Bit of bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:38

prugelpiet schreef:
Ik rij altijd met bit. Zou ook niet zomaar overstappen op bitloos. Ik heb fijne bitten erin hangen waar ze goed op reageren, dus waarom zou ik dat veranderen met kans op een paard wat in de war raakt? Er niet goed op reageert?

Ik zou geen problemen hebben met bitloos rijden op een paard dat bitloos gereden word. Maar ik ga niet zelf lopen aankloten met optomingen als ik weet dat ze er nu prettig, ontspannen en blij bijlopen.



hmm ik snap wel waar je vandaan komt, maar ik denk dat je redenering iets te kortzichtig is. Mijn ervaring is dat elk paard heel makkelijk went aan bitloos rijden en zelfs dat wisselen tussen bit en bitloos geen enkel probleem is. Aankloten is daarom mijns inziens geen goede bewoording. Je zou het kunnen zien als een ontspannen variatie in je training om een keer een bitloos hoofdstel te proberen.
Probeer het een aantal keren uit om er achter te komen wat jij en je paard er van vinden.

Let er vooral op dat het hoofdstel niet schuurt/beweegt en dat het niet steeds strakker komt te zitten (dus weer goed released als je de druk weghaalt).

Ik hoop dat je dan ook kunt ervaren hoe heerlijk het is om een fijn ontspannen paard te rijden wat ook nog eens heerlijk dressuur loopt en dan zonder bit!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers