Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:24

Nou ik denk toch dat elk paard (en mens!!!) zijn sterke en zwakke punten heeft. Als ik bv kijk naar mijn eigen paard. Die heeft een compacte bouw en een erg sterk achterbeen. Dat sterke achterbeen maakt dat de motor altijd aan staat, dat ze altijd actief vanuit achter doorkomt. Daar hoef ik dus echt niet uit haar comfort zone te komen. Maar haar compacte bouw maakt dat ze lengtebuiging moeilijk vind. Als ik daar altijd in haar comfort zone blijf, ga ik altijd als plank door de bocht. En natuurlijk ga je niet met zo'n dier meteen vollop die lengtebuiging vragen, dat gaat stapje voor stapje, maar elke keer als je weer een stapje verder gaat, merk je wel dat ze dat moeilijk vind en daar opnieuw haar comfort zone in moet vinden. En ik merk dat bv doordat ze dan gaat versnellen als ze het moeilijk vind.

Ik bedoel met uit de comfort zone halen niet dat je met geweld iets door moet drukken, ik bedoel daarmee dat je iets vraagt wat een paard nog moeilijk of spannend vind, waar ie net nog meer zijn best voor moet doen als datgene wat hem al makkelijk af gaat.

Maar het geldt niet alleen voor paarden hoor, ook als mens denk ik dat in welke sport dan ook, in welke beroep of welke studie dan ook, soms moet je ergens extra je best voor doen, gaat het je minder makkelijk af. Na oefenen (leren/ervaring opdoen etc) krijg je het onder de knie en wordt dat de nieuwe comfort zone. Persoonlijk lijkt het leven mij dodelijk saai als ik alleen maar in mijn comfort zone zou zitten en nooit eens uitgedaagd zou worden eens iets te doen wat ik moeilijker vind.


oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:29

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Dat iedereen maar veel plezier met de knolliebollies mag beleven!

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:22

Eerlijk gezegd wordt ik helemaal niet zo blij van die schimmel Lusitano. In mijn ogen wordt het dier in een veel hogere oprichting gereden als waar het aan toe is, wat resulteert in een onrustige aanleuning en het wegdrukken van de rug. Daarnaast vraag ik mij altijd af als het paard nog niet eens in staat is om fijn door het lijf in een stille aanleuning en constant ritme te draven, waarom dan al appuyementen vragen? Ik ben aanhanger van het Skala en dus ik ben echt een aanhanger van bepaalde oefeningen en bepaalde mate van oprichting pas op het moment dat het paard daar klaar voor is. Dat is in mijn ogen hier totaal niet aan de orde en ik zie dit dus juist als een voorbeeld van meer willen dan kunnen en een aantal basis stappen overgeslagen hebben. Was een gewone KWPN op deze manier voorgesteld denk ik dat niemand er een goed woord voor over had gehad eerlijk gezegd maar bij die barokke spaanse paarden lijkt het al snel meer dan het is door hun eigen houdinkje.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:53

Janneke2 schreef:
Babootje schreef:
[ [url=m/qFyOqQ.png]Afbeelding[/url] ]

Ik haak dus al af bij dit....
Want ik vind namelijk wel dat een paard spectaculair moet kunnen bewegen zonder teveel druk.


Ehm - de schrijfster van de tekst 'daarom kies ik voor minder druk'
heeft het over B proeven, waar een dier al 100 dingen schijnt te moeten kunnen (neus op/achter de loodlijn, een knallende uitgestrekte draf, etc.).
Dat een dier op het juiste moment in de africhting spectaculair moet kunnen bewegen zonder al te veel druk - daar zal deze schrijfster het volledig mee eens zijn.

Citaat:
Maar er zijn paarden die zo ontzettend goed kunnen bewegen; met twee hoefjes in hun neus. Dat het nauwelijks een inspanning is. Daar moet je overigens wel voor uitkijken (niet te overvragen)
De nuance in dit stukje tekst is voor mij zoek.

...dus heb ik de nuance toegevoegd.

Het kwpn fokt hypermobiele paarden: fiks zwaaien met de voorbenen is geen probleem, maar een correcte schoftlift/ gekanteld bekken/ 'bolle' rug is tegelijkertijd moeilijker.

Ik haak ook af hoor bij dit soort teksten. Allemaal holle phrases in mijn ogen, teksten typen waar veel mensen gevoelig voor zijn en dan een plaatje uit Steinbrecht erbij plakken alsof het allemaal dresuurmatig zo verantwoord is.

Maar in mijn ogen is het doel van de dressuur dus wel degelijk om je paard een happy athlete te maken...een happy athlete is in mijn ogen een dier dat goed in de spieren zit, los in het lijf is en met "Lust for Life" door de ring gaat. En nee dat verwacht je nog niet bij een B combinatie, maar dat is wel waar je in je opleiding naar streeft. Dus je streeft in de loop der jaren naar meer lossigheid, meer kracht en snelheid in dat achterbeen en daardoor een ruimer bewegend voorbeen, meer swung, meer afdruk, meer oprichting, meer rek en amplitude dus ja...je steeft naar een, binnen de mogelijkheden en talenten van het paard, spectaculairder bewegend paard, dat is het doel van de dressuur!!! Dus streven naar minder spektakel is voor mij echt een hele rare opmerking.

En ja er zijn natuurlijk paarden die grote bewegers zijn en zonder enig lichaamsgebruik met spectaculair zwiepende benen door de baan gaan...maar dat heeft niets met dat spectakel slecht en geen doel is te maken, daarom hoeven de doelen van de dressuur niet te veranderen. Dat heeft gewoon met slecht rijden te maken.

Em dan zo'n pretentieus "ik doe het beter" verhaal plaatsen en een paar fotoos erbij van een B combinatie (ga ik tenminste vanuit). En ja wat zien we daar, gewoon een 13 in een dozijn B combinatie. Op de fotoos afgaande (en ja dat zijn momentopname maar omdat zij ze plaatst bij een pretentieus verhaal ga ik ervan uit dat ze of representatief zijn of het beste wat er te tonen valt) zie ik echt geen bijzonder fijn gaande combinatie, gewoon een B combinatie niets mis mee maar ook niets bijzonders mee en de voor zover ik kan zien wat mat door de baan gaat. Als ik dan naar bv die trainingsfoto in draf kijk, dan denk ik zelfs, waar is ze mee bezig? waarom toon je dit? wat is ze aan het doen? wijken??? loopt het dier over de schouder weg of wat?? in ieder geval is ie daar tegen de hand en verre van nageeflijk, verre van los in het lijf of over de rug...en als een instructrice dan dergelijke fotoos toont bij een bijzonder pretentieus verhaal, tja dan haak ik dus totaal af. Toon dan fotoos naar welke fijne africhting jouw geweldige trainingsmethode leidt.....maar eerlijk gezegd denk ik dat dat er niet is. Dat dit de zoveelste pretentieuze ik doe het anders...ik heb het licht gezien verhaal is wat gewoon blijft hangen in de middelmatigheid en waarbij dus niet echt een happy athlete wordt getraind, maar gewoon een paard waar een beetje een rondje mee gestuurd wordt. Inderdaad, verwachtingsloos.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:17

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden en iedereen moet iets vinden dat bij hem/haar en het paard past. Ik moet wel zeggen bij mij past meer dat wat ik lees van Monique.

Mijn uitgangspunt is dat altijd eerst de motor aan moet, pas dan heb je iets om aan te rijden. Je kan van een jong of nog laag in de africhting staand paard niet verwachten dat ie al echt gaat dragen, daar heeft ie simpelweg nog niet de kracht voor en kun je in mijn ogen hooguit een horizontaal evenwicht van verwachten. Laag tempo bij een paard dat nog niet kan dragen heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik wil dat mijn paard altijd voorwaarts is, altijd voorwaarts denkt, zelfs in het halthouden en de overgangen terug. Dat wil niet zeggen dat je een paard daarmee maar vooruit moet jagen en over zijn tempo, maar wel dat je er bij een paard dat nog niet verzameld kan lopen een redelijk tempo erop hebt zitten. Bij een paard dat in mijn ogen nog niet klaar is om echt te dragen, verkort en vertraag je de pas in mijn ogen alleen maar door in een langzamer tempo te gaan. Ik wil niet dat een pas vertraagt en verkorten wil ik alleen maar op het moment dat die energie omgezet wordt in meer opwaarts en afdruk. Ik wil dat de pas altijd energiek is vanaf het eerste begin van de opleiding en bij het stijgen van de kracht, het bekken steeds meer kan kantelen en de achterbenen steeds meer onder het lichaam blijven ipv erachter en meer afdruk krijgen.

Oefeningen in stap doe ik dan weer helemaal niet aan. Stappen doe ik uberhaupt weinig aan. Ik stap in en uit aan een lang teugeltje op het erf/harde, zodat de spieren vast een beetje warm worden en goede training voor de pezen. In de bak doe ik vooral draf en galop werk. Natuurlijk wel stukjes stappen, maar dat is vooral voor het oefenen van de overgangen naar stap, dat ze ook daarin voorwaarts blijven, een paar passen stap om te voelen dat die correct blijft en weer weg. Mijn ervaring is dat je de stap het beste verbetert door een paard sterker te maken in draf en galop, en dat de stap daardoor vanzelf verbetert. Van veel oefeningen in stap heb ik juist het idee dat je de stap eerder "verkloot". Ik vind zelf dat de 4-takt van de stap niet geschikt is voor allerlei buig en verzamel oefeningen....het is volgens mij niet voor niets waarom die in geen enkele proef op geen enkel niveau ooit gevraagd worden.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:23

Maar ik denk dat je hierin de tegenstelling tussen Duit klassiek en Frans klassiek te pakken hebt,

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:40

Oh tuurlijk kan het dat jij een andere ervaring hebt Wijslander. Wat ik al zei er zijn meerdere wegen die naar Rome rijden en niet elke methode past elke ruiter en niet elk paard. Het wel of niet rijtechnisch een klik hebben heeft volgens mij ook vaak te maken of paard en ruiter hetzelfde systeem past. Maar bv mij past het duitse klassieke systeem en rijden volgens skala, dus rij ik ook paarden die dat systeem ook het beste past. Kandankovich hier in dit topic rijdt volgens mij meer frans klassiek (en een aantal andere) maar die zou waarschijnlijk als we allebei op paardenjacht zouden gaan, een heel ander paard uitkiezen als dat ik zou doen. En ik weet HEEL zeker dat Kandankovitch een veel betere ruiter is als ik....

Een paard van een vriendin van mij heeft KS en die moet idd ook heel langzaam, dus ik kan me voorstellen dat dat een beproefde revalidatie training voor paarden met rugproblemen is. Gelukkig heb ik zelf nog nooit een paard met rugproblemen aan de hand gehad.

Mijn ervaring ligt vooral bij jonge paarden en heb heel weinig ervaring met verreden of revalidatie paarden. Daar kan ik dus moeilijk iets over zeggen aangezien mijn uitgangspunt altijd een gezond en nog niet verpest paard is geweest.

Maar KS en/of rugproblemen worden volgens mij niet veroorzaakt door voorwaarts rijden, anders had ik er al een boel stuk gereden. Sowieso hebben rugproblemen en KS volgens mij al heel veel met de natuurlijke aanleg van een paard te maken. Maar misschien moet ik voorwaarts ook iets verduidelijken. Ik zie voorwaarts niet als een paard op hoog tempo de bak doorjagen en vervolgens aan de voorkant het allemaal proberen aan elkaar te breien. Dat is natuurlijk wel wat je vaak om je heen ziet, drijven drijven drijven en aan de voorkant tegenhouden en een paard dat op de kop gaat lopen. Dat is ook zeker niet een plaatje wat ik prettig vind om naar te kijken.

Uitgangspunt wat ik altijd te horen krijg in mijn lessen is dat je er van achter er nooit meer in moet drijven als dat je aan de voorkant los kunt laten. Dus een paard moet altijd makkelijk en licht in de hand blijven. Ik heb een gruwelijke hekel aan als paarden gaan lopen duwen en trekken in je hand. Ik wil wel altijd contact, maar streef ernaar altijd zacht te blijven van voor. Ik streef altijd naar het gevoel dat mijn paard mij meeneemt, dat mijn paard altijd voor mij uit blijft maar toch met een zacht contact met de mond....ha ha...het is mijn streven hè...in de praktijk is het vaak nog behoorlijk lastig en lukt het me echt niet altijd dat gevoel te bereiken. Was het maar zo'n feest :D

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:58

De vlieg...ja die wordt vaak aangehaald op Bokt maar ik vind dat eerlijk gezegd zo'n onzin vergelijking. Tuurlijk voelt een paard een vlieg. Vliegen zijn zeer irriterend, dat is een kriebelprikkel en daar zijn niet alleen paarden, maar ook mensen en alle dieren veel gevoeliger voor als andere prikkels. Dat zijn prikkels waar alle mensen en dieren "Overgevoelig" voor zijn. Want laten we eerlijk zijn, een vlieg doet geen pijn, een vlieg geeft nog geen gram druk maar toch is het bewustzijnsniveau van de aanwezigheid van een vlieg enorm.

Daarentegen kan er veel meer druk uitgeoefend worden door een broekriem/band, kleding, een haarelastiek. Maar dat zijn geen irriterende druk, daar ben je veel minder gevoelig voor, ben je je feitelijk (mits je kleding goed past :D :+ ) totaal niet van bewust.

Zo zie ik het ook met hulpen, er even vanuit gaande dat je geen mega irriterende ruiter bent, is het bewustzijnsniveau daarvan veel lager als van die vlieg. Als er vliegen zijn met rijden, moet ik echt in het begin veel sterker inkomen met mijn hulpen als normaal, als dat die vlieg ooit aan druk kan veroorzaken, om de aandacht bij mij te krijgen ipv die vlieg. Dan kun je hem bv een tik met je zweep geven, een keer een flinke ophouding maken, maar dan nog is die vlieg vele malen belangrijker.

Als willekeurig welk dier (inc mens) voor alle prikkels zo gevoelig zijn als voor een vlieg...dan zaten we allemaal in no time in een gesticht.

Maar dat je paarden heel gevoelig kan maken voor dat soort hulpen is wel een mogelijkheid maar lang niet iedereen gegeven. Voor de supergevoelige ruiter is het daarom misschien best een mogelijkheid om op die manier je paard top eraan te krijgen staan. Voor de gewone huis tuin en keukenruiter zoals mijzelf denk ik eerlijk gezegd dat het vaak lijdt tot een paard dat niet in verbinding is.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:06

Agossie schreef:
Ik ben dan in jouw ogen misschien maar een B-ruiter, ik kan met compleet loshangende teugels een ophouding geven waar mijn paard ook nog eens goed op reageert. Rijden doe je namelijk met je zit, niet met strakke teugels, zoals jouw voorbeeldplaatje waar een stuwende achterhand op te zien is en extensie in de rug, in plaats van flexie. De plaarjes van de PRE vind ik allemaal een stuk fijner beeld tonen dan het zwarte paard.

Waarom wordt nou weer meteen het andere uiterste aangehaald, de strakke teugels. Strakke teugels zijn nooit de bedoeling in geen enkele methode, maar een contact teugel met een lichte verbinding is gewoon heel paardvriendelijk en klassiek.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:10

Ayasha schreef:
Tenzij het een etiketje is. Dat went nooit. 8)7 :))

_O- _O- _O-

Klopt, dat is ook een irriterende prikkel waar je je zeer bewust van kan blijven.

Kietelende/kriebelende prikkels ben je ook bij langdurig aanhouden overgevoelig voor...al zit die vlieg er een uur, je blijft je bewust. Laat iemand een uur lang onder je voet kriebelen, dan ben je nog niet gewend. Het is echt gewoon een andere sensatie en een heel andere reactie die daarop gegeven wordt als op een gewone druk prikkel.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:20

Ayasha schreef:
Als een paard kan leren reageren op een vlieg kan die ook leren reageren op gewichtsverplaatsing van de teugel. Meer of minder bedoel ik daar iig niet mee.

Maar daar zit hem dus precies het verschil. Reageren op een vlieg is geen aangeleerde reactie, reageren op een vlieg is een aangeboren reflex en dat is iets totaal anders als een aangeleerde reactie. Het is gewoon een ander neurologisch proces.

Het heeft ook niets met constante druk of nieuwe prikkel te maken. Staat je paard op de poetsplaats en er zit een vlieg op zijn kont, geeft ie die een zwieper met zijn staart. Leg jij een hand op je kont, ondanks meer druk, meer gevoel, zal hij niet die staart in je gezicht kletsen, gewoon omdat op die hand de reflex niet afgaat. Wel kun je hem leren bv zijn achterbeen op te tillen als je de hand op de kont legt, maar dat is dan dus een aangeleerde reactie en geen reflex.

Maar goed, genoeg over de vlieg lijkt mij. Ik wil alleen maar aanhalen dat die vergelijking vaak wordt gebruikt op bokt, maar dat die vergelijking volledig mank gaat.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:10

Zo eindelijk het filmpje van herfstdraad op de laptop kunnen kijken, op tel zie je zo weinig. Allereerst stoer dat je een filmpje durft te plaatsen waarvan je weet dat er nog heel veel werk aan is!

Wat bedoelde de osteopaten met scheef Herfstdraad? Scheef lopen, zoals zoveel/alle nog aan het begin van de africhting staande paarden in meer of mindere mate doen, of scheef staande wervels?

Want als ik naar het filmpje kijk vind ik je paard niet dusdanig scheef dat dat voor mij een verklaring kan zijn voor het niet rad. Ik heb zelf het idee dat er achter iets niet lekker zit. Ik stap zie je ook dat ie kort-lang is en in draf is het net of die hele achterhand stijf gehouden wordt. Het klopt dat ie absoluut niet voorwaarts denkt, maar het oogt alsof ie niet naar voren durft. Waar komt dat vandaan? Is dat pijn, is dat vastzitten? want het is in ieder geval niet dat jij hem aan de voorkant tegen zit te houden.

Hoe loopt ie als ie los is? loopt ie dan wel voorwaarts en losser door het lijf en durft ie dan wel ruimere passen achter te maken?

Hoe lang heb je hem nou? Is dat sinds nov vorig jaar of heb je hem al langer? Wat ik niet snap is dat je zegt dat ie aan het begin al niet zuiver liep maar wel dat ie volledig gekeurd en gezond is bevonden. Als een paard zo onregelmatig loopt zou ie lijkt mij niet door een klinische keuring komen, of dit beeld moet helemaal niet te zien zijn als ie niet onder het zadel is.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:19

Zeker een heel interessant artikel!

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:52

Dat is een waar woord FCSA! Helaas...

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:12

Mijne is zwart en op een zonnige zomerdag zweet ze als een dolle en staat om niets het schuim tussen de billen, langs de teugels en bakstukken etc, hoef ik niet hard voor te werken en dan liggen ook echt die aders erop en heeft ze verder totaal geen last van. In de winter als ze geschoren is moet ik echt wel flink uitpakken om haar te laten zweten of het schuim op de billen te rijden. Dan blijft het bij hard werk hooguit bij een paar zweetplekken op de hals in in de liezen.

Ik let er eigenlijk niet op hoeveel een paard zweet, want dat is zo afhankelijk per paard. Maar waar ik wel op let bij paarden is als er gezweten wordt, of het zweet wel goed verdeeld is....dus niet alleen zweet op de hals, maar dan moet er minstens evenzoveel zweet in de liezen zijn, anders heeft het verkeerde deel van het paard gewerkt.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:42

Ze is niet schrikachtig ofzo maar wel heel energiek en snel. Weet niet of het zweten ermee te maken heeft maar ze is 50% volbloed. Maar het heeft me wat moeite (en jaren) gekost om wat rust in haar pas te krijgen. Alles was heel heet en hectisch. Ze maakte zich niet druk om haar omgeving (nergens bang voor, juist eerder heel brutaal) maar was wel heel druk van zichzelf. Nu lukt het me goed om rust erin te rijden maar we zijn dus echt heel lang met alleen maar pure basis, tempocontrole, ontspanning en aanleuning bezig geweest. Maar (engelen) geduld loont want het is nu een heerlijk paard om te rijden. Ga er van de zomer eens op letten of het zweten nu ook minder is nu ze meer ontspannen is met rijden. Moet eerlijk zeggen dat nu we het er over hebben ik er aan denk, maar ik was er niet meer zo mee bezig dus misschien was het afgelopen jaar wel al minder maar is het me gewoon niet opgevallen. Ze is kerngezond en een uitstekende conditie....wel heel vaak dekjes wassen en altijd na het rijden in de zomer paard van top tot teen onder de douche.......


oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:43

Maar ze heeft ook een hele dichte vacht dus misschien is haar zomervacht ook wel dichter als normaal ....in de winter is het net een schaap als ik niet zou scheren. Ook enorme dikke manen en staart, dat schijnt echt een Hemmingway eigenschap te zijn.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:29

Hmmm...mijn indruk van academisch is juist altijd dat die sneller willen als kan...piaff appuyementen en weet ik wat terwijl een paard nog niet eens rechtuit kan draven. En om het allemaal te kunnen bolwerken halen we maar alle impuls eruit...

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:29

Ik zit meer in de voorzichtige hoek, blijf erg lang bij de pure basis hangen en ben minder van de hogere oefeningen. Langzaam dus (ha ha maar wel een fan van impuls :D ). Ik wil best aannemen dat de juiste ruiter met een berg aan ervaring, die precies weet hoe een oefening moet voelen en die precies voelt wanneer een paard daar aan toe is en wanneer een bepaalde oefening een paard kan helpen, dat een wat zwaardere oefening waarde kan toevoegen voor de ontwikkeling van het paard.

Maar laten we heel eerlijk zijn, voor het gros van de ruiters geldt dat niet, zo ook voor mijzelf. Wij huis tuin en keuken ruiters (en daar bedoel ik ook gewoon wedstrijdruiters mee die nog niet meerdere paarden naar voorbij de Z hebben opgeleid) kunnen ons volgens mij beter houden aan "de volgorde" die aangegeven is in de proeven en pas als de basis echt bevestigd is een stapje verder. Dus ja langzaam en de tijd nemen. Voor het gros van de ruiters gaat het meer om de oefening aan te leren, om te kunnen zeggen dat ze dat ook al kunnen, of om het verkoopplaatje te kunnen zeggen, beheerst de oefeningen van het Z. Meestal worden die oefeningen opgepakt omdat men vind dat een paard op een bepaalde leeftijd daar maar aan toe moet zijn zonder te voelen dat een paard nog helemaal niet los genoeg in zijn lijf is en dat de uitgangsvoorwaarden nog helemaal niet op orde zijn. Meestal is dat volgens mij de oorzaak waarom je in het M en Z allemaal belachelijk strakke ruggen, nog scheve paarden met een achterblijvende achterhand ziet, omdat er zo veel aandacht op de oefeningen wordt gevestigd en zo weinig motivatie is om gewoon maar met de pure basis bezig te zijn. Men wil maar zo snel mogelijk door die klasses maar ik zie toch vaak dat hardlopers zijn doodlopers.

Verder ben ik er ook van overtuigd dat je een paard superfijn los, sterk en in horizontaal evenwicht kunt krijgen met heel simpel werk. Schakelen, overgangen, allerlei wendingen, beetje wijken, wat schouder voor en evt schouder binnenwaarts en voor de liefhebbers af en toe wat spelen met balkjes en kruisjes/in-uitjes. Het probleem ligt volgens mij dat de meeste dat oneindig saai vinden. Die willen continue iets "nieuws" leren en gaan daarom over op het rijden van oefeningen wat in mijn ogen dan zelden een toevoeging is voor het paard omdat ie simpelweg nog niet voldoende los en recht is met als gevolg extra spanning. Dan aangeven dat zwaardere oefeningen ook bij een relatief groener paard iets kunnen toevoegen is volgens mij vooral deze ambitieuze huis tuin en keuken ruiter handvatten geven om goed te praten dat ze oneigenlijke dingen van hun paard vragen die niets aan het atletisch vermogen van het paard toevoegen, uitsluitend aan het ego van de ruiter.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:11

De kwaliteit van de foto maakt het idd moeilijk om te beoordelen, maar wat ik er vanaf denkt te kunnen zien is dat het lijkt alsof je je balans nog niet goed is en daardoor de vreemde handhouding. In ieder geval denk ik armen/handen te zien waar ook al zijn ze ontspannen en geen kracht gebruikt, heel weinig rek en elastischteit in zit.

Verder ben ik ook benieuwd wat je bedoeld met voorbeem strekken, want voorbeen strekken klinkt mij als een stekerig been en dat is juist niet wat je zou moeten willen.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:48

Eindelijk tijd gehad het filmpje van Rien te bekijken. Leuk filmpje, bedankt Visitor!

Deze stijl van lesgeven spreekt mij juist enorm aan. Het zijn B/L ruiters dus er gaat nog veel niet goed, maar vind het erg fijn de manier waarop hij lesgeeft! Ik zou ze ook zeker niet meer terug rijden, ik zie juist graag een jong paard voorwaarts naar de hand toegereden. Maar dat is het verschil in stijl met Kadankovitch. Deze stijl spreekt mij aan en is ook hoe ik zelf probeer te rijden.

