Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 16:31

Ik heb ruim vijfendertig jaar geleden leren rijden. Toendertijd leerde ik, dat je problemen voorwaarts moet oplossen, de achterhand in eerste instantie door voorwaarts rijden geactiveerd kan worden, en dat het paard nageeflijk wordt, als het actief naar de weerstand biedende hand wordt toegereden.
Nu was ik er een aantal jaren uit, en heb ik sinds een jaar weer een paard, waarmee ik een beetje vrije-tijdsdressuur rijd. In een ander land, met uiteraard een andere instructeur. Wat ik hier/nu zie, is dat er überhaupt niet voorwaarts gereden wordt: ieder paard wordt in een laag tempo gereden (ziet er voor mij uit als sukkelen), en mij wordt gezegd, dat ik mijn pony te veel voorwaarts rijd, dat hij zo nooit zijn achterhand onder de massa kan brengen. Zijn de inzichten in de loop der jaren veranderd, is het erg van de trainer afhankelijk, of is het een kwestie van opleidingsniveau van paard en ruiter? Bij alledrie de dingen kan ik me iets voorstellen....of kan iemand er nog iets anders zinnigs over zeggen?


Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:42

Het ligt eraan. Als je een paard hebt die in volle vaart de grond in duikt (dus op de voorhand), dan helpt het inderdaad niet om het vooruit te jagen. Dan loopt ie nog verder uit elkaar.
Een laag tempo hoeft niet verkeerd te zijn MITS je het paard actief houdt. Want ook in laag tempo kan die achterhand erachteraan zwabberen terwijl de voorkant in het zand duikt. :D
Mijn tip, maak gebruik van balken/cavaletti's om die achterhand te activeren.
Je moet je paard bij elkaar rijden, wil je ervoor zorgen dat ie de onderkant eronder kan brengen.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:13

Voor mij een kwestie van opleidingsniveau van paard en ruiter. Jonkies leren bij mij eerst voorwaarts te gaan, pas later wordt het tempo terug gereden.
Mijns inziens is het eenvoudiger om een te voorwaarts paard te leren terug te komen in tempo, dan een niet voorwaarts paard weer voorwaartsdenkend te krijgen.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:39

Ik heb een keer per maand les van een grand prix ruiter (woon in Frankrijk) en moet mijn merrie inderdaad ook rustiger laten lopen, volgens hem ontspant ze dan sneller (en moet zeggen dat ik het bij ons vind werken) als ze goed los is gaat het tempo weer wat omhoog.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Anoniem

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:49

Ik mis hier volledig de term activiteit. Je kunt een paard heel actief rijden op een lager tempo. Met impuls, gedragenheid en ontspanning.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:55

Activiteit is inderdaad heel belangrijk. Ik moet van mijn instructrice veel overgangen rijden maar zij legt ook de nadruk op het feit dat je terug moet rijden maar ook weer meteen weg moet kunnen rijden. "Voorwaarts denken" noemt ze dat. :Y) Maar je paard naar voren rijden zonder enig ruggebruik schiet natuurlijk niet op.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:59

Sta je op een recreatieve stal op sportstal?
Op recreatieve stallen loopt doorgaans vrij weinig echt voorwaarts aan het been.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 20:07

Ik sta op een recreatieve stal :-)

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:20

Stocki schreef:
Ik sta op een recreatieve stal :-)


Denk dat je dan je antwoord al hebt.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:22

In Engeland? :))

Ik denk dat het voorwaarts rijden hier ook soms wel wat snel geroepen wordt. Ieder paard is verschillend en sommige paarden vinden het nu eenmaal makkelijker om eerst in een wat lager tempo fijn de balans te kunnen vinden. Wél actief uiteraard.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:58

Stocki schreef:
Ik heb ruim vijfendertig jaar geleden leren rijden. Toendertijd leerde ik, dat je problemen voorwaarts moet oplossen, de achterhand in eerste instantie door voorwaarts rijden geactiveerd kan worden, en dat het paard nageeflijk wordt, als het actief naar de weerstand biedende hand wordt toegereden.

