Paard reageert niet op been.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Paard reageert niet op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 23:59

Hoi, ik rijd nu een haflinger, die eigenlijk te sterk is voor mij. Ik ben niet zo breed van mezelf, en heb daar nu best veel last van. Het probleem is dus eigenlijk dat mijn paard dus niet reageert op wat ik ook doe. Bochten afsnijden, achter andere paarden aan, of gewoon totaal de andere kant op lopen. Bij andere mensen doet hij dit niet, dus het ligt echt aan mij. Wanneer ik hem weer terug probeer te krijgen waar ik hem heen wilde loopt hij dwars door me heen, en dan plakt hij achter een ander paard aan. En nu heb ik elke dag spierpijn. Heeft iemand een tip?

~hallo daar~jep :)


upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard reageert niet op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:00

Heb je les?

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 00:02

upendo schreef:
Heb je les?

Jep. Mijn instructie zegt dat ik meer been moet gebruiken, maarja.. :(

~hallo daar~jep :)

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:05

Is het een manege paard, omdat andere mensen ook op de haflinger rijden en hij achter andere paarden aan loopt?
Hij lijkt dus al wat bekende trucjes te kennen om onder het werk uit te komen.

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 00:06

Nee, geen manege. Maar dat laatste klopt wel

~hallo daar~jep :)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:11

Jammer dat je instructrice hier niet bij kan helpen. Dat is toch eigenlijk degene die je op dat moment het beste kan begeleiden door precies uit te leggen wat je moet doen. Meer been geven heb je weinig aan als het geen effect heeft. Geen mogelijkheid om eens bij iemand anders te lessen?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard reageert niet op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:16

Consequenter been geven in dat geval. Rijd je met een zweep?

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 00:19

Ben al op zoek. Klopt, wel jammer ja

~hallo daar~jep :)

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 00:20

upendo schreef:
Consequenter been geven in dat geval. Rijd je met een zweep?

Ja, ik rijd met zweep.

~hallo daar~jep :)

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:30

Mijn vriendin had een eigewijze pony die dit soort trucjes deed. Uit eindelijk elke keer als hij niet wou afwenden of achter een paard vandaan wou komen,ect moest hij een rondje maken. En dan niet een kleine volte, maar echt op de plaats omdraaien en dan weer verder met waar je mee bezig was. Na een week heeft hij het nooit meer gedaan :') Niet altijd het vriendelijkst maar bij die pony hielp het wel.
Maar als jou pony daar te sterk voor is kan ik je niet helpen. :(:)
Succes ;)

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 00:32

PowerOfZoef schreef:
Mijn vriendin had een eigewijze pony die dit soort trucjes deed. Uit eindelijk elke keer als hij niet wou afwenden of achter een paard vandaan wou komen,ect moest hij een rondje maken. En dan niet een kleine volte, maar echt op de plaats omdraaien en dan weer verder met waar je mee bezig was. Na een week heeft hij het nooit meer gedaan :') Niet altijd het vriendelijkst maar bij die pony hielp het wel.
Maar als jou pony daar te sterk voor is kan ik je niet helpen. :(:)
Succes ;)

Thanks!! Ik kan het altijd proberen :)

~hallo daar~jep :)

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 06:43

Ik zou hem goed aan het werk zetten. Weinig rechte stukken hoefslag achter elkaar rijden. Maar veel figuren en tempowisselingen actief achter elkaar. Daar worden ze vaak beter op je hulpen van. Als hij niet reageert op een zachte hulp dan wat harder inkomen en een tikje met de zweep achter je been. Meestal hebben ze het snel door dan. Het voordeel van actief rijden is dat hij gefocust op jou moet zijn en minder tijd heeft om streken te verzinnen.

Is je paard wel soepel verder? Het kan ook zijn dat hij mss stijf is en het dan makkelijker is om hoeken af te snijden. Een betere ruiter krijgt hem toch zover. Training vanaf de grond kan zeker helpen. Ook voor jou om meer zelfvertrouwen te krijgen met hem en het is ook goed om een band op te bouwen. Ik gebruik zelf graag de dubbele longe maar daar moet je handigheid in krijgen. Ik zou zeker een lesje aanraden.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Paard reageert niet op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 07:31

Wat je zou kunnen doen voor het afsnijden van de bochten is je zweepje naar voren brengen naast zijn hoffd en dan je been erbij. Zweepje dus niet tegen zijn hoofd maar echt ernaast zodat als hij wil afsnijden hij tegen het zweepje aanloopt. Dit voelt hij niet maar heeft hij wel een obstakel naast hem . mijn jonge paard sneed ook af tot ik sit deed en sindsdien reageert hij op mijn been. Net dat hulpje wat hij nodig had. En hem aan het werk houden. Tempowisselingen kleine volgens, grote volgens van hand veranderen en ga maar door.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Paard reageert niet op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 07:40

Ik heb nu echt zitles,balans in het zadel,en ze let echt op hoe je zit,je benen houd.
Alleen maar stappen en je balans zien te vinden..Mijn fjord snijd ook af,en sinds die paar lessen is er al verbetering..Ze laten zich gewoon de bocht om vallen bij wijze van....het valt te proberen voor je..Het geeft niet als je is een andere instructrice neemt..

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 07:49

Dit ga je wel oplossen hoor, samen met een goede instructeur. Kost wel tijd en moeite!

Legt je instructeur ook uit hoe je je been, hand en zit gebruiken moet?

Misschien kan je een ervaren ruiter of je instructeur eens vragen om je paard eens in de week bij te rijden. Zo leert hij ook beter naar de hulpen te luisteren.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 10:26

capopjekop schreef:
Ik zou hem goed aan het werk zetten. Weinig rechte stukken hoefslag achter elkaar rijden. Maar veel figuren en tempowisselingen actief achter elkaar. Daar worden ze vaak beter op je hulpen van. Als hij niet reageert op een zachte hulp dan wat harder inkomen en een tikje met de zweep achter je been. Meestal hebben ze het snel door dan. Het voordeel van actief rijden is dat hij gefocust op jou moet zijn en minder tijd heeft om streken te verzinnen.

Is je paard wel soepel verder? Het kan ook zijn dat hij mss stijf is en het dan makkelijker is om hoeken af te snijden. Een betere ruiter krijgt hem toch zover. Training vanaf de grond kan zeker helpen. Ook voor jou om meer zelfvertrouwen te krijgen met hem en het is ook goed om een band op te bouwen. Ik gebruik zelf graag de dubbele longe maar daar moet je handigheid in krijgen. Ik zou zeker een lesje aanraden.

Bedankt! Ik denk dat dit wel moet werken. Vooral de dubbele longe, doe ik zelf ook regelmatig, maar eigenlijk niet met hem. Ga ik vaker met hem doen.

~hallo daar~jep :)

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 10:27

meisje2000 schreef:
Wat je zou kunnen doen voor het afsnijden van de bochten is je zweepje naar voren brengen naast zijn hoffd en dan je been erbij. Zweepje dus niet tegen zijn hoofd maar echt ernaast zodat als hij wil afsnijden hij tegen het zweepje aanloopt. Dit voelt hij niet maar heeft hij wel een obstakel naast hem . mijn jonge paard sneed ook af tot ik sit deed en sindsdien reageert hij op mijn been. Net dat hulpje wat hij nodig had. En hem aan het werk houden. Tempowisselingen kleine volgens, grote volgens van hand veranderen en ga maar door.

Dankje. Ga ik doen!

~hallo daar~jep :)

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 10:28

ilse46 schreef:
Ik heb nu echt zitles,balans in het zadel,en ze let echt op hoe je zit,je benen houd.
Alleen maar stappen en je balans zien te vinden..Mijn fjord snijd ook af,en sinds die paar lessen is er al verbetering..Ze laten zich gewoon de bocht om vallen bij wijze van....het valt te proberen voor je..Het geeft niet als je is een andere instructrice neemt..

Goed idee. Ik ga dat ook proberen, dankje :j

~hallo daar~jep :)

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 10:29

Kelly_ann schreef:
Dit ga je wel oplossen hoor, samen met een goede instructeur. Kost wel tijd en moeite!

Legt je instructeur ook uit hoe je je been, hand en zit gebruiken moet?

Misschien kan je een ervaren ruiter of je instructeur eens vragen om je paard eens in de week bij te rijden. Zo leert hij ook beter naar de hulpen te luisteren.

Dat is idd een goed idee. Ik zal kijken

~hallo daar~jep :)

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Re: Paard reageert niet op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 21:12

Hey Hey, bedankt voor alle tips. Heb wat overgangen geprobeerd en doe nu ook dubbele lange lijnen en merk dat het al beter gaat

~hallo daar~jep :)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard reageert niet op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:31

Ik zou een andere instructrice zoeken, het paard snapt blijkbaar niet wat jij vraagt en je instructrice snapt niet hoe ze jou kan leren dit paard te trainen,
Ik zou zeker niet meer been gaan geven, juist helemaal geen been meer gebruiken, tenzij je een instructrice hebt die jou kan vertellen wat jou been wanneer moet doen, maar als je steeds meer been moet gebruiken zal het paard uiteindelijk niet meer lopen.
Veel paarden stoppen bij te veel druk.
Ik zou zelf meer op de grond gaan werken, je kan heel goed de hulpen vanaf de grond erop zetten, zonder te groot en te grof te moeten worden.
Je wilt tenslotte je paard op je zit rijden en met kleine hulpen.
Ik zou zeggen start met grondwerk, rij zonder zadel en zonder bit , totdat jullie mekaar beter begrijpen.

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 16:50

midgie schreef:
Ik zou een andere instructrice zoeken, het paard snapt blijkbaar niet wat jij vraagt en je instructrice snapt niet hoe ze jou kan leren dit paard te trainen,
Ik zou zeker niet meer been gaan geven, juist helemaal geen been meer gebruiken, tenzij je een instructrice hebt die jou kan vertellen wat jou been wanneer moet doen, maar als je steeds meer been moet gebruiken zal het paard uiteindelijk niet meer lopen.
Veel paarden stoppen bij te veel druk.
Ik zou zelf meer op de grond gaan werken, je kan heel goed de hulpen vanaf de grond erop zetten, zonder te groot en te grof te moeten worden.
Je wilt tenslotte je paard op je zit rijden en met kleine hulpen.
Ik zou zeggen start met grondwerk, rij zonder zadel en zonder bit , totdat jullie mekaar beter begrijpen.

Thanks!!

~hallo daar~jep :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:57

Ik denk dat hij vooral mentaal de klik moet maken dat het leuker is om actief mee te werken...
Dus denk vooral aan de positieve benadering: beloon het direct als hij kleine dingen goed doet. In het begin mogen dit grote beloningen zijn (eventueel met voedsel). Begin met grondwerk: de kleinste, gewenste reactie op drukof op je vraag= belonen. Hij zal zich beter focussen op jou en gevoeliger zijn voor de hulpen.

Ga niet aan de slag met meer kracht of een zweep, fysiek kunt je het nooit van halen, hij is een pak sterker.

Laat hem ook eens losmaken/ nalopen door een dierenarts/ osteopathie zodat je met een schone lei kunt starten.


Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 16:59

maximuss schreef:
Ik denk dat hij vooral mentaal de klik moet maken dat het leuker is om actief mee te werken...
Dus denk vooral aan de positieve benadering: beloon het direct als hij kleine dingen goed doet. In het begin mogen dit grote beloningen zijn (eventueel met voedsel). Begin met grondwerk: de kleinste, gewenste reactie op drukof op je vraag= belonen. Hij zal zich beter focussen op jou en gevoeliger zijn voor de hulpen.

Ga niet aan de slag met meer kracht of een zweep, fysiek kunt je het nooit van halen, hij is een pak sterker.

Laat hem ook eens losmaken/ nalopen door een dierenarts/ osteopathie zodat je met een schone lei kunt starten.

Bedankt, gelijk heb je! :D

~hallo daar~jep :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 59 bezoekers