, maar ook de neus achter de loodlijn, hoogste punt tussen 2e en 3e halswervel, en vaak de achterbenen rond de loodlijn uit de heup van het paard en komt er geen hoef onder het zwaartepunt van de ruiter.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:26

Ik vind het een keurig nette foto..!

Bekken en achterbenen waar je ze wil hebben, jij zit in balans en het oog en de neus van het paard zijn op de goede plek.
Vooral ook straalt de foto rust uit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, rosak en 5 bezoekers