...dit riedeltje klinkt mij bekend in de oren.
Ooit werd het uitgelegd als: 'maak lekker snelheid en tegelijkertijd je hand er op'.
Of 'je mag 10 kilo in he gand hebben als je maar voor 12 kilo drijft'.
...wat de manier is om het dier op de voorhand te krijgen en te houden.

Een dier naar de hand toerijden - mijn hand is toch sowieso aan boord...???
En die dragende achterhand die ik wil, natuurlijk hoort daar 'activiteit' bij, maar niet per se snelheid.
En die weerstand biedende hand - vaak is dat een eufemisme voor trekken of kneepjes geven. De betere soort nagefelijkheid ;) is een kwestie van ontspanning en vertrouwen.
Citaat:
Nu was ik er een aantal jaren uit, en heb ik sinds een jaar weer een paard, waarmee ik een beetje vrije-tijdsdressuur rijd. In een ander land, met uiteraard een andere instructeur. Wat ik hier/nu zie, is dat er überhaupt niet voorwaarts gereden wordt: ieder paard wordt in een laag tempo gereden (ziet er voor mij uit als sukkelen), en mij wordt gezegd, dat ik mijn pony te veel voorwaarts rijd, dat hij zo nooit zijn achterhand onder de massa kan brengen. Zijn de inzichten in de loop der jaren veranderd, is het erg van de trainer afhankelijk, of is het een kwestie van opleidingsniveau van paard en ruiter? Bij alledrie de dingen kan ik me iets voorstellen....of kan iemand er nog iets anders zinnigs over zeggen?

...en fikse snelheid maken leidt idd niet tot bekkenkanteling en het 'opbollen' van de rug.

(Maar de jury geeft vaak wel punten voor tempo plus hoofd in de krul, holle rug plus neus achter de loodlijn dus op een wedstrijdstal rijdt men doorgaans zo.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 07:00

Interessant topic. Met mijn persoonlijke ervaring zou ik zeggen: zo voorwaarts mogelijk, met behoud van correct lichaamsgebruik.

Mijn ene IJslander heeft bepaalde oefeningen echt in slowmotion moeten leren om zijn achterhand en rug te kunnen gebruiken. Sinds dat lukt, verhogen we vanuit daar de activiteit en een stukje tempo steeds iets meer.

Van het standaard trage rijden, waarbij het weegmoment in draf bijna wegvalt, zie ik de voordelen niet in.

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:14

Het gaat niet om voorwaarts of een laag tempo...zoals hierboven al aangegeven gaat het om "voorwaarts denken". Paard aan het been maken en activiteit en impuls opwekken van achter uit. En daar hoeft een paard niet perse harder voor te lopen..

Daarnaast is het geheel afhankelijk van het paard qua karakter en/of bouw of je hem wat meer terug of wat meer naar voren rijd in eerste instantie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Leermeester
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:31

Voorwaarts heeft niet veel met tempo te maken.
Voorwaarts is een paard wanneer hij/zij direkt op de voorwaarts drijvende hulpen reageert.
Zelfs bij het achterwaarts gaan, dient een paard voorwaarts te zijn.
Bij het halthouden dito. Het paard dient voor het been te zijn, niet aan het been.
Aan het been is bij het beleren van een paard het aanrijden een begrip, waarmee bedoeld wordt dat het paard geen angst meer heeft voor de kuit van de ruiter.
Voor het been wil zeggen dat het paard, bij een zo licht mogelijke druk van het been, direct reageert om voorwaarts te gaan.
Zo ziet men weer dat paarden begrippen belangrijk zijn, zodat men die niet door elkaar haalt.
Impuls is iets wat ik als ruiter opwekt, maar dat in het paard zit.
Meestal word deze door verkeerd drijven bij het paard afgestompt.
Voor het been krijgen van het paard dus sensibel maken voor de drijvende hulpen, is het eerste vereiste bij de africhting van het paard. Ik kan geen ophouding, geen overgangen en wat voor oefeningen rijden wanneer het paard niet voor het been is, dan is hij nl ook niet voorwaarts.
Hoe men dit voor elkaar krijgt, dat hoort een goede instructeur te weten, dus vraag daarna. Het past even niet bij dit topic, daarom leg ik het niet hier uit.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:50

Stocki schreef:
Ik heb ruim vijfendertig jaar geleden leren rijden. Toendertijd leerde ik, dat je problemen voorwaarts moet oplossen, de achterhand in eerste instantie door voorwaarts rijden geactiveerd kan worden, en dat het paard nageeflijk wordt, als het actief naar de weerstand biedende hand wordt toegereden.
Nu was ik er een aantal jaren uit, en heb ik sinds een jaar weer een paard, waarmee ik een beetje vrije-tijdsdressuur rijd. In een ander land, met uiteraard een andere instructeur. Wat ik hier/nu zie, is dat er überhaupt niet voorwaarts gereden wordt: ieder paard wordt in een laag tempo gereden (ziet er voor mij uit als sukkelen), en mij wordt gezegd, dat ik mijn pony te veel voorwaarts rijd, dat hij zo nooit zijn achterhand onder de massa kan brengen. Zijn de inzichten in de loop der jaren veranderd, is het erg van de trainer afhankelijk, of is het een kwestie van opleidingsniveau van paard en ruiter? Bij alledrie de dingen kan ik me iets voorstellen....of kan iemand er nog iets anders zinnigs over zeggen?

Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar ik krijg de indruk dat u van uw huidige ervaring een algemene regel maakt. Daarbij komt ook, dat ik natuurlijk niet weet of u inderdaad te snel rijdt of dat uw collega-ruiters te langzaam rijden. Het betreft uw waarneming en die kan subjectief zijn. Ik bedoel dat niet negatief, wellicht hebt u helemaal gelijk, maar er is ruimte voor mijn twijfel.
Uw waarneming kan zeer wel veroorzaakt worden door een idée-fix van de instructeur aldaar. wellicht zou u verschillende andere rijstallen moeten bezoeken om zeker te zijn dat u kunt constateren dat er in het algemeen te traag gereden wordt.

Natuurlijk veranderen inzichten in de loop der jaren, deels zeker onder invloed van de 'waan van de dag' en deels omdat er ook wel degelijk enige vooruitgang geboekt wordt in het inzicht van het gros van de rijdende gemeenschap. Bijvoorbeeld zijn de laatste 30 jaar de inzichten over biomechanica op bepaalde punten ietwat veranderd. Ook heeft men andere inzichten over didactiek bij het africhten van paarden.

Hierbij aansluitend mijn reactie op uw vraag: Of het aan het opleidings niveau van het paard kan liggen , zou ik zowel 'ja' alsook 'nee'moeten antwoorden. Om met het laatste te beginnen, merkt u , eerder impliciet 'op dat alle paarden zo traag lopen. dat vind ik, op zich al, vreemd. Dan zouden al die dieren op hetzelfde rijkunstige niveau opgegeleid zijn. dat lijkt mij toch erg onwaarschijnlijk. Maar, en nu kom ik bij 'ja', er is een link met het opleidingsniveau, bij een bepaalde benadering van de rijkunst, met tempo. In de meer conventionele manier van rijden, ligt het tempo van het lager opgeleide paard hoger dan dat van hoger opgeleide paard. Naarmate de verzameling toeneemt, neemt het tempo [=kilometers per uur] af. Echter indien men een aanhanger is van een meer 'Franse' benadering van de rijkunst, hoeft dat niet persé juist te zijn. [maar ik ga hier even niet nader op in]


Bij één bewering van u, heb ik echter grote twijfels. Te stellen dat elk paard nageeflijk wordt door voorwaarts te rijden, vind ik dat het veel te kort door de bocht is. Er zijn nog steeds tal van paarden waarvan de eerste reflex op voorwaarts gaan, het aantrekken van de rugspieren is. Indien men het 'nageeflijk worden' puur en alleen aan voorwaarts rijden tegen een passieve weerstand biedende hand overlaat, vrees ik dat men maar al te vaak geen bevredigend resultaat bereikt.

En wellicht ten overvloede: Het kan inderdaad zo zijn dat men een rijdier zo vlot voorwaarts rijdt dat het juist daardoor de 'pas' niet goed afmaakt, of het daardoor stimuleert al vooral op een stuwende manier te lopen. In zo'n gevallen is het aan te raden tot een rustiger tempo over te gaan.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:03

Jes schreef:
Ik heb een keer per maand les van een grand prix ruiter (woon in Frankrijk) en moet mijn merrie inderdaad ook rustiger laten lopen, volgens hem ontspant ze dan sneller (en moet zeggen dat ik het bij ons vind werken) als ze goed los is gaat het tempo weer wat omhoog.

MOOI, dat is inderdaad de meer Franse benadering die ik zelf ook aanhang.
Ik vind het leuk eens zo'n bevestiging te lezen. Bedankt

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Babootje

Berichten: 26026
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:09

Ik kan mij aansluiten bij bovenstaande posts van Kadankovitch.

Er zijn teveel factoren bij betrokken om Simpelweg te zeggen dat elk paard nageeflijk wordt door voorwaarts te rijden. Je bevestigt ook geen voorwaartse drang bij een paard door hem rondje na rondje naar voren te jagen.
En niet in de laatste plaats is het ook afhankelijk van de bouw van het paard of het voorwaartse de nageeflijkheid bevordert. Daarvoor zou je per paard moeten kunnen beoordelen wat er gebeurt.
In jouw specifieke situatie met jouw type paard (een haflinger toch?) kan het dus best zo zijn dat jouw paard van het achterbeen afloopt en zich op de voorhand stort door te voorwaarts te rijden en zou het paard verbeteren met iets (actief) terugrijden.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:19

Babootje schreef:
Ik kan mij aansluiten bij bovenstaande posts van Kadankovitch.

Er zijn teveel factoren bij betrokken om Simpelweg te zeggen dat elk paard nageeflijk wordt door voorwaarts te rijden. Je bevestigt ook geen voorwaartse drang bij een paard door hem rondje na rondje naar voren te jagen.
En niet in de laatste plaats is het ook afhankelijk van de bouw van het paard of het voorwaartse de nageeflijkheid bevordert. Daarvoor zou je per paard moeten kunnen beoordelen wat er gebeurt.
In jouw specifieke situatie met jouw type paard (een haflinger toch?) kan het dus best zo zijn dat jouw paard van het achterbeen afloopt en zich op de voorhand stort door te voorwaarts te rijden en zou het paard verbeteren met iets (actief) terugrijden.

Heel mooi onder woorden gebracht.
Zo eenvoudig ! Het andere zou het Simpel zijn. En daarvan hebben we meer dan genoeg in de paardenwereld.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

pien_2010

Berichten: 42821
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:19

Mijn paardje dat erg rennerig was moest ik eerst ook in een veel lager tempo rijden. Ze was anders net een duikboot. Ons heeft dat heel erg geholpen, want pas toen ze echt sloom werd, konden we haar van achter naar voren actief rijden en zo leren actief te zijn zowel in stap als in draf. Het paard is veranderd binnen een jaar in een paard dat fout gereden werd (modern) en uit elkaar liep op de voorhand, in een paard dat met rug gebruik van achter naar voren gereden werd en in evenwicht. Het rennerige was er helemaal van af en paardje was heerlijk om te rijden geworden. Alletwee hebben we van die nieuwe manier van rijden (Duits klassiek en dus a.d.ha.v het SKALA) erg veel geleerd. Dus mij klinkt het wel goed in de oren, maar op een gegeven ogenblik als je paard het tempo en de oefeningen aan kan moet wel het activeren van de achterhand erbij gepakt worden en dat is dus niet sneller gaan lopen/ draven!

Babootje

Berichten: 26026
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:22

pien_2010 schreef:
Het paard is veranderd binnen een jaar in een paard dat fout gereden werd (modern) en uit elkaar liep op de voorhand


Waarom zeg je dat zo Pien? Want volgens mij is dit ook geen definitie van "moderne" dressuur, maar gewoon van slecht rijden.

Verder ben ik het met je eens hoor.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:41

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Het paard is veranderd binnen een jaar in een paard dat fout gereden werd (modern) en uit elkaar liep op de voorhand


Waarom zeg je dat zo Pien? Want volgens mij is dit ook geen definitie van "moderne" dressuur, maar gewoon van slecht rijden.

Verder ben ik het met je eens hoor.

Ik ben het inderdaad ook niet eens met het idee dat alles wat fout is, 'modern' genoemd moet worden, Dat is wat ik een 'Simpele' stroming zo noemen. Er werd pakweg 30 jaar geleden ook klakkeloos voorwaarts gereden, als de nek maar het hoogste punt van het paard was. dat leverde maar al te vaak een beeld op van dieren die zonder rug-gebruik en met stevig ontwikkelde onderhals tegen de hand werden gereden. dat het nu vaak in de omgekeerde richting is doorgeslagen, mag ons niet blind maken voor de grote hoeveelheid fouten die er vroeger werden gemaakt.
Ik persoonlijk wil niet tot de 'Ewiggestriger' behoren. Dat zou mij veel te Simpel zijn.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

pien_2010

Berichten: 42821
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:49

Onder modern versta ik zoals ik toen les kreeg, voorwaarts rijden, druk van voren om op te vangen en gevolg was dat het paard uit elkaar liep, op de voorhand want kon dat tempo helemaal niet aan. Het motto was: "geen gelul in de krul" en ik won er ook nog de wedstrijd mee zoals je zo vaak ziet tegenwoordig, want correct rijden wordt te vaak niet meer herkend. Het modern slaat dus op het feit dat ik vooral die manier van rijden terug zie en maar zelden correct gereden paarden.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:51

pien_2010 schreef:
Onder modern versta ik zoals ik toen les kreeg, voorwaarts rijden, druk van voren om op te vangen en gevolg was dat het paard uit elkaar liep, op de voorhand want kon dat tempo helemaal niet aan. Het motto was: "geen gelul in de krul" en ik won er ook nog de wedstrijd mee zoals je zo vaak ziet tegenwoordig, want correct rijden wordt te vaak niet meer herkend. Het modern slaat dus op het feit dat ik vooral die manier van rijden terug zie en maar zelden correct gereden paarden.

Mevrouw u bevestigd precies wat ik denk een grove misvatting te zijn. Om het eitwat kort door de bocht te zeggen; u beweert zelf dat u slecht les hebt gehad en verwijt dat aan "modern rijden". Dat is oneerlijk tegenover al die mensen die rijden naar al de nieuwe [=modern] inzichten die de laatste jaren zijn gewonnen. Want dat laatste hoeft zeker in te houden dat deze mensen volgens het principe 'geen gelul in de krul' rijden of dat zij anderszins 'verkeerd' rijden voorstaan.
Ik vrees dat u, gedreven door uw persoonlijk stokpaardje, de Nederlandse taal een geheel persoonlijke invulling gaat geven, die niet overeenkomt met de betekenis die 'het woordenboek' er aan geeft. Hoe moet een ruiter gaan noemen die naar hedendaagse inzichten werkt met zijn/ haar paard? Immers "modern" staat niet gelijk aan 'slecht', evenmin aan 'conventioneel' of 'Duits'.

Ofschoon ik in het geheel geen aanhanger ben van het ondoordachte toepassen van de heden ten dage dominante FN/FEI/Duitse rijstijl [net zo min trouwens als de Franse, u weet welke voorkeur] ik vind ik het echter veel te ver gaan deze methodiek verantwoordelijk te achten voor wat men gewoon slecht rijden kan noemen.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:55

Voorwaarts is niet hard naar voren rijden en ook niet uit elkaar jagen. De achterhand kan eronder in een hoger tempo maar ook in een laag tempo, dat staat daar los van.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Babootje

Berichten: 26026
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:03

De dressuur die we tegenwoordig “modern” noemen is ook gewoon gebaseerd op het SKALA. Het verschil zit m in het flexen van het paard. Hetgeen ik overigens ook niet slecht zou willen noemen, afhankelijk van hoe het wordt toegepast.
Dat laatste kun je zeer zeker ook “slecht” uitvoeren en daar zie je ook genoeg voorbeelden van.
Iedere ‘stroming’ of ‘methodiek’ heeft gewoon te maken met mensen die het slecht uitvoeren.

Wat jij “modern” noemt Pien (geen gelul in de krul) heeft niets met moderne dressuur methode te maken. Het is gewoon slechte instructie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 0 bezoekers