been geven, wat doe je eigenlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

been geven, wat doe je eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 20:24

Hooi allemaal,

Ik zat vanavond op de bank na te denken over 'been geven', maar wat doe je dan eigenlijk.

Als binnenbeen geeft dan duw je je paard naar buiten. Maar stuur je dan zijn binnenbeen aan of juist je buiten been?

Ik kom vooral op deze vraag omdat een instructrice in de volte tegen mij zei : ' doe je buitenbeen achter de singel, wat ik heel onlogisch vond aangezien hij dan juist niet om mijn binnenbeen zal komen.....
Dus eigenlijk 2 vragen: welke (paarden)benen stuur je aan als je been geeft?
En waarom moet je je buitenbeen op de volte achter de singel leggen?

Liefs!!


_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:25

Buitenbeen naar achter leggen op de volte is tegen het uitzwaaien.
Je kan het overigens ook aan je instructrice vragen tijdens de les dan kan ze het je meteen direct uitleggen. :j

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 20:41

_Dracarys schreef:
Buitenbeen naar achter leggen op de volte is tegen het uitzwaaien.
Je kan het overigens ook aan je instructrice vragen tijdens de les dan kan ze het je meteen direct uitleggen. :j


Haha thanks! Doe ik ook altijd alleen ik krijg hier op bokt vaak duidelijkere en betere uitleg :j
Ter illustratie : Mijn inval instructrice wilde nageeflijkheid door knijpen in de teugel. Ahum...

JorineV
Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:48

Je kunt je benen naar voren of naar achteren leggen zonder daarmee een actieve hulp te geven.

Als je je been naar achter verplaatst geef je het paard de ruimte om de borstkas opzij te bewegen (wijkend voor je andere been) terwijl de achterhand op z'n plek blijft. Om antwoord te geven op je vraag: om die buiging te krijgen ben je met je buitenbeen geen paardenbenen aan het activeren. Met je binnenbeen vraag je het binnenachterbeen om onder te treden.

Kijk dit filmpje maar eens:
https://youtu.be/OYNySrAM50Q

En inderdaad, vraag verduidelijking aan je instructeur :j

Anoniem

Re: been geven, wat doe je eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:06

Het is maar net aan wie je het vraagt. Ik heb zelf altijd geleerd een paard naar binnen te sturen en binnenbeen om hem in buiging en stelling te vragen. Hierbij leg je je onderbeen aan, en buitenbeen iets naar achteren. Leek me een logisch iets...

Totdat ik les had van Arne Koets. Daarin leerde ik heel anders rijden. Namelijk, je buitenbeen gebruiken om je paard naar binnen te brengen, tezamen met je buitenteugel tegen de schouder. Daarbij lift je je binnenbeen iets, zodat het paard ruimte in de schouder krijgt om de lijn te volgen. Met je knie begrens je. Daarbij draai je je navel in de richting waar je naartoe wilt.
Heel anders dus, maar wel een hele logische manier van rijden.

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:22

pienx schreef:
Hooi allemaal,

Ik zat vanavond op de bank na te denken over 'been geven', maar wat doe je dan eigenlijk.

Als binnenbeen geeft dan duw je je paard naar buiten. Maar stuur je dan zijn binnenbeen aan of juist je buiten been?

Ik kom vooral op deze vraag omdat een instructrice in de volte tegen mij zei : ' doe je buitenbeen achter de singel, wat ik heel onlogisch vond aangezien hij dan juist niet om mijn binnenbeen zal komen.....
Dus eigenlijk 2 vragen: welke (paarden)benen stuur je aan als je been geeft?
En waarom moet je je buitenbeen op de volte achter de singel leggen?

Liefs!!


Normaal gesproken als je met 2 benen "been" geeft stuur je beide achterbenen aan (voorwaartse beenhulp)
De zijdelingse beenhulp, dus bijvoorbeeld je binnenbeen aanleggen is voor de buiging/ zijwaarts bewegen. In principe stuur je daar natuurlijk ook gewoon alle benen mee aan.
Als je je binnenbeen op de singel legt dan vraag je het paard om op die plek holler te worden en om je been te buigen. (mits je de juiste teugelhulpen erbij gebruikt)
Vervolgens kun je je buitenbeen iets achter de singel leggen om inderdaad het "uitzwaaien" te voorkomen.
Maar persoonlijk ben ik daar niet zo fan van..(verwarrend voor paard) en denk ik dat als je je paard goed in de aanleuning hebt en de buitenschouder begrenst met je buitenteugel, je je buitenbeen gewoon kan laten waar hij is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:07

Eigenlijk is het heel simpel, 2 benen is vooruit en 1 been is opzij.. Maar op bijvoorbeeld een volte wil je niet dat ie teveel opzij gaat, je wilt vooral voorkomen dat hij naar binnen valt én gebogen blijft, daarom geef je binnenbeen.. Maar paarden vinden het makkelijker om zo recht mogelijk op die volte te blijven en zwaaien bij voorkeur lekker uit met die achterhand en daarom begrens je ook met je buitenbeen (achter de singel), zodat je je paard dwingt in de juiste buiging te blijven lopen.
Daarbij zul je ook weer merken dat dit vaak op 1 kant het geval is, op de andere kant lopen ze juist liever weg over de schouder en dan is het juist een kwestie van begrenzen met buitenteugel en misschien juist iets je binnenbeen naar achteren om die achterhand meer onder te laten treden..

Kortom, er zijn 1000-en manieren en compleet afhankelijk van de africhting van je paard.. Op een bepaald niveau hoef je op de volte echt niet meer met je benen vanalles te begrenzen en te sturen.

Volgende keer zou ik dus toch in je les hier naar vragen, vanachter een scherm is het haast niet uit te leggen..


prugelpiet

Berichten: 12515
Geregistreerd: 20-01-12

Re: been geven, wat doe je eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:22

Ik heb altijd geleerd dat je op een volte je paard met je binnenbeen naar je buitenhand rijd. Je buitenteugel hou je in dat geval er aan samen met je buitenbeen (die ik overigens niet naar achter leg maar gewoon op de plek hou), zodat je paard niet over de schouder wegvalt. Je binnenhand is hierbij vrij weinig aan de orde, misschien om iets stelling te vragen, maar verder niet. Ga je hier te veel aan pielen willen ze weer snel over de buitenschouder weglopen. Ik heb er een handje van mijn binnenteugel teveel eraan te houden, en dat maakte dat mijn pony ook veel over de buitenschouder wegviel, buitenteugel eraan of niet. Tot mijn instructrice zei dat ik dan die hele binnenteugel maar los moest laten... en tada, daar was mijn (bijna) perfecte volte.

Oefening baart kunst, en zoals Relaxed aangeeft, hoe verder je in je training komt hoe minder je hoeft te doen voor die mooie volte.

I am because you were

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 08:25

pienx schreef:
Hooi allemaal,

Ik zat vanavond op de bank na te denken over 'been geven', maar wat doe je dan eigenlijk.

Als binnenbeen geeft dan duw je je paard naar buiten. Maar stuur je dan zijn binnenbeen aan of juist je buiten been?

Ik kom vooral op deze vraag omdat een instructrice in de volte tegen mij zei : ' doe je buitenbeen achter de singel, wat ik heel onlogisch vond aangezien hij dan juist niet om mijn binnenbeen zal komen.....
Dus eigenlijk 2 vragen: welke (paarden)benen stuur je aan als je been geeft?
En waarom moet je je buitenbeen op de volte achter de singel leggen?


...paardemensen zijn dol op jargon - helaas vaak omdat velen alleen de trucjes kennen.
(Beroepsopleiding Deurne: je leerde prachtige verhalen in het theorie lokaal, in de bak moest je vooral hard zijn voor het dier. |( |( |( )

We roepen "op" de singel als je been gewoon naar beneden hangt (- wat voor sommige buitenstaanders onbegrijpelijk is, want je been hangt dan al achter de singel....)
doe je je been iets terug, noemen we het achter de singel.
(Voor logisch denkende buitenstaanders: nog iets verder achter de singel.)

Je kunt met je linkerbeen je paard naar rechts duwen, dat klopt.
Sommigen geven die hulp "achter de singel", anderen niet.
Beslissend hiervoor is jouw zit en gewicht.
Joolien schreef over 'je navel wijst de weg', 'zit je op rechts', kijk je naar rechts - dan gaat je dier naar rechts. Ook de positie van je schouders kan een rol spelen (draaien dat wil zeggen torderen ofwel de beweging 'alsof je over je schouder achterom kijkt').

Op de grote volte op de linkerhand kijk jij de volte af, 'je navel wijst de weg', qua 'torderen' doen je schouders mee met de volte - drijven met de linkerkuit is dan activeren van het binnenbeen.

In principe geldt: jouw linkerkuit 'stuurt' linksachter, rechterbeen 'stuurt' rechtsachter.
Buitenbeen achter de singel moet het buitenbeen van je paard op de lijn van de volte houden (zij het dat buigen in het hele paardenlichaam moet gebeuren, dus graag ook stelling en buiging).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Change3x, Chibi2, GabberGill, GoogleAdsense, Radiostilte en 13 bezoekers