Paard tegen de teugel, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:50

Linde99 schreef:
Elisa2 ik snap wel wat jij bedoelt, het is totaal geen natuurlijke houding, nu moet ik wel zeggen dat het ook een beetje aan de foto ligt maar heb geen betere :o

Bulck dank je :) Ik ben inderdaad veel bezig met longeerwerk en dit gaat ook heel erg goed, daarom is het rijden inmiddels zo verbeterd :j Ik gebruik zelf een longeerhulp, die ik op de langste stand heb zodat ze niet gedwongen hoeft te lopen, meer om richting te geven. Dit pakt ze netjes op ze loopt dan mooi lang en laag, gaat zo goed dat als ik haar losmaak aan de longe zonder hulp ze ook die houding al wat aan gaat nemen

Sclimpre mn instructrice denkt voornamelijk dat het aan de spier- en conditieopbouw ligt. De vorige keer met rijden begon ze namelijk al te protesteren na 5-10 min en gisteren na 20 min ongeveer. Dat zegt natuurlijk wel wat. Als ze echt last heeft van iets dan zou ze dat toch na ongeveer zo'n zelfde tijd moeten doen


Maar het ding is met bvb een bandage of als je kundig bent met dubbele longe,(maar dat verondestel ik even van niet) dat je niet enkel de focus op de hoofd-halshouding gaat leggen.
Aanleuning begint immers achter, moet door de rug komen en dan vertaalt zich dat ook vanvoor. Zeker bij een paard dat mss nog te arm bespierd is, moet je weer opletten dat ze niet gaan 'vluchten' in dat lage lange en dan bvb met hoog kruis gaan lopen of waarbij de benen achter de massa hangen (iets wat je bvb al vaak fout ziet gaan bij het voorwaarst neerwaarts-rijden)
Longeerhulp is zeker niet slecht, maar heeft weinig corrigerende werking, behalve dan op de voorhand.
Laatst bijgewerkt door bulck op 19-07-18 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

L'embarras du choix


esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:04

@bulck: gewoon voor mijn interesse. Hoe zou jij dat oplossen? :)

Stip, Youri :)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 13:07

Bulck ik snap je punt. Ik leg ook niet alleen de focus op de voorhand, omdat het vanuit de achterhand moet komen daar ben ik me heel goed van bewust. Ik ben niet iemand die denkt dat als ze van voren rond loopt ik het gelijk allemaal voor elkaar heb ;) Daarom doen we juist veel oefeningen om die achterhand te versterken, zoals gisteren met rijden hebben we erg gefocust om de achterhand te activeren. Maar op het moment dat ze haar achterhand goed gebruikt is de hulp wel handig om te laten zien waar ze naar toe moet. Het gaat samen op. Uiteindelijk ben ik ook iemand die het liefst zonder hulp longeert, dus zodra ze snapt waar ze heen moet gaat die helemaal af.

Wat bedoel je trouwens met "met een hoog kruis lopen"?

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:23

esmee_stip schreef:
@bulck: gewoon voor mijn interesse. Hoe zou jij dat oplossen? :)


wat oplossen?

L'embarras du choix

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:36

Linde99 schreef:
Bulck ik snap je punt. Ik leg ook niet alleen de focus op de voorhand, omdat het vanuit de achterhand moet komen daar ben ik me heel goed van bewust. Ik ben niet iemand die denkt dat als ze van voren rond loopt ik het gelijk allemaal voor elkaar heb ;) Daarom doen we juist veel oefeningen om die achterhand te versterken, zoals gisteren met rijden hebben we erg gefocust om de achterhand te activeren. Maar op het moment dat ze haar achterhand goed gebruikt is de hulp wel handig om te laten zien waar ze naar toe moet. Het gaat samen op. Uiteindelijk ben ik ook iemand die het liefst zonder hulp longeert, dus zodra ze snapt waar ze heen moet gaat die helemaal af.

Wat bedoel je trouwens met "met een hoog kruis lopen"?


Met een hoog kruis lopen zeggen we hier, als paarden met verkeerd lichaamsgebruik getraind of gewerkt zijn.(ook wel lopen als een eend etc) Paarden zijn meesters in compenseren.
De hoofd-halshouding is bij de meeste het fixatie-punt, omdat effectief je pas echt aan trainen kan komen als het paard zich ook daar loslaat en je dus eigenlijk een mooie wisselwerking krijgt tussen achterhand rug, voorhand, hals.
Leg je nu enkel vanvoor alles vast ( bijzet, touwtjes, longeerhulp of noem maar op) kan je aan de houding wel wat doen ( veelal toch afdwingen). Vraag je te veel, en kan je paard er niet mee weg, dan zal die in eerste instantie mss blokkeren/protesteren. Maar bon meestal hebben ze weinig te zeggen (man in het midden met vaak een longeerzweep), dus zal het gros gewoon beginnen lopen en zich een manier bedenken dat het voor hem het meest comfortable is. Maar een paard kan maar rekken of strekken, in de maten dat hij soepel is. (los van bvb de bouw met zijn of haar tekortkomingen) Wordt er dan niet kundig gewerkt, dan zie je vaak paarden volledig op de voorhand getraind worden, zonder correct ruggebruik, laat staan correcte aandrijving/gebruik achterhand. En dan kom je al snel in blessureleed, verkeerde bespiering, verkeerde manier van lichaamsgebruik etc. Longewerk is echt een discipline apart, als je het goed wilt doen. Helaas is dat toch vaak een wat onderschatte manier van beweging geven. Ook de persoon die longeert is van belang. Denk maar aan de correcte positie (waar al heel veel mensen de fout ingaan), lichaamstaal en de invloed op de houding etc.
Laatst bijgewerkt door bulck op 19-07-18 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

L'embarras du choix

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 14:09

Bulck dank je voor je duidelijke uitleg :j

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:12

Paar keer een handige ruiter opzetten en meekijken hoe zij dit oplossen en je daarin laten begeleiden. En anders een keer op pijnstilling zetten doet ze het dan nog of niet meer dan heb je je antwoord.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:24

Gaat helemaal goed komen linde!
Kijk ons eens op 21 januari dit jaar toen we 95% van de tijd zo eruit zagen:
Afbeelding

Nu zien we er 95% van de tijd zo uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wij zijn er nog laaaang niet ze loopt nog erg op de voorhand en komt nog af en toe tegen de hand, maar wat voor mij het allerbelangrijkste is dat ze het contact nu accepteert en zelf opzoekt. En dit is dus gelukt door met contactteugel te rijden en gewoon naar voren rijden verder niks geks. Toen ze het contact accepteerde was het meer zoals iemand dat heel mooi een keer verwoorde, licht elkaars hand vasthouden en als het nodig is wat extra ondersteuning geven.
21 januari droomde ik ervan om überhaupt ooit een rondje te kunnen rond draven zonder dat ze zo extreem omhoog kwam met haar hoofd (dit deed ze echt op 5gram contact al, ik trok echt totaal niet even voor de beeldvorming), en nu lopen we standaard zo door de baan zo zie je maar hoeveel er kan veranderen. :D


Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 18:30

Wat mooi om te zien hoe het veranderd is! Hoe jouw paard op de 1e foto loopt, komt heel dichtbij met hoe mijn paard loopt. Dit geeft me echt veel vertrouwen :) Ik denk toch dat ik die cursus die jij noemde maar eens ga volgen!

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 18:52

proven02 schreef:
Gaat helemaal goed komen linde!
Kijk ons eens op 21 januari dit jaar toen we 95% van de tijd zo eruit zagen:
[ [url=m/cSID0m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu zien we er 95% van de tijd zo uit:

[ [url=m/daFaDN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6HtY5v.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qAcwsd.jpg]Afbeelding[/url] ]

En wij zijn er nog laaaang niet ze loopt nog erg op de voorhand en komt nog af en toe tegen de hand, maar wat voor mij het allerbelangrijkste is dat ze het contact nu accepteert en zelf opzoekt. En dit is dus gelukt door met contactteugel te rijden en gewoon naar voren rijden verder niks geks. Toen ze het contact accepteerde was het meer zoals iemand dat heel mooi een keer verwoorde, licht elkaars hand vasthouden en als het nodig is wat extra ondersteuning geven.
21 januari droomde ik ervan om überhaupt ooit een rondje te kunnen rond draven zonder dat ze zo extreem omhoog kwam met haar hoofd (dit deed ze echt op 5gram contact al, ik trok echt totaal niet even voor de beeldvorming), en nu lopen we standaard zo door de baan zo zie je maar hoeveel er kan veranderen. :D


wat een verschil! *D

succes TS

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:04

Ja is echt een aanrader! Heeft wel een week of 6 geduurd hoor voor ze het ging accepteren! Rien vd schaft zei ook in die cursus bij de een duurt het een week bij de ander veel langer. Nou ja bij ons dus langer maar ben blij dat ik heb volgehouden.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 08:05

proven02 schreef:
Ja is echt een aanrader! Heeft wel een week of 6 geduurd hoor voor ze het ging accepteren! Rien vd schaft zei ook in die cursus bij de een duurt het een week bij de ander veel langer. Nou ja bij ons dus langer maar ben blij dat ik heb volgehouden.


Heb jij de hele training gedaan of alleen module 1? Ik zie dat je in de laatste module wissels en piaffes/passages krijgt maar dat heb ik nog niet echt nodig :')

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:25

Ik kon toen alleen de hele training kopen maar hoorde laatst ook iemand over dat alleen module 1 ook mogelijk is inderdaad!
Dan zou ik alleen module 1 doen daar heb ik het meeste aan gehad. Ik heb zelf sowieso alleen module 1 en 2 bekeken de rest heb ik ook niks aan :p

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:50

Er hoeft niet altijd wat aan de hand te zijn natuurlijk, maar als een paard zo gaat protesteren als de spieren eraf zijn vermoed ik altijd een probleem in de rug, zoals bijvoorbeeld kisting spines KS. Dat soort paarden zijn ook altijd moeilijk te sluiten. Dat wil zeggen dat ze moeilijk "achterop" te krijgen zijn. En graag op de voorhand willen lopen.
Als jouw onderbuikgevoel zegt dat er mogelijk wat zit, luister daarnaar. Je hebt het paard nog maar net.
Voor Proven02 geldt hetzelfde. Haar paard heb ik op film gezien en ze zwaait erg met de staart. Hoeft niet altijd iets te zeggen, maar vaak is het toch wel een teken dat een paard zich niet comfortabel voelt. Daarbij loopt het dier erg op de voorhand en protesteert bij een andere ruiter die haar wel probeert te sluiten nog wat meer begreep ik,
Voor allebei de paarden zou ik toch voor de rugfoto gaan.
Zeker, KS kan verbeteren door rijden, maar deze paarden krijgen met name problemen in de oprichting die je bv vanaf M2 gaat vragen. En het is natuurlijk een voortschrijdend (artrose) proces.

In het geval van Linde99 zou ik dat zeker uitsluiten. Je hebt het paard nog maar net en als er KS zit, dan moet je je echt afvragen of je het paard zou willen houden. Je moet wel snel zijn om het vast te laten stellen, want hoe langer het duurt, hoe moeilijker aantoonbaar dat ze het voor de koop al had.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:55

@babootje stel het paard heeft kissing spines, valt daar dan wat tegen te doen als je het weet? Want hoger dan M2 zal ik toch nooit komen en verkopen is zeker geen optie dus ik vind een foto alleen zin hebben als ik er vervolgens wat aan kan doen.

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:02

proven02 schreef:
@babootje stel het paard heeft kissing spines, valt daar dan wat tegen te doen als je het weet? Want hoger dan M2 zal ik toch nooit komen en verkopen is zeker geen optie dus ik vind een foto alleen zin hebben als ik er vervolgens wat aan kan doen.


Er is zeker behandeling mogelijk. Maar belangrijk is eerst een goede diagnose. Niet alle rugpijn bij een paard is ook KS. En ook niet alle KS is altijd even ernstig. Soms kan met gerichte training en inspuiten om de ontstekingsreactie die de KS veroorzaakt tegen te gaan al een hoop.
In het uiterste geval is ook operatie mogelijk. Nieuwe technieken zijn in dat opzicht hoopgevend.
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ovend.html

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:04

Duidelijk dankje! Ik ga eens kijken wat er mogelijk is in de omgeving en kosten

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:08

In het geval van Linde99 is het natuurlijk zuur om met je nieuwe paard direct al aan DA kosten te beginnen, die flink kunnen oplopen afhankelijk van de ernst van het probleem.
Maar ik zou zeker rugproblemen willen uitsluiten alvorens met bidfitters, osteopaten en zadels aan de slag te gaan. Want dat is in dat geval zonde van je geld.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 10:09

Babootje dank je voor het meedenken :j ze is echter op de foto gezet dus ik kan dit uitsluiten. Stel dat het toch zo zou zijn zou ik er haar niet meer weg willen, ik heb met mijn 11 jaar in de paardenwereld nog nooit zo'n ontzettende klik met een paard gehad.

Daarnaast reageert ze echt veel minder heftig dan wordt omschreven in de artikels over KS. Ik ga in ieder geval nog even door met het zoeken naar een reden, al denk ik zelf dat het toch ligt aan dat ze moe wordt of last heeft van de spieren.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:12

Heb je de rug en hals op de foto gehad?

Niet alle paarden reageren zo heftig als vermeld in het artikel.
Heeft natuurlijk ook te maken met de ernst van het probleem. En het ene paard is het andere niet. Maar hoe eerder je erbij bent hoe beter. Ervoor zorgen dat je de ontstekingsreacties tegen gaat, kan helpen het proces te remmen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-07-18 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 10:12

Babootje schreef:
Heb je de rug en hals op de foto gehad?


Ja

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:18

Citaat:
Er hoeft niet altijd wat aan de hand te zijn natuurlijk, maar als een paard zo gaat protesteren als de spieren eraf zijn vermoed ik altijd een probleem in de rug, zoals bijvoorbeeld kisting spines KS. Dat soort paarden zijn ook altijd moeilijk te sluiten. Dat wil zeggen dat ze moeilijk "achterop" te krijgen zijn. En graag op de voorhand willen lopen.


...wat is kip en wat is ei...

Rijkunstig 'willen wij' dat het dier ons met de achterhand draagt.
Dwz: buikspieren actief, het bekken kantelt en de bovenlijn wordt lang en 'bol', de onderlijn wordt kort - en dat noemen we idealiter 'sluiten' en het is in wezen ook oprichting.

Gebruik als mens je roze/ grijze cellen: het is zwaar om zo te lopen.
Onze roze/ grijze cellen vertellen ons dat het op lange termijn het behoud van je paard is. (Blij rijpaard van 25 bereid je voor door zo vroeg mogelijk in deze richting te werken.)
Citaat:
Zeker, KS kan verbeteren door rijden, maar deze paarden krijgen met name problemen in de oprichting die je bv vanaf M2 gaat vragen. En het is natuurlijk een voortschrijdend (artrose) proces.

Bij correcte rijkunst kun je KS voorkomen. Bij een lange, 'bolle' bovenlijn gebeurt het niet of nauwelijks. - Bij een dier in de krul dus juist wel |( :
knik tussen 2e en 3e halswervel
neus achter loodlijn vanuit het voorhoofd
loodlijn vanuit het zwaartepunt van de ruiter: de achterhoeven komen niet in de buurt
loodlijn vanuit het heupgewricht van het paard: het voorste achterbeen in stap en draf komt nauwelijks voor deze lijn.
(Vergelijk met een correcte piaffe: beide achterbenen voor deze loodlijn.)
En met correcte oprichting zal het dier geen moeite hebben (...geen andere moeite dan dat het zwaar is...).- :o de makke is wel: in Nederland rijden velen met een uitgekleed Duits systeem. Een soort van volgens het scala, maar met nadruk op "aan de teugel" (Skala punt 3: aanleuning, dat is een subtiel maar belangrijk verschil).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-07-18 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:18

Dat had ik nog niet goed begrepen uit jouw verhaal.
Neemt niet weg dat er toch nog fysiek iets aan de hand kan zijn maar dat is dan lastig zoeken. Heb je ook in de mond laten kijken of daar alles goed zit?
Heb ooit meegemaakt dat een paard erg tegen de hand kwam omdat het ooit de kaak had gebroken. Was aan de buitenkant niets meer aan te zien, maar het dier verdroeg slecht een bit.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 10:29

Babootje schreef:
Dat had ik nog niet goed begrepen uit jouw verhaal.
Neemt niet weg dat er toch nog fysiek iets aan de hand kan zijn maar dat is dan lastig zoeken. Heb je ook in de mond laten kijken of daar alles goed zit?
Heb ooit meegemaakt dat een paard erg tegen de hand kwam omdat het ooit de kaak had gebroken. Was aan de buitenkant niets meer aan te zien, maar het dier verdroeg slecht een bit.


Heb dit meerdere malen in reacties gezegd :)

De bitfitter die komt kijkt o.a. naar de anatomie van de mond en gebit en osteopatische gedeelte.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:24

Linde99 schreef:
Babootje dank je voor het meedenken :j ze is echter op de foto gezet dus ik kan dit uitsluiten. Stel dat het toch zo zou zijn zou ik er haar niet meer weg willen, ik heb met mijn 11 jaar in de paardenwereld nog nooit zo'n ontzettende klik met een paard gehad.

Daarnaast reageert ze echt veel minder heftig dan wordt omschreven in de artikels over KS. Ik ga in ieder geval nog even door met het zoeken naar een reden, al denk ik zelf dat het toch ligt aan dat ze moe wordt of last heeft van de spieren.


Als ze echt last heeft van de spieren dan is wellicht vitamine e en selenium laten testen/ aanvullen een goede optie. :)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers