Bit of bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:05

Druk op het hoofd, druk op de mond het allebei aan te leren dus wat dat betreft is het net waar je je paard in getraind hebt. Mijne lopen op touwhalster, snaffle, shank etc. Maar goed ik gebruik alleen een moment van contact als dit nodig is en voor de rest contactloos (western) als ik mijn li hand opzij doe moeten ze al naar links kijken, zonder enige vorm van contact op de teugel :)

Mijn noodrem is one rein stop mocht dit nodig zijn.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:08

Afbeelding
Rijden altijd bitloos... pony ook bitloos beleerd
Afbeelding
Ook met mijn verzorgpaard bitloos :)

Mennen met mijn pony is momenteel nog met bit, dit wordt uiteindelijk ook zonder

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:31

Is een kaak gekruist of een sidepull het fijnst ? Ik twijfel tussen deze 2

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:46

Sidepull geeft vaak het duidelijkste signaal af, terwijl kaakgekruisd soms verwarrend kan zijn en het werkt iets sterker in. Voor de meeste paarden is dan ook de overstap van bit naar sidepull het makkelijkst (ookal zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen) dus ik zou in eerste instantie voor een sidepull gaan om te proberen.

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:45

Ik wilde graag bitloos.ik had mijn fjord altijd met een rubber bit gereden maar altijd losse teugels.meer teugels tegen de hals en met me houding sturen.dat ging altijd goed ook buiten.nu kan ik dat bit nergens meer nieuw vinden.dus ik dacht ik ga bitloos.nu zat er aan me hoofdstel geen neusriem.wel aan het bitlose hoofdstel.ze rijd ook prima met halster.maar ik vind het raar dat me fjord met dat bitloze hoofdstel snel achteruit loopt.en met haar neus over de grond wil.ik kan zo niet rijden.vroeger liep ze ook met haar neus over de grond.daarom had ik de neusriem van haar hoofdstel met bit gehaald

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:15

Mijn pony wordt zowel met ongebroken appel bitje als bitloos gereden.
Tis afhankelijk van wat we gaan doen.
Bij een buitenrit waarbij ik zelf erop kruip is ze bitloos en ook als ik zin heb om wat te hobbelen in de bak. Maar op zaterdag loopt ze in de les met kinderen... Dan gaat het bit erin. Voor de kinderen is ze dan prettiger te rijden, ze luistert beter na hun hulpen. zonder bit wil ze nog wel eens "dikke doei" tegen haar ruiter zeggen als die wat onzeker overkomt... En dan hebben de kinderen ook helemaal geen stuur meer. Bij mij flikt ze zulke dingen niet omdat ik dat aanvoel en dan gewoon even wat duidelijker/strenger voor haar ben.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:18

hanos schreef:
Ik wilde graag bitloos.ik had mijn fjord altijd met een rubber bit gereden maar altijd losse teugels.meer teugels tegen de hals en met me houding sturen.dat ging altijd goed ook buiten.nu kan ik dat bit nergens meer nieuw vinden.dus ik dacht ik ga bitloos.nu zat er aan me hoofdstel geen neusriem.wel aan het bitlose hoofdstel.ze rijd ook prima met halster.maar ik vind het raar dat me fjord met dat bitloze hoofdstel snel achteruit loopt.en met haar neus over de grond wil.ik kan zo niet rijden.vroeger liep ze ook met haar neus over de grond.daarom had ik de neusriem van haar hoofdstel met bit gehaald


Kan natuurlijk zijn dat zij druk op haar neus erg vervelend vindt. Dan is bitloos geen fijne optie, maar is in jouw geval met bit prettiger voor je paard :)

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:19

Aangezien mijn paard wat durft hangen op het bit en niet meteen geeft wou ik ook eens bitloos proberen, wel eerste poging is dus een flop. Ik sluit het nog niet volledig uit maar merkte dat mijn paard enorm gevoelig is op de neus, ik kon haast geen contact houden of hij ging achteruit of stond recht... Wil het nog eens proberen maar verwacht er niet te veel meer van.

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:21

CalipsoLover schreef:
Aangezien mijn paard wat durft hangen op het bit en niet meteen geeft wou ik ook eens bitloos proberen, wel eerste poging is dus een flop. Ik sluit het nog niet volledig uit maar merkte dat mijn paard enorm gevoelig is op de neus, ik kon haast geen contact houden of hij ging achteruit of stond recht... Wil het nog eens proberen maar verwacht er niet te veel meer van.


ah dat kan natuurlijk altijd gebeuren! misschien een ander soort bitloos hoofdstel proberen met minder druk op de neus? er zijn veel varianten en ook wel voor paarden met een gevoelige neus. misschien is dat wel de oplossing, als het bitje ook niet geweldig gaat? lekker proberen zou ik zeggen!

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:27

CalipsoLover schreef:
Aangezien mijn paard wat durft hangen op het bit en niet meteen geeft wou ik ook eens bitloos proberen, wel eerste poging is dus een flop. Ik sluit het nog niet volledig uit maar merkte dat mijn paard enorm gevoelig is op de neus, ik kon haast geen contact houden of hij ging achteruit of stond recht... Wil het nog eens proberen maar verwacht er niet te veel meer van.


Zou het dan niet puur rijtechnisch zijn? Omdat je zowel met bit als zonder bit "problemen" hebt, denk ik dat het meer ligt aan het nog niet ver genoeg getraind zijn van het paard.
Ik zou na een eerste poging niet meteen de handdoek in de ring gooien. :)

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:28

Horizonnig schreef:
CalipsoLover schreef:
Aangezien mijn paard wat durft hangen op het bit en niet meteen geeft wou ik ook eens bitloos proberen, wel eerste poging is dus een flop. Ik sluit het nog niet volledig uit maar merkte dat mijn paard enorm gevoelig is op de neus, ik kon haast geen contact houden of hij ging achteruit of stond recht... Wil het nog eens proberen maar verwacht er niet te veel meer van.


ah dat kan natuurlijk altijd gebeuren! misschien een ander soort bitloos hoofdstel proberen met minder druk op de neus? er zijn veel varianten en ook wel voor paarden met een gevoelige neus. misschien is dat wel de oplossing, als het bitje ook niet geweldig gaat? lekker proberen zou ik zeggen!

Moet het dan wel van mensen kunnen lenen, zelf kopen ga ik niet doen want ben dan een heleboel geld kwijt aan dingen die dan misschien niet eens werken. Heb nu een kaak gekruist hoofdstel geprobeerd, wil het wel nog eens proberen want het was die dag ook heel druk in de piste. Met bitje gaat het wel maar is niet super, overweeg misschien eens een bitfitter langs te laten komen, rij nu al jaren met een enkel gebroken trens, dubbel gebroken liep hij helemaal niet fijn op.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:29

Gini schreef:
CalipsoLover schreef:
Aangezien mijn paard wat durft hangen op het bit en niet meteen geeft wou ik ook eens bitloos proberen, wel eerste poging is dus een flop. Ik sluit het nog niet volledig uit maar merkte dat mijn paard enorm gevoelig is op de neus, ik kon haast geen contact houden of hij ging achteruit of stond recht... Wil het nog eens proberen maar verwacht er niet te veel meer van.


Zou het dan niet puur rijtechnisch zijn? Omdat je zowel met bit als zonder bit "problemen" hebt, denk ik dat het meer ligt aan het nog niet ver genoeg getraind zijn van het paard.
Ik zou na een eerste poging niet meteen de handdoek in de ring gooien. :)

"problemen" zou ik het niet noemen :') Hij is wat zwaar in de mond, je mag hem niet te veel lastig vallen. Zowel osteopaat als de tandarts vinden geen specifieke complicaties

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:33

Ja, daarmee de aanhalingstekens al, ik vond het juiste woord niet. Het zijn eerder dingetjes. :D Ik zou gewoon even verder proberen. Rijden zoals je altijd doet, desnoods op het begin met zeer weinig contact zodat die voorwaarts blijft gaan. :)

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:48

Gini schreef:
Ja, daarmee de aanhalingstekens al, ik vond het juiste woord niet. Het zijn eerder dingetjes. :D Ik zou gewoon even verder proberen. Rijden zoals je altijd doet, desnoods op het begin met zeer weinig contact zodat die voorwaarts blijft gaan. :)

Het is inderdaad meer een dingetje, ik stap/rij hem sowieso altijd in met een losse teugel goed vooruit, ik ga het deze week nog eens proberen!

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:31

Ik Ga bitloos, als ik een paard alleen kan besturen heb ik dua kennelijk geen goeee ban met het paard. En daarbij rijden moet leuk zijn ook voor het paard dus zonder pijn

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:32

Een halster is genoeg, en dan gwn zulke western teugels onder aan vast maken voor als je vooral met druk werk of aan de zijkanten voor een soort side pull

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:33

Maar als je werkt met sturen met je voeten hoef je toxh niet aan het hoofd te sleuren...

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:44

Okay: Je kan ook een paard sturen met je benen en lichaam, ik stuur bijvoorbeeld mijn paard volledig met mijn benen en bovenlichaam, ik hoef mijn teugels niet te gebruiken daarvoor :) Dat is ook niet het concept van paardrijden denk ik

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:53

Okay_Zoe schreef:
Ik Ga bitloos, als ik een paard alleen kan besturen heb ik dua kennelijk geen goeee ban met het paard. En daarbij rijden moet leuk zijn ook voor het paard dus zonder pijn


Mijn paard loopt met bit... En loopt ook een keurige ronde volte als ik de teugels aan het bit los heb hangen.

Je stuurt niet met je handen, maar met je zit. En een bit doet geen pijn, geen dingen roepen die je alleen maar denkt maar waarvan je niet weet of het klopt.

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:07

prugelpiet schreef:
Okay_Zoe schreef:
Ik Ga bitloos, als ik een paard alleen kan besturen heb ik dua kennelijk geen goeee ban met het paard. En daarbij rijden moet leuk zijn ook voor het paard dus zonder pijn


Mijn paard loopt met bit... En loopt ook een keurige ronde volte als ik de teugels aan het bit los heb hangen.

Je stuurt niet met je handen, maar met je zit. En een bit doet geen pijn, geen dingen roepen die je alleen maar denkt maar waarvan je niet weet of het klopt.


Een bit doet duidelijk wel pijn als je er aan gaat trekken wat men tegenwoordig mooi vind bij dressuur. Maar ik gaf gwn mijn mening. En ik zei dit is wat IK doe en ik vind. Niet zomaar dingen roepen die je alleen maar denkt maar waarvan je niet weet of het klopt.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:22

Okay_zoe , misschien is het een idee om je wat meer in te lezen in de dressuur.
Want bitloos is niet altijd de oplossing, correct rijden wel. En er zijn echt paarden voor wie bitloos een heel stuk vervelender is dan met bit, paarden die gevoelig zijn op de neus bijvoorbeeld.
Met correct rijden doe je een paard geen pijn. Je trekt niet aan teugels, je geeft geen schop en je snoert ook geen neusriemen aan.
Je werkt samen om naar een goed gaande paard te gaan en of je dat nu met of zonder bit doet maakt niet uit, als je maar goed rijdt.
Beide (met of zonder bit) zijn niet heilig, en met beide typen pptomingen kan je een paard in de weg zitten en pijn doen.

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:26

LoveBodin schreef:
Okay_zoe , misschien is het een idee om je wat meer in te lezen in de dressuur.
Want bitloos is niet altijd de oplossing, correct rijden wel. En er zijn echt paarden voor wie bitloos een heel stuk vervelender is dan met bit, paarden die gevoelig zijn op de neus bijvoorbeeld.
Met correct rijden doe je een paard geen pijn. Je trekt niet aan teugels, je geeft geen schop en je snoert ook geen neusriemen aan.
Je werkt samen om naar een goed gaande paard te gaan en of je dat nu met of zonder bit doet maakt niet uit, als je maar goed rijdt.
Beide (met of zonder bit) zijn niet heilig, en met beide typen pptomingen kan je een paard in de weg zitten en pijn doen.


Klopt heb je gelijk in, maar waarom is het nodig om een metalen stuk in een paard zn mond te doen om het te sturen als het kennelijk dus ook anders kan...

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:45

https://www.bitloospaardrijden.info/zo- ... erhand.php

Dit artikel is misschien ook wel de moeite om eventjes te bekijken. Tuurlijk zijn er dingen op aan te merken, zo laat ze bv de hackamore buiten beschouwing (werkt met een hefboom en zorgt voor een pijn prikkel op het moment van gebruik, hier is ze dus ook geen fan van).

Overigens ben ik het niet eens met hoe extreem anti bit zij is.
Maar test het zelf maar eens, leg het bit dat je gebruikt over je scheenbeen en geef daar druk op tot het oncomfortabel voelt, doe dit vervolgens ook met een leren neusriem, ik kan je nu alvast vertellen bij welke je iets sneller iets voelt ;). Natuurlijk geen goede vergelijking, maar zo krijg je wel een beetje een idee.
Het is zo dat een optoming zo hard of zo zacht als de ruiterhand is en dat je moet kijken naar wat werkt voor welke combinatie, maar bitloos is het toch wel echt een stukje lastiger om je paard een pijn prikkel te bezorgen.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:00

Okay_Zoe schreef:
LoveBodin schreef:
Okay_zoe , misschien is het een idee om je wat meer in te lezen in de dressuur.
Want bitloos is niet altijd de oplossing, correct rijden wel. En er zijn echt paarden voor wie bitloos een heel stuk vervelender is dan met bit, paarden die gevoelig zijn op de neus bijvoorbeeld.
Met correct rijden doe je een paard geen pijn. Je trekt niet aan teugels, je geeft geen schop en je snoert ook geen neusriemen aan.
Je werkt samen om naar een goed gaande paard te gaan en of je dat nu met of zonder bit doet maakt niet uit, als je maar goed rijdt.
Beide (met of zonder bit) zijn niet heilig, en met beide typen pptomingen kan je een paard in de weg zitten en pijn doen.


Klopt heb je gelijk in, maar waarom is het nodig om een metalen stuk in een paard zn mond te doen om het te sturen als het kennelijk dus ook anders kan...


Het feit dat jij nu al 2 keer hebt gezegd dat je een paard met de teugels stuurt, betekent wel dat de term 'correct rijden' (nog) niet op jou van toepassing is.

Het kan niet altijd anders. Niet elk paard reageert goed op een bit, maar ook lang niet alle paarden reageren goed op bitloos. Ik zou zeggen, ga is lekker internetten om je wat meer in te lezen hierover.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:01

prugelpiet schreef:
Het feit dat jij nu al 2 keer hebt gezegd dat je een paard met de teugels stuurt, betekent wel dat de term 'correct rijden' (nog) niet op jou van toepassing is.


Wat doe je dan met de teugels? Hulpen sturen het paard toch altijd. Ook teugelhulpen. Tenminste als je teugelhulpen niet herleid tot trek rechts om naar rechts te gaan en links om naar links te gaan.

We moeten het bit niet verduivelen, maar we moeten het ook niet bekijken als een zacht hulpstukje waar het paard absoluut geen last van heeft.
Waarom wordt bij een paard dat moeilijk te leiden is of lang stalrust heeft gehad door een blessure, soms aangeraden om een hoofdstel met bit in te doen in plaats van een halster?
Dat theoretische gemurmel van 'een bit is zo zacht als de ruiterhand', als paarden met hun ogen zouden kunnen rollen... :D