Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 16:45

Beste bokkers,

De zoekfunctie bracht mij enkel bij een heel kort topic uit 2011, maar dat is niet meer zo interessant natuurlijk.

Het valt mij steeds vaker op: longeren of aan de hand werken met de lijn aan een ringetje bovenop de neus. Ik was bekend met het feit dat een kaptoom bestond, maar hoe werkt deze juist in? Het lijkt mij onlogisch om een longeerlijn bovenop de neus te bevestigen. Trekt het dan niet snel scheef? En hoe werkt deze optoming in? Streng of zacht?

Ik ben benieuwd of dit soort werk een meerwaarde kan betekenen voor mijn paard (wij rijden dressuur) omdat ik tot nu toe eigenlijk wel zeer ervaren ben in het trainen van het paard als ik er op zit, maar zet me er naast en ik weet niet waar te beginnen. Lange lijnen doen we wel en dat gaat goed, maar het echt klassiek dresseren vanop de grond met oefeningen als verzameling, schouder verplaatsen, gewicht verplaatsen, etc... zijn mij tot nu toe iets te onbekend naar mijn zin. De start heb ik ooit gemaakt vanuit het lange lijnen maar veel verder dan wat stelling nemen en gymnastieken kom ik niet als ik er naast loop. Gaat soms ook heel stuntelig met die lange lijnen om er dicht bij te lopen en tegelijk aanwijzingen te geven. Een cursusje in handwerk staat zeker op het lijstje maar het lijkt me leuk om op voorhand al zelf wat te sleutelen met makkelijke oefeningetjes.

Is de kaptoom hier het meest geschikt voor? Voel me een beetje knullig dat ik hier leek in ben terwijl ik eigenlijk al jaren dressuur rijd met een klassieke basis maar mezelf nooit verdiept heb in het aan de hand werken.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:17

Ik rijd ook dressuur en longeer die van mij altijd met kaptoom, nadat ik ergens een artikel had gelezen dat een kaptoom betere inwerking heeft op de buiging van hoofd/hals (en daardoor lichaam). Als je longeert met bit en daar de longeerlijn aan vast maakt, dan "trek" je als het ware de onderkaak naar binnen en buigt het hoofd de verkeerde kant op. Als je een kaptoom gebruikt, werk je in op de bovenkant en buigt het hoofd automatisch de goede kant op. Ik merk enorm verschil bij mijn paard, ze had nogal moeite met buiging en loslaten, maar sinds we met kaptoom werken gaat dit perfect. Onze kaptoom is trouwens meer een soort hoofdstel met een wat dikker leren neusriem en daarop de ringen, er zit geen ijzer in. Ik doe hem iets strakker dan een neusriem van een hoofdstel, zodat het niet los zit, maar soms trekt het wel een beetje scheef als ze even wil rennen. Maar als ze gewoon loopt blijft het netjes zitten :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 17:21

Ik longeer eigenlijk sowieso nooit met een hoofdstel maar met een halster omdat ik inderdaad soms veel druk heb op de longeerlijn als ze gaat rennen/bokken. Dan is het niet zo fijn dat die druk rechtstreeks op het bit komt te staan. Bedankt voor de uitleg!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:13

Ik rijd van tijd tot tijd met kaptoom.
Qua inwerking: ik ga mee met Lepoetjuh: je 'passeert' het kaakgewricht en werkt via het neusbeen direct in op de overgang (...het gewricht...) schedel - 1ste halswervel.
Zit het een beetje mee: buigt dit gewricht naar links, buigt de hele wervelkolom naar links. (...in de vrije natuur werkt het net niet, veel linksgebogen paarden dragen hun hoofd 'stelling rechts'. Maar als je al langer ķlassiek dressuur rijdt gaat dit vast goed.)

Hoe zacht of heftig hangt af van 'het ding', ik heb een oeroude kaptoom van 3 kilo ofzo, ontworpen om mee te longeren en ik pieker er niet over om er mee te rijden. Daarvoor heb ik een soort miniatuur hoofdstel met een stevige neusriem en 3 ringetjes.
Bij grondwerk gebruik is meestal de middelste (makkelijk om veel linker- en rechterbuiging te wisselen), bij rijden de 2 zijringen.

Ivm de veiligheid is er een kaakriem: je wilt het bakstuk niet in het buitenoog hebben.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:26

Ik vind kaptoom ook handig om een paard uit te nodigen/aan te leren voorwaarts-neerwaarts te lopen. Met de longe aan het bit kan je enkel terugwerkend inwerken. Met halster kan je wel beetje voorwaarts uitnodigen, maar toch niet zo goed als met kaptoom.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:36

Ik krijg les in klassiek werken aan de hand/lange teugel en doe dat gewoon met hoofdstel. Mijn Weense kaptoom (is zonder ijzer in de neus) gebruik ik voornamelijk met longeren om ze nergens op/tegen te laten hangen.

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Re: Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:05

Bij het werken aan de hand werk ik zelf ook met een hoofdstel. Werkt erg fijn, maar heb dit voorheen ook met een kaptoom gedaan wat prima ging. Voordeel van longeren met kaptoom is inderdaad dat je beter het hoofd t.o.v. het lijf kan positioneren. Je bent hiermee goed in staat om stelling en buiging te vragen. Succes! :)

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:41

Aangezien ik niks recenters kan vinden, hoop ik dat het goed is dat ik mijn vraag hier stel.
Ik overweeg een kaptoom aan te schaffen voor mijn merrie, maar hoe weet ik nu wat een goede is. Ik zie brede en smalle neusriemen, wat is nu het prettigste?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 22:39

Ja dat vroeg ik me eigenlijk ook nog steeds af... Je ziet echt van die goedkope, die dan van nylon gemaakt zijn maar ook erg smal. En dan heb je die hele brede zware, dure die in leder gemaakt zijn. Mijn voorkeur zou naar de tweede gaan omdat die dan misschien minder gaat schuiven ofzo? En in beeldmateriaal van professionals zie ik toch ook nooit een rambo micklem of nylon kaptoompje voorbij komen...

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:05


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:27

Ik werk met een multibridle.. Ik ben daar heel tevreden mee..

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:37

Ik heb zelf eentje van leer. Rondgenaaid en dun op de neus. Een platte van nylon is me toch wat te "los", dan kan ik net zo goed met een halster aan de slag gaan. Het leren kaptoom vind ik fijn omdat het contact heel 'direct' voelt.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat zijn de functies/voordelen van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:46

Een brede neusriem verdeeld de druk beter, het hangt van jouw hand, het werk dat je vraagt en je paard af welk type neusriem het beste werkt. Neem bij voorkeur eentje zonder ijzeren kern, er zijn tegenwoordig stevige maar vriendelijke kaptooms te vinden die geen ijzer in de neusriem hebben. Breder is vaak wel iets prettiger, maar belangrijk is dat ie niet te veel schuif terwijl je niet je paard in moet snoeren om schuiven tegen te gaan. Eentje met een goede kaakriem (dus niet keelriem) die vast zit is daarbij wel prettig. Ik vind de nylon kaptooms eigenlijk niet zo prettig ogen en voor wat ik ervan gezien heb, schuiven ze heel erg.

Overigens werk ik bij aan de hand werken ook met hoofdstel, en longeer ik aan touwhalster, want mijn paard vind de lijn op de neus duidelijk irritant en dat is een sterkte afleiding van het werk dat gevraagd wordt :=