4DimensionDressage - lotgenoten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:32

janouk schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=mGw1TiFMqf4
En zij gaan mij helpen om het juiste trainingsschema met de juiste oefeningen om Janouk te revalideren.


Heb jij dan zo'n beroerde instructie dat die jou daar niet mee kan helpen?
Want daar begint het al.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.


Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:58

Anoeska schreef:
En dat vind ik zo vervelend aan al die 'nieuwe methode's'.


Ik vind het persoonlijk geen nieuwe methode, maar wat mij betreft klassieke dressuur plus gedegen biomechanica. Die 2 zeggen hetzelfde, maar met andere woorden.
Citaat:
Die lijken het altijd nodig te hebben om anderen te beoordelen.
?
Citaat:
Janneke: het is gewoon niet tof om zomaar iemand op facebook op bokt te gaan bespreken. En om dan ook nog te zeggen dat het paard wel pijn zal hebben.


Weet jij wie ik bespreek, dan?

Wat ik schreef is wat honderden keren te zien is op wedstrijden |( en dat is wel ter zake.

En ja: een paard zwaait/ slaat met zijn staart bij ongemak of pijn - logisch nadenken over biomechanica laat mij idd denken dat deze travestie van een uitgestrekte draf schadelijk is.

En daar gaat het om bij deze methode: vanuit biomechanica redenerend het dier in balans brengen (...balans is volgens KL belangrijk bij iedere 'trede' van het Skala...) en van daar uit paardvriendelijk presteren in de ring.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:03

Janneke2 schreef:
Weet jij wie ik bespreek, dan?


Volgens mij zei ik duidelijk:
Anoeska schreef:
Gaat er niet om of je gelijk hebt en of iemand de ruiter in jouw verhaal kan herkennen, het is gewoon onaardig. Hou het gewoon bij je eigen rijden, en hoe je zelf dingen aanpakt.


Het is naar mijn mening niet nodig om anderen (wie dan ook) negatief te bespreken. Hou het gewoon bij hoe een bepaalde methode jou beter heeft gemaakt. Zeggen 'kijk eens hoe slecht anderen het doen' helpt daar niets bij.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:19

Ook heel slecht van KL dat ze niet uitgaat van de verschillen in bouw van een paard. Want dat is wat een goede trainer wel doet. De bouw en het karakter van een paard is leidend voor de manier van trainen. Het is wel duidelijk dat KL geen kaas heeft gegeven van topsport, laat staan dat ze zelf ooit goed les heeft gehad.
De waarheid is nl. veel genuanceerder, maar dat verkoop natuurlijk niet zo goed.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:18

Abacab schreef:
Ook heel slecht van KL dat ze niet uitgaat van de verschillen in bouw van een paard.


Wat een fault finding...
Heb je het boek gelezen?
Daar wordt uitgebreid 'het moderne sportpaard' versus de bouw van 'de ouderwetse Gelder' bespoken.
Citaat:
Want dat is wat een goede trainer wel doet.


...daarmee zou KL dus kwalificeren als goede trainer.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 13:25

Abacab schreef:
Ook heel slecht van KL dat ze niet uitgaat van de verschillen in bouw van een paard. Want dat is wat een goede trainer wel doet. De bouw en het karakter van een paard is leidend voor de manier van trainen. Het is wel duidelijk dat KL geen kaas heeft gegeven van topsport, laat staan dat ze zelf ooit goed les heeft gehad.
De waarheid is nl. veel genuanceerder, maar dat verkoop natuurlijk niet zo goed.


Je hebt een mening en dat mag. Mijn ervaring is dat deze manier van trainen onwijs goed aansluit op mijn paard (die NIKS met KWPN'ers gemeen heeft). Ik heb ook met clinics andere koudbloeden en type paarden zien lopen die zich ook prima met deze methode uit de voeten kunnen. We leven in een land waar het gros van de paarden warmbloed is, maar omdat je het niet ziet op foto's betekent niet dat de andere paarden er niet zijn en het ook niet net zo goed kunnen doen?

Over 'nieuwe' methode wat ik in mijn OP vertelde; voor mij is het nieuw en een hele openbaring. Alle trainingsmethodes zijn gebouwd of gebaseerd op voorgangers, tegenwoordig is niks 'nieuw' meer. Maar voor mij was het wel nieuw en ik ben er super blij mee! Want ik merk aan mijn paard dat zij eindelijk lekker in haar vel zit, sterker wordt en juist verfijnder is geworden dan mijn voorgaande ervaringen met instructeurs.

Voor de geïnteresseerden, op facebook kan je ze vinden onder;
4DimensionDressage
4DimensionDressage International
Equi Smart

Het doel van dit topic was niet om andere te bejegenen of andere trainingsmethodes. Iedereen moet doen wat hij/zij zelf wilt, zich prettig bij voelt en wat bij hun paard past. Ik was alleen benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hadden en wat hun ervaring was! ;)

Wat mij betreft geen reden voor een welles-nietes discussie toch?

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:07

Abacab schreef:
Ook heel slecht van KL dat ze niet uitgaat van de verschillen in bouw van een paard. Want dat is wat een goede trainer wel doet. De bouw en het karakter van een paard is leidend voor de manier van trainen. Het is wel duidelijk dat KL geen kaas heeft gegeven van topsport, laat staan dat ze zelf ooit goed les heeft gehad.
De waarheid is nl. veel genuanceerder, maar dat verkoop natuurlijk niet zo goed.


In het boek wordt zelfs gesproken over IJslanders... heb je het wel gelezen?

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:17

Mijn punt:
Als je niet vanaf het begin al goed investeert in je trainer dan betaal je die prijs later wel door blessures of anders. Uiteindelijk moet je dan toch op zoek naar iemand die wel begrijpt waar het over gaat.
Als je dit echt als een nieuwe methode ervaart dan zegt dat heel veel over hoe jij zelf les hebt gehad.

Ik mis ook de link naar de topsport. Er werd hier eerder al gevraagd welke succesvolle ruiters nog meer volgens dit systeem werken. Dat geeft voor mij al aan dat het systeem nog niet af is en dat KL het boek over bio-mechanica en het trainen van paarden nog lang niet uit heeft.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:45

Wel een groot deel mee eens abcab, voor mij was het allemaal bekende koek, maar dat zegt dan meer over hoe ik les gehad heb en hoe ik me in de materie verdiep. Ik merk dat het voor velen vernieuwde stof is en dat mensen echt erbij leren.
Ik denk dat het voor een hele grote groep een mooie manier is om eens te kijken naar hoe t in je training toe te passen is. Als in; veel mensen rijden gewoon hun paard, doen hun ding en zolang alles goed gaat denken ze er niet over na of dat wat ze doen goed is. Pas als de blessures om de hoek komen gaat er een systeem in werking, en dan kom je bij deze methodes uit. Terwijl het in mijn ogen andersom zou moeten zijn, een goede begeleiding voorkomt ip blessures.
Wat mij verwart zijn de vele namen waaronder ze opereert, hou gewoon 1 naam aan denk ik .

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 05:11

Toch is de insteek anders vind ik. i het boek wordt namelijk uitgelegd dat door de "moderne " manier van fokken de bouw van het paard verandert.ze worden hoger in het front gefokt, lager achter, met meer beweging vanuit de schouder dat leidt tot hypermobiliteit en een andere biomechanica van het lichaam. En dat leidt tot specifieke problemen die zij als arts steeds terug ziet.

Ze legt uit dat het paard van veertig jaar terug heel anders in elkaar zat dan wat mensen er nu in fokken. En dat hoor je in de hele, met name dressuur wereld, teveel spektakel voor en te weinig verbinding vanuit achter.
Ze geeft aan dat deze manier van fokken en rijden leidt tot lichamelijke problemen bij het modern gefokte paard.

Ze pleit in het boek voor meer tijd en aandacht om core stability bij deze paarden te trainen. En ze geeft aan dat de opbouw in training van een paard van 40 of 100 jaar terug, niet helemaal meer past bij het hedendaagse gefokt paard. Ze zegt dat de mens de trainingsmethode moet aanpassen aan wat het paard van nu nodig heeft.

En dat ben ik met haar eens. Toen ik jong was, liepen de paarden veel minder spectaculair met het voorbeen dan nu. Ze waren meer in balans van nature al, maar ook stugger in hun lijf. Veel minder soepel en minder bewegelijk in hun gewrichten.

Goed voorbeeld (horrorbeeld) vind ik de Duitse Herder. 50 jaar terug een mooi compact sterk dier. Nu in mijn ogen een gedrocht gefokt met heel laag kruis en schuin aflopende rug. Resultaat veel heupproblemen. Dat kan niet anders als je als mens zo het model van een dier verandert. Dat gaat ten koste van iets.

Daarom denk ik juist niet dat dit dezelfde wijn in een andere verpakking is, zoals hier gesuggereerd wordt. Juist wordt in het boek gepleit voor aanpassing van de trainingsmethode in de basis aan het moderne hypermobiele paard. Wat vroeger de opleiding was om het compacte stevige paard soepel te maken, moet je de nadruk leggen op eerst stabiel en stugger maken van het hypermobiele paard om eerst stabiliteit te trainen.


He, maar dat is mijn mening. Nog steeds het skala volgen maar nadruk op andere dingen dan vroeger.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:02

Ben ik het ook mee eens met de toevoeging dat ik het sowieso al geleerd heb van de mensen bij wie ik getraind heb altijd van je paard uit te gaan. , En ten alle tijde bij te blijven in de ontwikkelingen die er zijn . Oude klassieke basis aangevuld met kennis van nu. Doe ik al heel lang en Karin doet dat ook, met een heel stuk eigen idee/inzicht erbij, wat ik al eerder postte de Antoine de both techniek, academisch zou dat ook kunnen zijn, dat ligt me geheel niet, maar dat is weer persoonlijk natuurlijk .

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 06:16


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 06:57

Janouk: ik zag de post op fb van meneer Anton in de les. Ik vind het echt heel goed dat je ook in het mennen aandacht wordt besteed aan de scheefheden, balans en het evenwicht. Ik heb er ook op gereageerd, maar ik snap dus nu pas dat het een foto is van meneer Anton.

Ik train samen met mijn bijrijdster enkele jaren op deze manier en voor mij is dit de fijnste manier.
Voor mij zijn zoveel dingen duidelijk geworden over het paardenlichaam, echt werken aan de scheefheid en balans van mijn paard en de houding van de ruiter.
Bij geen enkele andere instructeur hebben wij dit zo in detail geleerd en op zo een paardvriendelijke manier.
Daarnaast is het erg fijn dat onze instructrice ook revalidatie instructrice is.
Ze ziet direct wat er in het lichaam van mijn paard speelt op dat moment en dat is voor mij ook erg belangrijk.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:03

Leuk dat hier een topic over is!

Ik heb zelf 2 jaar de opleiding gevolgd van 4DimensionDressage, en geef daarom - uiteraard met eigen inzichten - les vanuit een soortgelijke werkwijze. :)

Er zijn hele fijne zaken en inzichten die ik heb meegenomen uit de opleiding. Ook wat dingen die ik anders doe of zie, ook vanwege het feit dat ik toen fanatiek in de wedstrijdsport reed en het niet altijd met elkaar kon rijmen. Ik merk dat de combinatie van zaken het doet voor mij. Hoe breder je basis, hoe groter je 'gereedschapkistje' om dingen (helpen) op te lossen. Maar ik denk dat dat voor heel veel trainingsmethodes geldt, als je maar niet een methode als heilig gaat beschouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:41

Yes! Systeem past helemaal bij mijn kijk op paarden. We hebben in de training altijd wel dingetjes hiervan gebruikt, en zo blij dat het nu echt een naam heeft!

hertog
Berichten: 94
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 04:51

Wij zijn net terug van een trainingsweekend bij KL /Equi smart, en dat was zeer leerzaam. Pony van dochterlief knapte er zeker van op, en dat in 3 dagen tijd. Zijn nu 3 maanden op deze manier aan het t rijden.

Afbeelding

Nieuwe foto's in mijn profiel, op 2 januari 2006

Geniet van de dag, en ga nooit boos slapen!!!

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:17

hertog schreef:
Wij zijn net terug van een trainingsweekend bij KL /Equi smart, en dat was zeer leerzaam. Pony van dochterlief knapte er zeker van op, en dat in 3 dagen tijd. Zijn nu 3 maanden op deze manier aan het t rijden.

[ [url=m/njFZ4L.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er goed uit! Was dat het balansweekend? Of heette het nou anders :o?

Een weekend om de eerste stappen te zetten zeg maar....

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:10

Leuk dat meer mensen over KL enthousiast worden en ermee bezig zijn!! Ik ben de bijrijdster van Def en rij met mijn eigen paard (Groninger) ook op deze manier nu zon 1,5 jaar alweer. Wij hebben ook gelest bij Romy vd Schaft, dus die klassieke manier kennen we ook, die we ook super vinden. Toch bleven we altijd met wat vragen achter en dingetjes met rijden die het beeld net niet compleet maakten en die we dus (blijkt nu) in de basis nog misten. Die hebben we gevonden met KL en 4 dimension dressage. Ik zie het ook zo voor me als we echt goed de basis hebben gelegd en ik daar me zeker genoeg in voel dat we ook weer bij vd Schaft gaan lessen. Het sluit goed op elkaar aan. Ik zie de methode van KL echt als basis basis om je paard te beginnen met trainen en rijden. En als je die beginselen goed voor elkaar hebt, dat je voor echt meer de sport in verder kan met Rien. Ik heb iig ervaren dat mijn stugge, flegmatieke grote Groninger ruin met heel veel souplesse en lichaamsgebruik ging lopen, waarbij hij lekker voorwaarts wordt. Met veel andere methodes van rijden, van Rien vd Schaft, van andere goed van naam staande instructeurs was dat nooit gelukt nog. Dit voelt als echt leren paardrijden, in samen werking met je paard en niet van bovenaf het je paard laten doen.

Zou leuk zijn om met dit topic ervaringen uit te delen of vragen of moeilijkheden die ieder tegenkomt met rijden en zo van elkaar te leren. Ik hou ook helemaal niet van een discussie topic van mensen die het er wel of niet mee eens zijn.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:47

orion456 schreef:
Leuk dat meer mensen over KL enthousiast worden en ermee bezig zijn!! Ik ben de bijrijdster van Def en rij met mijn eigen paard (Groninger) ook op deze manier nu zon 1,5 jaar alweer. Wij hebben ook gelest bij Romy vd Schaft, dus die klassieke manier kennen we ook, die we ook super vinden. Toch bleven we altijd met wat vragen achter en dingetjes met rijden die het beeld net niet compleet maakten en die we dus (blijkt nu) in de basis nog misten. Die hebben we gevonden met KL en 4 dimension dressage. Ik zie het ook zo voor me als we echt goed de basis hebben gelegd en ik daar me zeker genoeg in voel dat we ook weer bij vd Schaft gaan lessen. Het sluit goed op elkaar aan. Ik zie de methode van KL echt als basis basis om je paard te beginnen met trainen en rijden. En als je die beginselen goed voor elkaar hebt, dat je voor echt meer de sport in verder kan met Rien. Ik heb iig ervaren dat mijn stugge, flegmatieke grote Groninger ruin met heel veel souplesse en lichaamsgebruik ging lopen, waarbij hij lekker voorwaarts wordt. Met veel andere methodes van rijden, van Rien vd Schaft, van andere goed van naam staande instructeurs was dat nooit gelukt nog. Dit voelt als echt leren paardrijden, in samen werking met je paard en niet van bovenaf het je paard laten doen.

Zou leuk zijn om met dit topic ervaringen uit te delen of vragen of moeilijkheden die ieder tegenkomt met rijden en zo van elkaar te leren. Ik hou ook helemaal niet van een discussie topic van mensen die het er wel of niet mee eens zijn.


Toeval bestaat niet ;-) Ik heb je net een pb gestuurd.

Ik vind het ook interessant e.e.a. uit te wisselen over deze methode. Ik heb me geabonneerd op module 1 van Rien. Maar vind jou ervaring dat Karen echt het begin, begin, begin goed aanreikt interessant.
Dus mooi om daar een start mee te maken!

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:07

Leuk Ninx! Ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden. Moet wel zeggen, dat je de lessen en de stof echt moet ervaren op je eigen paard. Uit het boek is al handig om theoretische achtergrond te hebben, maar om echt het verschil te voelen met andere manieren van rijden, moet je het echt gaan voelen, dus super dat je die stap gaat zetten.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:45

Hier een fan van KL'systeem.
Ik heb door de jaren heen zo'n verkeerd beeld ontwikkeld hoe een paard correct zou moeten lopen. Dus ik ben ontzettend blij met het boek. Goede uitleg. Nu vooral bezig om mijn leren zien te ontwikkelen.

J0anieke

Berichten: 4859
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:01

Ik lees graag mee. Heb afgelopen voorjaar rijlessen van een instructrice gehad die een opleiding heeft gevolgd op basis van het boek van KL (en osteopaat die weer met mijn instructrice samenwerkt is ook een aantal keer langs geweest). Sindsdien ben ik er eindelijk achter waarom mijn merrie af en toe behoorlijk 'eigenwijs' is. (Van boos worden omdat ik niet begreep waarom ze niet 'normaal' liep naar begrip en een beter lopend paard) We zijn er nog laaaang niet, moet ook nodig weer gaan lessen, maar tot nu toe hebben we er ontzettend veel baat bij gehad.
Het boek wil ik binnenkort ook bestellen en gaan lezen.

    Alana. ♡

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:00

Joanieke, jij lest ook bij Mirjam denk ik?

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Anoniem

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:00

Over dat het een nieuwe methode zou zijn?
Nou de principes van dat een paard in balans moet zijn, daar is iedereen het mee eens. En volgens die principes zal ook vrijwel iedereen les hebben gehad.
Maar
ik vind haar benadering hoe ze het oplost als het paard niet in balans is wel heel anders.
Ik heb op verschillende maneges en dressuurstallen gereden en bijvoorbeeld altijd geleerd dat als een paard ongelijke aanleuning maakt, je de harde teugel moet aannemen. Dus kijkt het paard naar buiten, dan neem je de binnenteugel aan. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die dit op deze manier heeft geleerd.
Verder wordt er meestal ook heel veel gefocust op het hoofd laag, En bij de stallen waar ik heb gereden was het ook altijd met kneepjes het hoofd naar beneden rijden. Hier in het dorp woont een bitch, ze rijdt lichte Tour dus is (volgens de jury dan) absoluut geen beroerde ruiter. het halve dorp lest bij haar, alle meiden aanbeden haar, ik vond haar fantastisch en keek tegen haar op.
En altijd is ze bezig met haar paard naar beneden trekken en aan het hoofd zitten en paarden nagevelijk krijgen door de harde teugel aan te nemen. Gevolg, paarden die prachtig lopen en hoge scores halen, maar niet lekker in hun vel zitten.

Ik denk dat het Systeem van Karin prima aansluit voor mensen die hoger in de sport rijden. Iedereen die zegt dat het niet zo is heeft het boek niet gelezen, want daar staat duidelijk in dat wanneer alle dimensies voor elkaar zijn alle oefeningen tot aan de Grand Prix uitgevoerd kunnen worden. Dat er weinig mensen zijn die dit systeem gebruiken en die hoog in de sport rijden, komt denk ik doordat ze altijd met prima punten thuiskomen, en daardoor denken dat hun systeem goed is waardoor ze niet snel van systeem zullen wisselen. Ook hun instructeurs zullen tegen hen zeggen dat ze op de goede weg zijn, want die hebben het zelf ook weer zo geleerd, want het paard loopt immers mooi? Hoe het paard verder in zijn vel zit daar wordt niet naar gekeken

J0anieke

Berichten: 4859
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:15

Def schreef:
Joanieke, jij lest ook bij Mirjam denk ik?

Ja klopt! Vind haar heel fijn lesgeven. :)

    Alana. ♡


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 5 bezoekers