Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 19:16

Citaat:
TS, ik vind het mooi dat je daadwerkelijk met de tips aan het werk bent en verslag uitbrengt hoe het gaat.

Om eerlijk te zijn speel ik denk beetje vals. Was hier al best bewust mee bezig. Dus niet moeilijk om er nog meer op te letten. :o :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:14

Lante schreef:
Geryon schreef:
Niet goed verwoord. Omdat ik een losse teugel (in de juiste grvallen) dus ook een conttactteugel vind moest ik het even in contrast verwoorden.
Waar het op neerkomt aanleuning kan imo met een lossere teugel zeker wel. Alleen niet veel ruiters lukt het goed..


Binnen de klassieke dressuur volgens het skala is er geen sprake van correcte aanleuning wanneer de teugel in een boogje hangt of klappert.
De aanleuning is namelijk de stille, zachte en verende verbinding die het paard zelf geeft in de hand als je het correct en ontspannen van achter naar voren rijdt in de juiste tact.
Als de teugel los hangt, dan maakt het paard dus die verbinding niet en als de teugel klapperen, is de verbinding niet stil en verend. Pas bij een juiste aanleuning krijg je schwung. :)

TS, ik vind het mooi dat je daadwerkelijk met de tips aan het werk bent en verslag uitbrengt hoe het gaat.


Maar het paard kan dus wél gewoon die verbinding maken. Die verbinding is er dan op het zeer lichte contact. Meer teugel en het paard neemt gewoon meer teugel. Tot het weer heel lichtjes contact voelt.

Alles is precies hetzelfde alleen dan op zeer lichte teugelhulpen. Die je misschien niet al te duidelijk ziet, maar die paard zeker wel voelt. Of de ruiter het voelt en of paard erop heeft leren reageren is weer een andere zaak. Is dat niet zo dan is er inderdaad geen verbinding. En dat is inderdaad vaak het geval. Het is ook heel moeilijk.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:31

mirjamalvaro schreef:
Wat zadel betreft vertrouw ik nu even op de mensen die het real life hebben gezien. Dus de zadelmakers en instructeurs. Wil hiermee niemand voor het hoofd stoten. En ik neem het ook mee als de zadelmaker komt in juni. :)

Sanne83, de bovenste merrie, Eliana gaat snel naar de omgeving koekeloeren. Instructeur herkende dit karakter goed en adviseerde om voorlopig zo laag en rond te rijden. Hierin kan zij echt ontspannen ipv te verstrakken.
De andere merrie, Sterre heb ik ook vandaag wat kortere teugels gepakt en wat minder laag. Tempo was veel beter, dus daar al erg blij mee.
Met de ruin, Zorro is het het moeilijkst om de verkeerde dingen weer af te leren omdat het bij ons beide diep ingeworteld zit. :=


Bekend := Het is zoo lastig om ingewortelde dingen anders te gaan leren doen. Wel leuk dat je meerdere paarden hebt in verschillende leeftijden, dan kan je dingen die je bij de één leert gelijk toepassen bij de ander :)

Ik snap de aanpak van je instructeur ook hoor, werkt ook vaak goed. Ik doe zelf "afleiden" en ontspannen meer met zijwaartse buiging of stelling en verschillende oefeningen vragen, omdat ze vaak door laag te lopen wel ontspannen, maar ik zie wel vaak dat ze dan ook alleen ontspannen kunnen lopen onderin, omdat ze dan ook gewoon vrij weinig zien. Als het hoofd omhoog komt, zien ze gelijk weer dingen om van te spoken. Ik wil dat ze gewoon dingen kunnen zien en daarin dan kunnen ontspannen, maar dit kan uiteraard ook een goede tussenstap zijn. Ik doe dit ook wel als ik een heel gespannen paard heb.

Ik heb nu een paard die ook zo gaat zitten spoken, vooral als ik niet zoveel doe :+ Bij haar doe ik vooral veel vragen en uitdagen, wat soms lastig is want het niveau is nog pre-B :D (kleine volte, grote volte, pasje wijken, overgang, stelling links, stelling rechts). Niet te lang achter elkaar gewoon op de volte rijden, dan sta ik zomaar eens achterstevoren zeg maar :D

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 01:06

Avalanche81 schreef:
Remmen doe je ook op zit. Gewoon diep uitademen.

Je hebt meerdere soorten remmen. Van galop naar stap is een diepe zucht ja. Maar je kunt ook op 2 teugels remmen, of op je stem. En jezelf licht maken kan ook als remhulp gebruikt worden. Diep uitademen ga je niet per se de achterhand mee activeren

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

senna21

Berichten: 11808
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 02:08

Ik denk dat er voor jou echt winst te behalen is door je houding kritisch onder de loep te nemen.
Door je vrij korte bovenbenen ben je geneigd tot een stoelzit. Daardoor raak je sneller uit balans (goed te zien in de draf, je helt achterover en steekt je voeten naar voren.)
Ik denk dat je inwerking rustiger, gemakkelijker en beter wordt als je balans beter wordt. Iets meer zakken in je zadel,diep blijven ademhalen en beugel een gaatje korter.
Lange beugellengte is niet voor iedere dressuurruiter beter,

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:15

Correct van achter naar voren is mi; het paard van de hand af rijden.
Je ziet te vaak een over tempo lopend paard die aan de voorkant word “getild” door de ruiterhand en alsnog de grond in loopt.
Geen lichtheid dus.
Goed van achter naar voren is een paard wat actief is voor het been ( actief, niet angstig of overgevoelig) en licht aan de voorkant.
Dit creër je door tempowisselingen te rijden waarbij je in elke overgang controleerd of je voldoet aan de bovenstaande voorwaarden, dus; actief aan het been, licht aan de voorkant.
Wanneer je dit kwijtraakt ga je een stap terug tot je het weer hervind.
De basis van beweging is balans.
Pas daarna kan de balans in beweging.
Overigens; de scheefheid van een paard merk je juist wanneer je heel langzaam gaat, bv. extreem terugtrappen.
Je paard gaat steun zoeken, links, recht, waggelen.
In die trage stap kan je zoveel ontdekken en sleutelen.
Ook de stap is vaak erg onderschat in zijn waarde.
Men stapt vaan “in” of “uit”, maar echt trainen in stap zie ik er niet veel doen.
Als de balans er is in stap neem je dat automatisch mee naar de draf

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:03

Wat een mega interessant topic en wat een fijne reacties van beide kanten, ik word er blij van. Zelf kom ik uit de hoek van de klassieke dressuur en daar is de balans van de achterbenen en de schouders weer enorm belangrijk. Waar jij balans in tempo zoekt zoeken wij de balans voornamelijk in het gymnastiseren en dragend maken van de achterbenen en het kunnen plaatsen van de schouders. Voor je zz paard zou ik dan juist veel overgangen, travers en renvers op de volte en tempowisselingen in je SB doen. Omdat je merkt dat hij nog beter mag dragen. Je bent wel een hele fijne ruiter hoor, leuk om naar te kijken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:21

Inderdaad @Festeropre: stap is ondergeschoven kindje geworden in de training vaak.

Ik stap over het algemeen erg veel, ben meestal zéker 20 minuten aan het stappen van een training van 40 minuten.

Schakelen in tempo binnen de stap, schouder plaatsen, heup plaatsen, achterbeen plaatsen, etc. En dan van daaruit breiden we uit naar draf en galop.
Ik geloof niet zo in dat alles in stap eerst goed moet zijn en dan pas in draf kan, maar ik geloof ook niet dat de stap overgeslagen kan worden als trainingsonderdeel en enkel voor warming up gebruikt hoeft te worden.

Soms is het stap, galop en dán pas draf, als de galop een makkelijkere gang is voor dat paard op dat moment in de training. Het is enorm zoeken per paard en per combinatie waar je de achterbenen beter mee krijgt en soms is het zelfs zo dat als het vandaag werkt om de onderdelen van het paard te plaatsen, dat morgen niet meer de oplossing is, en dat morgen de oplossing ligt in schakelen in tempo. Geen machientjes, en dat maakt het leuk en interessant :)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:28

@Skippy01; leuk te horen dat jij het zoveel mee pakt!
Ik wil ook niet zeggen dat alles eerst goed moet zijn in stap, ik heb het enkel over balans, als die er al niet is in stap dan is die er ook niet voldoende in draf en galop.
Uiteraard Kun je in draf en galop weer aan andere zaken werken.
Ik vind bv. ook een hele actieve stap soms belangrijk, het maakt de heupgewrichten soepel.
Het “terug stappen” zorgt op zijn beurt weer meer voor kanteling en mobiliteit van het bekken

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 08:29

Ik stap vrij lang los denk ik? Met ZZ paard doe ik dan SB, travers, appuyeren, keertwending, wijken, middenstap. Eigenlijk alles wat ik kan verzinnen. Is hij fijn los en aan de hulp dan pas draaf ik aan.
Met de andere twee is het natuurlijk wat beperkter. :o

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 09:28

Kan niet meer editten. Maar zat te denken over zadel. Misschien heeft het ook te maken dat ik laatste 2 jaar flink afgevallen ben. Dus minder dikke reet (moet nog minder worden hoor :') )
Maar er is zo'n 17 kilo af, dus dan ga je natuurlijk ook weer anders zitten. Lijkt mij tenminste.
Zoals eerder aangegeven ga ik het wel meenemen als hij hier is. :j
Beugels korter weet ik niet, kan wel eens proberen (eerst weer gaatjes bij maken dan >;) ) ben alleen bang dat ik dan last krijg van knieen. Mijn lijf is niet wat het moet zijn zeg maar. :o

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 15:35

Sorry 3 berichten achter elkaar. :o

Vandaag Zorro (zz) aan het werk. Discusdie aangegaan over tempo. :=
Volgens mij liep hij behoorlijk te schelden onder mij. :o Ziet er ook niet bepaald soepel uit, maar is wel een stukje waar we nu even doorheen moeten.
https://youtu.be/h2axFMHICX8

https://youtu.be/KCb-zcNXa6Y

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:28

Allereerst;

Respect dat je open staat voor kritiek, zeker omdat je al op een niveau rijd waar de meeste dat al niet (meer )doen!
En bedankt voor het delen van jouw video’s, door deze discussie kunnen ook wij weer van elkaar leren.

In deze filmpjes word extra bevestigd wat ik eerder al zag, tempo is echt een issue,
jouw paard loopt echter onder jou uit en je ziet hier in jouw poging om hem terug te rijden dat hij
zichzelf ook nog best sterk maakt, het lijkt voor de toeschouwer dat het voor jou eigenlijk niet haalbaar is om in een normaal tempo door de baan te gaan.
Ik zie je wat tempowisselingen maken maar het resulteert mi alleen maar naar nog sterker aan de voorkant en onder jou uit willen knallen.
Het ziet er een beetje uit alsof je de hele tijd op de handrem aan het rijden bent, dit is eigenlijk echt van voor naar achteren rijden.
Ik zie een strak lijf die eigenlijk op de automatische piloot aan het lopen ( rennen ) is.
Ik ben wel heel benieuwd naar jullie stapwerk, en hoe de “wacht” oefeningen er bij jullie uitzien, zoals halthouden, achterwaarts, etc.
Al heb ik natuurlijk wel een vermoeden.
Op de lange zijdes knalt je paard er helemaal vanonder, waarom pak je niet meer voltes mee en probeer je daar wat meer aan tempo te sleutelen?
En ik zie maar 1 houding, weinig verandering in hals en hoofd houding en verschil in lengte van de teugel.


Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:39

Ook hier respect dat je (zeker met jouw niveau dat ik nooit zal halen) zo openstaat voor aanvullingen en de discussie.

Ik ga met Festeropre mee. Ik heb zelfs het gevoel dat, doordat je hem zo vast moet houden van voor, hij (rechts)achter regelmatig blokkeert en daarin onregelmatig gaat.

Ik vind jullie beiden erg gespannen ogen. En mis het op eigen benen lopen van jouw (overigens gave!) paard

Rockes <3

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 17:32

Dank jullie. Mijn opzet is dan geslaagd, dat andere er ook van zouden leren. :D
En krijg niet vaak te horen dat hij gaaf is. Meeste vinden hem maar een dik, kortbenig stumpertje geloof ik. :(:) :')

Denk zelf dat hij niet eens strak word doordat ik hem strak hou. Heb namelijk wonderlijk genoeg nog steeds weinig gewicht in handen. Het lijkt mij meer dat hij opspant omdat hij het zoo moeilijk vind. Vergt natuurlijk ook veel kracht van achteren en je ziet (en voelt := ) duidelijk dat hij het sons niet bijbeent achter.
Op het laatst werd het beter en lukte het weer op hals ontspannender te krijgen.

Er is mij nog wat opgevallen maar dat verklap ik later pas. :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:11

Leuk hoe dit topic zich ontwikkelt!
Citaat:
Binnen de klassieke dressuur volgens het skala is er geen sprake van correcte aanleuning wanneer de teugel in een boogje hangt of klappert.
De aanleuning is namelijk de stille, zachte en verende verbinding die het paard zelf geeft in de hand als je het correct en ontspannen van achter naar voren rijdt in de juiste tact.
Als de teugel los hangt, dan maakt het paard dus die verbinding niet en als de teugel klapperen, is de verbinding niet stil en verend. Pas bij een juiste aanleuning krijg je schwung. :)
Hier kan ik mij in vinden. Máár, ik denk dat aanleuning ook mogelijk is op het gewicht van de teugel, dus met een licht doorhangende teugel, mits het paard daaraan toe is. Wat ik wil voelen, is dat het paard in zijn hele lijf naar mijn hand toe veert. Daar heb je wel contact voor nodig, zo licht mogelijk, maar vooral gelijkmatig want losvast stoort het paard. En dat is niet altijd even makkelijk als het paard bijv. zelf nog erg zoekend i in het teugelcontact.
Nog iets over het schakelen en het voorwaarts: in alle bewegingen, zelfs het achterwaarts, wil je dat het paard 'voorwaarts' is en aanvoelt. Dat zit hem in balans en achterbeengebruik. Ik heb soms het idee dat er in het moderne rijden te weinig op zit gereden wordt, terwijl je daar bijna alles mee kunt reguleren. Ik train veel hele langzame stap, het paard vertragen op zit met zo min mogelijk teugelinwerking, en van daaruit schakelen en bijv. ook oefeningen rijden. Komt de balans en de coördinatie van het achterbeen enorm ten goede. Ik rijd IJslanders en geloof me, die hebben een lastig achterbeen (extreem stuwend). Door deze training komen de paarden steeds meer in een opwaartse balans en kan ik schakelen op hele kleine hulpen. Dat voelt zo fijn aan. Wat ik overigens iedereen die meer op zit wil leren rijden kan aanraden, is zonder zadel rijden (of met een barebackpad). Al doe je het alleen in stap, het is enorm leerzaam, je voelt veel meer, ook hoe het paard onder je beweegt en zijn spieren gebruikt.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:28

mirjamalvaro schreef:
Dank jullie. Mijn opzet is dan geslaagd, dat andere er ook van zouden leren. :D
En krijg niet vaak te horen dat hij gaaf is. Meeste vinden hem maar een dik, kortbenig stumpertje geloof ik. :(:) :')

Denk zelf dat hij niet eens strak word doordat ik hem strak hou. Heb namelijk wonderlijk genoeg nog steeds weinig gewicht in handen. Het lijkt mij meer dat hij opspant omdat hij het zoo moeilijk vind. Vergt natuurlijk ook veel kracht van achteren en je ziet (en voelt := ) duidelijk dat hij het sons niet bijbeent achter.
Op het laatst werd het beter en lukte het weer op hals ontspannender te krijgen.

Er is mij nog wat opgevallen maar dat verklap ik later pas. :P

*Komt even inbreken*

Echt super dat je zo open staat voor kritiek en ik vind het een heel erg mooi topic met hele leerzame punten. Zo zie je maar dat je als ruiter altijd blijft leren.

Over je filmpjes: heb je wel eens geprobeerd om wat te varieren in het ritme? Dus voor je gevoel groter en kleiner laten bewegen? In je filmpjes zie je een paar keer een moment waar je dit op zou kunnen pakken en meer uit zou kunnen werken. Om er te komen kun je eens proberen om wat meer verschil te maken in het schakelen, dus met rust nog meer terug en weer meer naar groter. Gewoon om eens te kijken hoe langzaam hij kan en hoe hij dan weer naar groter loopt. Misschien komt hij dan iets meer door de rug en neemt hij je wat meer mee. Als je het een raar idee vindt, dan hoor ik het wel :).

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 18:40

Askja; bedoel jij dan verzamelde stap met je langzame stap? :)
En mee eens er moet veel meer op zit gereden worden ipv met de hand. Ik ook hoor. :))

Pipodipo; ik begrijp wat je bedoelt. Ga dat ook proberen, al denk ik nu toch stapje te ver? Of zou hij dat wel redden?

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:05

Mirjam, hij zal het ongetwijfeld niet zo'n tof idee vinden, zoals alle begin moeilijk is. Hij hoeft natuurlijk maar een keer een pasje te doen, gewoon geleidelijk verkennen hoe het voor hem werkt. Je kent je paard het beste en je merkt vanzelf hoe hij het oppakt. Soms kost het wel 1000 kleine pasjes voor hij echt een keer overneemt, dat is dan maar zo toch?

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 21:17

Dank pipodipo en ja elk stapje is er weer een.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:43

Niet zozeer verzameld maar wel 100% in balans en recht, en dan echt langzaam. Show motion bijna. Je voelt dan een lift in het lichaam, de beweging wordt meer opwaarts. Maar zonder activering van het achterbeen. Van daaruit rijd ik vaak naar een verzamelde stap, dus met meer activering van het achterbeen en iets meer voorwaarts, en dat gaat dan mooi vloeiend in elkaar over. Het mooie is dat je hiermee het paard ook veel ontvankelijker maakt (naar mijn idee) voor zithulpen en daar heb je in een hoger tempo ook profijt van, bijv. bij het rijden van subtiele tempowisselingen. In die zin sluit het wel een beetje aan bij wat Pipodipo hierboven zegt over het variëren in ritme.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:26

Ik kom ook even meekletsen :)
Wat mij zelf opvalt is dat je in het laatste filmpje van Zorra tijdens het doorzitten echt ontzettend met je been eraan zit. beweging in het been is heel natuurlijk omdat je natuurlijk de energie van het doorzitten ergens kwijt moet, maar daar waar je in je enkels naar beneden zou moeten veren zie ik bij jou ook heel veel spoortje tegen buik. Ik weet niet helemaal of dit per ongeluk gaat of dat jij zo je best aan het doen bent om hem voorwaarts te zetten/houden of te activeren. In het eerste geval zou ik eens kijken of je je hak ietsje verder kan uitdrukken. in het tweede geval stel ik voor dat je het 1 keer suggereren 2e keer vragen 3e keer eisen principe gaat toepassen. Hij lijkt namelijk helemaal niet op je been te reageren. (vooral te zien in het laatste filmpje op de lange zijde rond 20 seconden.)
daarnaast heb ik voor je jonkie en het in de krul/achter de teugel duiken wellicht ook nog een tip. Wat bij mijn jonkie (nu 5) heeft geholpen is om juist als ie erachter kruipt of aanleuning op de verkeerde manier pakt de teugeldruk erop te houden. Hier moeten ze even aan wennen, maar door alleen te ontspannen bij de juiste (of een stap in de juiste richting) aanleuning gaan ze vanzelf leren dat dat de plek is om te zijn. dit voelt tegenstrijdig, maar die van mij heeft hierdoor heel erg geleerd om ook in de hand aan te willen pakken, zodat je naar een fijne contactteugel toe kan rijden. dus druk bij te sterk, en druk bij te zacht, been eraan.
Ik weet niet of je het begrijpt, en of het nuttig voor je is, maar wellicht is het een poging waard.

ps. druk op de teugel is uiteraard niet terugtrekken, want dat win je niet ;)

Hug a horse a day, to keep the grumpiness away

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:54

mirjamalvaro schreef:
Dank jullie. Mijn opzet is dan geslaagd, dat andere er ook van zouden leren. :D
En krijg niet vaak te horen dat hij gaaf is. Meeste vinden hem maar een dik, kortbenig stumpertje geloof ik. :(:) :')


De beste zijn kortbenig, stevig, kortgelijnd :Y) Rijd al jaren geen 'groot' en 'langgelijnd' meer, geef mij maar korte pootjes en stevige lijven op mijn paarden hoor!

Askja schreef:
Hier kan ik mij in vinden. Máár, ik denk dat aanleuning ook mogelijk is op het gewicht van de teugel, dus met een licht doorhangende teugel, mits het paard daaraan toe is. Wat ik wil voelen, is dat het paard in zijn hele lijf naar mijn hand toe veert. Daar heb je wel contact voor nodig, zo licht mogelijk, maar vooral gelijkmatig want losvast stoort het paard. En dat is niet altijd even makkelijk als het paard bijv. zelf nog erg zoekend i in het teugelcontact.
Nog iets over het schakelen en het voorwaarts: in alle bewegingen, zelfs het achterwaarts, wil je dat het paard 'voorwaarts' is en aanvoelt. Dat zit hem in balans en achterbeengebruik. Ik heb soms het idee dat er in het moderne rijden te weinig op zit gereden wordt, terwijl je daar bijna alles mee kunt reguleren. Ik train veel hele langzame stap, het paard vertragen op zit met zo min mogelijk teugelinwerking, en van daaruit schakelen en bijv. ook oefeningen rijden. Komt de balans en de coördinatie van het achterbeen enorm ten goede. Ik rijd IJslanders en geloof me, die hebben een lastig achterbeen (extreem stuwend). Door deze training komen de paarden steeds meer in een opwaartse balans en kan ik schakelen op hele kleine hulpen. Dat voelt zo fijn aan. Wat ik overigens iedereen die meer op zit wil leren rijden kan aanraden, is zonder zadel rijden (of met een barebackpad). Al doe je het alleen in stap, het is enorm leerzaam, je voelt veel meer, ook hoe het paard onder je beweegt en zijn spieren gebruikt.


Hier ga ik in mee ja! En dan is soms echt best lastig, want we willen allemaal liefst onze paarden zo goed mogelijk door de oefeningen helpen. Maar die voelen een vlieg, dus die voelen onze zit-bewegingen heus.

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 10:16

Zor is goed aan het been. Alleen zit ik dus te klooien. Nog meer opletten dus. _-:(

Had gehoopt dat het mensen op zou vallen. Maar 1e filmpje zit ik meer in het midden van het zadel. Heb daar een viltje onder de achterkant liggen. Helaas vloog die er halverwege de training tussenuit dus 2e filmpje zit ik weer naar achteren.
Benen kon ik veel makkelijker onder mij houden en ging gewoon soepeler. Dus zadelmaker mag zadels straks mooi aanpassen. :o

Edit: en ik wil mijn handen te hoog houden waardoor het ook wat strakker oogt. Ze moeten net wat lager.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:34

mirjamalvaro schreef:
Zor is goed aan het been. Alleen zit ik dus te klooien. Nog meer opletten dus. _-:(

Had gehoopt dat het mensen op zou vallen. Maar 1e filmpje zit ik meer in het midden van het zadel. Heb daar een viltje onder de achterkant liggen. Helaas vloog die er halverwege de training tussenuit dus 2e filmpje zit ik weer naar achteren.
Benen kon ik veel makkelijker onder mij houden en ging gewoon soepeler. Dus zadelmaker mag zadels straks mooi aanpassen. :o

Edit: en ik wil mijn handen te hoog houden waardoor het ook wat strakker oogt. Ze moeten net wat lager.


Wat goed dat je daar zelf mee bent gaan experimenteren dan, met het zadel! Nu nog kijken wat de zadelmaker zegt straks }>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 47 bezoekers