4DimensionDressage - lotgenoten!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:28

Ik kende het nog niet maar heb meteen de site even bekeken.

Waar ik dan enorm van schrik is dat Karin zelf gaat vertellen dat ze zelf zo veel blessures heeft gehad door verkeerd trainen. Wat zegt dat over Karin als amazone en dierenarts? Mijn ervaring is dat wanneer je durft te investeren in je training en dus een gedegen trainer in de hand neemt zich dat later terug betaald. En ja daarvoor moet je onderweg ook kritisch zijn en blijven. Je moet durven veranderen van trainer als het verhaal je niet brengt wat je er van had verwacht. Daarvoor moet je analytisch sterk zijn als ruiter, en ik mag er vanuit gaan dat een DA (in opleiding) dat ook is. Maar helaas is Karin wel in die valkuil gestapt en nu gaat ze andere mensen redden?!?
Ik heb daar niet zo veel vertrouwen in.

Probleem is dat veel mensen lekker lessen bij Miep van stal omdat Miep zelf Z is en dus wel weet hoe je een paard moet opleiden. Na verloop van tijd lopen ze tegen een probleem aan en dan blijkt de oorzaak te liggen in het rijden en een verkeerde aanpak van de training voor dat paard. If you pay peanuts, you'll get monkeys. Dus investeer in een fatsoenlijke trainer, en niet in een lokale held.

Ik ben dus totaal niet onder de indruk van het verhaal. het is wel rete-commercieel (ik kan ook nergens iets vinden over de kosten). En speelt lekker in op de emotie van de amateur. Maar ik lees nergens iets terug over behaalde resultaten en prestaties. Ik krijg de indruk dat dit vooral voor mensen is die net het niveau van de manege zijn ontgroeid en graag ook een keer Z willen rijden.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:29

Als je DA bent dan ga ik er vanuit dat je bovengemiddeld intelligent bent en dan vind ik dat je zulke dingen moet kunnen doorzien. Er is zo enorm veel kennis die je tot je kunt nemen. En die kennis moet je kunnen filteren en toetsen. Iemand met een WO opleiding en oprechte interesse in het thema zou dat zelfstandig moeten kunnen. Ik neem het haar dus zeker kwalijk dat ze geen verband heeft gezien tussen het trainen en de blessures. Dus ik heb er geen vertrouwen in dat ze het nu wel begrijpt.

Mooie punten halen in de M-Z zegt mij niet zo veel. Dat zegt meer over het niveau van de juryleden en de KNHS. Jury zijn is een soort van vrijwilligerswerk.

Ik zag wat plaatjes van instructeurs die op dezelfde manier trainen en een aantal foto's zijn gewoon dramatisch. Het hele verhaal en de marketing heeft zo veel paralellen met de Academische Rijkunst. Ik zou wel eens willen zien hoe een paard is opgeknapt maar daar vind je niets over. Voor mij een hoop gebakken lucht.

Ik begrijp niet dat mensen zo slaafs achter zulke verhalen aanhobbelen terwijl ons land vol zit met de allerbeste trainers ter wereld. En dan noem ik alleen maar even John Swaab, Henk van Bergen, Bert Rutten, Johan Hamminga. Daar kun je zo terecht voor goed les. En ja dat kost allemaal iets meer dan bij Miep van stal.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:32

janouk schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=mGw1TiFMqf4
En zij gaan mij helpen om het juiste trainingsschema met de juiste oefeningen om Janouk te revalideren.

Heb jij dan zo'n beroerde instructie dat die jou daar niet mee kan helpen?
Want daar begint het al.

Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:19

Ook heel slecht van KL dat ze niet uitgaat van de verschillen in bouw van een paard. Want dat is wat een goede trainer wel doet. De bouw en het karakter van een paard is leidend voor de manier van trainen. Het is wel duidelijk dat KL geen kaas heeft gegeven van topsport, laat staan dat ze zelf ooit goed les heeft gehad.
De waarheid is nl. veel genuanceerder, maar dat verkoop natuurlijk niet zo goed.

Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Re: 4DimensionDressage - lotgenoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:17

Mijn punt:
Als je niet vanaf het begin al goed investeert in je trainer dan betaal je die prijs later wel door blessures of anders. Uiteindelijk moet je dan toch op zoek naar iemand die wel begrijpt waar het over gaat.
Als je dit echt als een nieuwe methode ervaart dan zegt dat heel veel over hoe jij zelf les hebt gehad.

Ik mis ook de link naar de topsport. Er werd hier eerder al gevraagd welke succesvolle ruiters nog meer volgens dit systeem werken. Dat geeft voor mij al aan dat het systeem nog niet af is en dat KL het boek over bio-mechanica en het trainen van paarden nog lang niet uit heeft.

Fas est ab hoste doceri.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie