Keuzes tijdens het tussenseizoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Keuzes tijdens het tussenseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 18:49

Eerst even voorstellen:
Ik 10 maanden geleden gestart met een goed zadelmaker ruin die nu 5 j. is. Hij had aanleg voor verzameling, maar er zit niet zoveel vooruit in. Hij richt zich gemakkelijk op. Hij heeft niet zoveel bloed maar vErder is het een schatje.
Ik heb gekozen om hem. in L1 te starten zodat ik nog mocht lichtrijden en mij kon focussen op de vooruit. Ik deed ook veel buitenritten en deed af en toe een springlesjes op laag niveau.
Alles is prima gelukt tot nu toe, vanaf het winterseizoen L2.

Maar nu moet ik keuzes maken voor de komende maanden:

1) een maand echte weiderust geven OF blijven rijden met nadruk op buitenritten en springen OF gewoon doorgaan met 4 keer per week buitenrit/springen/2xdressuur in de piste???

2) een tijd focussen op voorwaarts-neerwaarts & laag-diep-rond (natuurlijk verantwoord afgewisseld) OF wat ik normaal doe: dat lage werk bij het inrijden/tussenpauzes/uitrijden en zo op het achterbeen en bergop mogelijk tijdens het echte werk?

Ik sta voor alles open. Ik wil dat mijn maatje er plezier in houdt en zich mooi verder kan ontwikkelen op lange termijn.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:25

Niemand kan vanaf hier natuurlijk advies geven over een individueel paard en wat het beste is voor dat dier.

5 jaar is nog erg jong..verzameling is iets wat je beter nog even uit kunt stellen, maar ik weet niet welk niveau en rij ervaring je zelf hebt.

Ik zou een maandje weiderust geven en me daarna vooral focussen op simpel basiswerk zo'n 3x per week om het paard rustig sterker, rechter, soepeler e.d te maken.
Dus vw/ nw rijden, dat kan ook op buitenritten voor de afwisseling.

Ik zou in ieder geval de nadruk houden op het heel houden van je paard.

Fanou

Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-18

Re: Keuzes tijdens het tussenseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:16

Ik zou misschien weiderust geven maar wel nog af en toe grondwerk doen om hem soepel te houden en wel actief te laten blijven

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Re: Keuzes tijdens het tussenseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:36

Enkele weken rust gaat uw paard zeker ten goede komen. U zal merken dat hij bij het hervatten van de training er opnieuw met veel goesting bijloopt. Om er meer voorwaartse drang in te brengen zou ik veel vlot gereden buitenritten doen waarbij de focus op het basiswerk ligt. Buitenrijden houdt nl. het kopje fris terwijl vooral bij jonge paarden te veel pistewerk soms afstompend werkt.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:41

Zowel mijn osteopaat als veearts raden complete rust af als hier geen duidelijke/noodzakelijke reden voor is. Wel even wedstrijdpauze en minder intensief trainen.
Ik zou dus blijven doorrijden, 3-4 keer per week, inderdaad wat afwisseling met eens springen en een buitenrit.
Ik ben geen voorstander om een paard een maand enkel vw nw of ldr te rijden, ik vraag dat wel met momenten tijdens mijn training, als controle of ik dat kan én vooral als controle of ik mijn paard nadien terug ontspannen in de correcte aanspanning krijg.

Als je zegt dat er weinig vooruit in zit, dan zou ik hier eens actief mee aan de slag gaan en een maand voornamelijk hierop focussen. Dus vooral tempowisselingen en echt aan het been zetten en minder focussen op 'oefeningetjes' rijden. En dan kan je in die tempowisselingen ook perfect afwisselen in hoofdhouding.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Keuzes tijdens het tussenseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:48

Antonius, kun je aangeven waarom? Ik vind weivrij (let op, dag/nacht buiten met echte bewegingsvrijheid en dus geen stal/paddock!) echt geen gekke zet en het geeft je paard te tijd om te herstellen van het werk wat je hebt gevraagd.

TS, jouw paard is pas 5 dus ik zou hem die maand vrij nu lekker gunnen. Het weer is nu nog mooi genoeg voor weivrij. Dan kun je hem half/eind oktober weer oppakken.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:08

Ik heb regelmatig jonge paarden en gaf vroeger ook standaard enkele weken weiderust na het wedstrijdseizoen, vanuit de optiek: even kopje vrijmaken en lichaam laten uitrusten.
Mijn paarden lopen overigens elke dag van het jaar buiten van zonsopgang tot -ondergang, dus ook zeker geen stalpaarden.
Ik merkte zelf wel na die rust dat ze precies wat moeilijk weer op gang kwamen, niet echt soepel, dikke grasbuik, ze leken minder zin te hebben in werken dan voor de rust...
Heb het dan eens bij mijn DA en osteo nagevraagd en zij vinden het overdreven dat een paard op die leeftijd zijn werk beu zou zijn, ervan uitgaande dat je idd wel meer doet dan enkel dressuur en ook dat je het soort werk in je training afwisselt. En spieren die een maand niet gebruikt worden, moeten toch wel weer stuk opgebouwd worden, wat dan net weer extra inspanning kost tov rustig door te werken.

Misschien als je net een andere DA of osteo treft, dat die weer wat anders zegt natuurlijk.
Ik heb nu ook een 3 jarige lopen, nog soepeler dan een kat, die kan ik een week op de wei laten lopen en daar merk ik qua souplesse niets aan, heb ook nog een 5 jarige en een 13 jarige, als ik die een week niet rijd, merk ik wel degelijk verschil en ben ik weer een weekje aan het rijden om hetzelfde gevoel te krijgen als van voor het weekje rust.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Re: Keuzes tijdens het tussenseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:41

Ik heb mijn paarden, jong en oud, jaarlijks na het buitenseizoen enkele weken volledige rust gegeven op de weide en heb daar goede ervaringen mee. Bij het hervatten van de training moet men inderdaad een kleine achterstand terug wegwerken maar dat is bij wielrenners - voetballers en andere sporters evenzo. Het grote voordeel van de rustperiode bij jonge paarden is dat bij het hervatten positieve zaken spoedig worden opgepikt en dat aan moeilijkere oefeningen een gerichtere aanpak kan gegeven worden rekening houdende met de problemen welke men eerder ervoer zoals bv het gebrek aan voorwaartse drang hetwelk toch de basis van het rijden moet zijn.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Keuzes tijdens het tussenseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 22:25

Voor alle duidelijkheid, met mijn vorig paard was ik m2 tegen dat hij 7 was, toen heb ik hem verkocht.
Deze is zo een gemakkelijk en lief karakter dat ik erover denk hem te houden. Ik ga dus meer de tijd nemen om het nog beter te doen, 1 categorie per jaar deze keer!
Een beetje weinig voorwaartse drang en gemakkelijk sluiten, dat heeft hij van nature. Het voorwaartse is er nu toch wel behoorlijk ingereden, maar het zal wel altijd een aandachtspuntje blijven bij hem.
De oefeningen zijn helemaal geen probleem. Schouderbinnenwaarts, travers, contragalop, alles wat ik vraag geeft hij, en direct behoorlijk goed. We kunnen het ons dus permitteren om wat weg te blijven uit de dressuurpiste. Anderzijds zijn die oefeningen ook uitgevonden om een paard sterker te maken.
Vandaar ook mijn vraag aan jullie, help me af van mijn luxeprobleem, de keuzestress.