Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:45

koend schreef:
Voor in draf het hoofd hoog nemen, het bit vast nemen en vooruit stormen ... Het is hem jarenlang geleerd!
Ik zou hem een thiedemanteugel laten aanmeten door iemand die er verstand van heeft en daar een jaartje mee rond rijden. Gewoon de normale dingen leren doen.
Daarna maak je de thiedemanteugel een heel stuk langer (te lang) en herbegin je met te leren nageeflijk rijden. Dan moet je weer geduld hebben want het afgelopen jaar heb je enkel de drafkoersgewoonten afgebouwd, nu moet je nog het subtiele spel van nageeflijkheid leren.

Veel plezier op de jarenlange weg. Een herleerde draver kan een steengoed en hardwerkend rijpaard (vooral wandelpaard) worden.


Oh ja dat lijkt me echt een fantastische oplossing :roll: de ruiter heeft issues met nageeflijk rijden (geeft niet TS, we moeten het allemaal leren) en dus knuppen we het paard een thiedemann om :roll:

Nageeflijkheid is niets anders dan een paard wat netjes van achter naar voren over de rug naar de hand toe gereden wordt. En dat lichaamsgebruik ga je niet bereiken door die kop maar naar beneden te rukken. Het enige wat je daarmee bereikt is een nekhernia en dat willen we niet.

Dus ook ik ga mee met het advies van Ruitje: zoek iemand op die ervaring heeft met dravers, en ga daarmee aan het werk.
Indestal schreef:
aan de teugel rijden is best moeilijk, geen een paard doet dit vanaf het moment dat ze onder het zadel zijn

Dat is niet helemaal waar, juist jonge paarden geven heel makkelijk na. 't Zijn vaak de ruiters die het verpesten en het paard afschrikken in de mond, waardoor het jonge paard niet meer wil. Maar een paard dat niet verpest is, wil het vaak heel makkelijk ook nog. Het issue is 9 van de 10 keer de ruiter die het gewoon niet snapt. Maar dat ligt niet aan het paard. Zeker bij jonge paarden weet je zeker dat het paard het probleem niet is.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:12

Ik wilde alleen maar uitleggen dat TS begrip moet hebben voor de moeilijke kantjes van haar paard en er geleidelijk en progressief aan werken.
Het paard bij een ervaren omscholer zetten en les nemen van een ervaren omscholer is natuurlijk prima, maar zal het gebeuren?

Ik heb zelf een aantal jonge dravers geleerd en basistraining gegeven om ze wat later naar een beroeps door te schuiven. Stress werd altijd vooruit opgelost en midden het werk moesten ze nooit stilstaan. Ze liepen inderdaad maar af en toe opgechekt, maar van nageeflijkheid heb ik toen toch nooit gehoord. Wel "Blijf zoveel mogelijk uit de mond en laat ze voorwaarts." ( ook bij jonge warmbloeden geen slecht advies trouwens)
Helaas bleek er heel wat kaf tussen het koren te zitten. (De slechtste in de koers waren soms de beste als rijpaard) Een zestal heb ik er ook weer omgeschoold tot wandelpaard, ik deed er graag een maand of zes over zodat ik aan de koper een leuk paard kon aanbieden. Toch gaf ik er altijd een goed afgestelde thiedemanteugel bij want het waren geen topruiters, die gaan niet vaak voor een draver.
Misschien vind je dat "tenenkrullend" maar het werkte wel en de mensen waren tevreden en voor de paarden was het ook haalbaar.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:17

TS, ik heb je een PBtje gestuurd met een tip voor een instructrice die wel in jouw (onze) omgeving komt. Mocht je ergens in Oost-Groningen staan met je paard, dan wil ik ook wel eens met je meekijken. Ik ben geen instructrice en pretendeer dat ook niet te zijn, maar ik heb al wel 10+ jaar dravers als rijpaarden die ik ook zelf omgeschoold heb/omschool.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.


barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:41

Hier op bokt is een speciale draversgroep, miss is het een idee om daar je vraag voor een instructrice te stellen. Op Facebook zijn verschillende draversgroepen, daar zou je het ook kunnen proberen.

doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pas op, dyslectie!!

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:01

Ja ik vind een paard verkopen met er moet een hulpteugel aan niet oke. Mijn dravers gaan zelden weg met dat advies en als dat zo is dan is dat zeker niet iets waar je een jaar mee moet rijden.

Overigens is mijn ervaring dat een goed ongeschoolde ook snel weer alles kwijt is als de eigenaar geen les neemt. Het beste kun je gewoon zelf ook aan de slag anders verschuif je het probleem totdat je je paard terug hebt :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:22

ik snap sowieso niet dat je een hulpteugel adviseert aan iemand die duidelijk geen ervaring heeft.

Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:33

Kinke schreef:
ik snap sowieso niet dat je een hulpteugel adviseert aan iemand die duidelijk geen ervaring heeft.

Dit dus. Een thiedemann, en dan nog liever een slof, kan een heel fijn hulpmiddel zijn in ervaren handen, maar is geen middel om je eigen onkunde te verbergen.
Ik snap sowieso niet waarom die nageeflijkheid zowat het heilige der heiligen is. Een paard dat correct wordt gereden, waarbij je consequent de schouders voor de heupen plaatst, zodat het paard recht wordt, zal vanzelf nageeflijk worden op twee teugels. Het is een gevolg van correct rijden, maar correct rijden is het begin. Niet de nageeflijkheid.

Mijn frustratie zit vooral hierin, dat veel mensen lijken te denken dat als je de kop naar beneden trekt, de rest ook in orde is, dat is niet waar. Het paard loopt dan nog altijd met een weggedrukte rug, en het is als gevolg van de weggedrukte rug dat het hoofd omhoog komt. Als de ruiter het paard niet in de weg zit, en het ruggebruik niet blokkeert, drukt een paard de rug niet weg. Dat is waar je moet beginnen, en niet met die stomme hulpteugels.
Ik heb niets tegen gebruik ervan in de handen van iemand die er handig mee is, maar wel in de handen van iemand die geen ervaring heeft.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Migly
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 23:03

Kinke schreef:
ik snap sowieso niet dat je een hulpteugel adviseert aan iemand die duidelijk geen ervaring heeft.


.. Ik vind niet dat je zoiets kan aannemen door 1 post van mij..

Migly
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 23:04

Migly schreef:
Kinke schreef:
ik snap sowieso niet dat je een hulpteugel adviseert aan iemand die duidelijk geen ervaring heeft.


.. Ik vind niet dat je zoiets kan aannemen door 1 post van mij..


Maar verder zou ik het liever ook zonder hulpteugels doen :)

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:00

Lisette1205 schreef:
Ik heb ook een vraagje over stilstaan, op de manege rij ik vaak op een paard, maar die wil gewoon niet stilstaan soms en de andere keer wel heel makkelijk (typische merrie) maar laatst zei de instructrice:' trek is zo hard als je kan aan de teugels.' en omg dat is zoo erg, hoe kan je zoiets zeggen?! Maar hebben jullie tips


- Schrijf naar de FNRS, dit hoort niet.

- Het heeft zin om te weten dat stilstaan onder de ruiter zwaar is voor een paard. Op een moment 'dat de rugspieren nog niet optimaal werken' kan het rugpijn geven.

- ;) let goed op wanneer je zegt 'het paard wil'. Is het echt willen...? (Dus ongehoorzaamheid.)
Soms is het 'niet begrijpen' (lijkt me hier niet aan de orde), of ik heb pijn, ik ben bang, etc.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:05

Migly schreef:
.. Ik vind niet dat je zoiets kan aannemen door 1 post van mij..


Ik krijg dat idee door je vraag en je antwoorden in dit topic.
Lees Avalanche81 haar laatste post nog eens, 'aan de teugel' lopen is gewoon het logische gevolg van een rechtgericht en correct gereden paard, geen kunstje.

Jodemietje

Berichten: 33
Geregistreerd: 30-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:10

barbar schreef:
Hier op bokt is een speciale draversgroep, miss is het een idee om daar je vraag voor een instructrice te stellen. Op Facebook zijn verschillende draversgroepen, daar zou je het ook kunnen proberen.

Waar kan ik deze vinden?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:12


De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Jodemietje

Berichten: 33
Geregistreerd: 30-04-18

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:14

Thanks Flew!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 16 bezoekers