Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:09

Links of rechtshandig zijn zegt bij mij iig niets: ik ben links maar mooi dat aan de rechterkant opstappen mij niet lukt.

En ik liep aan de kant dat het voor mij uitkomt of dat ik de veilige manier vind. Ik plaatste mijzelf altijd als buffer tussen paard en verkeer.

Paard moet wel bekend zijn met opstapje, omdat ik simpelweg te oud en niet soepel genoeg meer ben om zonder op te stijgen en ik ook vind dat het altijd maar hangen aan het paard erg slecht is voor het dier.


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 12:10

Ayasha schreef:
De oorsprong komt idd van de tijd dat men nog zwaarden droeg.
Een deel is het gemakkelijk. Wanneer je andermans paard over neemt kan dat zonder al te veel uitleg wanneer iedereen in de basis hetzelfde doet. Jij stelt je geen vragen, dier stelt zich geen vragen want die wordt niet anders gehandeld dan anders. :)
Bij een deel is het ook zo dat ze zelfs niet de coördinatie hebben om langs rechts op te stappen. :P Je moet voor de lol maar eens een tiental ruiters er uit pikken en ze aan de rechterkant laten opstappen. (wel zorgen voor geroutineerde dieren want ik ga je nu al zeggen dat dat bij een deel niet zo simpel gaat zijn als je zou verwachten. :)) )
En ik denk dat linksom handelen inderdaad ook vaak een gewoonte is omdat procentueel de meeste mensen rechtshandig zijn... Je leidt ze dus met je meest handige kant. :)


Bij sommige paarden helpt die routine ook. :) Ik heb er nu twee staan waarbij ik langs alle kanten kan leiden, ook de jongste die pas bezig is met alles doet niet zo moeilijk over welke kant je haar pakt (want ik probeer dat eigenlijk van begin af aan er in te krijgen, het veulen ook met oog op leren longeren omdat paarden die alleen linksom geleid zijn vaak ook moeilijker rechtsom aan de longe gaan.) maar één van de drie heeft echt die vaste routine nodig. :) Het kán anders, maar hij is veel meer op zijn gemak wanneer alles gewoon hetzelfde gedaan wordt. Als hij in een vreemde omgeving komt geeft hem dat rust op één of andere manier. :)

Ik probeer dus thuis waar ze rust hebben zoveel mogelijk dubbelzijdig op te leiden maar die ene heeft op wedstrijd zijn vaste "routines". En daar wijken we niet van af. :) Ik zadel hem (dat is één van zijn eisen :(:) ) en doe dat op de manier die hij gewoon is. De rest doet andere taken (geeft de spullen aan, houdt hem vast indien nodig, veelal niet maar better safe than sorry.) en als ie gezadeld is gaan ze met hem stappen en zorg ik dat ik snel klaar ben om er op te gaan want omdat ik zijn hoofdverzorger ben en hij vrij afgelegen staat is hij heel erg op mij gericht met gevolg dat hij dus in onzekere situaties toch liefst mij in de buurt heeft. :') (Overigens is dit wel een paard dat aangekocht is met een handleiding die verloren gegaan was. :P Normaal trut ik niet zoveel met de paarden. Hij is een uitzondering. _O- )

Maar soms kan het dus ook een "hulp" zijn om een paard "rust" te geven in een onzekere situatie. Het onbekende koppelen aan iets dat hij kent/gewoon is.


Ik ben ervan overtuigd dat rust vanuit de mens richting het paard moet komen en niet uit de routine.
Ben jij stabiel en evenwichtig dan zijn je handelingen dat ook en daar moet een paard comfort in kunnen vinden

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:16

Festeropre schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat rust vanuit de mens richting het paard moet komen en niet uit de routine.
Ben jij stabiel en evenwichtig dan zijn je handelingen dat ook en daar moet een paard comfort in kunnen vinden


Denk je dan niet heel erg vanuit de mens en 'dat moet kunnen'.
Ik weet niet beter dan dat veel paarden baat hebben bij gewoonten. En zie alleen noodzaak dat te doorbreken als het ten goede komt aan het paard of de veiligheid.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:28

Kelly_ann schreef:
Festeropre schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat rust vanuit de mens richting het paard moet komen en niet uit de routine.
Ben jij stabiel en evenwichtig dan zijn je handelingen dat ook en daar moet een paard comfort in kunnen vinden


Denk je dan niet heel erg vanuit de mens en 'dat moet kunnen'.
Ik weet niet beter dan dat veel paarden baat hebben bij gewoonten. En zie alleen noodzaak dat te doorbreken als het ten goede komt aan het paard of de veiligheid.


Afwisseling kan ook een gewoonte zijn.

Bij mijn jonge paard zal ik het eens gaan oefenen.
Ik heb bij mijn andere paard 3 maanden lang alleen maar rechts opgestapt omdat ik een beenbreuk had gehad en kon geen kracht zetten met links en dus niet afzetten om naar boven te komen. (Kon niet op 1 been staan). Was er dus erg blij mee, anders had ik 3 maanden niet gereden i.p.v. 1.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

c_alsemgeest

Berichten: 20615
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:31

Ik stap altijd op met een krukje... en kan het ook aan beide kanten.
Mijn ervaring is trouwens wel dat paarden er zelf ook even aan moeten wennen als je opeens vanaf de andere kant erop gaat klimmen :D

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57873
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:31

Festeropre schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat rust vanuit de mens richting het paard moet komen en niet uit de routine.
Ben jij stabiel en evenwichtig dan zijn je handelingen dat ook en daar moet een paard comfort in kunnen vinden

Ik ben er vrij zeker van dat ik bovengemiddeld rustig ben met paarden. :D
Er zijn nu eenmaal uitzonderingen. Heb er al best wat gereden en meegenomen en dit is de eerste waarbij het "moet".
Moet is ook een groot woord, niks moet, maar ik merk dat hij zich beter voelt als we het zo doen. En gezien het voor mij geen extra moeite is doe ik dat dus ook zo. Dus vooralsnog maak ik me daar niet te veel zorgen om. :D

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:04

hoe ga je dan opstappen in het dameszadel

traditie of niet: als ik ga fietsen stap ik ook links op,
gewoonte, traditie of gewoon omdat dat dat me handiger afgaat: reden............................


geen enkel probleem om het anders te doen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-18 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:40

c_alsemgeest schreef:
Ik stap altijd op met een krukje... en kan het ook aan beide kanten.
Mijn ervaring is trouwens wel dat paarden er zelf ook even aan moeten wennen als je opeens vanaf de andere kant erop gaat klimmen :D


En precies dat kan het erg gevaarlijk maken als je als 'linksopstapper' plots een paard treft van 'rechtsopstappen' of andersom :j Veel veiliger dus als iedereen gewoon links aanhoudt :-)

Als je dan als individue je eigen paard ook wilt leren dat rechts prima is dan is dat natuurlijk ook ok :-)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 14:18

Kelly_ann schreef:
Festeropre schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat rust vanuit de mens richting het paard moet komen en niet uit de routine.
Ben jij stabiel en evenwichtig dan zijn je handelingen dat ook en daar moet een paard comfort in kunnen vinden


Denk je dan niet heel erg vanuit de mens en 'dat moet kunnen'.
Ik weet niet beter dan dat veel paarden baat hebben bij gewoonten. En zie alleen noodzaak dat te doorbreken als het ten goede komt aan het paard of de veiligheid.


Nee ik denk juist dat je dan heel erg denkt vanuit het paard en hoe de structuur werkt binnen een kudde.
Comfort en veiligheid is een basisbehoefte van het paard.
De omgeving waar een paard in leeft is onveilig en afwisselend, de structuur van de kudde daarentegen bied het comfort voor het paard.
Anders was het geen kuddedier.
Overigens als je je paard meeneemt op wedstrijd is dit juist heel belangrijk in een omgeving die steeds wisselend en met de nodige spanningen.
En in de basis zijn alle paarden hetzelfde ( oerkern) dus zeggen dat het bij de ene paard wel nodig is vind ik onzin

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:15

suikermeisje schreef:
Nimber; nee bedankt. Genoeg andermans ellende opgelost en daar klaar mee.

Je kunt beginnen zoals je met een jong paard begint. Rechts hangen, rechts krukje ernaast en aan laten wennen etc.


Het heeft bijna 1,5 jaar geduurd voor hij niet in de stress schoot van t krukje links van hem. Nu naar een jaar kan ik opeen krukje rechts vlechten mits het krukje voor de schouder blijft.

Paard is destijds prof zadelmak gemaakt van begin af aan een probleem met opstappen gehad. Daardoor uiteindelijk in de handel terecht gekomen. Ik ben maanden bezig geweest om normaal links op te stappen. Dat is voor mij meer dan genoeg, dan maar niet rechts erop

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 15:22

Moet zeggen dat ik veel zie, ook zeker op hoger niveau en in alle disciplines dat er in het algemeen weinig aandacht word besteed aan opstappen en stilstaan

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:25

Mijn eigen pony loopt wel altijd aan 1 kant. Maar hij is nog jong en meelopen is soms al een hele klus ansich. Dus dan vind ik het prettig als hij eerst gewoontes aanleert: dus aan 1 kant. En omdat ik rechtshandig ben en hem daarmee sneller kan corrigeren, loopt hij rechts van mij.

Mijn verzorgpaard loopt overal: links, rechts, in het midden als we met 2 wandelen etc.
Opstappen doe ik zowel links als rechts en afstappen ook :j Al een jaar of 7 denk ik. Hangt er van af aan welke kant van de opstaptrap we belanden als we naar de bak lopen. (Bij ons staat een grote hoge trap voor het opstappen bij de ingang van de bak)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:26

Festeropre schreef:
Moet zeggen dat ik veel zie, ook zeker op hoger niveau en in alle disciplines dat er in het algemeen weinig aandacht word besteed aan opstappen en stilstaan

Dat begrijp ik ook nooit.
Bij mij heeft dat altijd een grote prioriteit gehad toen ik nog handelspaarden zadelmak maakte.
Niets zo vervelend voor een potentiële klant dan een vreemd paard onder je weg loopt als je op aan het stijgen bent.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Shadow0

Berichten: 43485
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:27

Naast de voltigeoefenmodellen ook een aantal opstapmodellen met stijgbeugels op elke manege. Een van de nadelen is namelijk dat opstappen best belastend is voor een paard, vooral als je het nog niet goed kunt, en dat het voor het paard dus niet al te fijn is om dat meerdere keren te oefenen.
Maar met een dummypaard zou dat wel moeten kunnen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:31

Shadow0 schreef:
Naast de voltigeoefenmodellen ook een aantal opstapmodellen met stijgbeugels op elke manege. Een van de nadelen is namelijk dat opstappen best belastend is voor een paard, vooral als je het nog niet goed kunt, en dat het voor het paard dus niet al te fijn is om dat meerdere keren te oefenen.
Maar met een dummypaard zou dat wel moeten kunnen.


Om die reden begrijp ik ook niet waarom er nog mensen zijn die zonder krukje/trap opstappen.

c_alsemgeest

Berichten: 20615
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:51

nee dat begrijp ik ook niet...
Het scheelt zo veel gehang en kracht op het paard.

Op wedstrijd had ik zelfs altijd mijn eigen uitklap krukje bij me.
En op buitenrit liet ik een keer mijn telefoon vallen en toen ben ik dmv een boomstammetje opgestapt :')
Ik kom er ook niet meer op zonder volgens mij _O-

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:54

Ik stap nog wel eens zonder krukje op hoor... Omdat ik vind dat ik dat moet kunnen als ik ooit ergens kom te staan zonder krukje en wil opstijgen.
Of als ik vind dat het krukje niet deugt... ben er wel eens ondergeschoven met kruk en al.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:56

c_alsemgeest schreef:
nee dat begrijp ik ook niet...
Het scheelt zo veel gehang en kracht op het paard.

Op wedstrijd had ik zelfs altijd mijn eigen uitklap krukje bij me.
En op buitenrit liet ik een keer mijn telefoon vallen en toen ben ik dmv een boomstammetje opgestapt :')
Ik kom er ook niet meer op zonder volgens mij _O-


Ik kom er op zich prima op, maar dat is vaak ook niet zo moeilijk als je 1.80 m bent ongeacht de hoogte van het paard :+ (paard is in mijn geval een kleine 1.70).
Maar ik ben dus ook zo een doos die dus een boomstam/hek/bankje gaat zoeken. Heb wel eens 20 minuten naast mn paard gelopen omdat ik niet zonder opstapje wil opstappen en ik niets tegenkwam waar ik mee kon opstappen, haha. Hij heeft al wat te voorduren gehad met zijn rug dus wil geen risico nemen :(:) Buiten dat vind ik het buitengewoon onprettig voor hem als ik zonder opstapje opstijg.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:00

Ik stap op met krukje en inderdaad altijd aan de linkerkant.

Ook de mijne is vrij een moeilijke met opstappen .. routine is toch wel de sleutel.
Als je het meteen jezelf en je paard aanleert, dan vind ik het anders.

Zou echt niet weten hoe ik met rechts op moet stappen :+
Op de fiets doe ik ook alles links :Y)

Blog: !!Zoessies.nl!! Think positive!
Like ons op facebook ! Zoessies Facebookpage
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:37

Ik merk dat ik het soms vanzelf nog deed, ookal wist ik dat het niet ideaal is. Kom er rechts idd niet goed op :Y)

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:19

Ik denk dat je rechterbeen over de rug halen makkelijker is dan de linker :) en idd, het is er ingesleten.. wel een goede vraagstelling moet ik zeggen.. zou denk ik niet slecht zijn om het af te wisselen..

Hutcherson

Berichten: 7320
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:52

Ik vind het ook bizar dat dit er nog zo inzit. Echter stond ik laatst aan de rechterkant van mijn jonge ruin waarbij ik wilde proberen voor het eerst stappend op hem te hangen. Alleen mijn rechtervoet in de beugel zetten voelde al zo awkward aan dat ik de missie afgeblazen heb en links ben gaan staan. Als ik al half half als een idioot moet gaan opstappen, hoe kan ik mezelf dan helpen als mn paard aan de kletter gaat. Haha.
Nee ik ga het zeker proberen het opstappen, maar dan moet eerst mn paard gewend zijn aan mijn gewicht op hem.


Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:23

Heb het mijzelf ook wel is afgevraagd. Ik ben aan beide kanten gaan op- en afstijgen om de paardenrug zo wat te ontlasten. Op het begin vond ik het ook niet makkelijk, maar vond het anderzijds ook niet echt prettig voor mezelf dat ik zo jong al zat vastgeroest aan één kant. := Afstijgen doe ik al jaren niet meer op de manier zoals je die krijgt geleerd op de manege. Vind dat echt een trage manier van afstijgen. Moet wel zeggen dat ik een extreem nuchtere Fjord rij, dus die heeft over het algemeen sowieso lak aan de meeste dingen. Kijkt nergens van op. :Y)

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 01:46

aangezien ik nog regelmatig met een zwaard rij, houdt dit voor mij absoluut steek :P

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 08:42

XavierB schreef:
aangezien ik nog regelmatig met een zwaard rij, houdt dit voor mij absoluut steek :P


Een ridder te paard, die zou ik graag meer zien :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers