Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 07:38

Duhelo schreef:
Wat ik zelf ook merk is dat ik aanspring in een hoek, die hoek gaat goed, de tweede ook (want dat is gewoon een halve cirkel), en dan ziet ze 60 m lange lijn voor zich, heeft minder steun want haar vloeiende bocht is weg, en dan begint ze nog meer op die voorhand te vallen (want, geen balans), kan ze haar gewicht niet meer houden, en gaat ze gaan rennen om niet om te vallen.
Dan kan ze 60 meter gassen bij wijze van, en plots is die scherpe hoek daar die ze nooit kan halen aan dat tempo, met als gevolg dat ze ofwel plat door de bocht gaat (met alle risico's van dien) of ik ze uit de galop moet trekken.


Haha je begrijpt precies mijn stress :):)


proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 07:42

dresjoepie schreef:
Wat je wilt is jou grote slungel sneller krijgen zodat je straks een kleinere kortere galop kan doen! Dit doe je door middel van schakelen overgangen en door te voelen dat die van achteruit vertrekt daar zit het "probleem" Je moet er wat meer een formule 1 auto van gaan maken Kort snel schakelen ook je overgangen kort en snel schijn overgangen niet vergeten! Hij moet zo snel worden dat die echt op wil stijgen voor je gevoel vanuit die achterkant!

Dat zal de eerste maand helemaal niet makkelijk rijden zijn voor je paard is dit echt serieus hard werken en voor jou waarschijnlijk ook Korte stukjes even stappen tussendoor en weer schakelen etc


Leuk deze uitleg! Kort en snel schakelen net als een formule 1 auto. :D
Dit zal zeker zwaar zijn verwacht ik maar zullen we wel gaan meepakken denk dat het veel kan helpen!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 07:48

@hilary de bak is 20 bij 60

@bowo ik verwacht zeker niet dat ze meteen al zo galoppeert mijn vraag was alleen hoe ik hier naar toe kan trainen :o
Misschien handig om erbij te zeggen dat haar galop veel beter was toen ik haar kocht vorig jaar.. Ik ben er in januari afgevallen bij het aanspringen galop door een bok en heb toen 2 maanden bijna niet meer gegaloppeerd uit angst op een enkele keer tijdens de les na. Sindsdien is de galop dus zoveel minder geworden dus ze zou het wel gewoon moeten kunnen maar waarschijnlijk stuk kracht verloren door het nooit meer te doen.

Misschien handig om een filmpje erbij te zetten, als ik zo terug lees wat ik zeg lijkt het echt alsof ze een ongeleid projectiel is in de galop dat is echt niet zo alleen we lopen hier nu tegenaan omdat we moeten verruimen en in galop van hand moeten veranderen in de L. En die dingen lukken dus niet met deze 'grote uit balans' galop vandaar dat ik dit wil trainen.

https://youtu.be/8_dYJ_EyPM0

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:19

Als jij wilt dat je paard wat meer gesloten blijft en dus wat gaat zitten, is stap 1 zelf gaan zitten. Je laat je meesleuren, je teugels worden langer en poef alles is uit elkaar. Zitten, hand eraan, hoofd van je paard boven tafel houden. Maar vooral zitten, door je paard heen voor je gevoel, zodat je hem kan helpen en ondersteunen.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Anoniem

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:47

Wat doet ze in galop als je haar lange teugel geeft?


Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:08

Leuk/goed paard heb je. Het valt me alles mee (je paard heeft van nature een goede draf en galop), Ik ben het wel met Princesj eens: je paard loopt zowel in draf als galop uit elkaar en je hangt er als een "vlaggetje" aan. Omdat je paard uit de rug komt kan je hem ook niet echt goed volgen. Dat heeft echt te make met kilometers maken/ruitergevoel ontwikkelen.

Je paard zal inderdaad een stuk kracht hebben verloren. Maar dat kun je ook goed trainen/bijhouden door te longeren. Maar dat moet je dan ook wel zo doen dat je de achterhand traint (bijzetten, dubbele longe). Ik kan hiervoor de eequiband van harte aanbevelen.

Verder moet je leren het paard te laten aansluiten. De motor zit achter. Eerst in stap, dan in draf, dan in galop. Want als je paard al niet aan elkaar draaft kan hij nooit goed aanspringen en aan elkaar galopperen.

Ik weet niet hoe vaak je lest, maar probeer dat in ieder geval 2 x per week te doen. En als het kan je instructeur/trice nog 1 x per week te laten rijden.
Het is zonde dat je paard in de training zo van je af loopt omdat je zelf net niet genoeg ervaring hebt om zijn nivo bij te houden

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:08

Wat mij ook opvalt naast wat er al is gezegd, is dat ze best wel veel met haar staart zwiept en soms ook, ondanks haar grote passen, niet actief oogt, niet mooi door springt. Ze rolt niet mooi door, dan kun je ook niet gaan sluiten. Dan zou je eerst voorwaarts moeten rijden en zorgen dat ze doorspringt.
Maar ik zou ook even nagaan waarom ze zo staart zwaait, vliegen lijken me geen reden in een binnenbak namelijk

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 10:32

@Princesj ik weet het ik weet het, zitten zitten zitten ik zeg het 100x hardop tegen mezelf tijdens het rijden maar het blijft zo moeilijk ;(

@myrthe ik doe dit nooit vind dit echt eng, maar heb het wel eens gedaan tijdens de les half jaar terug toen deed ze eigenlijk niks bijzonders bleef gewoon hetzelfde doorgalopperen.

@Babootje Dank je! Longeren is een goede inderdaad dat doe ik nooit maar zou ik wel moeten doen. Ik ga die equiband eens opzoeken!
Ik les nu 1x per week en een stalgenootje die wat meer ervaring heeft rijdt 1x per week op haar. Nog meer lessen is nu eigenlijk niet echt een optie het wordt te duur dan, maar ik zou altijd eens kunnen overleggen wat er mogelijk is.

@bowo dit doet ze altijd continu. Volgens de vorige eigenaresse heeft ze dit altijd al gedaan. Ze is als 4 jarige röntgen gekeurd daar was alles goed op dus ik heb haar niet nog een keer röntgen laten keuren alleen klinisch vorig jaar. Verder zijn er 2 verschillende osteopaten geweest en 2 verschillende zadelmakers, tandarts ook net weer geweest. Alles zou goed moeten zijn.. Tegen de winter laat ik nog een keer de osteopaat en zadelmaker komen voor een controle weer.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:40

Het klopt wel dat je paard niet helemaal lekker door haar lijf loopt op het filmpje en dat is ook niet zo raar als je alles bij elkaar legt. Je kunt (en gaat ;) ) dit heus wel verbeteren en daarvoor kies je uit waar jij je prettig bij voelt. Je hebt al allerlei tips gehad, maar wat ik over het 'door het lijf gaan' nog toe wil voegen is dat dit alleen beter wordt door tempo en houding vaak te veranderen. Maar als je niet graag naar voren galoppeert, dan ga je eerst gewoon kleinere schakeltjes doen en ook terug erbij pakken. Dus je gewone galop en dan varieren met naar voren en terug. Je zoekt ook wat afwisseling in rechtuit en de voltes en dan zul je zien dat je paard meer naar je toe komt. Zodra ze wat meer ontspant in de rug zul je makkelijker zitten. Maar bedenk wel dat je niet binnen een week of een maand een groot verschil gaat merken, het gaat stapje voor stapje. De kern is dat je zorgt dat je invloed gaat krijgen in hoe je paard loopt, in welk tempo en of ze buigt of recht is. Maar elke keer dat je een stapje beter voelt gaan dan weet je dat het het waard was die keren dat het niet zo goed lukte. Goed leren paardrijden is echt niet makkelijk, maar het komt goed.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:42

Proven, het ziet er minder slecht uit dan het wellicht voor jou voelt. Je paard gaat nog helemaal niet zo hard en haalt de bocht echt wel. zie je dat ook als je het filmpje ziet? Dat het misschien anders eruit ziet dan het voelt? De galop is inderdaad nog 'groot', maar niet rennerig. Een hoop dingen gaan al heel goed bij jullie!
Ik denk dat er al hele goede tips zijn gegeven; kracht ontwikkelen bij je paard door overgangen en tempowisselingen te rijden, voltes, longeren, etc. Dat is gewoon een heel proces en zo te horen en zien zijn jullie op de goede weg.
Maar ik zie net als anderen ook dat jij misschien meer moeite hebt met de galop dan het paard. :D Ik vind dit zelf ook superlastig hoor, hoe blijf je nou goed en ontspannen zitten en kan je tegelijk het paard goed aan het been houden? Dat is ook een kwestie van ervaring daarmee opdoen.
De tip om wat vaker te lessen is niet verkeerd in dat kader: beter twee keer per week een half uurtje dan één keer per week een uur, bijv.
En ik zou eens vragen om zitlessen aan de longe, waarin jij niet hoef te focussen op je paard in galop te houden, dat doet de longeur dan, maar jij kan (met losse handen!) je dan richten op zitten.
Ik zou ook aan je instructeur vragen om specifieke tips en oefeningen van hoe je dan echt kan gaan zitten. Wat mij erg hielp is een instructeur die een keer niet zei: zitten! (Want dat weet je wel, maar hoe?) Maar die heel concreet zei: schouders naar achter en lift je borstbeen! Misschien heb jij hier ook wat aan.

Denise12345
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:47

Hi,

Heb dit met mijn paard ook gehad. Die ging ook alleen maar hard in de galop. Ik doe tegenwordig met instappen steeds pasjes wijken waardoor hij zijn achterbeen gaat gebruiken. Dat lukt aardig. Verder doen we nu vanuit de stap aanspringen in galop.

En ik moet zeggen... in 4/5 maanden tijd is hij van een hele harde galop, naar een galop bijna op zijn plaats gegaan.

:)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 16:44

@pipodipo was het maar wat makkelijker haha!

@visitor ja als ik het filmpje zie vind ik het ook super meevallen maar het voelt echt 30x zo hard en groot. Daar kan je best eens gelijk in hebben dat ik er meer moeite mee heb dan mijn paard :x 2 weken geleden in de les was ze voor mijn gevoel aan het racen en waren we echt aan het overleven. Toen zei me instructrice laat die teugels nou eens los ga eens achterover zitten en ontspan en doe niks met die teugels niet proberen tegen te houden. Ik deed dat, verwachtte dat ze nog harder ging maar ze deed het tegenovergestelde, ging rustiger galopperen en alles voelde meteen veel relaxter. Zo zie je maar hoeveel er bij mij mis gaat :x Misschien is toch meer lessen slim inderdaad!

@denise dat is ook een goede pasjes wijken meepakken in stap!

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:30

proven02 schreef:
@bowo dit doet ze altijd continu. Volgens de vorige eigenaresse heeft ze dit altijd al gedaan. Ze is als 4 jarige röntgen gekeurd daar was alles goed op dus ik heb haar niet nog een keer röntgen laten keuren alleen klinisch vorig jaar. Verder zijn er 2 verschillende osteopaten geweest en 2 verschillende zadelmakers, tandarts ook net weer geweest. Alles zou goed moeten zijn.. Tegen de winter laat ik nog een keer de osteopaat en zadelmaker komen voor een controle weer.


Hier wilde ik nog even op terug komen. Het paard is nu hoe oud? As 4-jarige gekeurd. Hoe oud was de RX keuring toen?
Voor de verzekering mag een RX keuring niet ouder zijn dan 3 maanden.
Ook een RX keuring is een moment opname. Artrose kan zich in 3 maanden tijd ontwikkelen. Ik heb zelf meegemaakt toen ik een jong paard liet keuren de foto's met 2,5 jaar goed waren en een jaar later zat er een spanrisico klasse 3. Het paard was toen 3,5 jaar en nooit belast geweest. Dan kun je er zeker van zijn dat het daar problemen gaat krijgen.
Dat wil niet zeggen dat je paard nu een probleem zou moeten hebben (sommige merries zijn nu eenmaal staart zwaaierig) maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 07:36

Ze is nu 9 dus dat is 5 jaar geleden. In die tijd kan er inderdaad een hoop gebeuren.
Ik denk zelf dat het echt een gewoonte is uit irritatie oid misschien. Als er bijvoorbeeld iemand anders op gaat rijden doet ze het ineens 10x zo erg nog..
Maar misschien dat ik ooit alsnog die keuring doe alleen al om het uit te sluiten.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 07:37

Met buitenrijden doet ze het overigens zo goed als niet, wel interessant..

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:50

proven02 schreef:
@hilary de bak is 20 bij 60

@bowo ik verwacht zeker niet dat ze meteen al zo galoppeert mijn vraag was alleen hoe ik hier naar toe kan trainen :o
Misschien handig om erbij te zeggen dat haar galop veel beter was toen ik haar kocht vorig jaar.. Ik ben er in januari afgevallen bij het aanspringen galop door een bok en heb toen 2 maanden bijna niet meer gegaloppeerd uit angst op een enkele keer tijdens de les na. Sindsdien is de galop dus zoveel minder geworden dus ze zou het wel gewoon moeten kunnen maar waarschijnlijk stuk kracht verloren door het nooit meer te doen.

Misschien handig om een filmpje erbij te zetten, als ik zo terug lees wat ik zeg lijkt het echt alsof ze een ongeleid projectiel is in de galop dat is echt niet zo alleen we lopen hier nu tegenaan omdat we moeten verruimen en in galop van hand moeten veranderen in de L. En die dingen lukken dus niet met deze 'grote uit balans' galop vandaar dat ik dit wil trainen.

https://youtu.be/8_dYJ_EyPM0


De galop is niet zo zeer groot, maar ze gallopeerd niet goed over de rug en de aanleuning is ook nog niet waar hij moet zijn.
Paard moet meer van achteren naar voren gaan lopen (aan het been) en de hals meer gaan laten vallen vanuit de schoft.
Oefeningen rijden heeft totaal geen zin als bovenstaande niet voor elkaar is, met als simpele reden dat de lengtebuiging nog niet voor elkaar is en je geen schoudercontrole hebt.

Als ze in galop haar hals meer gaat laten vallen zal ze meer over de rug gaan galloperen waardoor de galop anders aan gaat voelen en dan pas kun je door kleine stukjes te gaan schakelen in de galop, de galop gaan verbeteren en meer sprong achter gaan ontwikkelen terwijl ze niet harder gaat. En op die manier kun je een paard leren sluiten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:57

Ik heb je filmpje inmiddels gezien, hij moet echt wel een stuk meer gaan galopperen. Dit kan je nooit sluiten, daarvoor is er veel te weinig aansluiting in het lijf en onvoldoende activiteit. Van mij zou je waarschijnlijk eerst meer naar voren moeten galopperen zodat je paard mee vooruit gaat denken. Dan stukje bij beetje meer verbinding en aanleuning maken door een stabielere verbinding aan de voorkant waarbij het vooruit denken steeds prioriteit blijft. Jij moet zelf ook gaan zitten trouwens, je kan op deze manier je paard niet rijden want je hebt geen contact met hem, je zit er heel los op. Brutaler aanwezig zijn! Hij mag best wel voelen dat je erop zit en dat je aan het rijden bent. Dat kan best vriendelijk, graag zelfs maar je moet wel contact maken om iets van hem gedaan te krijgen. Ik denk als jij meer gaat rijden ipv je zorgen maakt om dat het te hard of te groot gaat het geheel er al heel anders uit ziet.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 08:21

Bedankt Elisa en 0000 hier heb ik veel aan!
Het klopt inderdaad dat ik in draf dit alles wel doe( wat ervoor zorgt dat ze het contact steeds meer opzoekt, haar hals steeds meer laat vallen en actiever wordt op mijn been en dit alles met resultaat dat als ik de teugels los gooi ze naar voren naar beneden het contact weer op zoekt).
Dit moet ik dus ook in galop gaan krijgen, maar is tot nu toe niet mogelijk omdat ik niks meer doe in galop. Ik paniek, probeer haar alleen nog tegen te houden en rij niet meer.

Het is dus heel simpel, als ik dit verbeterd wil hebben MOET ik gaan rijden, ook in de galop. En geen passagier meer zijn.. Als het vervolgens dan in galop lukt dat ze meer haar hals wil laten vallen, het contact opzoekt en actief is op mijn been, dan pas kan ik al het bovenstaande gaan oefenen (schakelen, verschillende overgangen naar galop, voltes groter maken en kleiner etc.)
Daarnaast kan ik zelf eens het zitten gaan oefenen aan de longe in galop zodat dit wat makkelijker voor me wordt en ik ook echt meer kan gaan rijden.

Dit is tot nu toe een beetje mijn samenvatting van al jullie advies, ga ermee aan de slag en het is gewoon een knopje omzetten en gaan rijden. Anders komen we simpelweg niet verder het gaat niet vanzelf punt.

dresjoepie

Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:06

Ik zou zelf overgangen en schakelen altijd mee pakken je wilt hem ook niet van het achterbeen af rijden in je hand dan krijgen we een duikboot ipv die formule 1 wagen :D Je moet hem toch echt steeds even op dat achterbeen terug gaan zetten de enige manier om hem sterker te maken is door op die achterhand te zetten! En dat vind die moeilijk :o Dit probeer je juist op te bouwen door schakelen overgangen! En probeer idd meer in je paard te zitten je zit er nu op zeg maar Je wilt echt je paard voelen en voelen dat die van achter vertrekt en terug komt!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:37

proven02 schreef:
Het is dus heel simpel, als ik dit verbeterd wil hebben MOET ik gaan rijden, ook in de galop. En geen passagier meer zijn.. Als het vervolgens dan in galop lukt dat ze meer haar hals wil laten vallen, het contact opzoekt en actief is op mijn been, dan pas kan ik al het bovenstaande gaan oefenen (schakelen, verschillende overgangen naar galop, voltes groter maken en kleiner etc.)
Daarnaast kan ik zelf eens het zitten gaan oefenen aan de longe in galop zodat dit wat makkelijker voor me wordt en ik ook echt meer kan gaan rijden.

Precies! +:)+ Zitten en rijden! Klinkt zo simpel he?! :D Succes, het komt wel goed hoor! Hou ons op de hoogte van de vorderingen!

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:40

proven02 schreef:
Bedankt Elisa en 0000 hier heb ik veel aan!
Het klopt inderdaad dat ik in draf dit alles wel doe( wat ervoor zorgt dat ze het contact steeds meer opzoekt, haar hals steeds meer laat vallen en actiever wordt op mijn been en dit alles met resultaat dat als ik de teugels los gooi ze naar voren naar beneden het contact weer op zoekt).
Dit moet ik dus ook in galop gaan krijgen, maar is tot nu toe niet mogelijk omdat ik niks meer doe in galop. Ik paniek, probeer haar alleen nog tegen te houden en rij niet meer.

Het is dus heel simpel, als ik dit verbeterd wil hebben MOET ik gaan rijden, ook in de galop. En geen passagier meer zijn.. Als het vervolgens dan in galop lukt dat ze meer haar hals wil laten vallen, het contact opzoekt en actief is op mijn been, dan pas kan ik al het bovenstaande gaan oefenen (schakelen, verschillende overgangen naar galop, voltes groter maken en kleiner etc.)
Daarnaast kan ik zelf eens het zitten gaan oefenen aan de longe in galop zodat dit wat makkelijker voor me wordt en ik ook echt meer kan gaan rijden.

Dit is tot nu toe een beetje mijn samenvatting van al jullie advies, ga ermee aan de slag en het is gewoon een knopje omzetten en gaan rijden. Anders komen we simpelweg niet verder het gaat niet vanzelf punt.


Graag gedaan, mooi je inzicht en de spijker op z'n kop denk ik! heel veel succes ermee.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:17

Mooi om te zien dat je gaande weg dit topic eigenlijk zelf uitvind wat er mis is.....
Je bent gewoon nog te onzeker in de galop. Dat komt ws door je val en geeft helemaal niet en komt straks vanzelf weer goed.
De een stapt nou eenmaal wat makkelijker over een val heen als een ander. Neem je tijd! Zodra je weer wat zekerder bent van jezelf ga je ook vanzelf meer zitten in het zadel en zal je paard ook aanvoelen dat je het nu anders wilt.
Nu pakt ze het niet op omdat jij bijna staat in je beugels en ze dus de druk van je zit niet voelt.
Als jij straks echt ontspannen op je paard kan zitten en geen spanning meer ervaart voor het galopperen, is je probleem al bijna opgelost.
Ik zou gewoon lekker veel aanspringen en beetje gaan proberen in de galop.
Wat vind je spannend en wat helemaal niet, is het het aanspringen zelf? Of je gevoel van controle verlies in galop? Is dat wel zo? Wat als ik lange teugel geef? Wat als ik been geef, gewoon vanalles proberen. Zo wordt je vanzelf meer op je gemak. Of vraag of iemand anders het doet zodat je kan zien hoe ze reageert? Vaak als je ziet wat ze doet is het niet meer spannend om het zelf te proberen. Gewoon lekker doen en op de dagen dat je denkt dat het niet lukt, niet forceren en gewoon dagje niet doen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 16:29

@olijf ja grappig is dat! Ik ga gewoon lekker veel uitproberen en oefenen inderdaad dan word ik vanzelf wel weer wat zekerder!

@visitor zal ik doen ! :D

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:26

Proven, je bent heel eerlijk over waar je staat en je hebt ook wel een reeel beeld ervan. Alleen je onzekerheid zit je nog een beetje dwars, maar dat komt ook goed.

Het staartzwiepen wordt ook vanzelf beter, je paard moet -zo te zien- nog een stukje accepteren en je hulpen toelaten. Maar daar werk je dus al aan. Zodra je gaat denken dat het toch iets lichamelijks is, dan heb je nog tijd genoeg om ernaar te laten kijken. Gewoon goed naar je paard blijven kijken met rijden, poetsen, longeren en op buitenrit.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 18:07

Ik heb makkelijk praten (ik rijd Spaans met n Spanjaard, Knollie heeft een korte rug en n korte hals)
...maar mijn tip zou zijn: vergeet die proeven efkes.

Je dier galoppeert uit balans - daar zijn oplossingen voor.
'Schakelen' kan zinnig zijn,
voltes rijden vind ik tricky (als er geen balans is in een wending in- of uitrijden ingewikkeld)
en verder zijn schouderbinnenwaarts, travers en de overgang stap-galop de manier om het aan te pakken. (Beter uit stap of uit een rustige draf, nooit vanuit snelle of uitgestrekte draf!)(Uiteraard inclusief de balans in jouw lichaam.) Ik ga er van uit dat je instructrice deze oefeningen zo goed kent, dat ze jou er mee kan helpen.
Tegen de tijd dat je dier in alle drie de gangen echt in balans is, vlieg je die verdere klassen 'vanzelf' door!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers