Paard bouwt enorme spanning op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Paard bouwt enorme spanning op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-18 18:51

Beste Bokkers,

Helaas ging het vandaag weer 'mis' en ik ben een beetje ten einde raad...

Kort voorstellen:
Merrie, 10 jaar, Engels volbloed, Tot +-6 jaar gebruikt als renpaard, daarna niks meer mee gedaan, februari 2017 heb ik haar gekocht.

Sinds een jaar heb ik een leuke merrie genaamd Bo, wisten niet zo veel van haar verleden dus of ze bekend was met buitenrijden was niet duidelijk. Een paar keer aan de hand het bos in geweest en daarna er op gestapt; niets aan de hand. Af en toe als er iets spannends was even kijken, maar geen raar gedrag. Reden gemiddeld 2-3x per week in het bos, soms vaker soms minder. Altijd met minimaal 1 maatje. Nooit problemen gehad.

In oktober ben ik verhuisd naar een andere stalling, ik ben me meer gaan richten op dressuur en ben minder buiten gaan rijden. Dit ging eigenlijk net zo als voorheen, geen grote spanningen of iets dergelijks.

Vanwege het slechte weer de afgelopen 3 maanden bijna niet buiten gereden. 2 weken geleden ging ik weer met een stal genootje naar buiten, voordat we in het bos waren liep ze al een beetje te klooien en eenmaal in het bos ging het 'mis'. Ze werd extreem druk, niet meer normaal willen stappen maar constant een soort mini drafje, en zie liep een beetje te bijten (?); lippen op getrokken en letterlijk mond open mond dicht ( note: ik rijd bitloos met sidepull, heb dit probleem tot dan toe nooit gehad, ook niet in de bak ofzo ). Uiteindelijk ben ik afgestapt omdat ze zo liep te draaien en de irriteren dat het niet meer veilig was. Ik ben toen het hele stuk te voet met haar naar stal gelopen. Zodra ik er af ben en haar een aantal keer heb geaaid heb gekalmeerd is ze weer rustig en loop ze aan de hand netjes mee.
Ik dacht eigenlijk dat het toen kwam omdat ze al een paar dagen stil stond en het best druk was in het bos met fietsers, wandelaars, hardlopers, honden etc.

Vandaag weer naar buiten gegaan met het zelfde stalgenootje, op het begin ging het hardstikke goed. Kon haar met een los teugeltje rijden en ze liep lekker relaxed om zich heen te kijken. Van het een op het ander moment slaat ze compleet om; Hoofd omhoog, draaien, weer dat soort bijten, niet stil willen staan, minidrafje. Even doorgezet maar na een paar minuten werd het zo erg dat ik af gestapt ben. Wederom gekalmeerd en daarna weer opgestapt. Ongeveer 10 minuten door gezet maar omdat we een drukke weg naderde en het alleen maar erger werd weer afgestapt.

Ik denk zelf dat het een combinatie is van te veel prikkels en spanning. 2 weken geleden kwamen we de hele tijd veel mensen, voertuigen en honden tegen en was het erg druk in het bos. Vandaag kwamen we een 'nieuwe' plek opgereden waar een hoop te zien was en je veel herrie hoorde van de snelweg die erlangs loopt. Mocht iemand anders iets anders denken hoor ik dat graag! Ik weet zelf nu niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken vandaar dit topic...

Wie o wie heeft de tip om dit op te lossen zodat ik weer zoals voor heen relaxed en veilig met haar op pad kan?


jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard bouwt enorme spanning op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:42

Hoe doet je paard met poetsen, opzadelen, opstappen. Is je paard over het algemeen makkelijk bang of net niet? Heb je normaal gezien veel druk nodig om het paard te rijden?
Is het paard veranderd naar andere paarden toe, of op andere vlakken als het rijden naar jou toe?

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard bouwt enorme spanning op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:58

Wat doet ze nou precies? Volbloeden hebben vaak een expressieve manier van spanning uiten. Ik ken er een hoop die dus inderdaad hoofdzwaaien, op de plek hupsen en met hun mond gaan zooien. Maar als je doorrijdt neemt dat af.

Ik begrijp niet goed of ze er ook echt vandoor wil of dat jij nu voordat punt al afstapt?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:23

Misschien heeft ze gewoon heel veel energie Als mijn paard een paar dagen niets heeft gedaan gaat het ook lopen draaien en klieren, vooral bij het instappen. Als ik ga draven en hem gewoon even op een wat hoger tempo (maar wel met controle) op de volte zet en hem eens even goed laat lopen is het over.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat het is. Misschien kan je hem eerst even longeren zodat je paard even lekker gek kan doen en dan eventuele spanning eruit kan lopen.

Daarnaast denk ik dat het niet slim is om af te stappen. Zoals je beschrijft: zodra je afstapt is ze rustig, logisch, want ze heeft precies d'r zin en is van het werk af. Ik zou niet meer afstappen, want anders gaat ze er een acteerspelletje van maken en veel meer uit de kast halen.

Mocht ze raar gaan doen, ga draven. Hou contact met je teugels maar zet er niet te veel druk op en ga een stuk draven (en daar mag best wel een beetje tempo op zitten).

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paard bouwt enorme spanning op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:27

Als ik met de mijne naar buiten ga (99% van de tijd alleen) voel ik soms ook dat ze spanning opbouwt als we net de drukke weg over zijn gegaan. Deze moeten we vlak na stal al oversteken. Ik klets dan altijd wat tegen dr en draaf lekker aan. Voel dan ook echt dat ze langzaam aan de ontspanning weer vindt.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Paard bouwt enorme spanning op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-18 15:03

@Jensvl: Paard is niet veranderd in gedrag qua opstappen, zadelen etc. Hierbij staat ze gewoon rustig stil. Ook naar mij en andere vertoont ze gewoon normaal gedrag

@Ruitje: Ik probeer dan ook door te rijden, stap zeker niet gelijk af, maar ze gaat dan ook achteruit lopen en draaien, ondanks ik haar naar voren probeer te drijven. Het neemt ook niet af als ik wel doorrijd. Ik stap alleen af als er een situatie komt waarbij het gevaarlijk wordt voor mij, paard of omgeving. Ze liep op en neer te springen en te draaien naast een druk fietspad, toen ben ik wel afgestapt omdat ik niet wil riskeren dat ze iemand van zijn fiets loopt. Ze probeert er niet echt vandoor te gaan, ze blijft wel in de buurt van het andere paard.

@amiraanouk; dit gedrag vertoont ze in de rijbak niet, ook niet als ik een week niet gereden heb. Ik probeer ook zo lang mogelijk te blijven zitten, omdat zij anders inderdaad wint. Maar zoals hierboven geschreven stap ik wel af zodra het gevaarlijk wordt.

@November108; Ik praat tegen haar en als ze even wat rustiger is beloon ik haar ook. Helaas hebben wij hier niet de mogelijkheid om in het begin meteen te draven.

Ik denk dat ik haar de eerst volgende keer eerst maar even longeer voor dat ik naar buiten ga, misschien is dan de de grootste bonk energie eraf?

josien_m_
Berichten: 2400
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:34

Paarden kunnen hun spanning kwijt door te bewegen. Ze voelt ergens door spanning, haar lijf reageert met bewegen en dat ga je tegen want dat wil je niet. Gevolg is dat haar spanning nog meer toeneemt. Door wel te blijven bewegen en het tempo als het kan te verhogen, help je haar om die spanning los te laten. vandaar dat doorrijden vaak werkt. Het klinkt zo logisch...maar de mens wil wat anders en probeert te conditioneren, bij rustig worden belonen. Belonen kan wel werken natuurlijk, maar het paard "weet" zelf het beste wat ze nodig heeft!
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 24-03-18 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:42

Hoeveel staat ze overdag buiten op die nieuwe stalling ?
Volbloeden uiten energie-overschot vaak op de manier die jij beschrijft.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-18 16:00

josien_m_ schreef:
Paarden kunnen hun spanning kwijt door te bewegen. Ze voelt ergens door spanning, haar lijf reageert met bewegen en dat ga je tegen want dat wil je niet. Gevolg is dat haar spanning nog meer toeneemt. Door wel te blijven bewegen en het tempo als het kan te verhogen, help je haar om die spanning los te laten. vandaar dat doorrijden vaak werkt. Het klinkt zo logisch...maar de mens wil wat anders en probeert te conditioneren, bij rustig worden belonen. Belonen kan wel werken natuurlijk, maar het paard "weet" zelf het beste wat ze nodig heeft!


Ik kan proberen om haar de volgende keer dan flink door te laten stappen, ze maakte nu een soort drafpasje op de plaats. En zodra we op een rustig stuk komen zal ik eens proberen te draven, eventueel achter het stalgenootje aan. Bedankt voor je heldere uitleg!! :)

Pandora2, ze staat op de nieuwe stalling de hele dag buiten, ongeveer van 9 uur tot 6. Nu het langer licht wordt gaan ze steeds later naar binnen.


Qua voeding krijgt ze zo goed als onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. 's avonds krijgt ze een schepje basisbrok met luzerne. Ze stond eerst op sportbrok maar dat was echt te veel van het goede

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:00

Als ze bij het andere paard blijft, zou ik die laten door stappen - draven en doen alsof er niks gebeurt. Dan moet ze blijven bewegen en heeft ze geen tijd voor het gedrag?

K heb Dyslexie sorry

[O]

thequeensmum
Berichten: 3509
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard bouwt enorme spanning op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:16

Heel verstandig hoor om af te stappen zodra jij het niet meer verantwoord vindt. Je wilt absoluut geen ongelukken en zou zelf ook alleen maar spanning opbouwen, wat haar gemoedstoestand ook geen goed zou doen. Heb je al eens geprobeerd om voor het buitenrijden haar een half uurtje ofzo flink aan het werk te zetten in de bak?

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:20

Volgens mij is dit typisch volbloedgedrag :D. Ik kom net terug van zo'n rit. Mijne blijft wel altijd bij mij, en weet ik te kalmeren. Maar ze hupst en springt nu ook bij elke motor (doet ze normaal nooit) witte stippen op de weg zijn grote monsters en honden, nu ja daar moeten we t maar niet over hebben ook al kent ze die al haar hele leven. Welkom in het leven van een volbloed haha. Dit is een manier waarop ze hun spanning en energie uiten. Vergeet niet dat ze gefokt zijn voor hele explosieve kracht en snelheid naar voren. Dus dat zit er wel van oudsher in. Bij de mijne helpt rustig blijven, goed op je ademhaling letten en deze rustig houden. Niet teveel met je benen zitten werken en niet teveel druk op de teugels. Inhouden kan maar stapt ze, direct loslaten. Het zal ook te maken hebben met het voorjaar, al mijn paarden werden dan wat heter dan gemiddeld. Rijd anders voorlopig even alleen in de bak en niet buiten. O en wandelen is nu helemaal een beroerd idee, de mijne is dan bijna niet te houden dus misschien ook iets om rekening mee te houden. Succes, over een paar weken is ze hopelijk weer gewoon dr oude rustige zelf ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard bouwt enorme spanning op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:35

De tips heb je gekregen. En lijken mij erg nuttig.

Maar ik dacht ook eerder aan het feit dat het door de lente komt en de hormonen dan weer wat heftiger worden. (Beetje zoals DiddyKong suggereert)

Leef en laat leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:13

josien_m_ schreef:
Paarden kunnen hun spanning kwijt door te bewegen. Ze voelt ergens door spanning, haar lijf reageert met bewegen en dat ga je tegen want dat wil je niet. Gevolg is dat haar spanning nog meer toeneemt. Door wel te blijven bewegen en het tempo als het kan te verhogen, help je haar om die spanning los te laten. vandaar dat doorrijden vaak werkt. Het klinkt zo logisch...maar de mens wil wat anders en probeert te conditioneren, bij rustig worden belonen. Belonen kan wel werken natuurlijk, maar het paard "weet" zelf het beste wat ze nodig heeft!

Dit pas ik ook toe bij mijn merrie. Zij heeft met haar energie en eerste hengstigheid in het jaar nogal wat praatjes en is zij zelf ook echt met de situatie aan. Normaliter is het een erg meewerkend dier namelijk. Haar tot stappen "dwingen" werkt nogal averechts en werkt het beter voor de spanningsopbouw om haar gecontroleerd te laten draven en galopperen. Zo kunnen we beide beter de spanning af laten vloeien. Ook neem ik haar, als het wel erg bar is, eerst aan de longe om zo haar overtollige energie af te laten vloeien. Voor ons werkt dit heel goed :-)

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:40

Klinkt heel bekend. Doe je stapritten of pak je ook draf mee?

De mijne bouwt spanning op als we te lang stappen. Dan begint ze te hupsen, te trekken, soms een klein steigertje, ineens is alles doodeng... Is maar 1 ding dat ervoor helpt: een stukje lekker gaan draven. Een goede, voorwaartse draf. Dan voel je haar gewoon onder je ontspannen.

Dat was vooral toen we begonnen met buitenrijden. Ondertussen ken ik haar en zorg ik dat ik wat meer actie erin steek. Andersom weet mijn merrie dat ze mooie stukken mag draven op plaatsen waar dat gaat. Dat ze niet heel de tijd gaat moeten stappen. Daardoor kan ik nu rustig met een los teugeltje stappen en maakt ze zelden nog drama. Eigenlijk alleen nog op het strand, maar dat kent ze nog niet goed dus is een kwestie van trainen.

Naar mijn idee hebben paarden die gevoelig zijn voor veel prikkels het af en toe toch eens nodig om stoom af te laten.
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 24-03-18 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:42

josien_m_ schreef:
Paarden kunnen hun spanning kwijt door te bewegen. Ze voelt ergens door spanning, haar lijf reageert met bewegen en dat ga je tegen want dat wil je niet. Gevolg is dat haar spanning nog meer toeneemt. Door wel te blijven bewegen en het tempo als het kan te verhogen, help je haar om die spanning los te laten. vandaar dat doorrijden vaak werkt. Het klinkt zo logisch...maar de mens wil wat anders en probeert te conditioneren, bij rustig worden belonen. Belonen kan wel werken natuurlijk, maar het paard "weet" zelf het beste wat ze nodig heeft!


Hoewel ik het grootste deel met je eens ben, zijn volbloeden wel wat lastig hierin af en toe. De mijne hupst dus rustig 30 km en 3 uur later nog, en werd toen ik een weekend weg was met de paarden pas op dag 3 wat rustiger :'). Nu ben ik er niet zo bang voor en zit alles rustig uit. Maar hele stukken draf, galop whatever, nou die van mij wordt er alleen maar heter en heter van. Wat in elk geval niet werkt is constant druk op de teugel, dus steeds inhouden. Dan maar dribbelend en steeds proberen te stappen. Bij exrenpaard betekent druk op de teugel ook nog dat het tijd is voor aktie en snelheid, dus dat werkt dan vaak dubbel tegen je. Ik stap dus juist op de momenten dat ze druk doet en het liefst zo snel mogelijk met lange teugel. Dan ontspant ze. Ga ik draven, dan vindt ze weer dat galop veel beter is en moet ik weer inhouden. Ergens achteraan draven ehh ja maar ik hoor voorop want ik moet winnen. En een rustig galopje is met 3 galopsprongen een 70 km per uur galop als je niet uitkijkt.
Maar voor de rest zijn volbloeden echt heel leuk :+ :D

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:05

Heb je geprobeerd haar dressuurmatig aan het werk te zetten? Voltes/ wijken/ overgangen? Om haar in haar hoofd bezig te houden.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-18 19:19

@ lotteenjoy: ze blijft dit gedrag ook vertonen als het andere paard voorop en door loopt

@ truus1957; Dat ga ik inderdaad nu doen, van te voren even goed longeren!

@ Diddykong: Gelukkig, geeft me toch nog een beetje goede hoop :'). Had nog het nog even na gevraag aan een andere vriendin die ook een volbloed heeft, en die gedraagt zich nu ook drukker dan normaal.

@ Art: Ik denk dat dat ook wel een grote rol speelt, ook dat met de hormonen. Ik zag haar laatst ook echt 'gillen' naar een ander paard in de wei, dat doet ze normaal niet.

@ Inss: dat ga ik de volgende keer proberen, bedankt!!

@ xLes: Die twee keer naar buiten die ik hier beschrijf zijn stapritten geweest omdat ik het dus niet aandurfde om te draven. Ik ga proberen haar de volgende toch stukken te laten draven :)

@ Troi : Nog niet, omdat ik nu nog constant bezig was erop te blijven zitten :') Zal je tips zeker meenemen, bedankt!


EDIT: heb er afgelopen vrijdag een cs therapeut bijgehad, hoop dat dat voor haar helpt! Merk al wel dat ze in de omgang een stuk rustiger in haar hoofd is :)

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Paard bouwt enorme spanning op

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:39

Jouw paard is volgens mij gewoon immens gefrustreerd van al dat stappen buiten, ik ben blij als ik mijn (notabene Friese merrie) kan overtuigen dat 10 minuten losstappen fijn is.. Dus hop, aan de bak met dat paard, die wil graag lopen!

Mocht je het eng vinden om buiten wat gas te geven zou ik beginnen met in de bak lekker wat te draven en galopperen en dan pas naar buiten gaan. Met onze AV deden we vaak 10 minuten linksom galloperen en 10 minuten rechtsom galloperen, dan was de meeste druk er wel af.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:43

Er zijn paarden die nerveus worden van luzerne. Misschien dat een tijdje uit het rantsoen halen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Paard bouwt enorme spanning op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 16:47

@ Princesj: Ga ik zeker doen, bedankt!!

@Koper: Echt waar? Wist ik helemaal niet dat ze daar nerveus van werden! Dan krijgt ze hier best veel gevoerd dus ga het doorgeven, bedankt voor je tip!

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:50

Kán. Niet elk paard reageert erop. Maar in je verhaal valt mij op dat het gedrag begonnen is nadat je twee dingen hebt veranderd: de stalling en het voer. En één van die twee kun je gemakkelijk checken of het daar aan ligt. Als het gedrag getriggerd wordt door de nieuwe omgeving is het natuurlijk een lastiger verhaal.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 16:52

Koper schreef:
Kán. Niet elk paard reageert erop. Maar in je verhaal valt mij op dat het gedrag begonnen is nadat je twee dingen hebt veranderd: de stalling en het voer. En één van die twee kun je gemakkelijk checken of het daar aan ligt. Als het gedrag getriggerd wordt door de nieuwe omgeving is het natuurlijk een lastiger verhaal.


Omgeving qua buitenrijden is het zelfde gebleven, stal zit ongeveer 1 km verder dan de andere stal :)
Qua voer krijgt ze nu 'savond 1 schep basis brok met best wel wat luzerne. Ik zal aan staleigenaren vragen of ze dit willen aanpassen :)

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard bouwt enorme spanning op

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:56

Mijn ruin wordt ook heet van luzerne, die is normaal gesproken erg relaxed onder zadel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers