Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:12

Mijne is zwart en op een zonnige zomerdag zweet ze als een dolle en staat om niets het schuim tussen de billen, langs de teugels en bakstukken etc, hoef ik niet hard voor te werken en dan liggen ook echt die aders erop en heeft ze verder totaal geen last van. In de winter als ze geschoren is moet ik echt wel flink uitpakken om haar te laten zweten of het schuim op de billen te rijden. Dan blijft het bij hard werk hooguit bij een paar zweetplekken op de hals in in de liezen.

Ik let er eigenlijk niet op hoeveel een paard zweet, want dat is zo afhankelijk per paard. Maar waar ik wel op let bij paarden is als er gezweten wordt, of het zweet wel goed verdeeld is....dus niet alleen zweet op de hals, maar dan moet er minstens evenzoveel zweet in de liezen zijn, anders heeft het verkeerde deel van het paard gewerkt.


Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:01

Als History ineens zo zou zweten zou ik gealarmeerd zijn. Dan is er iets niet oke met hem :D
Want die zweet zelfs in de zomer niet zo erg. Maakt je paard zich ook druk om alles Oji? Dat wil ook nog wel t zweten beinvloeden.

Doe jij wel wat met elektrolyten trouwens?

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:42

Ze is niet schrikachtig ofzo maar wel heel energiek en snel. Weet niet of het zweten ermee te maken heeft maar ze is 50% volbloed. Maar het heeft me wat moeite (en jaren) gekost om wat rust in haar pas te krijgen. Alles was heel heet en hectisch. Ze maakte zich niet druk om haar omgeving (nergens bang voor, juist eerder heel brutaal) maar was wel heel druk van zichzelf. Nu lukt het me goed om rust erin te rijden maar we zijn dus echt heel lang met alleen maar pure basis, tempocontrole, ontspanning en aanleuning bezig geweest. Maar (engelen) geduld loont want het is nu een heerlijk paard om te rijden. Ga er van de zomer eens op letten of het zweten nu ook minder is nu ze meer ontspannen is met rijden. Moet eerlijk zeggen dat nu we het er over hebben ik er aan denk, maar ik was er niet meer zo mee bezig dus misschien was het afgelopen jaar wel al minder maar is het me gewoon niet opgevallen. Ze is kerngezond en een uitstekende conditie....wel heel vaak dekjes wassen en altijd na het rijden in de zomer paard van top tot teen onder de douche.......

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:43

Maar ze heeft ook een hele dichte vacht dus misschien is haar zomervacht ook wel dichter als normaal ....in de winter is het net een schaap als ik niet zou scheren. Ook enorme dikke manen en staart, dat schijnt echt een Hemmingway eigenschap te zijn.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:06


Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:12

U meent het ?

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:14

Bit meent het blijkbaar wel, alsook SoftBank Robotics...

edit: is al van vorig jaar april hoor, heb er nog niets van gehoord ondertussen....

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:18

Heb je ook gezien dat het van 1 april vorig jaar was? ;)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:20

RSLevi schreef:
Heb je ook gezien dat het van 1 april vorig jaar was? ;)



partypooper :+

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:24

Nee maar serieus, natuurlijk aprilgrap (al wilde ik even testen of er iemand op in zou gaan). Maar als je erover nadenkt zijn er zoveel instructeurs die in de les afwisselen tussen de twee commando's 'DRIJVEN' en 'HAND'... zo'n machine zou dat dan best kunnen vervangen :D en op lange termijn is het nog voordeliger ook!

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:37

:')

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:38

SinneJ schreef:
Nee maar serieus, natuurlijk aprilgrap (al wilde ik even testen of er iemand op in zou gaan). Maar als je erover nadenkt zijn er zoveel instructeurs die in de les afwisselen tussen de twee commando's 'DRIJVEN' en 'HAND'... zo'n machine zou dat dan best kunnen vervangen :D en op lange termijn is het nog voordeliger ook!

Dat kan ik alleen met u eens zijn; Ik vind de lessen die ik zo nu en dan meekrijg schrikbarend simplistisch. En zie ook dat de vooruitgang dan minimaal is. Maar ja dan is het wel goed ! :+ Want als het langzaam gaat is het immers 'klassiek'. Of heb ik het nu weer helemaal verkeerd begrepen ?

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher


knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:41

Ja dat heb je verkeerd kdv, das academisch

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:29

Hmmm...mijn indruk van academisch is juist altijd dat die sneller willen als kan...piaff appuyementen en weet ik wat terwijl een paard nog niet eens rechtuit kan draven. En om het allemaal te kunnen bolwerken halen we maar alle impuls eruit...

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:49

Ja dat bedoelde ik met langzaam, no impuls, en ja we slaan wel de helft vd basis over (soort als ik nu generaliseer)

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:51

Maar dan zie ik nu dat ik kdv ook verkeerd begrepen heb, niet meer bokken tijdens het koken, das weer duidelijk... :o?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:58

oji schreef:
Hmmm...mijn indruk van academisch is juist altijd dat die sneller willen als kan...piaff appuyementen en weet ik wat terwijl een paard nog niet eens rechtuit kan draven. En om het allemaal te kunnen bolwerken halen we maar alle impuls eruit...

Dat is een onjuiste visie van uw kant. Er zijn best andere manieren om een paard rijkunstig correct te ontwikkelen.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:00

knollentuin schreef:
Maar dan zie ik nu dat ik kdv ook verkeerd begrepen heb, niet meer bokken tijdens het koken, das weer duidelijk... :o?

Fi donc, c'est affreu, als u begrijpt wat de marquis daarmee bedoelt :+ }> }> }> }>

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:14

Jawel, m'n belgs doet 't nog aardig :j ik zal 't nooit meer doen!

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:18

Allé zunne daas fransss. Hebde gij nie van den markie de Canteclaer tot Barnevelt gehoort [=das nen dt-fout awel]

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:22

Dat Barneveld zegt me wel wat, das weer Hollands :+
Maar je bedoelde dus met traag het tempo waarin vooruitgang wordt geboekt, ik verwarde het met de impuls, sowwy!
En idd ja dat hoor ik ook wel vaker dat alles stap voor stap bevestigd moet zijn voor je verder kan... Ik ben het daar deels mee eens, maar meer omdat ik merk dat veel mensen ongeduldig zijn, die willen ff dit en ook nog ff dat em weer door, die rem ik wat en de voorzichtige mensen probeer ik toe te zetten tot stapjes verder

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:51

knollentuin schreef:
Dat Barneveld zegt me wel wat, das weer Hollands :+
Maar je bedoelde dus met traag het tempo waarin vooruitgang wordt geboekt, ik verwarde het met de impuls, sowwy!
En idd ja dat hoor ik ook wel vaker dat alles stap voor stap bevestigd moet zijn voor je verder kan... Ik ben het daar deels mee eens, maar meer omdat ik merk dat veel mensen ongeduldig zijn, die willen ff dit en ook nog ff dat em weer door, die rem ik wat en de voorzichtige mensen probeer ik toe te zetten tot stapjes verder

Ik tracht altijd zeer systematisch te werk te gaan. Maar het is gewoon niet zo dat bepaalde oefening per definitie pas op het laatst aangeleerd mogen worden. Integendeel, ze kunnen juist heel nuttig zijn om een paard beter te leren lopen.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:32

Ja ben ik met je eens, maar dan weer wel pas met Een ruiter die dat aankan oftewel die het liefst de oefening beheerst ik zie genoeg ruiters met dingen bezig zonder dat de houding zit balans ok is. het vermogen tot mee zijn er is. En minstens zo belangrijk het begrip van de oefening is er vaak niet, hoe hoort het, waarvoor dient het en hoe moet het eruit zien en hoe voelt het

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:29

Ik zit meer in de voorzichtige hoek, blijf erg lang bij de pure basis hangen en ben minder van de hogere oefeningen. Langzaam dus (ha ha maar wel een fan van impuls :D ). Ik wil best aannemen dat de juiste ruiter met een berg aan ervaring, die precies weet hoe een oefening moet voelen en die precies voelt wanneer een paard daar aan toe is en wanneer een bepaalde oefening een paard kan helpen, dat een wat zwaardere oefening waarde kan toevoegen voor de ontwikkeling van het paard.

Maar laten we heel eerlijk zijn, voor het gros van de ruiters geldt dat niet, zo ook voor mijzelf. Wij huis tuin en keuken ruiters (en daar bedoel ik ook gewoon wedstrijdruiters mee die nog niet meerdere paarden naar voorbij de Z hebben opgeleid) kunnen ons volgens mij beter houden aan "de volgorde" die aangegeven is in de proeven en pas als de basis echt bevestigd is een stapje verder. Dus ja langzaam en de tijd nemen. Voor het gros van de ruiters gaat het meer om de oefening aan te leren, om te kunnen zeggen dat ze dat ook al kunnen, of om het verkoopplaatje te kunnen zeggen, beheerst de oefeningen van het Z. Meestal worden die oefeningen opgepakt omdat men vind dat een paard op een bepaalde leeftijd daar maar aan toe moet zijn zonder te voelen dat een paard nog helemaal niet los genoeg in zijn lijf is en dat de uitgangsvoorwaarden nog helemaal niet op orde zijn. Meestal is dat volgens mij de oorzaak waarom je in het M en Z allemaal belachelijk strakke ruggen, nog scheve paarden met een achterblijvende achterhand ziet, omdat er zo veel aandacht op de oefeningen wordt gevestigd en zo weinig motivatie is om gewoon maar met de pure basis bezig te zijn. Men wil maar zo snel mogelijk door die klasses maar ik zie toch vaak dat hardlopers zijn doodlopers.

Verder ben ik er ook van overtuigd dat je een paard superfijn los, sterk en in horizontaal evenwicht kunt krijgen met heel simpel werk. Schakelen, overgangen, allerlei wendingen, beetje wijken, wat schouder voor en evt schouder binnenwaarts en voor de liefhebbers af en toe wat spelen met balkjes en kruisjes/in-uitjes. Het probleem ligt volgens mij dat de meeste dat oneindig saai vinden. Die willen continue iets "nieuws" leren en gaan daarom over op het rijden van oefeningen wat in mijn ogen dan zelden een toevoeging is voor het paard omdat ie simpelweg nog niet voldoende los en recht is met als gevolg extra spanning. Dan aangeven dat zwaardere oefeningen ook bij een relatief groener paard iets kunnen toevoegen is volgens mij vooral deze ambitieuze huis tuin en keuken ruiter handvatten geven om goed te praten dat ze oneigenlijke dingen van hun paard vragen die niets aan het atletisch vermogen van het paard toevoegen, uitsluitend aan het ego van de ruiter.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:16

Ik deel je mening Oji ... simpel werk en rustig opbouwen is voor meeste paarden en ruiters beste weg... kunstjes aanleren is wat anders dan een paard trainen... en dat is terug te zien in het lijf.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers