Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Migly
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-18

Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 15:14

Hallo, ik heb een draver die in de stap wel makkelijk aan de teugel te krijgen is, maar in draf gaat het veel moeilijker en wil hij het over het algemeen niet. Ook wil meneer niet langdurig stilstaan als ik vraag of hij wilt halthouden. Als hij stopt dan haal ik de druk van de teugels af, maar ik geef geen been. Toch loopt hij weer verder. Ik heb laatst met hem staan stoeien, wat meer druk houden als hij probeert weg te lopen, maar hij werd het zat en ging er in een vaart vandoor.

Na wat ik heb gelezen, raden veel mensen het aan om met een goede instructeur te werk te gaan, omdat dravers best moeilijk kunnen zijn soms en goede begeleiding nodig is. Alleen ik vraag me af, waar kan ik zo'n persoon vinden?


Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:18

Vereniging? Googlen op trainers in de buurt.
Marktplaats?

Mama van mijn lieve meisjes

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:19

ik vraag me ook af hoe je hem in stap dan aan de teugel krijgt. Wat doe je dan precies?

Deni11

Berichten: 1215
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:21

Focus je op een goede instructeur, niet perse voor dravers, elk ras heeft zo zijn zwakkere plekken, en zorg voor een goede dressuurbasis denk daarbij aan rechtrichten etc.

Aan de teugel rijden is geen kunstje, het is een proces waarbij het resultaat bij een correct gereden paard nageefelijkheid het cadeautje is.

S <3

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:24

Ik zou juist wel iemand aanraden enigzins dravers gewend is, vaak kun je aan de voorgeschiedenis die het paard heeft je problemen koppelen. Waar woon je?

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Migly
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 21:37

RyanneZarita schreef:
Ik zou juist wel iemand aanraden enigzins dravers gewend is, vaak kun je aan de voorgeschiedenis die het paard heeft je problemen koppelen. Waar woon je?


Provincie Groningen

Migly
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 21:39

Kinke schreef:
ik vraag me ook af hoe je hem in stap dan aan de teugel krijgt. Wat doe je dan precies?


Meestal heb ik constante contact met de buitenteugel en dan vraag ik met de binnenteugel. Bij hem merk ik wel dat als ik ga "zagen" dat hij het dan heel makkelijk doet, ik neem aan dat de vorige ruiter dit erin heeft gewerkt.

Ineke2

Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:48

Wat jij doet is niet aan de teugel rijden, maar een kunstje. Een heel verkeerd kunstje ook nog.

Aan de teugel ( liever zeg je nagevelijk) rijden doe je door met je benen naar de hand toe te rijden.

Dus actief voorwaarts ( niet persee snel, maar dat een paard goed voorwaarts op je been is) en dan voorzichtig opvangen met je zit zodat hij niet steeds harder / sneller gaat. Zo ga je met spelen met het tempo.

Maar vanuit boekjes of internet ga je dit niet leren. Zoek een goede instructeur die je op het juiste moment kan laten weten wanneer je iets goed doet. Dan ga je het echt pas beginnen te leren.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:54

Precies.
Dit heeft overigens wat jij beschrijft niets met het 'draver' zijn te maken maar met verkeerde manier van rijden / trainen.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

dudette
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-12-17

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:18

Ik denk inderdaad ook niet dat dit iets met het ras te maken heeft en denk dat met een goede instructie al een eind komt. Lukt het je wel om tempowisselingen in bijvoorbeeld stap en draf te maken? Lukt het je dan wel om terug te schakelen en hoe reageert hij hier op?

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:06

Heeft hij rennen gelopen?

Ik vraag dit om te weten of hij een echte draversopleiding gekregen heeft. Het maakt een wezenlijk verschil!

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:27

Ik heb ook een vraagje over stilstaan, op de manege rij ik vaak op een paard, maar die wil gewoon niet stilstaan soms en de andere keer wel heel makkelijk (typische merrie) maar laatst zei de instructrice:' trek is zo hard als je kan aan de teugels.' en omg dat is zoo erg, hoe kan je zoiets zeggen?! Maar hebben jullie tips

If there aren't any bad moments in your life, there won't be any good ones.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:28

Wat dacht je van een andere manege zoeken Lisette? Blijkbaar ga je daar allemaal dingen leren die je later weer moet afleren. Jammer van je tijd en geld (om over die arme paarden maar niet te spreken)

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:05

Over stilstaan.
Zorg dat je in evenwicht zit.
Doe je paard halthouden en blijf er dan af. Probeer niet meer te doen zoals aan de teugel staan of zoiets zolang je niet ontspannen kan stilstaan.

Willen stilstaan heeft ook met nervositeit en drang naar voren (overvloedig aanwezig bij een renpaard) te maken. Ik zou niet vragen om stil te staan voor het paard ontspannen is in de beweging.

Ook gewoon respect en leiderschap kan ontbreken. Dit zou ik oefenen met grondwerk.

Migly
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 23:21

dudette schreef:
Ik denk inderdaad ook niet dat dit iets met het ras te maken heeft en denk dat met een goede instructie al een eind komt. Lukt het je wel om tempowisselingen in bijvoorbeeld stap en draf te maken? Lukt het je dan wel om terug te schakelen en hoe reageert hij hier op?


Ja, tempowisselingen lukt redelijk goed, in stap gaat hij wel soms een beetje dribbelen of denkt hij dat hij moet draven (of ik geef natuurlijk te veel been)

Migly
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 23:22

koend schreef:
Heeft hij rennen gelopen?

Ik vraag dit om te weten of hij een echte draversopleiding gekregen heeft. Het maakt een wezenlijk verschil!


Ja, hij heeft dit wel voor een tijd gedaan.

Migly
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 23:24

koend schreef:
Over stilstaan.
Zorg dat je in evenwicht zit.
Doe je paard halthouden en blijf er dan af. Probeer niet meer te doen zoals aan de teugel staan of zoiets zolang je niet ontspannen kan stilstaan.

Willen stilstaan heeft ook met nervositeit en drang naar voren (overvloedig aanwezig bij een renpaard) te maken. Ik zou niet vragen om stil te staan voor het paard ontspannen is in de beweging.

Ook gewoon respect en leiderschap kan ontbreken. Dit zou ik oefenen met grondwerk.


Ik denk dat het het minst zou liggen aan respect of leiderschap, maar grondwerk is altijd wel een goede oefening. Ik denk dat het bij hem meer ligt dat hij inderdaad best voorwaarts is. Zodra hij stil staat haal ik alle druk van de teugels, maar na een paar seconden loopt hij weer door.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 05:51

Halthouden is erg moeilijk en wordt meestal onderschat.
Je mist duidelijk nog ervaring en een draver is voor een meer ervaren ruiter al lastig om deze "gewoon" om te scholen.
Ik raad je aan om minder veel te willen en wat sneller tevreden te zijn met wat het paard je geeft.
Anders is het niet eerlijk tegenover het paard.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:05

Hij heeft dus een jarenlange renopleiding achter de rug die een verder uitbouwen was van zijn natuur : op alles voorwaarts, zeker op druk, plat over de grond, en een draf met een vastgehouden rug en een (letterlijk) opgetrokken hoofd en gestrekte hals. Stilstaan tijdens het werk wordt nooit gedaan (de driver stapt in de sulky als het paard al stapt) en galop is ten strengste verboden.
Dat is dus compleet het tegengestelde van onze dressuur!
Zoals sneeuwpop dus zegt zal je heel veel tijd en geduld moeten investeren om alles geleidelijk aan om te turnen. En dan nog ...

Het stilstaan doe je blijkbaar goed, maar je moet het opbouwen in tijd. (En zoals eerder gezegd de ontspannen momenten afwachten). Begin met tevreden te zijn met drie seconden en bouw het op naar 4 - 5 ... Stel jezelf een doel voor die dag en werk er naar toe. Raak je aan het vooropgezet aantal seconden, super, morgen een seconde meer.

Voor in draf het hoofd hoog nemen, het bit vast nemen en vooruit stormen ... Het is hem jarenlang geleerd!
Ik zou hem een thiedemanteugel laten aanmeten door iemand die er verstand van heeft en daar een jaartje mee rond rijden. Gewoon de normale dingen leren doen.
Daarna maak je de thiedemanteugel een heel stuk langer (te lang) en herbegin je met te leren nageeflijk rijden. Dan moet je weer geduld hebben want het afgelopen jaar heb je enkel de drafkoersgewoonten afgebouwd, nu moet je nog het subtiele spel van nageeflijkheid leren.

Veel plezier op de jarenlange weg. Een herleerde draver kan een steengoed en hardwerkend rijpaard (vooral wandelpaard) worden.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:09

Dat zagen zal je hoogstens een valse krul geven. Heel eerlijk zou t me niet verbazen als je m in stap ook gewoon in een krul hebt lopen maar dat er daadwerkelijk van een goede aanleuning geen sprake zal xijn. Een goede aanleuning krijg je door goed te rijden, dus geen gezaag etc. Goede instructeur kan daar zeker in bijdrage!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Draver aan de teugel en wil niet halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:31

Tenenkrommend weer deze adviezen.

Dravers kunnen ook gewoon binnen een week leren stilstaan met opstappen, daar hoef je echt geen maanden voor uit te trekken. Je moet hier echter consequent mee zijn in alles wat je doet, dus op de grond ook al.

Koend, wat een vooroordelen op een rij. Op alles voorwaarts? Denk je dat dravers 7 dagen per week voluit moeten? Met een check op? Er is geen trainer die zo traint. Er word wel degelijk stil gestaan voor een sulky en het heeft niets met een koersverleden te maken of een draver ( een renpaard is wat anders :+) goed om te scholen is.

TS, de reden dat jouw draver goed reageert op zagen, is omdat je je paard nog moet leren om te gaan met een andere manier van met druk omgaan.

Ik raad jou aan iemand met ervaring in de omscholing van dravers te zoeken :) .

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Migly
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 13:04

ruitje schreef:
Tenenkrommend weer deze adviezen.

Dravers kunnen ook gewoon binnen een week leren stilstaan met opstappen, daar hoef je echt geen maanden voor uit te trekken. Je moet hier echter consequent mee zijn in alles wat je doet, dus op de grond ook al.

Koend, wat een vooroordelen op een rij. Op alles voorwaarts? Denk je dat dravers 7 dagen per week voluit moeten? Met een check op? Er is geen trainer die zo traint. Er word wel degelijk stil gestaan voor een sulky en het heeft niets met een koersverleden te maken of een draver ( een renpaard is wat anders :+) goed om te scholen is.

TS, de reden dat jouw draver goed reageert op zagen, is omdat je je paard nog moet leren om te gaan met een andere manier van met druk omgaan.

Ik raad jou aan iemand met ervaring in de omscholing van dravers te zoeken :) .


Hij staat met opstappen gelukkig wel stil, maar daarna gewoon halt houden lukt niet. Inderdaad denk ik dat ik iemand moet vinden die me verder kan helpen, maar ik weet niet waar ik zoeken moet.

Migly
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 13:05

Maartje1990 schreef:
Dat zagen zal je hoogstens een valse krul geven. Heel eerlijk zou t me niet verbazen als je m in stap ook gewoon in een krul hebt lopen maar dat er daadwerkelijk van een goede aanleuning geen sprake zal xijn. Een goede aanleuning krijg je door goed te rijden, dus geen gezaag etc. Goede instructeur kan daar zeker in bijdrage!


Nee dat snap ik, ik probeer zelf niet te zagen en goed voorwaarts te rijden als ik om aanleiding vraag. Idd denk dat ik een instructeur nodig heb maar ik weet niet waar ik moet zoeken..

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:07

Migly schreef:
Maartje1990 schreef:
Dat zagen zal je hoogstens een valse krul geven. Heel eerlijk zou t me niet verbazen als je m in stap ook gewoon in een krul hebt lopen maar dat er daadwerkelijk van een goede aanleuning geen sprake zal xijn. Een goede aanleuning krijg je door goed te rijden, dus geen gezaag etc. Goede instructeur kan daar zeker in bijdrage!


Nee dat snap ik, ik probeer zelf niet te zagen en goed voorwaarts te rijden als ik om aanleiding vraag. Idd denk dat ik een instructeur nodig heb maar ik weet niet waar ik moet zoeken..

Als je plaatsen in de omgeving van je woonplaats online gooit weten er vast wel bokkers iets, maar dat moet je net een prettig idee vinden ofcourse.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:10

Zou je hem misschien even in training kunnen zetten bij een ervaren ruiter die dravers omschoold.? Dan heb je al wat knopjes en dan bij terugkomst meteen goede instruktie nemen en alles vanaf de basis....aan de teugel rijden is best moeilijk, geen een paard doet dit vanaf het moment dat ze onder het zadel zijn, daar is echt wel technisch ruiterkindig inzicht voor nodig en bouw je op, paard moet eerst in balans zijn en vertrouwen in de ruiterhamd hebben..
Ga eens werken aan de hand doen met hem, dan sta je er naast en ook vandaar uit leer je veel, zowel je paard, als jijzelf.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers