Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:03

Hoi, :D

Ik heb een vraag/discussie punt over tevreden zijn met je vorderingen en of resultaten. Dit schiet mij zo ineens te binnen! :) Stel je de volgende situatie voor.

Je hebt een paard, je gaat ermee rijden, paard heeft tijdje niet fanatiek gereden en begint bij 0, paard blijkt erg sloom/niet aan je been te zijn. Je moet constant drijven wil het paard blijven lopen. Je gaat hiermee aan de slag, oefeningen en het lijkt iets beter te worden, maar het is nog niet zo als het moet zijn. Elke pas drijven is niet meer nodig. Maar een overgang gaat nog niet vloeiend en er moet nog veel been aan te pas komen. Ga je door of ben je tevreden met de voortgang die je boekt en oefen je de volgende keer verder?

Eigenlijk kun je deze vraag bij alle oefeningen en situaties stellen. Moet je altijd van het paard komen met het gevoel dat je net zo hebt gereden zoals Anky? Of kun je ook tevreden zijn met minimale vooruitgang? Ongeacht het niveau van het paard en de ruiter. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-18 23:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:07

Ik zou mezelf en mijn paard uberhaupt niet in de situatie brengen waarbij ik constant zweep en sporen gebruik, laat staan elke pas, of zelfs bijna elke pas. Als je zoveel wapens nodig hebt dan is er oorlog, geen communicatie. Lukt een oefening niet? Dan doe ik een stap terug, kijk ik of het probleem zich ook al op een makkelijker niveau voordoet (vaak wel) en los het daar met communicatie en hulpen op, niet met hulpmiddelen en fysiek geweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:24

xyzutu2 schreef:
Ik zou mezelf en mijn paard uberhaupt niet in de situatie brengen waarbij ik constant zweep en sporen gebruik, laat staan elke pas, of zelfs bijna elke pas. Als je zoveel wapens nodig hebt dan is er oorlog, geen communicatie. Lukt een oefening niet? Dan doe ik een stap terug, kijk ik of het probleem zich ook al op een makkelijker niveau voordoet (vaak wel) en los het daar met communicatie en hulpen op, niet met hulpmiddelen en fysiek geweld.


Ik heb er maar constant drijven van gemaakt. Klinkt vriendelijker! :D

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:25

Je traint niet voor vandaag, je traint voor de volgende keer.
Wanneer je elke kleine vooruitgang beloont, zal je paard je meer vooruitgang geven.

Ohja, oefening 1 = stappen zonder drijven. Vloeiende overgangen zijn pas oefening tig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:32

Ik zou bijna willen dat ik de openingspost gequote had met alle zwepen en sporen die gebruikt werden, nu lijkt het bijna alsof ik ze verzonnen heb. :+

Maar dan nog blijf ik bij hetzelfde standpunt. Elke stap drijven is zinloos. Om de pas drijven is ook zinloos. Waar zit het leermoment voor een paard als hij letterlijk bij elke pas fout-fout-fout-fout-fout-fout-fout-fout-fout hoort?
Train jezelf om vanuit je paard te trainen. Lukt iets niet? Kijk dan wat er preciés niet lukt. Neem dan net zoveel stappen terug tot je dat ene op de meest simpele manier zo aan je paard kunt uitleggen dat hij begrijpt wat je bedoelt zonder dat je dwang of geweld hoeft te gebruiken. Dus lukt het niet om je paard op de hoefslag te houden in de schouderbinnenwaarts in draf? Dan niet blijven hangen aan die teugels, maar eerst terug naar sb in stap, als dat niet werkt dan stomweg naar halthouden op kleine voltes in stap, net zo lang tot je paard zich in lengtebuiging netjes op de achterbenen kan zetten. Lukt dat, dan werk je weer op naar schouderbinnen in stap en dan weer in draf. En dat hele traject kan 5 minuten duren of 3 weken, maar ga niet aan de teugels hangen of de hakken in je paard klemmen tot hij uit zichzelf het juiste antwoord vindt.
Mijn doel is ook niet net zo goed zijn als Anky. Ik wil vooral beter zijn. Vooral voor het paard. 8-)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:35

Ik zou in ieder geval haar erg duidelijk laten weten wanneer het goed is, zodat ze zin krijgt om voor je te werken.
En ook regelmatig een grondwerksessie inplannen waarin je een deel specifiek werkt op het reageren op de hulpen....en ja, de hemel in prijzen, enthousiast zijn als ze weer gaat.

Kennelijk moet het vuur weer wakker gemaakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:17

Het gaat hier niet om dat elke pas aandrijven verkeerd is. Maar om wanneer je tevreden bent met het geboekte resultaat. Wil je dat hij na een training perfect aan het been is of ben je tevreden

Dit geld natuurlijk niet alleen voor deze oefening. Maar voor alle oefeningen. :D

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:57

Of jij tevreden bent kun je natuurlijk alleen zelf bepalen.

Wel vind ik dat een consequent reagerend paard erg prettig rijd, voor paard en voor ruiter.
Dus ik zou gaan voor lichte hulpen, snelle reactie en vooral, zorgen dat mijn paard er zin in heeft.

Wel zul je dan zelf goed moeten gaan rijden, anders geef je veel ongewenste hulpen.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:02

Je kunt niet van een paard verwachten om altijd maar perfect te zijn.

Ik bepaal voordat ik opstap wat mijn doel is met rijden.
Bijvoorbeeld: ik wil vandaag tempowisselingen maken zodat ik voel dat het achterbeen geactiveerd wordt. Ook wil ik veel van halshouding wisselen zodat ik voel dat hij steeds meer mijn hand volgt.

Als dat na 5 min al lukt, stel ik mijn doelen bij. Tempowisselingen in galop bijvoorbeeld. Voel ik dat dit erg moeilijk gaat worden, stel ik mijn doelen bij. Maar altijd stap ik tevreden af

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:11

Ik ben elke dag tevreden.
Ze heeft mij laten rijden en dat is fijn.
Dat ze dan net even beter reageert als gisteren super!
Dat buiging niet alles was.
Muah dat mag.

Ik ben altijd heel blij met heel klein.
En wat niet goed gaat jammer.
Daardoor houd ik mezelf happy waardoor ik blij paardrijd. Daardoor reageert mijn paard ook blij omdat er niks naars achter zit.

Stout is ze nooit. Dus echt zwaar corrigeren op gedrag hoef ik niet.
Ik geef een grens aan. Zij geeft akkoord. Ik beloon en klaar.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:17

Ik wacht niet tot het fout gaat. Als ze iets in 10 minuten door hebben rijd ik 10 minuten. Positief afsluiten vind ik belangrijk al is de vooruitgang nog zo minimaal.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:20

Ja hoor, ik kan heel tevreden zijn met een minimale verbetering. Ik vind het veel belangrijker dat we samen gereden hebben, lol hebben gehad en ons best hebben gedaan dan hoeveel vooruitgang we hebben geboekt. Dus hoe groot of klein de stap vooruit ook, ik ben altijd tevreden.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:25

Je moet wel je paard laten weten dat hij de goede kant op gaat, en dat doe je door te belonen voor een kleine verbetering. Als aanmoediging om te zorgen dat dat ingeslagen pad verder wordt uitgebreid. Mara je kan je paard ook belonen zonder dat je erg tevreden bent natuurlijk. Dat is gewoon enorm persoonlijk. De een verwacht ook meer van zijn paard dan de ander. Ik denk wel dat je leven een stukje fijner wordt als je leert tevreden te zijn met minder, al zal je dan vermoedelijk wel wat minder snel vooruit gaan. Leuke filosofische discussie :D

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:06

Azmay schreef:
Ik wacht niet tot het fout gaat. Als ze iets in 10 minuten door hebben rijd ik 10 minuten. Positief afsluiten vind ik belangrijk al is de vooruitgang nog zo minimaal.


Hier ook dit wel inderdaad. Alleen stop ik dan niet na 10 minuten maar ga bv nog even langs de weg stappen en als het ras goed is mag die nog even een stukje rengalop doen. Jongste paard wordt daar echt heel gelukkig van. Briesen blazen en noem maar op, die leeft zich dan helemaal uit.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:01

Het meer lijkt alsof je niet helemaal helder hebt wat "goed" is. Wat vandaag goed is, hoeft dat volgende week niet te zijn.

Wat volgend jaar "goed" is, kan vandaag gewoon nog geen haalbare kaart zijn.

Kortom:
Leren is een PROCES, een paard ontwikkelen is een proces.

Dus
Als je paard niet goed aan het been is, dan ga je eerst een analyse maken van dit probleem. En dat is niet hetzelfde als het feit constateren. Je gaat dus eerst na waarom je paard niet aan het been is.
( te beginnen met... rijd ik niet met veel de veel hand ??)

Als je helder hebt waarom je paard niet aan het been is, ga je een plan maken met hoe dit in stappen op te lossen, waarbij dus lekker voorwaarts zijn op een enkele kuitdruk het eind resultaat is.

Een eerste stap kan dan zijn een half uurtje oefen : been = voorwaarts ( hoe sloom of uit elkaar ook), maar alleen maar halthouden.. been... stappen... belonen... halthouden.. been.. .stappen. .belonen

Stap- been -draf... belonen

En "goed" op dit niveau is dat er uberhaupt reactie komt, dat er uberhaupt iets van voorwaarste energie is.Is dan de overgang "goed", de reactie op het been al perfect "goed"?

Nee, natuurlijk niet.

Maar wel goed/perfect VOOR DIT MOMENT...


En daar moet het dan voor mij steeds over gaan: is het góed voor dit moment, voor deze graad van africhting, voor wat ik gezien het niveau NU mag verwachten..

Kortom:
- probleem verhelderen
- probleem analyseren
- verbeterplan maken
- en tevreden zijn met elke miniscule stap voorwaarts in het verbeter plan...

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:35

Dat vind ik een heel waardevolle aanvulling van punz!!!

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:37

Ik kan ook heel erg tevreden zijn met kleine stapjes vooruit. Daarom rijd ik vaker korte sessies ipv minder maar langere sessies.

Ik probeer altijd terug te grijpen op wat goed gaat / al bevestigd is, dan te oefenen aan de nieuwe oefening, tot dat er iets van vooruitgang is. En dan weer afsluiten met zaken die bevestigd zijn. Zo blijft het leuk voor paard en ruiter en maken we kleine stapjes vooruit.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:39

Ik ben blij met elke vooruitgang. Een paard zal nou eenmaal niet in 1 les alle vooruitgang die je wil zien boeken. Hier kunnen weken, maanden of zelfs jaren overheen gaan, dus waarom zou ik het per se in 1 lesje willen?

Zelf doe ik alles in kleine stapjes. Ik sluit liever goed af nadat hij dat kleine stapje goed heeft gedaan, dan dat ik blijf pushen en dat er wat fout gaat en mijn paard en ik over de zeik raken.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tevreden zijn met het geboekte resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:49

Alles in kleine stapjes. Mijn paard heeft moeite met ontspanning. Ik ga echt geen 2/3 uur rijden tot hij uitgeput is en dan wel ontspant.
Als het goed is, dan is het goed. En als je paard moeite heeft met voorwaarts zijn, dan zou ik het proberen op een andere manier op te lossen, bvb door naar buiten te gaan. Een paard wat je vrijwel elke pas bij moet drijven, is dood voor je been. Dan kan je beter proberen in een andere setting, waar hij automatisch wat actiever is, dit weer aan te leren.
Bij mijn paard is een vreemde omgeving of andere paarden in de bak juist een moment waar ik wat eerder tevreden ben bij ontspanning en dus ook eerder afstap. Ze kunnen maar X prikkels per keer verwerken.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:57

AmoorM schreef:
Moet je altijd van het paard komen met het gevoel dat je net zo hebt gereden zoals Anky? Of kun je ook tevreden zijn met minimale vooruitgang?


Nee. En ja, absoluut! Al die hele kleine overwinningen samen worden vanzelf en steeds vaker dat Anky-gevoel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:19

Ik kom zelf te vaak van mn paard met het gevoel dat het niet goed genoeg was.
Komt omdat ik nogal perfectionistisch ben en ook een tijdje gepest ben op een stal waar ik reed, maak ik nog wel eens een topic over aan.
We zijn nu helemaal gestopt met rijden en aan onze ontspanning aan het werken.
Hele kleine stapjes dus, maar het maakt wel dat ik sneller tevreden ben om dat de doelen voor mij haalbaar zijn.
Je moet inderdaad tevreden zijn met kleine stapjes en kleine doelen stellen.
Je word er zelf niet gelukkig van als je nooit tevreden bent, maar je paard kent de hele eigenschap perfectionistisch zijn niet dus die snapt er nog minder van.
Laatst hoorde ik nog wel een goeie uitspraak: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Dus als je een nieuwe oefening aan leert of je paard is niet fijn voor je been, en je vraagt hem het anders te doen, en hij doet het niet, vraag het dan nog een keer want misschien heeft hij het niet begrepen. Maar als hij het dan weer niet doet, probeer het dan op een andere manier want als je paard iets niet snapt dan komt het niet door hemzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:25

Punz schreef:
Het meer lijkt alsof je niet helemaal helder hebt wat "goed" is. Wat vandaag goed is, hoeft dat volgende week niet te zijn.

Wat volgend jaar "goed" is, kan vandaag gewoon nog geen haalbare kaart zijn.

Kortom:
Leren is een PROCES, een paard ontwikkelen is een proces.

Dus
Als je paard niet goed aan het been is, dan ga je eerst een analyse maken van dit probleem. En dat is niet hetzelfde als het feit constateren. Je gaat dus eerst na waarom je paard niet aan het been is.
( te beginnen met... rijd ik niet met veel de veel hand ??)

Als je helder hebt waarom je paard niet aan het been is, ga je een plan maken met hoe dit in stappen op te lossen, waarbij dus lekker voorwaarts zijn op een enkele kuitdruk het eind resultaat is.

Een eerste stap kan dan zijn een half uurtje oefen : been = voorwaarts ( hoe sloom of uit elkaar ook), maar alleen maar halthouden.. been... stappen... belonen... halthouden.. been.. .stappen. .belonen

Stap- been -draf... belonen

En "goed" op dit niveau is dat er uberhaupt reactie komt, dat er uberhaupt iets van voorwaarste energie is.Is dan de overgang "goed", de reactie op het been al perfect "goed"?

Nee, natuurlijk niet.

Maar wel goed/perfect VOOR DIT MOMENT...


En daar moet het dan voor mij steeds over gaan: is het góed voor dit moment, voor deze graad van africhting, voor wat ik gezien het niveau NU mag verwachten..

Kortom:
- probleem verhelderen
- probleem analyseren
- verbeterplan maken
- en tevreden zijn met elke miniscule stap voorwaarts in het verbeter plan...


Hele fijne omschrijving! Als je tevredener bent met kleinere stappen is hét rijden volgens mij ook een stuk leuker.

Maar als bijv in galop aanspringt en het paard valt na 1 volte terug in draf, eigenlijk altijd. Dus je gaat hier mee oefenen. Been erbij, consequent hulpen geven als je voelt dat hij terug wil. Het lukt om een hele volte in galop door te rijden. Maar wel met veel aansturing en been. Ben je dan tevreden op dat moment en denk je lekker gereden of wil je eigenlijk door tot dat hij normaal een rondje kan galopperen?

Of op de grond als een paard je eigenlijk constant om ver wil lopen. Je gaat grondwerk doen en merkt op gegeven moment dat hij naast je blijft, maar is nog wel drammerig en je moet hem nog een paar keer terug zetten. Ben je dan tevreden of ga je door tot dat hij netjes naast je loopt?

Dit zijn toch wel 2 verschillende manieren hoe je met je paard omgaat. :D

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:26

Als je met 0 begint kun je niet eindigen op 10.
Dan is 1 al heel veel beloning waard.
En morgen nog een 1. En overmorgen een 2. En de keer er op merk je dat hij bijvoorbeeld veel op de omgeving let en is een 1 weer heel knap en een dikke beloning waard. Ook al ging het gisteren misschien beter. Vandaag was het door omstandigheden ook knap.

Elke dag is anders en elke dag beoordeel ik naar wat die dag goed genoeg is. Zodat het paard met een goed gevoel klaar is.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:28

A3a1 schreef:
Of jij tevreden bent kun je natuurlijk alleen zelf bepalen.

Wel vind ik dat een consequent reagerend paard erg prettig rijd, voor paard en voor ruiter.
Dus ik zou gaan voor lichte hulpen, snelle reactie en vooral, zorgen dat mijn paard er zin in heeft.

Wel zul je dan zelf goed moeten gaan rijden, anders geef je veel ongewenste hulpen.


Hier ga ik in mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:29

Maanlicht schreef:
A3a1 schreef:
Of jij tevreden bent kun je natuurlijk alleen zelf bepalen.

Wel vind ik dat een consequent reagerend paard erg prettig rijd, voor paard en voor ruiter.
Dus ik zou gaan voor lichte hulpen, snelle reactie en vooral, zorgen dat mijn paard er zin in heeft.

Wel zul je dan zelf goed moeten gaan rijden, anders geef je veel ongewenste hulpen.




Hier ga ik in mee.


Hier gaat deze discussie toch niet over?