Wat betreft de spoor. Rien is een voorstander van met spoor rijden, ook bij groene paarden. hij ziet liever met spoor gereden dan continue drijven met bloot been waar ze volgens hem meer op afstompen. Dat is een keuze. Zelf rijd ik zonder spoor omdat ik idd vind dat mijn been niet stil genoeg is voor een spoor. Ik hoef mijn paard niet continue te drijven en houdt een spoor liever voor als we wat verder zijn en de oefeningen moeilijker worden. Maar dat is ook een keuze. Je hoeft het niet altijd overal mee eens te zijn bij een instructeur die je wel aanspreekt.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:52

Mijn instructrice zegt altijd, met de juiste instelling kan elk gezond paard en elke gezonde ruiter Z worden, maar voor de een is het harder werken als voor de ander. Dat harder moeten werken geldt ook voor zowel paard als ruiter.

Gevoel is deels talent, maar ook afhankelijk van wat je op jonge leeftijd meemaakt. Veel gevoel is ook afhankelijk van of je wel of niet bang bent, bang voor paard en bang voor fouten maken. Als je redelijk onbevangen op een paard durft te zitten, niet te bang bent om een keer een fout te maken die je in het zand doet belanden, dan zul je al heel veel sneller leren als iemand die min of meer verkrampt probeert de boel bij elkaar te houden. Vroeger werd niet voor niets gezegd je moet minstens 100 keer gevallen zijn voor je een goed ruiter bent. Daarom vind ik het ook zo jammer dat kinderen tegenwoordig op veel plaatsen zo aan banden worden gelegd wat betreft "spelen" met een paard. Alles draait maar om 1 ding, veiligheid. Vallen is uit den boze en moet koste wat het kost voorkomen worden. Kinderen worden in (vaak veel te grote) bodyprotector ingepakt en er wordt vooral gewezen op alle gevaren. En aan de andere kant worden er al zoveel wedstrijdambities door de ouders vaak op de kinderen geprojecteerd dat er zoveel moet, dat het allemaal al zo serieus gaat. Volgens mij gaat dat zo ten koste van de mogelijkheid een goed gevoel te ontwikkelen en is dat mede waardoor je steeds vaker van die strakke combinaties zonder plezier en zonder ontspanning door de ring ziet gaan.

Voor mijzelf geld in ieder geval dat ik vooral paardrijden leer door veel mee te maken, veel te kijken en veel te doen, veel verschillende karakters, veel les te nemen. Maar ik lees weinig in de boeken eerlijk gezegd. Ben in Steinbrecht begonnen maar ik vind het niet om door te komen. Ik ben iemand die gauw in conflict komt met denken en doen/intiutie. Voor paardrijden heb ik ervoor gekozen om het vooral de intiutie te laten zijn die overheerst, omdat ik weet als ik teveel ga rationaliseren dat het gevoel weggaat, en dat die hulp altijd te laat getimed gaat zijn. Maar ik heb geen ambities in lesgeven. Iemand die lesgeeft moet die kennis in mijn ogen wel hebben, maar ook de ervaring en het gevoel. Ik hoef geen instructie van iemand met een schat aan boekenwijsheid maar alleen maar ervaring met 1 type paard en daar altijd hetzelfde trucje op loslaat. Ik wil ook een schat aan ervaring te paard met allerlei verschillende karakters.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:25

Maar dat geldt toch voor elke sport Babootje. Mensen kunnen trainen wat ze willen, veel meer uren maken aan de rekstok als Epke, maar niet op 10% van dat niveau komen. Om de top te bereiken heb je altijd bovengemiddeld talent nodig. Lastige met paardrijden is dat je ook een bovengemiddeld getalenteerd paard nodig hebt om de top te bereiken en die ligt weer vaak ver boven het gemiddelde inkomen.

Maar hoe jonger je op goede getalenteeerde paarden kan oefenen en gevoel kan ontwikkelen, hoe makkelijker het wordt. Het is niet voor niets dat het vaak de kinderen van zijn die momenteel naar de top komen, omdat die al heel jong op goed opgeleidde paarden kunnen leren voelen wat ze moeten voelen. Dat hoeven niet perse de meest getalenteerde ruitertjes te zijn in pure aanleg, maar krijgen wel verreweg de meeste kansen om een goed gevoel te ontwikkelen.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:47

Kun je iets meer vertellen over je nieuwe aanwinst Avanti? Hoe oud is ze? Hoe lang onder het zadel? Wat kent ze al en wat je doelen zijn met haar?

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:37

Eens eigenlijk met alles wat hier boven staat. Veel plezier met je nieuwe paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers