Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:37

Dat heeft wellicht te maken met het feit dat op een foto geen hals te bekennen is door de manen die er voor hangen en dat op de andere foto's het paard vastgeknoopt zit waardoor er ook niet zoveel te beoordelen valt.


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:41

Gwen1992 schreef:
Nies_ schreef:
Training heeft -natuurlijk- alles te maken met spieren. Dat is namelijk een van de voornaamste redenen om te trainen; het ontwikkelen van spieren.

Ik snap dat je op je tenen getrapt bent, maar dan kun je beter het topic ontstippen dan dat je mensen gaat proberen te vertellen waar ze het wel en niet over mogen hebben.



Ik heb nog niemand zien schrijven dat de bespiering van mijn paard op de goede weg is of niet. Nimmer of ze de bespiering voldoende is voor dit moment of dat ze vinden dat het beter kan. Of dat ze überhaupt vinden dat de bespiering op de juiste plekken groeit.

Geen van die dingen lees ik. En dat is wel waar het topic om gaat.

Heb je misschien foto's waar het paard los op staat, of iig de hals, want het is wel moeilijk om met de foto's die je plaatste wat te beoordelen. Op de rijfoto lijkt de bespiering in orde :j.

Marjo

Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:46

Nies_ schreef:
Dat heeft wellicht te maken met het feit dat op een foto geen hals te bekennen is door de manen die er voor hangen en dat op de andere foto's het paard vastgeknoopt zit waardoor er ook niet zoveel te beoordelen valt.

Dit dus. Doordat je paard zo opgekropt en vastgeknoopt loopt kan ik de spieren niet beoordelen

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:49

_San87_ schreef:
Heb je misschien foto's waar het paard los op staat, of iig de hals, want het is wel moeilijk om met de foto's die je plaatste wat te beoordelen. Op de rijfoto lijkt de bespiering in orde :j.



Dat kan geregeld worden :j

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:54

Afbeelding

Zo dan? :)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:59

Ja, dat is beter. Ben ik correct wanneer ik zeg dat ie zijn onderhals er makkelijk op zet?

Ook lijkt de spier bij de eerste tot de derde halswervel dik, loopt hij makkelijk in een valse knik? De hals ziet er richting de schouder wat minder zwaar bespierd uit in vergelijk met de hals richting het hoofd. Hoewel de spier vanuit de schoft er wel goed uit ziet.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:00

Excuses! Las over het centraal "beoordeel de bespiering van mijn paard" topic heen.

Ik blijf hier meelezen, vind het desondanks ontzettend interessant!

ZEJA

Berichten: 3098
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:19

SinneJ schreef:
Wat ik ook een interessante invalshoek vind in deze is voor welke discipline wil je welke bespiering?

Vinden jullie het storend als een springpaard een onderhals heeft? Uiteraard zou een springpaard ook een mooie bovenlijn moeten hebben, maar in amateurwedstrijden zie je toch nog vaker springpaarden met onderhals dan dressuurpaarden of zie ik dat fout?

Zelfs op hoog niveau springpaarden zie ik dingen die me niet helemaal lekker in het oog liggen.. nu vergelijk ik alles met een dressuur exterieur, maar zou dat zo erg mogen verschillen? Wat vinden jullie?

(allemaal rekening houdend met individuele verschillen tussen paarden, ik spreek over de grootste gemene deler van verschillende disciplines)



Als je al foto's plaatst van een andere discipline van wat ik mooi vind en goed in de spieren vind zitten komt er al geen reactie omdat het alleen maar om eigen foto's gaat en hoe een longeerhulp werkt.

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:33

Moderatoropmerking:
goedemorgen allemaal :)

Net heb ik geprobeerd een afsplitsing te maken van dit topic naar het nieuw geopende topic: [RT-D] Wat vinden jullie vd bespiering/bouw v mijn paard? waarin vragen gesteld kunnen worden over de bespiering van een paard aan de hand van een foto. Het splitsen is niet gelukt omdat dan het hele verloop van het topic niet meer klopt. Ik heb om deze reden alle berichten hier intact gelaten.

Ik wil jullie wel vragen om vanaf nu de splitsing tussen beide topics heel goed in de gaten te houden.
In dit topic kunnen jullie met elkaar in gesprek over :

Gizeppie schreef:
Ik ben mij de laatste tijd steeds meer aan het richten op de juiste bespiering van paarden. Toen ik mijn pony kocht had hij een mega onderhals. Dit wordt wel al minder, maar blijft nog iets zichtbaar. Ik vroeg mij af, wat is nou de juiste bespiering van een paard in de hals, rug en billen? Toen ik in Engeland werkte op een Spaanse stal hadden de paarden een mega hals, maar weinig bilspier.. Wat zijn jullie meningen daarover? Wat voor bespiering (eventueel plaatjes) zien jullie als de ideale bespiering voor de bevordering van het welzijn van je paard? Ik ben overigens geen wedstrijdruiter, maar ik vind het wel erg leuk om mij bezig te houden met de beweging van het paard.


In het andere topic mogen jullie foto's van jullie eigen paard delen :)

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:37

Ik snap het niet helemaal. TS vraagt wat de juiste bespiering is, mensen tonen dat aan de hand van foto's van (eigen) paarden en daar mag dan niet over gediscussieerd worden? Want wat de een mooi vindt vindt de ander misschien niet zo mooi en legt uit waarom.

Dan kan t topic toch net zo goed dicht als dat niet mag :?.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:46

Nouja de meeste komen alleen aan met "wat vinden jullie hier dan van?" en zetten er een foto bij waar niets op te zien valt. Dat draagt niet echt wat bij. Topics als het andere topic bloeden ook altijd snel dood omdat mensen alleen wat over hun eigen paard willen horen, maar geen zin of niet de kennis hebben om zelf wat bij te dragen.

Als je toevallig een mooi voorbeeld op stal hebt staan waarvan je een foto gebruikt om je schrijven te onderbouwen is daar niks mis mee lijkt me. Op jouw foto's was mooi te zien hoe een longeerhulp gebruikt hoort te worden, dus dat is ook gewoon ontopic imo.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:53

Nies_ schreef:
Nouja de meeste komen alleen aan met "wat vinden jullie hier dan van?" en zetten er een foto bij waar niets op te zien valt. Dat draagt niet echt wat bij. Topics als het andere topic bloeden ook altijd snel dood omdat mensen alleen wat over hun eigen paard willen horen, maar geen zin of niet de kennis hebben om zelf wat bij te dragen.

Als je toevallig een mooi voorbeeld op stal hebt staan waarvan je een foto gebruikt om je schrijven te onderbouwen is daar niks mis mee lijkt me. Op jouw foto's was mooi te zien hoe een longeerhulp gebruikt hoort te worden, dus dat is ook gewoon ontopic imo.

Ja goed, fair enough. Maar dan ben ik alsnog wel benieuwd hoe anderen erover denken qua bespiering (daar is een discussietopic voor, toch?), maar als je dat dan vraagt krijg je een snauw.

Dan zal t hier ook snel doodlopen.

D_DestenyJarig

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:48

Ik vind persoonlijk dat mijn paard een fijne halsbespiering heeft. Hij maakt vrij makkelijk spierweefsel aan. Hij heeft een goede bespiering van de bovenkant van zijn hals en geen onderhals het enige punt wat ik bij hem graag nog iets bespierder zou willen zien is het stukje net voor de shoft.
Hier staat hij voor zijn doen vrij schraal in zijn bespiering omdat hij een tijdje ziek was geweest.
Afbeelding

Dit is weer wat beter maar ook met wat teveel vetjes.
Afbeelding

Hier was ik heel blij mee.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 18-04-18 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:00

_San87_ schreef:
Nies_ schreef:
Nouja de meeste komen alleen aan met "wat vinden jullie hier dan van?" en zetten er een foto bij waar niets op te zien valt. Dat draagt niet echt wat bij. Topics als het andere topic bloeden ook altijd snel dood omdat mensen alleen wat over hun eigen paard willen horen, maar geen zin of niet de kennis hebben om zelf wat bij te dragen.

Als je toevallig een mooi voorbeeld op stal hebt staan waarvan je een foto gebruikt om je schrijven te onderbouwen is daar niks mis mee lijkt me. Op jouw foto's was mooi te zien hoe een longeerhulp gebruikt hoort te worden, dus dat is ook gewoon ontopic imo.

Ja goed, fair enough. Maar dan ben ik alsnog wel benieuwd hoe anderen erover denken qua bespiering (daar is een discussietopic voor, toch?), maar als je dat dan vraagt krijg je een snauw.

Dan zal t hier ook snel doodlopen.



Hier mag prima een discussie worden gevoerd over getoonde foto 's alleen deze foto's moeten dan wel een bijdrage hebben als in ik vind dat x een fijne bespiering heeft met daarbij de onderbouwing waarom je dat vindt. Nu kwamen er veel berichten voorbij met hier zijn de foto's wat vinden jullie ervan, niet iedereen vond dat prettig. Ook een goed topic maar een net andere inslag als de oorspronkelijk vraag van de TS.

Wat ik met mijn bericht bedoelde is dat de vragen : Wat vinden jullie van mijn paard in het andere topic gesteld mogen worden. Dan houden jullie hier de ruimte om inhoudelijk verder te gaan op wat vind ik een mooie bespiering en wordt dit topic niet volledig overspoeld met foto's :) :j

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:39

D_Desteny schreef:
Ik vind persoonlijk dat mijn paard een fijne halsbespiering heeft. Hij maakt vrij makkelijk spierweefsel aan. Hij heeft een goede bespiering van de bovenkant van zijn hals en geen onderhals het enige punt wat ik bij hem graag nog iets bespierder zou willen zien is het stukje net voor de shoft.
Hier staat hij voor zijn doen vrij schraal in zijn bespiering omdat hij een tijdje ziek was geweest.
[ [url=m/MarhgG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is weer wat beter maar ook met wat teveel vetjes.
[ [url=m/y4ujvg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier was ik heel blij mee.
[ [url=m/0Kgg2c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een gaaf dier :+:.

Inderdaad nette bespiering, het stukje voor de schoft vind ik vanaf de foto ook niet tegenvallen eigenlijk. Wel denk ik dat je dat beter krijgt wanneer je m niet laat duiken. Op de laatste rijfoto gaat ie nogal de grond in.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:10


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:34

Het antwoord lijkt mij duidelijk;
Een goede training geeft een goede bespiering.
Je kan jezelf beter verdiepen in wat een goede training inhoud dan wat een goede bespiering is.
Ook is kennis van biomechanica veel interessanter dan enkel naar spieren te kijken.
Elk paard is een individu en er zijn zoveel verschillende disciplines

D_DestenyJarig

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:47

_San87_ schreef:
D_Desteny schreef:
Ik vind persoonlijk dat mijn paard een fijne halsbespiering heeft. Hij maakt vrij makkelijk spierweefsel aan. Hij heeft een goede bespiering van de bovenkant van zijn hals en geen onderhals het enige punt wat ik bij hem graag nog iets bespierder zou willen zien is het stukje net voor de shoft.
Hier staat hij voor zijn doen vrij schraal in zijn bespiering omdat hij een tijdje ziek was geweest.
[ [url=m/MarhgG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is weer wat beter maar ook met wat teveel vetjes.
[ [url=m/y4ujvg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier was ik heel blij mee.
[ [url=m/0Kgg2c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een gaaf dier :+:.

Inderdaad nette bespiering, het stukje voor de schoft vind ik vanaf de foto ook niet tegenvallen eigenlijk. Wel denk ik dat je dat beter krijgt wanneer je m niet laat duiken. Op de laatste rijfoto gaat ie nogal de grond in.


Dankjewel! Hihi duiken is 1 van zijn kwaliteiten. :')
Hij is tegenwoordig een western pony en dat duiken is nog steeds soms wel een dingetje.

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:00

Kashmino schreef:
Vele mensen vinden dat dit paard, ondanks het feit dat hij niet getraind wordt en 24/7 in de weide staat, op zich redelijk in de spieren zit. Hij staat echter niet erg voordelig op de eerste foto, dus het vetekent misschien wat. Binnenkort gaan we hem weer oppakken, dus ik ben benieuwd hoe zijn bespiering zal veranderen.

Redelijk recent, inclusief wintervacht en hanekam.
[ [url=m/luIWX5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen najaar, ook ongetraind.
[ [url=m/AMnGAq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Na lang nadenken besloten toch iets hierover te schrijven. Vraagje : zit hier merens bloed in? Merens houden is zo moeilijk namelijk ze worden al dik van een klein beetje voer.
Kan hij normaal lopen? Dit paard zou namelijk hoefbevangen kunnen zijn of worden.
Ik zou hier een dierenarts bij halen om hem mee te latent kijken en je goed te laten adviseren. Als het een merens is, of er zit merens in mag je me pb doen voor advies.
Je hebt een heel mooi paard en met juiste aandacht wordt hij nog mooier en belangrijker gezonder. Je loopt met dit paard risico , gezien echt te dik zijn, dat het fout gaat zou zo zonde zijn. Vandaar mijn post om je te helpen en niet om je aan te vallen of pijn te doen.


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:27

@Kashamino; ik ben het zeer eens met de bovenstaande post van Pien, dit paard is niet bespierd maar heeft enorme vetopslag, dit paard heeft waarschijnlijk al insulineresistentie.

katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:31

Afbeelding


De mijne heeft ondertussen ook een lekker speknekje gekregen! Ze was eerst heel dun in haar hals, 0.0% spier, maar dat hebben we nu lekker kunnen uitbreiden naar toch nog wat spier! Onderhals heeft ze gekregen van haar vader, is er heel moeilijk af te halen, maar we zijn er mee bezig!

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.

Marjo

Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:28

Ik kwam dit plaatje tegen in een boek waarbij staat beschreven welke hals juist gespierd is:

Afbeelding
Is te vinden in Tug of War: classical versus "modern" dressage.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 5 bezoekers