Paard tegen de teugel, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:05

MarliesV schreef:
Ik mis: gekeurd en ook de rug op de foto gehad.

Is het dier wel medisch in orde? Want mijn alarmbellen gaan rinkelen van je verhaal. Wel in orde aan de longe maar niet als er iemand op zit...


Precies dit dus!! Mijn complimenten dat je niet meegaat met je stalgenoten. Een paard heeft zelden aanleuningsproblemen uit ondeugendheid.

Ik kreeg mijn paard ook met aanleuningsproblemen maar dat is gelukkig allemaal goed gekomen.

De onlinecursus van Rien van der Schaft kan ik je ook zeker aanraden. Maar goed dat je eerst mogelijk de medische problemen uitsluit. Ik zou zeker de rug en de hals op de foto laten zetten. Is het niks medische en past je zadel etc goed dan lekker bij nul (de contacteugel) beginnen.


Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 12:09

Bedankt kel106 en proven02! Echt fijn om andermans ervaringen te lezen! Daar heb ik heel veel aan, ik vind het ook wel leuk om inderdaad jullie op de hoogte te houden. Het is echt een projectje maar een superleuke <3

Ik ben gelukkig niet echt een wedstrijdruiter (zou ik wel gaaf vinden in de toekomst maar voorlopig niet) dus heb ook helemaal geen haast :) Het is wel dat als ik erop zit en ze loopt zo omhoog dat ik denk van oooh die rug :x ik durf dan amper erop te zitten omdat ik haar niet wil belasten omdat ze me niet lekker kan dragen. Ik wil allesbehalve het gevecht aangaan, ik weet namelijk dat als je een ontspannen paard hebt en die goed in conditie is, ze vanzelf mijn hand zal opzoeken.

Jibbel dank je voor je tip. Ik denk inderdaad maar dat ik dat ga doen! Voor nu krijgt ze ook geen supplementen en een bitfitter kan nogsteeds geen kwaad ;) de bitfitter kijkt ook naar osteopatische aspecten dus ik denk dat we daar toch wel veel aan hebben.

Damian23 inderdaad mijn gedachten en dankjewel :) edit; rug en hals zijn gekeurd

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:15

volgens mij heeft iemand het al een keer geopperd, maar het kan ook zijn dat ze nog niet sterkt genoeg is in haar rugspieren. Ik weet niet hoe ontwikkeld die nu zijn? Misschien kan je even niet rijden en haar rugspieren met longeren en werk aan de hand sterker maken.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 12:31

Damian23 daar dacht ik inderdaad ook al aan. Daarom rijd ik tijdelijk ook niet. Ben nu alleen bezig met op de grond te werken.

Sowieso ter verduidelijking naar iedereen; ik wist dat aanleuning een ding was toen ik haar kocht. Ben ook bij andere paarden wezen kijken waar ik zo op weg reed, maar door de onwijze klik kon ik haar niet laten staan :o Ben nu al zo gek op deze dame. Daarom gaat alles op gemak, wil echt het allerbeste voor haar

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:41

Haha ik had precies hetzelfde met mijn dame !
Als gezondheidsproblemen zijn uitgesloten komt het echt wel goed ! Lekker rustig aan doen !

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:57

Ik weet dat dit het standaard bokt-antwoord is, maar met dit paard zou ik echt gaan lesnemen. Het kan nl aan vanalles liggen: rugproblemen, zadel dat niet past, nog niet terug voldoende spieren na het veulen, iets gemist in de basisopleiding, etc. Een goed einstructeur moet kunnen uitvinden waar het probleem juist aan ligt.
Op het filmpje wordt ze nogal geforceerd gereden, dus als ik een gok mag doen denk ik in de eerste plaats aan een een stukje van de basisopleiding overgeslagen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:12

Sclimpre schreef:
Ik weet dat dit het standaard bokt-antwoord is, maar met dit paard zou ik echt gaan lesnemen. Het kan nl aan vanalles liggen: rugproblemen, zadel dat niet past, nog niet terug voldoende spieren na het veulen, iets gemist in de basisopleiding, etc. Een goed einstructeur moet kunnen uitvinden waar het probleem juist aan ligt.
Op het filmpje wordt ze nogal geforceerd gereden, dus als ik een gok mag doen denk ik in de eerste plaats aan een een stukje van de basisopleiding overgeslagen.


Helaas zijn veel instructeurs ook van het snel hoofd naar beneden in de krul en lopen heb ik gemerkt (hoe enthousiast andere mensen ook over diezelfde instructeur kunnen zijn).
Heb vaak gehoord dat het paard me uitprobeert of ondeugend is en aangepakt moet worden. Dit was bij mij totaal niet het geval een zachte hand, vanaf 0 opbouwen en consequentie heeft ons geholpen en dat heb ik in 1e instantie niet van een instructeur geleerd maar van internet. Vervolgens een instructeur gevonden die hierbij aansloot.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:16

Als je eerst kijkt hoe die instructeur zelf rijdt, dan kan je de krul-instructeurs toch vermijden?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:25

Is bij mij niet gelukt omdat ze niet de standaard kwpn paarden reden waar je het meteen duidelijk ziet als ze verkeerd worden gereden

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 20:13

Sclimpre ik ga zeker les nemen staat op de planning ;)

Proven02 ik heb even gekeken naar die online cursus van Rien van der Schaft, ziet er heel leerzaam uit! Kan geen kwaad om die te volgen :)

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:34

Misschien is dressage pro movement iets voor je? Een online “cursus” met video’s over aanleuning. Het is gratis en vindt het erg goed uitgelegd :)

create your own sunshine

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:31

Wat misschien ook een leuk boek is, is Je paard succesvol trainen van Karin Leibbrandt. Ze geeft ook clincs waar je misschien een keertje naar toe kunt om te kijken. Ik heb even in je profiel gespiekt en je paard lijkt, zoals Karin dat noemt, het bovenlijnsyndroom (niet goed ontwikkelde bovenlijn). Zie je dat deukje achter waar het zadel ligt en dan een hobbel bij de lendenen? Dat is een verkeerde ontwikkeling van de bovenlijn en zie je vaak bij paarden die met een holle rug worden gereden. Maar je bent goed bezig!!! Zolang je paard niet "stuk" is gaat dit vast wel goed komen. Maar neem de tijd. Dit is niet in een paar dagen opgelost.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 07:48

Annenas dank je ik zal er naar kijken :)

Damian23 de bovenlijn is inderdaad amper ontwikkeld dat was me al wel duidelijk haha, het is gelukkig al wel wat minder door het longeren omdat ze met longeren wel beter haar rug gaat gebruiken. Alleen omdat de spieren in de achterhand nog zo zwak zijn is het nog niet optimaal. Ik zal wel eens kijken naar het boek :j ben benieuwd wat zij er over uitlegt. En dank je voor het compliment :D Ik doe het rustig aan, ik weet dat het een probleem is wat niet zo opgelost is, we zien wel hoe ze over een (half)jaar loopt! Denk dat het dan al een heel ander paard is

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:20

Karin Leibbrandt geeft prima informatie!

+:)+

Haar fb pagina heet 4 dimensie dressuur - staat ook heel veel nuttigs op.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 08:26

Even een update!

Ik ben gisteren er toch weer even opgestapt na bijna 2 weken, onder toeziend oog van een instructrice. En wat ging het goed! Even een pauze met rijden en lekker werken op de grond heeft zeker zijn vruchten afgeworpen! Ten eerste stapte ik al op een voller paard, ze is echt aangekomen en gelukkig ook meer spiertjes :D En ten tweede ging het koppie al een stuk omlaag met instappen met lange teugel. Met rijden hebben we geprobeerd de achterhand wat meer te activeren daar reageerde ze goed op alleen vindt ze het heel lastig wat ze nou met die nek en rug aanmoet, maar een stapje tegelijk.

Ze heeft zelfs een heel klein stukje in aanleuning gelopen, daarna begon ze wel gelijk te protesteren en toen heb ik besloten dat het genoeg was zo. Zoals al was genoemd door verschillenden in dit topic zou het natuurlijk kunnen dat ze gaat protesteren doordat het te zwaar is. Ik denk inderdaad dat dit het geval is. Dus we gaan weer lekker door op de grond en ik stap er weer op als ik les heb.


Dit was hoe ze eerst liep met lange teugel
Afbeelding

Dit is hoe ze nu al uit zichzelf wat zakt
Afbeelding

De bitfitter staat nog steeds voor volgende week op de planning. Zeker omdat ze het al zo moeilijk vindt wil ik een bit wat echt goed zit en bij haar past.
Heb nog met mijn instructrice gekeken naar het zadel en het zit nu nog goed aan het past erg mooi, dus die stel ik even uit aangezien ze nu nog zo erg gaat veranderen met haar spieren. Uiteraard houd ik het wel in de gaten of het niet te strak zit.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:47

Wat fijn linde! En fijn ook dat je zo positief blijft denken vooral voor jezelf! Probeer er het beste uit te halen en gaat echt wel goed komen als je zo bezig bent zoals ik het hoor!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 09:06

Ja ik heb er veel vertrouwen in :)

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:21

Goed bezig!

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 10:47

FennaK schreef:
Goed bezig!


Dank je wel!

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:32

Fijn nieuws, en je bent goed bezig inderdaad.

Persoonlijk zou ik na het zien van deze foto's zeker wel de nek en hals op de foto zetten, ze houd het onnatuurlijk stijf en strak lijkt het.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:49

Elisa2 schreef:
Fijn nieuws, en je bent goed bezig inderdaad.

Persoonlijk zou ik na het zien van deze foto's zeker wel de nek en hals op de foto zetten, ze houd het onnatuurlijk stijf en strak lijkt het.


Die zijn op de foto geweest heeft ze aantal keer al aangegeven

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:01

Gho ik denk dat je op de goede weg bent. Gewoon stap per stap opbouwen en doorzetten. Ook longewerk, met bvb een bandage achter de kont (beetje idee van de pessoa broek), kan helpen om de bovenlijn aan te sterken en dus het lichaam sterker te maken. ( ook stuk bewustwording bij het paard)

Een correcte aanleuning is nu eenmaal een werk van lange adem. Geduld is een mooie deugd (En een heel goed leerproces als je het kundig aangeleerd krijgt)
Laatst bijgewerkt door bulck op 19-07-18 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

L'embarras du choix

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:20

Wat denk de instructrice dat de oorzaak is?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 12:29

Elisa2 ik snap wel wat jij bedoelt, het is totaal geen natuurlijke houding, nu moet ik wel zeggen dat het ook een beetje aan de foto ligt maar heb geen betere :o

Bulck dank je :) Ik ben inderdaad veel bezig met longeerwerk en dit gaat ook heel erg goed, daarom is het rijden inmiddels zo verbeterd :j Ik gebruik zelf een longeerhulp, die ik op de langste stand heb zodat ze niet gedwongen hoeft te lopen, meer om richting te geven. Dit pakt ze netjes op ze loopt dan mooi lang en laag, gaat zo goed dat als ik haar losmaak aan de longe zonder hulp ze ook die houding al wat aan gaat nemen

Sclimpre mn instructrice denkt voornamelijk dat het aan de spier- en conditieopbouw ligt. De vorige keer met rijden begon ze namelijk al te protesteren na 5-10 min en gisteren na 20 min ongeveer. Dat zegt natuurlijk wel wat. Als ze echt last heeft van iets dan zou ze dat toch na ongeveer zo'n zelfde tijd moeten doen

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht


Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:40

FennaK schreef:
Elisa2 schreef:
Fijn nieuws, en je bent goed bezig inderdaad.

Persoonlijk zou ik na het zien van deze foto's zeker wel de nek en hals op de foto zetten, ze houd het onnatuurlijk stijf en strak lijkt het.


Die zijn op de foto geweest heeft ze aantal keer al aangegeven


Excuse moi, ik dacht dat alleen de benen op de foto waren geweest.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Room_Soesje en 9 bezoekers