Paard inrijden met....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:35

Het zou niet bepaald mijn eerste keus zijn, mar het is ook niet onmogelijk. Zadel verdeelt dedruk gewoon beter, en ik gok dat je toch iets stabieler zit op een zadel, fijner voor jezelf EN voor je paard.

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(


OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:06

Zelf heb ik een paar keer in het allerbegin zonder zadel gezeten op jonge paarden aan het begin van het zadelmak maken. Maar zodra je meer wil gaan doen dan even “zitten en stappen” zou mijn voorkeur uitgaan naar een renzadel: deze ligt zeker goed (vooral omdat de ruggen van jonge paarden nog groeien). Het voelt heel vrij (geen steun voor de ruiter, je zit op het paard en niet “in” een zadel).

En daarbij zijn ze niet zo duur.

Zie het als een win-win: voor de ruiter voelt het vergelijkbaar als met bareback pad, voor het paard is het zadel comfortabel en os de druk netjes verdeeld.

** ik heb het dan wel over een leren trainingszadel en niet zo’n flinterdun koerszadeltje natuurlijk!

GunsmokeFay
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 22:23

Sorry heb er even uit gelegen maar ik heb inmiddels een barefoot arizona gekocht ☺️
Hier kan ze lekker in mee groeien en zit ik zelf wat stabieler op dan een ride on pad

GunSmoke Fay
&Noodles

pmarena

Berichten: 47929
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:41

Ah, fijn! Ja dan zit je toch wat meer in een omsloten kuipje :)


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:45

GunsmokeFay schreef:
Sorry heb er even uit gelegen maar ik heb inmiddels een barefoot arizona gekocht ☺️
Hier kan ze lekker in mee groeien en zit ik zelf wat stabieler op dan een ride on pad

Heb je daar al eens op gereden?
Ik zou er persoonlijk echt geen paard mee in kunnen rijden, voor mij is dat een vreselijk instabiel model. Mijn bijrijdster en vriend hadden daar geen last van, maar lijkt me wel handig om te weten voor jezelf ;)

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:24

Het gebruik van ene pad of zelfs van een boomloos zadel vind ik eerder schadelijk in min of meerdere mate. De reden is simpel: een paardenrug is niet gemaakt om gewicht te dragen.

Er is immers niets in de evolutie van noch het paard noch de mens die ooit heeft voorzien dat de laatste op de eerste zou berrijden. Dat wil ook zeggen dat het paardenskelet geen voorzieningen heeft om een aanzienlijke belasting van de rug te dragen, noch dat het paard spieren heeft die specifiek tot doel hebben de belasting van de ruiter te dragen.

Het paard moet daarom leren bepaalde spieren, met ondersteuning van bepaalde ligamenten, aan te wenden om de rug bijkomend te ondersteunen. Dat is iets dat enkel ten gronde kan ontwikkeld onder belasting met gerichte training.

Het is hier dat het zadel het paard heel wat ontlast dan het boomloze zadel of de bareback pad. Het zadel beschikt over een boom waardoor het contactoppervlak aanzienlijk wordt vergroot van de nauwe zone tussen je benen tot het gehele contactoppervlak van het zadel. Dat wil zeggen dat de druk op de paardenrug, en dus de belasting, aanzienlijk wordt verminderd waardoor het paard minder belasting ervaart en beter de nodige spieren leert te gebruiken.

Uiteraard speelt een kwaliteitsvolle zit, de juiste training, de trainingsduur, voorbereiding op de grond, het gewicht van de ruiter, enz. ook allemaal een rol. Maar het voordelig effect van het zadel mag zeker niet onderschat worden.

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

pmarena

Berichten: 47929
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:53

Vergeet vooral ook niet de perfecte pasvorm tijdens elke stap die het paard onder de ruiter zet, want anders veroorzaakt het boomzadel juist puntdruk. En dat is nu juist waar het vaak fout gaat, die perfecte pasvorm is in de praktijk zo verdraaid lastig voor elkaar te krijgen waardoor die flexibele billen en bovenbenen van de ruiter dan toch vaak een betere gewichtsverdeling geven dan een starre boom :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:49

pmarena schreef:
Vergeet vooral ook niet de perfecte pasvorm tijdens elke stap die het paard onder de ruiter zet, want anders veroorzaakt het boomzadel juist puntdruk. En dat is nu juist waar het vaak fout gaat, die perfecte pasvorm is in de praktijk zo verdraaid lastig voor elkaar te krijgen waardoor die flexibele billen en bovenbenen van de ruiter dan toch vaak een betere gewichtsverdeling geven dan een starre boom :)


Hier ga ik wel in mee. Ik snap niet dat zoveel mensen tegen zijn op bbp! Misschien omdat het niet veel voorkomt dat hiermee ingereden wordt. Zoals Pmarena al zegt; boomzadels zijn alleen beter als het 100% perfect past, wat helaas in 90% van de gevallen niet zo is.

TS ik lees dat je al een boomloos zadel hebt gekocht +:)+

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:53

Een boomzadel is een regide objectt ( stug ) dat gaan we dan vervolgens op een bewegend dier leggen en daar gaat ook nog een bewegend mens bovenop.
Een boomzadel is voor mij zoiets als; hardlopen op klompen.
Een bewegend paard heeft een totaal andere vorm dan een stilstaand paard.
Daarom kan naar mijn mening een boomzadel nooit goed zijn voor een ( bewegend ) paard.
Om die reden heb ik gekozen voor een Strada zadel.
Dit zadel is voorzien van een thermoplastische boom en idem vulling.
Dit matriaal word zeer flexibel dmv lichaamswarmte en krijgt daarbij dezelfde eigenschappen als leven spierweefsel.
Wanneer je het zadel van het opgewarmde paard haalt kan je het zowaar bijna dubbel vouwen.
Voldoende rigide voor het drukverdelend en dragend vermogen maar ook voldoende flexibel om mee te bewegen met paard en ruiter.
Dit concept slaat echt een brug tussen best of both world’s.
Hoe middeleeuws is het dat zadels vaak nog steeds zijn opgebouwd uit materialen als hout , ijzer en wol terwijl er zoveel andere moderne materialen verkrijgbaar zijn?

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 00:24

antje_vip schreef:
pmarena schreef:
Vergeet vooral ook niet de perfecte pasvorm tijdens elke stap die het paard onder de ruiter zet, want anders veroorzaakt het boomzadel juist puntdruk. En dat is nu juist waar het vaak fout gaat, die perfecte pasvorm is in de praktijk zo verdraaid lastig voor elkaar te krijgen waardoor die flexibele billen en bovenbenen van de ruiter dan toch vaak een betere gewichtsverdeling geven dan een starre boom :)


Hier ga ik wel in mee. Ik snap niet dat zoveel mensen tegen zijn op bbp! Misschien omdat het niet veel voorkomt dat hiermee ingereden wordt. Zoals Pmarena al zegt; boomzadels zijn alleen beter als het 100% perfect past, wat helaas in 90% van de gevallen niet zo is.

TS ik lees dat je al een boomloos zadel hebt gekocht +:)+


Dit vind ik toch allemaal heel kort door de bocht. Tijdens de voortbeweging van het paard met een degelijk passend zadel blijft een groot deel van het zadel in contact met de paardenrug. Een puntdruk ontstaat dus in zijn geheel niet. In vrijwel alle gevallen blijft het contactoppervlak en bijgevolg de druk aanzienlijk groter dan bij de bareback alternatieven.

Dat gezegd zijnde ga ik ook niet zover om te stellen dat bij bareback pads er echte puntdrukken ontstaan, wel dat daar het contactoppervlak beperkt wordt tot de zone tussen de benen met een nadruk op de zitbeenknobbels. Waar wel puntdrukken ontstaan (en middelen die mijn inziens toch wel binnen het abusieve liggen) zijn bareback pads met stijgbeugels, waar de druk effectief terecht komt op de aanhechtingspunten van de stijgbeugels.

Niettemin blijft het gaan om zeer elementaire fysica: P = F/A.

@Festerope: thermoplastische bomen ken ik niet, daar ga ik mij wat in verdiepen.

bedankt voor de bijdrage

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 00:39

Om maar even aan te geven dat dergelijke zaken geen voorwerp van 'mening' zijn, maar dat men de effecten van boomloze en boomzadels perfect kan onderzoeken:

Comparison of pressure distribution under a conventional saddle and a treeless saddle at sitting trot
B.Belock, L.J.Kaiser, M.Lavagnino, H.M.Clayton


Abstract

It can be a challenge to find a conventional saddle that is a good fit for both horse and rider. An increasing number of riders are purchasing treeless saddles because they are thought to fit a wider range of equine back shapes, but there is only limited research to support this theory. The objective of this study was to compare the total force and pressure distribution patterns on the horse’s back with conventional and treeless saddles. The experimental hypotheses were that the conventional saddle would distribute the force over a larger area with lower mean and maximal pressures than the treeless saddle. Eight horses were ridden by a single rider at sitting trot with conventional and treeless saddles. An electronic pressure mat measured total force, area of saddle contact, maximal pressure and area with mean pressure >11 kPa for 10 strides with each saddle. Univariate ANOVA (P < 0.05) was used to detect differences between saddles.

Compared with the treeless saddle, the conventional saddle distributed the rider’s bodyweight over a larger area, had lower mean and maximal pressures and fewer sensors recording mean pressure >11 kPa. These findings suggested that the saddle tree was effective in distributing the weight of the saddle and rider over a larger area and in avoiding localized areas of force concentration.

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 06:03

Ik ben van mening dat mensen die een voorkeur hebben om een Barebackpad te rijden over het algemeen een positieve benadering hebben richting het paard.
Ze zoeken het “close contact” gevoel, ze gaan voor vertrouwen, intieme relatie met hun paard.
Dit resulteert in een omgang waarbij het paard doorgaans meer tijd krijgt voor mentale en fysieke ontwikkeling.
Dit alles draagt mi voor het grootste deel bij aan het hele concept

pmarena

Berichten: 47929
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 06:53

XavierB: zo'n test is alleen interessant als je ook weet wat voor boomloos zadel werd gebruikt, en of dit op de juiste manier gebruikt werd zoals met een eventueel bijbehorende pad. Vrijwel altijd zijn deze tests slecht of maar matig opgezet namelijk Y;(

Dan wordt een zojuist nog perfect nagekeken boomzadel dat paard en ruiter samen al een tijd gewend zijn, vergeleken met een "pleur er maar wat op" boomloos zadel waarvan het bijbehorende dekje vervangen wordt door de drukpad met sensors en daar hotseklotst de ruiter dan een rondje op, nog zoekend naar zijn evenwicht...

Dat geeft natuurlijk geen eerlijke vergelijking.

Trouwens met een stukje rechtuit dravend en doorzittend testen komt een boomzadel ook al mooi weg, want met lichtrijden krijg je in de praktijk juist vaak die druk rond de schoft die de bespiering daar wegdrukt, en in de bochten wordt het ook wat spannender.

Ik heb overigens echt niks tegen boomzadels op zich, een boomzadel kàn fijn liggen :j
Maar de kans is zo klein dat dat op elk moment tijdens elke beweging is.

Als ik zie hoe paarden onder op maat gemaakte boomzadels weg komen met hoge, smalle schoften die eigenlijk alleen maar zo zijn doordat de bespiering is weggedrukt.... :(:) En wanneer ze dan goed gaan trainen onder een goed liggend (!) boomloos / flexibel zadel en dan binnen een paar weken al een pommelmaat groeien en in 3 maanden van een S naar een L pommel gaan... dan loop je met een boomzadel toch altijd achter de feiten aan.

Want ook al zou je elke 3 maanden een afspraak hebben met een zadelpasser (die ook nog eens nooit fouten maakt...) dan zou je dus al tijden met een te smal zadel hebben gereden.

Dat is gewoon het lastige. Een zadel dat zichzelf aanpast is dan zoveel praktischer.

Maar uiteraard heeft elk systeem voor- en nadelen en daarom blijft het goed nadenken wat het beste bij welke combinatie van paard + ruiter + soort werk past :j

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 06:59

Ik zou nou wachten met erop gaan, maar dat is een andere discussie.

Ik ga er meestal de eerste keer (keren) op zonder zadel. Ik vind het makkelijker op en afstappen en vaak ga ik er heel spontaan en spelenderwijs voor het eerst op. Ik heb wel een goede zit en kan goed rijden zonder zadel, laat ik dat er wel bij zeggen.

En pad vind ik voor stap 2 ook fijn. Goed contact met je paard. Niets dat in de weg zit met op en afstappen en je zit net iets steviger.

Kort daarna pak ik het zadel er wel bij. Ook gewoon omdat ze dat gevoel ook moeten leren.

Ik blijf zelf wel altijd afwisselen maar rijd ook gewoon graag zonder zadel.

pmarena

Berichten: 47929
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:03

Vooral die spontaniteit en het heel speels houden vind ik erg belangrijk :j
En op dat moment ga je ook nog geen uren door de bossen crossen.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:23

@pmarena: een ander onderzoek uit 2014

Force and pressure distribution beneath a conventional dressage saddle and a treeless dressage saddle with panels

Hilary M. Clayton, Katherine A. O’Connor, LeeAnn J.Kaiser

Abstract
The objective of this study was to compare forces and pressure profiles beneath a conventional dressage saddle with a beechwood spring tree and a treeless dressage saddle without a rigid internal support and incorporating large panels and a gullet. The null hypothesis was that there is no difference in the force and pressure variables for the two saddles. Six horses were ridden by the same rider using the conventional dressage saddle and the treeless dressage saddle in random order and pressure data were recorded using an electronic pressure mat as the horses trotted in a straight line. The data strings were divided into strides with ten strides analyzed per horse–saddle combination. Variables describing the loaded area, total force, force distribution and pressure distribution were calculated and compared between saddles using a three-factor ANOVA (P < 0.05).

Contact area and force variables did not differ between saddles but maximal pressure, mean pressure and area with pressure >11 kPa were higher for the treeless dressage saddle. The panels of the treeless dressage saddle provided contact area and force distribution comparable to a conventional treed saddle but high pressure areas were a consequence of a narrow gullet and highly-sloped panels. It was concluded that, even with a treeless saddle, the size, shape, angulation, and position of the panels must fit the individual horse.


Dit onderzoek ondersteunt dus jouw stelling ten dele, maar maximale druk, gemiddelde druk en puntdrukken waren wederom hoger, ook met panelen. Opnieuw is dat niet onlogisch. Met panelen hervorm je je 'boomloos zadel' tot een gecompartimenteerd boomzadel. Maar die compartimentatie leidt nu net dat de druk slechts over het compartiment (paneel dus) kan worden verdeeld en niet de volledige boom.

Opnieuw, het komt neer op fysica. En uiteindelijk zal je uitkomen op het feit dat een boomzadel dat goed past of een boomloos zadel met panelen die passen niet meer zoveel verschil zullen geven. Het zal afwachten zijn wat de resultaten van een thermoplastische boom opleveren.

Nu begrijp mij niet verkeerd. Een boomloos zadel met panelen is al een geheel ander verhaal dan een bareback pad, wat hier het voorwerp van de discussie was.

@festeropre: wat jij nu stelt heeft met training en mentaliteit te maken en daarin geef ik je overschot van gelijk. Het rijden met gevoel en op basis van gevoel is essentieel. Het ontwikkelen van een goede onafhankelijke zit kan de rug van het paard aanzienlijk ontzien, enz. Maar dat hoeft niet gerelateerd te zijn aan welk zadel je gebruikt. Ik ken heel wat mensen uit de traditionele dressuur of buckarroo horsemanship die deze idealen evenzeer nastreven met een boomzadel.

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:42

pmarena schreef:
Vooral die spontaniteit en het heel speels houden vind ik erg belangrijk :j
En op dat moment ga je ook nog geen uren door de bossen crossen.

Nou precies! Ik heb nog nooit gepland dat ik er op ga. Het voelt gewoon op een gegeven moment als de meest logische vervolgstap. En ook mijn paard is dan zo ver dat het niet meer uitmaakt of ik er nu op, onder, naast of achter zit.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:13

@XavierB;

Ik denk dat bij bv. buckarroo het zadel traditioneel gezien nog steeds de functie en uitstraling heeft van een “werktuig”.
Zo is het destijds ontworpen.
Zolang je er niet werkelijk op die wijze gebruik van maakt lijkt mij dit overbodig en zou het concept aangepast kunnen worden voor hedendaags gebruik waardoor er meer comfort kan ontstaan voor paard en ruiter.

Bedankt voor je bijdrage je hebt veel kennis van zaken

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:33

Ik heb het laatst nagevraagd aan een (ook hier op bokt) zeer goed aangeschreven zadelmaker, die vertelde mij dat ze liever een barebackpad zien dan een boomloos zadel hoewel beide tijdelijke oplossingen zijn, omdat bij een boomloos zadel de beugelriemen op 1 plek bevestigd zijn en dus de druk van de beugels op die ene plek inwerken, in tegenstelling tot boomzadels waarbij de beugelriemophanging verbonden is aan de boom en dus de druk van de beugels over de hele boom verdeeld wordt.
Wel waren ze het ermee eens dat boomloze zadels meer kans hebben te passen en ook langer blijven passen bij een veranderend (groeiend) paard.
Ik ben uiteindelijk teruggekomen met een Wintec van de nieuwste generatie zodat het zadel eenvoudig aangepast kan blijven worden zolang mijn paard (bijna 5) nog groeit.

Wat betreft zadelmak maken: het woord zegt het al: zadelmak. Mijn paard was ook barebackpad-mak, maar ik liep toch echt tegen problemen aan toen er een zadel op ging. Ze hadden hem mij verkocht als zadelmak, maar er had nog helemaal geen zadel op gelegen. Als je dat van tevoren weet is er geen probleem natuurlijk, maar een zadel klappert toch wat meer dan een pad. Ruitermak kan natuurlijk prima met een pad, maar wanneer je wat meer gaat rijden zou ik echt overstappen op iets waar je sowieso stevig in zit. Ook al zit je nog zo fijn op een pad, je jonge paard hoeft maar 1 rare, onverwachte beweging te maken en jij verliest je evenwicht en je paard weet niet meer wat hem overkomt met alle mogelijke gevolgen van dien.

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:59

Persoonlijk zou ik de eerste paar keer wel met een barebackpad opstappen. Dit, omdat je dan makkelijker ‘af kan stappen’ mocht het fout gaan. Ook heeft het paard niet last van klappende beugels.

Daarna zou ik wel overstappen op een echt zadel, omdat je dan makkelijker en gelijker de rug kan belasten.

IG: @arabierjoep

pmarena

Berichten: 47929
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:26

Nouja, ander onderzoek...van hetzelfde laken een pak eigenlijk :)

Zelfde mevrouw Clayton, zelfde onduidelijkheid over wat voor zadels nu eigenlijk vergeleken worden en geen enkele duideklijheid of het zadel er zo maar opgekwakt is en het boomzadel het eigen zadel is van paard en ruiter dat nog net voor het meten helemaal pas gemaakt is wellicht. Wederom alleen maar een stukje rechtdoor draven. En met het geweldige aantal van 6 paarden.

Niet echt een wetenschappelijk goed uitgewerkt stuk tekst dus jammer genoeg :)
Overigens zijn deze zeer recent nog in het boomloze topic hier op Bokt besproken ook.

Een zadel met panelen is trouwens meer een soort Equiflex ofzo, betere Nederlandse vertaling is gewoon panels naar kussens, en boomloze zadels met kussens zijn weer een tak apart want persoonlijk vind ik die juist niet fijn omdat die weer een stuk vormvaster zijn en minder flexibiliteit in zich hebben :)

Ik zie die kussens dan veel liever als inlages in een pad onder het zadel, zodat zadel en pad onafhankelijk van elkaar kunnen buigen en wat over elkaar heen bewegen indien nodig. Zeg maar zoals een telefoonboek alle kanten op kan bewegen totdat je de blz aan elkaar vastlijmt: dan wordt het een onbuigzaam blok.

XavierB schreef:
@pmarena: een ander onderzoek uit 2014

Force and pressure distribution beneath a conventional dressage saddle and a treeless dressage saddle with panels

Hilary M. Clayton, Katherine A. O’Connor, LeeAnn J.Kaiser

Abstract
The objective of this study was to compare forces and pressure profiles beneath a conventional dressage saddle with a beechwood spring tree and a treeless dressage saddle without a rigid internal support and incorporating large panels and a gullet. The null hypothesis was that there is no difference in the force and pressure variables for the two saddles. Six horses were ridden by the same rider using the conventional dressage saddle and the treeless dressage saddle in random order and pressure data were recorded using an electronic pressure mat as the horses trotted in a straight line. The data strings were divided into strides with ten strides analyzed per horse–saddle combination. Variables describing the loaded area, total force, force distribution and pressure distribution were calculated and compared between saddles using a three-factor ANOVA (P < 0.05).

Contact area and force variables did not differ between saddles but maximal pressure, mean pressure and area with pressure >11 kPa were higher for the treeless dressage saddle. The panels of the treeless dressage saddle provided contact area and force distribution comparable to a conventional treed saddle but high pressure areas were a consequence of a narrow gullet and highly-sloped panels. It was concluded that, even with a treeless saddle, the size, shape, angulation, and position of the panels must fit the individual horse.


Dit onderzoek ondersteunt dus jouw stelling ten dele, maar maximale druk, gemiddelde druk en puntdrukken waren wederom hoger, ook met panelen. Opnieuw is dat niet onlogisch. Met panelen hervorm je je 'boomloos zadel' tot een gecompartimenteerd boomzadel. Maar die compartimentatie leidt nu net dat de druk slechts over het compartiment (paneel dus) kan worden verdeeld en niet de volledige boom.

Opnieuw, het komt neer op fysica. En uiteindelijk zal je uitkomen op het feit dat een boomzadel dat goed past of een boomloos zadel met panelen die passen niet meer zoveel verschil zullen geven. Het zal afwachten zijn wat de resultaten van een thermoplastische boom opleveren.

Nu begrijp mij niet verkeerd. Een boomloos zadel met panelen is al een geheel ander verhaal dan een bareback pad, wat hier het voorwerp van de discussie was.

@festeropre: wat jij nu stelt heeft met training en mentaliteit te maken en daarin geef ik je overschot van gelijk. Het rijden met gevoel en op basis van gevoel is essentieel. Het ontwikkelen van een goede onafhankelijke zit kan de rug van het paard aanzienlijk ontzien, enz. Maar dat hoeft niet gerelateerd te zijn aan welk zadel je gebruikt. Ik ken heel wat mensen uit de traditionele dressuur of buckarroo horsemanship die deze idealen evenzeer nastreven met een boomzadel.

pmarena

Berichten: 47929
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:30

nessinator schreef:
Ik heb het laatst nagevraagd aan een (ook hier op bokt) zeer goed aangeschreven zadelmaker, die vertelde mij dat ze liever een barebackpad zien dan een boomloos zadel hoewel beide tijdelijke oplossingen zijn, omdat bij een boomloos zadel de beugelriemen op 1 plek bevestigd zijn en dus de druk van de beugels op die ene plek inwerken, in tegenstelling tot boomzadels waarbij de beugelriemophanging verbonden is aan de boom en dus de druk van de beugels over de hele boom verdeeld wordt.
Wel waren ze het ermee eens dat boomloze zadels meer kans hebben te passen en ook langer blijven passen bij een veranderend (groeiend) paard.
Ik ben uiteindelijk teruggekomen met een Wintec van de nieuwste generatie zodat het zadel eenvoudig aangepast kan blijven worden zolang mijn paard (bijna 5) nog groeit.


De grap is dat er maar heel weinig zadels zijn waarbij de druk op de stijgbeugelophanging netjes over het hele raakvlak van het zadel verdeeld wordt.

Hier het eerste de beste plaatje via Google als je zoekt op "sattelbaum" , deze is blijkbaar uit het archief van Euroriding :

Afbeelding

Zie hoe ver naar voren die stijgbeugelhaken zitten op zo'n standaard, conventionele zadelboom.
Menigeen beseft zich dat niet :)

Stel je voor dat je hier ruitergewicht op gaat laten leunen en je begrijpt direct waarom je zo vaak die weggedrukte schoftbespiering ziet bij paarden die met conventionele zadels gereden worden :(:)

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:05

Festeropre schreef:
@XavierB;

Ik denk dat bij bv. buckarroo het zadel traditioneel gezien nog steeds de functie en uitstraling heeft van een “werktuig”.
Zo is het destijds ontworpen.
Zolang je er niet werkelijk op die wijze gebruik van maakt lijkt mij dit overbodig en zou het concept aangepast kunnen worden voor hedendaags gebruik waardoor er meer comfort kan ontstaan voor paard en ruiter.

Bedankt voor je bijdrage je hebt veel kennis van zaken


Hoewel dit wat off-topic gaat, toch even dieper op ingaan. Dit is immers een interessant gegeven.

Ter zake geloof ik altijd in functionele evolutie. Het is inderdaad zo dat zadels worden ontwikkeld in relatie tot hun functie. Het is een soort van evolutie met een reeks generaties die worden blootgesteld aan culturele en functionele selectiedrukken.

In die zin verwijs ik wel met betrekking tot buckarroos naar Buck Brannaman, toch één van de hedendaagse iconen van de buckarroo horsemanship, die stelt: 95% of a cowboy's job is cowboying, which is in fact the same as trail riding.

Hoewel buckarroos en vaqueros zich op hun best laten karakteriseren door de extreme vaardigheden die het ropen en cutten vereist en dat zelfs tot een kunstvorm maakten tijdens de traditionele rodeo's, waren zij het grootste deel van hun tijd simpelweg 'on trail'. Een aspect dat enkel maar werd benadrukt naarmate de vaquero cultuur verder noordelijk doorheen de Verenigde Staten zijn weg baande.

Buckarroo's spendeerden dagen in het zadel op zoek naar de kuddes die extensief werden gehouden op immense lappen aan arme graslanden. In die zin heeft het buckarroo zadel zich ook aangepast en dan vooral in termen van de boomstructuur.

Indien we ervan uitgaan, wat momenteel nog steeds de gangbare hypothese is hoewel volgens mij meer onderzoek aangewezen blijft, dat het originele zadel het 'bravante zadel' was, ook wel soms Spaans oorlogszadel genaamd. Een zadel dat vrijwel is gefixeerd in de vorm van het hedendaags Portugees zadel. Dan valt op dat de baren van de boom relatief smal zijn (nu nog veruit niet te vergelijken met de smalle vormen van hedendaagse conventionele dressuur of jumpingzadels). Die versmalling zal zich overigens nog doorzetten in de traditionele dressuurzadels die nog steeds lijken op de hedendaagse Spaanse zadels.

Vreemd genoeg zien we dat de western zadels snel opnieuw bredere baren gaan ontwikkelen. Dat is al duidelijk bij het 17e eeuwse muchillo zadel en de breedte van die baren blijft overigens later ongewijzigd, hoewel het uiterlijk van het western zadel nog sterk zal veranderen.

Wat zelfs interessanter is, is dat de breedte van die baren vrij goed overeenkomt met een zeer verspreid zadeltype, dat wordt aangeduid als het avaren of Mongoolse zadel, maar dat, wat de boom betreft, over vrijwel de gehele oude wereld is verspreid geraakt: Japan, China, Indië, Midden-Oosten, en zelfs bij ons tot ca. 11e-12e eeuw.

Deze boom, die prominent breder is dan wat we in hedendaagse zadels zien, is volgens mij ontwikkeld omdat het paard langere tijd werd gebruikt en met zo een boom de rug kon worden ontlast. Het nadeel is natuurlijk dat de zithulp minder verfijnd kan worden doorgegeven gezien hij over een groter oppervlak wordt verspreid.

Niettemin is het wel boeiend om vast te stellen dat dit boomtype wijdverspreid is overgenomen en - hoewel ik dit onder voorbehoud wil stellen - zelfs terug is ontwikkeld binnen de evolutie van western zadels.

Dit geheel terzijde in deze discussie.

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:47

pmarena schreef:
Nouja, ander onderzoek...van hetzelfde laken een pak eigenlijk :)

Zelfde mevrouw Clayton, zelfde onduidelijkheid over wat voor zadels nu eigenlijk vergeleken worden en geen enkele duideklijheid of het zadel er zo maar opgekwakt is en het boomzadel het eigen zadel is van paard en ruiter dat nog net voor het meten helemaal pas gemaakt is wellicht. Wederom alleen maar een stukje rechtdoor draven. En met het geweldige aantal van 6 paarden.

Niet echt een wetenschappelijk goed uitgewerkt stuk tekst dus jammer genoeg :)
Overigens zijn deze zeer recent nog in het boomloze topic hier op Bokt besproken ook.

Een zadel met panelen is trouwens meer een soort Equiflex ofzo, betere Nederlandse vertaling is gewoon panels naar kussens, en boomloze zadels met kussens zijn weer een tak apart want persoonlijk vind ik die juist niet fijn omdat die weer een stuk vormvaster zijn en minder flexibiliteit in zich hebben :)

Ik zie die kussens dan veel liever als inlages in een pad onder het zadel, zodat zadel en pad onafhankelijk van elkaar kunnen buigen en wat over elkaar heen bewegen indien nodig. Zeg maar zoals een telefoonboek alle kanten op kan bewegen totdat je de blz aan elkaar vastlijmt: dan wordt het een onbuigzaam blok.


Ik vermoed dat je niet veel ervaring hebt met wetenschappelijke artikels. De bovenstaande teksten zijn abstracts, dat wil zeggen een korte samenvatting van het onderzoek.

Nu het artikel is gepubliceerd The veterinary Journal, wat toch een prominent internationaal peer-reviewed tijdschrift is binnen de dierengeneeskunde. Hilary Clayton is professor aan Michigan State University en heeft toch ook heel wat publicaties op haar palmares, dus wat de wetenschappelijkheid betreft, is mevrouw Clayton evenals de co-auteurs die allen verbonden zijn aan academische instellingen, toch wel degelijk gevormd.

Het volledige artikel kan je downloaden op https://www.researchgate.net/publication/258852599_Force_and_pressure_distribution_beneath_a_conventional_dressage_saddle_and_a_treeless_dressage_saddle_with_panels

Ik vind dat ze in haar experimentele opzet toch wel duidelijk probeert alle variabelen zo sterk mogelijk te parametriseren en te vergelijken. Je kan opwerpen dat de panelen beter of anders moeten worden ingezet, maar ze probeert het boomzadel en boomloze zadel zo vergelijkend mogelijk ten aanzien van elkaar in te zetten. Het feit dat de drukresultaten in rust niet significant verschillen bewijst dat ze daar ook in geslaagd is.

Ik vind dat haar methodologie voor de rest getuigt van een voorbeeldig wetenschappelijk onderzoek dat ook heel transparant wordt gerapporteerd. Haar meetmethode is uiterst verfijnd door gebruik te maken van een mat en haar statistiek is eenvoudig maar degelijk uitgevoerd.

Het enige wat je ter zake kan verwijten is de eerder lage steekproefgrootte (slechts zes paarden), hoewel de resultaten toch wel significant zijn.

In bijlage een foto van de meetresultaten waarop toch wel een duidelijk verschil blijkt met betrekking tot puntdrukken die vrijwel afwezig zijn in geval van het boomzadel maar duidelijk aanwezig in geval van het boomloze zadel met panelen (het gaat over drukken groter dan 11 kPa, wat wordt gezien als de pijngrens voor paarden, in het artikel wordt dat besproken).

Afbeelding

Ik zie in ieder geval niet in dat je dit onderzoek zomaar kan afwijzen als 'niet wetenschappelijk'.

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:57

En voor de volledigheid, de link naar het volledig artikel van het eerste onderzoek waarnaar ik verwees:
[url]
https://www.researchgate.net/publicatio ... ess_saddle[/url]

en de resultaten uit dat onderzoek

Afbeelding

Ik snap dat dat gevoelig kan aankomen voor fans van boomloze zadels, maar de drukverschillen zijn toch wel prominent als je dergelijke resultaten bekijk. Het gaat niet over een paar detail kwesties, maar toch over een zeer duidelijke en consistent verschil over alle paarden heen.

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers