Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 00:00

Dit is een vraag die bij mij naar voren kwam, na een bijna- val.
Ik rijd recreatief met mijn paard, vaak in het bos en meestal alleen.
Nooit zonder cap, want nietwaar, veiligheid voor alles! :)

Maar nooit echt nagedacht over het gevaar van stijgbeugels.
Of veiligheid hiervan, want er zijn ook veilige stijgbeugels.

In ieder geval, pas geleden gebeurde voor het eerst sinds ik mijn paard heb, ik lag er zowat naast.
In het bos, mijn ene voet zat helemaal in de beugel maar ik kon nog net weer terug komen in het zadel.
Maar ik weet bijna zeker, als ik gevallen was, had ik vast gezeten.

Dat vond ik zo'n eng idee, ik heb me verdiept in stijgbeugels.
Heb nu een paar sprenger flexline stijgbeugels.

Maar vraag me ondertussen wel steeds af:

Waarom wordt er vooral aandacht geschonken aan de cap, dat dit voor het paardrijden voor veiligheid moet staan?
Veilige stijgbeugels zijn volgens mij echt niet minder belangrijk, misschien nog wel meer dan de cap.


Ik snap niet dat ik hier niet eerder bij stil gestaan heb.
Overal word je gewaarschuwd om een cap te dragen, maar nergens hoor/lees je iets over stijgbeugels.
Daar kom je pas achter, als je er zelf mee geconfronteerd wordt.

Een cap moet voldoen aan allerlei veiligheidseisen.
Maar bij stijgbeugels is dat niet zo, terwijl als je er in blijft hangen, de gevolgen niet te overzien zijn.

Is dat niet heel gek, in feite moeten de stijgbeugels even belangrijk en veilig zijn als de cap!


Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 00:04

Tja zo kan je ook van het krukje vallen en je nek breken, met je paard uit de wei halen een kudde over je heen gebaggert krijgen, tijdens het wassen van de staart een knal tegen je hoofd krijgen, struikelen tijdens het voeren en je enkel breken, een greep in je been spiesen tijdens het mesten. Overal zitten risico’s aan bij paarden helaas. Je teugels kunnen ook breken, je kopstuk, je beugelriemen ook.. daar zitten ook geen eisen aan

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 00:22

Ik heb eigenlijk het idee dat het wel meevalt in hoeverre stijgbeugels geen aandacht krijgen. Bij iedere stal waar ik ooit heb willen rijden werd gezegd dat ik schoenen met een hakje aan moest, dat is immers ook zodat je er minder makkelijk door schiet. Bovendien zie je bij maneges en in het algemeen ook al vrij vaak veiligheidsbeugels. Bij de meeste maneges waar ik de laatste tijd ben geweest hadden ze beugels met zo'n elastiekje :j

Ironically common sense is not common...

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 00:34

Jester_ schreef:
Tja zo kan je ook van het krukje vallen en je nek breken, met je paard uit de wei halen een kudde over je heen gebaggert krijgen, tijdens het wassen van de staart een knal tegen je hoofd krijgen, struikelen tijdens het voeren en je enkel breken, een greep in je been spiesen tijdens het mesten. Overal zitten risico’s aan bij paarden helaas. Je teugels kunnen ook breken, je kopstuk, je beugelriemen ook.. daar zitten ook geen eisen aan



Oké, jij wilt in feite zeggen dat veiligheidsmaatregelen niet veel zin hebben als je met paarden omgaat?
Het gevaar kan van alle kanten komen, dus jezelf indekken en maatregelen nemen heeft daarom weinig zin.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-06-18 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 00:38

liedje89 schreef:
Ik heb eigenlijk het idee dat het wel meevalt in hoeverre stijgbeugels geen aandacht krijgen. Bij iedere stal waar ik ooit heb willen rijden werd gezegd dat ik schoenen met een hakje aan moest, dat is immers ook zodat je er minder makkelijk door schiet. Bovendien zie je bij maneges en in het algemeen ook al vrij vaak veiligheidsbeugels. Bij de meeste maneges waar ik de laatste tijd ben geweest hadden ze beugels met zo'n elastiekje :j


Ja van dat schoeisel heb ik ook altijd geleerd inderdaad, met een hakje dat je niet kan doorschieten.
Dat maneges met beugels met elastiekje gebruiken dat wist ik niet. (na onderzoek heb ik hier niet voor gekozen maar voor een andere vorm van veigligheidsbeugel)
Maar wel goed natuurlijk dat ze er bewust mee bezig zijn!

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 00:50

Jester_ schreef:
Tja zo kan je ook van het krukje vallen en je nek breken, met je paard uit de wei halen een kudde over je heen gebaggert krijgen, tijdens het wassen van de staart een knal tegen je hoofd krijgen, struikelen tijdens het voeren en je enkel breken, een greep in je been spiesen tijdens het mesten. Overal zitten risico’s aan bij paarden helaas. Je teugels kunnen ook breken, je kopstuk, je beugelriemen ook.. daar zitten ook geen eisen aan

Ja zo kun je er inderdaad ook naar kijken.... Ik voel me er echter beter bij om risico's die ik uit kán sluiten ook daadwerkelijk uit te sluiten. Ik ben van mezelf echt onhandig genoeg om me al in genoeg problemen te brengen. Ik heb quick-outs of hoe je dat dan ook schrijft en bij menig val geconstateerd dat de beugel inderdaad open was geklapt. Zou het fout gegaan zijn als ik ouderwetse beugels had gehad? Geen idee, maar met mijn stommiteiten en mijn paard zijn u-turns wil ik het toch liever niet uitproberen. Zo zijn er meer dingen die je toch altijd doet om jezelf te beschermen tegen die ene keer dat je anders toch net pech zou hebben gehad (bijv paard eerst met hoofd naar je toe draaien voordat je hem de wei in laat stuiven).
Maar goed, ieder het zijne / hare. :) :j

Gwendolyn 6 maart 1988 - 19 oktober 2016 ;(


Texas02

Berichten: 4566
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 02:40

Ik heb wel veel aandacht besteed aan welke steigbeugels veilig zijn, daarom rijd ik met de Kwik-Out beugels van Sprenger.. Die gaan open als je er met je voet in zou blijven hangen.. :) Deze zijn dat: https://drunensruiterhuis.nl/11005-larg ... ik-out.jpg
Alleen geen idee waar je ze nu nog kunt kopen, ik heb die van mij heel veel jaren geleden gekocht, toen zat ik nog op de pony..

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 03:25

Helemaal mee eens.

Daarom rij ik met veiligheidsbeugels met elastiekjes. Ik kon er niet achter komen waarom die sprenger beugels flexibel veilig zouden zijn. Die zitten namelijk wel prettiger op lange ritten, maar toch gaat de veiligheid bij mij voor...

Texas02

Berichten: 4566
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 03:48

Nee, de veiligheid van de flexibele beugels heb ik ook nooit gesnapt..

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 03:49

Ik denk zeker dat hier met aandacht aan besteed mag worden. Toch regelmatig in het nieuws dat er wat mis is gegaan en iemand is boven hangen in de beugel, al dan niet met (fatale) gevolgen.

Ik ben zelf ook 1x blijven hangen toen ik 11 was, stuk meegesleurd, nou dat is niet echt voor herhaling vatbaar. Tegenwoordig rijd ik dan ook met korven aan m'n beugels, niet het mooiste gezicht, maar heerlijk veilig en ik rijd toch vooral buiten.

Hoe vaak ik geen mensen zie rijden met gympen of verkeerde schoenen met gewone beugels, dat wordt op de stallen die ik ken echt veel te weinig (geen!) aandacht aan besteed.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 05:28

Met western rijden heb ik de EZ out. Inderdaad om hetzelfde als TS zegt, je weet het maar nooit en beter voorkomen dan genezen!

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 05:49

Na een val, waarbij ik wel uit mijn beugels kwam. Maar heel slecht had kunnen aflopen als dat niet gebeurde. Maar toen besloten om ook voor veiligheid te gaan. Ik rijd nu met de freejump beugels.

Laerkens Beauty

Getup

Berichten: 8252
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:26

Hier in de omgeving wordt er juist veel aan de stijgebugels gedacht. Vooral, na die ongelukken met kindjes en manegeponys.
Maar het scheelt misschien ook, dat ik kinderen heb. Wilde ze altijd of zonder beugels, of met korfjes op de pony hebben.

Je kunt ook uitglijden, als je de deur uitloopt, maar wbt paardrijden is het minste wat je kunt doen zorgen voor n goede cap en veilige beugels.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:27

Ik heb al 30 jaar op al mijn zadels veiligheidsbeugels met elastiek. Dat bevalt prima.
Better safe than sorry

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:48

Ik heb overal sprenger beugels aanhangen. Juist met elastiekbeugels ben ik in een omheining blijven hangen.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:55

Ik rij al jaren met ijslandse beugels, veel comfortabeler en veiliger dan gewone beugels.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:02

Ik ben in minn beugel blijven hangen met een val en heb meb onderbeen verbrijzeld ( scheenbeen kuitbeen en enkel gewricht) al mijn zadels hebben nu de beugels met stiekjes! Ik zie de veiligheid van die flex dingen niet ??? Daar kun je nog in blijven steken en blijven hangen denk ik!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:06

Wicky schreef:
Ik rij al jaren met ijslandse beugels, veel comfortabeler en veiliger dan gewone beugels.


Ik ook en die heb ik bewust uitgekozen.
Mijn Ghost zadel heeft gewoon een vierkante ring waar je riemen door heen moeten en dus niet zo'n systeem als op een engels zadel.
Daarom wilde ik beugels waar ik makkelijk uit zou glijden mocht ik gaan zandhappen.
Ze hebben ook nog eens een hip kleurtje: blauw :D

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:06

Ik rijd al m'n hele leven met veiligheidsbeugels, gewoon zoals ze oorspronkelijk ook gemaakt zijn: met een aparte elastiek aan de buitenkant. Bij een val al meermaals gehad dat een elastiek los sprong. Dus dan werkt het wel voldoende lijkt me, als je maar de juiste maat elastieken gebruikt. Anders zit het alsnog zo strak dat het geen zin heeft.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:07

Ik heb na een val waarbij mijn voet in de beugel bleef hangen, mijn eigen beugels gekocht. Waar ik reed, reed ik altijd op de zelfde pony dus dan lief ik ze eraan. Maar ging werk eens een buitenrit doen. Dan baan ik altijd mijn eigen beugels mee en wisselde ze altijd. Heb bij mijn bijrijdpony nu ook veiligheidsregels een bij de kleine pony's hebben ze korfjes. Ben na die val werk erg berust van mijn veiligheid. Fijn eigenlijk altijd met cap, bodyprotector een goede schoenen als ik met zadel rij.

mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:20

Denkt er nu niemand aan de beugelriemophanging die aan je zadel zit of die goed werkt .

`Helaas Mino is niet meer !

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:28

Ik wil eigenlijk ook korfjes, want we gaan nogal eens zwemmen en dan draag ik gympen.
Wel goed dat dit even voorbijkomt!
Maar idd je kan al verongelukken voor je er goed en wel opzit, zo hoorde ik eens van een man die overleed door een kopstoot bij het invlechten..

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Roodvos

Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:15

mino1 schreef:
Denkt er nu niemand aan de beugelriemophanging die aan je zadel zit of die goed werkt .

Jazeker wel, en die vertrouw ik voor geen meter. Mijn huidige zadel heeft een iets naar boven gebogen haak. Bij een val zou dan de riem eerst omhoog moeten schuiven terwijl de kracht naar beneden is.
Ik weet niet of dat goed gaat, en ben niet van plan dat uit te proberen.

Mijn vorige zadel had van die palletjes die weg konden klappen. Dat werkt super (weet ik uit ervaring met weer een ander zadel) alleen was bij dit zadel een stiksel in het zweetblad zodanig aangebracht dat ik de riemen al nauwelijks op de haak kreeg. Dat vond ik dus ook nogal een gok.

Ik rij al bijna 10 jaar met de Safestyle beugels. Die doen hun werk heb ik inmiddels ervaren. Daarvoor gebruikte ik speciale clips. Swiss Clip heten ze als ik het mij goed herinner. Die doe je tussen de beugel en de riem. De werkzaamheid van deze clips heb ik (gelukkig) nooit in de praktijk getest.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:35

Hoezo ondergewaardeerd? Je hebt tegenwoordig juist super veel keuze in veiligheidsbeugels. Die Sprengers zijn veiliger omdat ze meebuigen als je valt, maar daar kan je idd nog gewoon in blijven hangen als het echt mis gaat. Je kan daarin zelf een keuze maken hoe veel maatregel je wil treffen.

De beugelriemhaken laat ik altijd open staan, als er dan iets aan blijft hangen schuift hij er zo af.

V i d a l & R i e n a & D i a n a & T i a l d a & Y l d a u

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:37

@ roodvos : hey dat ken ik niet. Wat is de werking van die swiss clips? Is er dan geen gevaar dat ze zo maar los schieten als je bv met je voet ergens tegenaan rijdt?

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers