Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:57

Herfstdraad schreef:
De huidige dierenarts is een andere kliniek dan de keuringsarts is geweest. Wat nog zou kunnen is dat ik hem naar een andere kliniek breng voor een 3d opinion. De vraag die mijn huidige dierenarts stelde; wat denk je te bereiken met nog een onderzoek? En waar zou je willen beginnen?

Eerst in jou verhaal heb je het over achter, daarna vind je toch dat het meer voor zit. Ik had geen twijfels meer omdat ik vertrouwde op het oordeel van osteopaat, dierenarts en instructie maar nogmaals na jullie terechte opmerkingen ben ik gaan twijfelen.


Je hebt je omringt met een goed team Herfstdraad en dat doe je dus uitstekend. Ga niet twijfelen, hou je centjes in je zak want genoeg advies is ook genoeg en je advies is heel deskundig. Een second opinion heb je gedaan en ik vind een 3de ook onzin, net als je dierenarts. Dus gewoon de adviezen opvolgen van je osteopaat en dierenarts en blijven stappen zodat het lijntje niet breekt. Sommige jutes hebben gewoon heel veel tijd nodig en stappen mag dus dat gewoon rustig doen zodat het lijntje niet breekt. Na een tijd kun je altijd weer eens advies vragen, of je moet opeens verslechtering voelen waardoor je nog een keer extra de dierenarts erbij laat komen. Ik weet in welk proces je zit (zucht) maar helaas sommige blessures hebben gewoon heel veel tijd nodig (zucht nog maar eens) en kopop hé!!


Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:00

Herfstdraad schreef:
Paard is klinisch goedgekeurd door de dierenarts en daarna door mij aangekocht. Vorige verkopende partij had ook een klinische keuring waar hij goed op gekeurd is (papieren gezien) en wouden voor de verzekering alle benen op de röntgen. Ook daarop is hij zonder bemerkingen qua kreupelheid goedgekeurd, met als enige bemerkingen dat de sesambeenderen in de linkervoorvoet door rotstraal niet te beoordelen waren. Daarom de 2 op het rapport. Je hebt dus verkeerd begrepen dat de kopers voor mij hem niet hebben aangekocht omdat hij kreupel zou zijn want de reden daarvan heb ik niet gemeld. Ze durfden een paard met een 2 op een rapport niet aan.


Ah, dan begrijp ik het beter. Alleen, de sesambeenderen zitten niet in het hoefgewricht.
Afbeelding

Ik denk dat je het straalbeentje bedoelt. Ik kan me voorstellen dat je een paard met een 2/3 op het straalbeen niet koopt. Dan koop je namelijk een risico op hoefkatrolontsteking. Zo'n paard kan klinisch dan wel in orde zijn, maar op termijn HKO krijgen. Het paard kan zelfs ook al kreupel zijn geweest op bijvoorbeeld een "3" maar door rust klinisch goed zijn. Het had verstandig geweest om die foto, nadat de rotstraal over was, opnieuw te nemen.

Herfstdraad schreef:
Ik ben niet beledigd, maar het breed uitmeten is wat mij betreft niet nodig. Ik heb er geen behoefte aan om door mensen veroordeeld te worden op een online forum omdat zij vinden dat ik er niet genoeg aan doe. Met zo’n beschuldigend wijzend vingertje erbij dat ik alles niet goed laat onderzoeken. Het is duidelijk, paard is nog niet rad. Dank voor het melden, ik voel geen behoefte meer heb om te tonen hoe het nu gaat. Echt eerlijk commentaar mag altijd maar waarom moet er altijd zo’n ondertoon bij?


Ik ben me niet bewust van een "ondertoon" en vind het jammer dat je dat zo zegt. Ik probeer hier alleen maar uit te vissen wat er precies is gedaan met je paard. Dat is om je te helpen. Je kunt je voordeel doen met de ervaring hier of niet. Die keuze is aan jou.

Herfstdraad schreef:
Eerst in jou verhaal heb je het over achter, daarna vind je toch dat het meer voor zit.


Dat klopt. Het eerste commentaar was obv de foto's waar je voornamelijk de verbinding mist.
Het tweede op basis van de filmpjes. Weet je nog dat we het hebben gehad over het te krappe zadel? Het probleem aan de voorkant viel mij in de fimpjes als eerste op.

Herfstdraad schreef:
De huidige dierenarts is een andere kliniek dan de keuringsarts is geweest. Wat nog zou kunnen is dat ik hem naar een andere kliniek breng voor een 3d opinion. De vraag die mijn huidige dierenarts stelde; wat denk je te bereiken met nog een onderzoek? En waar zou je willen beginnen?


Ik begrijp uit jouw verhaal dus dat bij de keuring van de eerste kopers - naast de klinische keuring, die goed was - alleen de voorvoeten op de foto zijn gegaan, waarvan er bij 1, het straalbeentje niet te beoordelen was wegens rotstraal. En dat jij daarna alleen klinisch hebt gekeurd.

Het korte, stijvig/onregelmatige, op eieren lopen, doen mij wel enigszins denken aan HKO.
Ik zou dus beginnen bij een nieuw kreupelheidsonderzoek (buigproeven) en als daar aanleiding voor is foto's laten maken. Zijn die schoon, dan zou ik toch door gaan zoeken hogerop en foto's laten maken van de rug en hals. Ik weet natuurlijk niet hoe hij nu is in draf (dat weet je zelf het beste) maar als hij nog steeds voor dat beeld geeft, dan valt er in mijn opinie nog een hoop te onderzoeken en ik ben het dan ook niet eens met jouw huidige dierenarts dat er niets te onderzoeken valt, zeker als je paard mogelijk een 3 op het straalbeentje had.
Ga naar een kliniek waar je paard ook onder het zadel wordt beoordeeld.

Ik weet niet waar in het land je zit, maar ik heb erg goede ervaringen met DAP Bodegraven.

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:08

Babootje schreef:
Herfstdraad schreef:
Paard is klinisch goedgekeurd door de dierenarts en daarna door mij aangekocht. Vorige verkopende partij had ook een klinische keuring waar hij goed op gekeurd is (papieren gezien) en wouden voor de verzekering alle benen op de röntgen. Ook daarop is hij zonder bemerkingen qua kreupelheid goedgekeurd, met als enige bemerkingen dat de sesambeenderen in de linkervoorvoet door rotstraal niet te beoordelen waren. Daarom de 2 op het rapport. Je hebt dus verkeerd begrepen dat de kopers voor mij hem niet hebben aangekocht omdat hij kreupel zou zijn want de reden daarvan heb ik niet gemeld. Ze durfden een paard met een 2 op een rapport niet aan.


Ah, dan begrijp ik het beter. Alleen, de sesambeenderen zitten niet in het hoefgewricht.
[ [url=m/AnccHK.png]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je het straalbeentje bedoelt. Ik kan me voorstellen dat je een paard met een 2/3 op het straalbeen niet koopt. Dan koop je namelijk een risico op hoefkatrolontsteking. Zo'n paard kan klinisch dan wel in orde zijn, maar op termijn HKO krijgen. Het paard kan zelfs ook al kreupel zijn geweest op bijvoorbeeld een "3" maar door rust klinisch goed zijn. Het had verstandig geweest om die foto, nadat de rotstraal over was, opnieuw te nemen.

Herfstdraad schreef:
Ik ben niet beledigd, maar het breed uitmeten is wat mij betreft niet nodig. Ik heb er geen behoefte aan om door mensen veroordeeld te worden op een online forum omdat zij vinden dat ik er niet genoeg aan doe. Met zo’n beschuldigend wijzend vingertje erbij dat ik alles niet goed laat onderzoeken. Het is duidelijk, paard is nog niet rad. Dank voor het melden, ik voel geen behoefte meer heb om te tonen hoe het nu gaat. Echt eerlijk commentaar mag altijd maar waarom moet er altijd zo’n ondertoon bij?


Ik ben me niet bewust van een "ondertoon" en vind het jammer dat je dat zo zegt. Ik probeer hier alleen maar uit te vissen wat er precies is gedaan met je paard. Dat is om je te helpen. Je kunt je voordeel doen met de ervaring hier of niet. Die keuze is aan jou.

Herfstdraad schreef:
Eerst in jou verhaal heb je het over achter, daarna vind je toch dat het meer voor zit.


Dat klopt. Het eerste commentaar was obv de foto's waar je voornamelijk de verbinding mist.
Het tweede op basis van de filmpjes. Weet je nog dat we het hebben gehad over het te krappe zadel? Het probleem aan de voorkant viel mij in de fimpjes als eerste op.

Herfstdraad schreef:
De huidige dierenarts is een andere kliniek dan de keuringsarts is geweest. Wat nog zou kunnen is dat ik hem naar een andere kliniek breng voor een 3d opinion. De vraag die mijn huidige dierenarts stelde; wat denk je te bereiken met nog een onderzoek? En waar zou je willen beginnen?


Ik begrijp uit jouw verhaal dus dat bij de keuring van de eerste kopers - naast de klinische keuring, die goed was - alleen de voorvoeten op de foto zijn gegaan, waarvan er bij 1, het straalbeentje niet te beoordelen was wegens rotstraal. En dat jij daarna alleen klinisch hebt gekeurd.

Het korte, stijvig/onregelmatige, op eieren lopen, doen mij wel enigszins denken aan HKO.
Ik zou dus beginnen bij een nieuw kreupelheidsonderzoek (buigproeven) en als daar aanleiding voor is foto's laten maken. Zijn die schoon, dan zou ik toch door gaan zoeken hogerop en foto's laten maken van de rug en hals. Ik weet natuurlijk niet hoe hij nu is in draf (dat weet je zelf het beste) maar als hij nog steeds voor dat beeld geeft, dan valt er in mijn opinie nog een hoop te onderzoeken en ik ben het dan ook niet eens met jouw huidige dierenarts dat er niets te onderzoeken valt, zeker als je paard mogelijk een 3 op het straalbeentje had.
Ga naar een kliniek waar je paard ook onder het zadel wordt beoordeeld.

Ik weet niet waar in het land je zit, maar ik heb erg goede ervaringen met DAP Bodegraven.


Dankjewel voor je uitgebreide reactie terug. Ik woon in het noorden, Bodegraven is dus wat uit de richting voor mij. Er zijn rondom foto’s gemaakt van de benen. Deze keuringsrapporten heb ik mogen inzien maar destijds maar zijn niet meer in mijn bezit. Ik weet niet meer uit mijn hoofd of de knieën achter zijn meegenomen bijvoorbeeld. Ik heb het nog even nagevraagd bij verkopende partij en het was een 2 op het rapport, wellicht dat het verstandig was geweest om de foto nogmaals te laten schieten.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:21

Citaat:
Het korte, stijvig/onregelmatige, op eieren lopen, doen mij wel enigszins denken aan HKO.


Mij dus totaal niet.
Wij weten 100% precies wat er aan mijn paard mankeert n.a.v. een flinke val op de wei. Foto's gemaakt door onze dierenarts die ons heeft doorverwezen naar een dierenarts die tevens de beste osteopaat is van Frankrijk die haar vervolgens heeft behandeld. Mijn paard loopt nu ook wat kort en stijf in het begin, en op het harde op eieren. Heeft totaal niets met hoefkatrolontsteking te maken, wij weten waar het wel mee te maken heeft en het komt vanuit een verstuiking (zeer flink) van de achterkant van het paard. Dit paard van TS heeft ook een flinke val gemaakt, is alleen wat kort, stijf, onregelmatig en loopt op eieren (zoals die van ons nu, was vele male erger bij ons een tijd geleden vlak na de val.).

Dus ik denk als er deskundigen bij betrokken zijn het niet aan ons is om allerlei diagnoses te gaan stellen c.q te speculeren over diagnoses want dat maakt onzeker en werkt verwarrend. O.a. wat hier nu gebeurt was voor mij een reden om over mijn paard haar blessure indertijd totaal niet te schrijven op Bokt maar gewoon de koers te volgen die hier is uitgestippeld door zeer kundige mensen, na een zeer gedegen en grondig onderzoek.

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:32

Herfstdraad schreef:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie terug. Ik woon in het noorden, Bodegraven is dus wat uit de richting voor mij. Er zijn rondom foto’s gemaakt van de benen. Deze keuringsrapporten heb ik mogen inzien maar destijds maar zijn niet meer in mijn bezit. Ik weet niet meer uit mijn hoofd of de knieën achter zijn meegenomen bijvoorbeeld. Ik heb het nog even nagevraagd bij verkopende partij en het was een 2 op het rapport, wellicht dat het verstandig was geweest om de foto nogmaals te laten schieten.


Ik vind het ook vreemd dat je het keuringsrapport alleen maar zelf hebt mogen inzien. Als er een keuringsrapport is en foto's dan is het heel gebruikelijk dat je die door je eigen keuringsarts kunt laten beoordelen. Die adviseert dan soms wel om een foto als die onduidelijk is, opnieuw te nemen. In jouw geval had de keuringsarts dat zeker moeten adviseren. Een 2 of een 3 op het straalbeen maakt nogal wat uit. Ook vreemd dat de arts een 2 op het rapport zet als het straalbeen niet goed te beoordelen was.

Met die informatie denk ik dus inderdaad dat er alle reden is voor opnieuw een uitgebreid kreupelheidsonderzoek. Zeker een klinische keuring is altijd maar een momentopname. En er is twijfel over de foto's van toen.
Ik weet niet bij welke kliniek je nu bent, maar ook in het Noorden zijn er wel een aantal grotere klinieken en je kunt natuurlijk ook altijd nog in Utrecht terecht. Vermijd de dierenarts van de verkopende partij. (Het mag niet, maar er wordt nog geregeld gesjoemeld)

Op bijgaande lijst staan veeartsen die ook keuringsarts voor de verzekering zijn; dat zijn ook vaak de betere (klinieken). Ik zou dan ook expliciet vragen of onderzoek naar de rug ook wordt meegenomen en of het paard ook onder het zadel getoond moet worden. Want ik zou dan wel een kliniek kiezen die naar het totale plaatje kijkt.
http://equipepaarden.nl/wp-content/uplo ... 160204.pdf

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:19

Babootje schreef:
Herfstdraad schreef:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie terug. Ik woon in het noorden, Bodegraven is dus wat uit de richting voor mij. Er zijn rondom foto’s gemaakt van de benen. Deze keuringsrapporten heb ik mogen inzien maar destijds maar zijn niet meer in mijn bezit. Ik weet niet meer uit mijn hoofd of de knieën achter zijn meegenomen bijvoorbeeld. Ik heb het nog even nagevraagd bij verkopende partij en het was een 2 op het rapport, wellicht dat het verstandig was geweest om de foto nogmaals te laten schieten.


Ik vind het ook vreemd dat je het keuringsrapport alleen maar zelf hebt mogen inzien. Als er een keuringsrapport is en foto's dan is het heel gebruikelijk dat je die door je eigen keuringsarts kunt laten beoordelen. Die adviseert dan soms wel om een foto als die onduidelijk is, opnieuw te nemen. In jouw geval had de keuringsarts dat zeker moeten adviseren.

ik denk dus inderdaad dat er alle reden is voor opnieuw een uitgebreid kreupelheidsonderzoek. Zeker een klinische keuring is altijd maar een momentopname. En er is twijfel over de foto's van toen.
Ik weet niet bij welke kliniek je nu bent, maar ook in het Noorden zijn er wel een aantal grotere klinieken en je kunt natuurlijk ook altijd nog in Utrecht terecht. Vermijd de dierenarts van de verkopende partij. (Het mag niet, maar er wordt nog geregeld gesjoemeld)

Op bijgaande lijst staan veeartsen die ook keuringsarts voor de verzekering zijn; dat zijn ook vaak de betere (klinieken). Ik zou dan ook expliciet vragen of onderzoek naar de rug ook wordt meegenomen en of het paard ook onder het zadel getoond moet worden. Want ik zou dan wel een kliniek kiezen die naar het totale plaatje kijkt.
http://equipepaarden.nl/wp-content/uplo ... 160204.pdf


Het is niet zo vreemd dat ik het alleen heb mogen inkijken als gunst van de vorige aankopende partij zij zijn immers opdrachtgever van het onderzoek? Ik mocht de rapporten wel hebben maar dan moest ik het onderzoek ook voldoen, ze wouden het niet zomaar geven. Ik heb het gezien en geen vreemde zaken opgemerkt dus heb besloten het daarbij te laten. Hij was toch al te oud voor een volledige verzekering. De rontgenkeuring is in Hooghalen gedaan, klinische keuring is door een door mijn opgezochte dierenarts uitgevoerd welke een andere arts is dan de kliniek waar ik nu klant ben.

Vooralsnog ik niet of het nog zin heeft om dit verder uit te spitten en of de (keurings)artsen wel voldoende expertise bezitten. Het gaat namelijk niets veranderen aan de huidige situatie.

Bedankt voor de linken, ik zal het in overweging nemen. Ik ga al naar een van de grotere gerenommeerde sportpaardenklinieken.

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:34

Herfstdraad schreef:
Het is niet zo vreemd dat ik het alleen heb mogen inkijken als gunst van de vorige aankopende partij zij zijn immers opdrachtgever van het onderzoek? Ik mocht de rapporten wel hebben maar dan moest ik het onderzoek ook voldoen, ze wouden het niet zomaar geven. Ik heb het gezien en geen vreemde zaken opgemerkt dus heb besloten het daarbij te laten. Hij was toch al te oud voor een volledige verzekering. De rontgenkeuring is in Hooghalen gedaan, klinische keuring is door een door mijn opgezochte dierenarts uitgevoerd welke een andere arts is dan de kliniek waar ik nu klant ben.


Dat heb ik dan niet goed begrepen. Ik veronderstelde dat de foto's in bezit waren van de verkopende partij

Herfstdraad schreef:
Vooralsnog ik niet of het nog zin heeft om dit verder uit te spitten en of de (keurings)artsen wel voldoende expertise bezitten. Het gaat namelijk niets veranderen aan de huidige situatie.


Daar heb je gelijk in.

Herfstdraad schreef:
Bedankt voor de linken, ik zal het in overweging nemen. Ik ga al naar een van de grotere gerenommeerde sportpaardenklinieken.


Ja het is helemaal aan jou. Als jij voldoende vertrouwen hebt dat je zo op de goede weg bent, dan moet je het misschien nog even aanzien. Maar betert het niet, dan is een 2nd opinion mogelijk toch te overwegen?
Ook gerenommeerde klinieken maken soms fouten. Weten ze er trouwens van dat je paard een twijfelachtige foto heeft?

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:42

Babootje schreef:
Herfstdraad schreef:
Het is niet zo vreemd dat ik het alleen heb mogen inkijken als gunst van de vorige aankopende partij zij zijn immers opdrachtgever van het onderzoek? Ik mocht de rapporten wel hebben maar dan moest ik het onderzoek ook voldoen, ze wouden het niet zomaar geven. Ik heb het gezien en geen vreemde zaken opgemerkt dus heb besloten het daarbij te laten. Hij was toch al te oud voor een volledige verzekering. De rontgenkeuring is in Hooghalen gedaan, klinische keuring is door een door mijn opgezochte dierenarts uitgevoerd welke een andere arts is dan de kliniek waar ik nu klant ben.


Dat heb ik dan niet goed begrepen. Ik veronderstelde dat de foto's in bezit waren van de verkopende partij

Herfstdraad schreef:
Vooralsnog ik niet of het nog zin heeft om dit verder uit te spitten en of de (keurings)artsen wel voldoende expertise bezitten. Het gaat namelijk niets veranderen aan de huidige situatie.


Daar heb je gelijk in.

Herfstdraad schreef:
Bedankt voor de linken, ik zal het in overweging nemen. Ik ga al naar een van de grotere gerenommeerde sportpaardenklinieken.


Ja het is helemaal aan jou. Als jij voldoende vertrouwen hebt dat je zo op de goede weg bent, dan moet je het misschien nog even aanzien. Maar betert het niet, dan is een 2nd opinion mogelijk toch te overwegen?
Ook gerenommeerde klinieken maken soms fouten. Weten ze er trouwens van dat je paard een twijfelachtige foto heeft?


Laten we vanaf nu weer on topic gaan :o. Ben heel benieuwd hoe dit topic verder gaat. Er zijn genoeg interresante dingen aangehaald en blijf vanaf nu graag weer meelezen!

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:35

@herfstdraad
NAV mijn vraag over zijn voeten. Ik realiseer me dat je er niet perse op wil reageren of op door wil gaan maar ik vond het toch te interessant in zijn algemeenheid om te laten gaan.

"Help Prevent Hoof Pain from Affecting The Whole Body by Jec Ballou with Jim Masterson

Hoof pain can change a horse’s body for the worse, a fact many owners have wrestled through when transitioning their horses to barefoot, treating abscesses or laminitis, or managing navicular symptoms. Any time changes occur to the balance or flight path of the foot, they create stresses in the musculoskeletal system. But a good combination of bodywork techniques and corrective physical exercises can prevent compensatory muscle patterns from taking root. These patterns, if not addressed, often afflict progress long after hoof ailments have resolved."

Een artikel in de Eclectic horseman magazine van deze maand.

https://eclectic-horseman.com/the-horse ... -versions/

Los te kopen en precies de reden waarom de staat van zijn voeten zo interessant is.

"Good horsemanship is handed down from one friend to another"

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:20

jannico schreef:
@herfstdraad
NAV mijn vraag over zijn voeten. Ik realiseer me dat je er niet perse op wil reageren of op door wil gaan maar ik vond het toch te interessant in zijn algemeenheid om te laten gaan.

"Help Prevent Hoof Pain from Affecting The Whole Body by Jec Ballou with Jim Masterson

Hoof pain can change a horse’s body for the worse, a fact many owners have wrestled through when transitioning their horses to barefoot, treating abscesses or laminitis, or managing navicular symptoms. Any time changes occur to the balance or flight path of the foot, they create stresses in the musculoskeletal system. But a good combination of bodywork techniques and corrective physical exercises can prevent compensatory muscle patterns from taking root. These patterns, if not addressed, often afflict progress long after hoof ailments have resolved."

Een artikel in de Eclectic horseman magazine van deze maand.

https://eclectic-horseman.com/the-horse ... -versions/

Los te kopen en precies de reden waarom de staat van zijn voeten zo interessant is.

Ik wil er zeker wel op de hoefstand doorgaan maar weet niet of dat gepast is? De rotstraal die hij aan vier benen had bij aankoop is inmiddels bijna onder controle (een been schoon, 3 nog aan het genezen), sinds hij anders op de voeten word gezet gaat het lopen ook beter. Ik maak foto’s voor je bij daglicht, door werk ben ik vrij veel in de avond op stal!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:10

Even een off topic vraagje.
Mijn paard is met de vorst de wei op geweest en liep erg moeizaam/ gevoelig door de bevroren kuilen/wei, nu heeft ze altijd al wat gevoelige zolen.
Ijzers zijn er in december afgegaan.
Ze leek op de weg in draf ook wat voorzichtig te lopen.
Nu leek ze vandaag al wat beter in de wei te draven, de grond is ook een stuk zachter.
Nu app ik gisteren mijn smid maar die is nu ineens uit de roulatie.
Zou de gevoeligheid na de vorst verdwijnen en afwachten?
Heb wel al 2 smeden een bericht gestuurd maar nog geen reactie gehad. Zal dan sowieso wel na het weekend worden.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:44

Avanti is normaal. De mijne heeft het ook. Die staat al langer op blote voeten. Even afwachten dus.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:02

Oké dat is wel een geruststelling. Dank je.

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:36

Ik ben daar altijd heel voorzichtig mee, ik vlak de paddock helemaal en die mag dan bevriezen en is helemaal plat, zo kneuzen de paarden de voeten niet. Een hoef of zool kneuzing kan wel 6-8weken kreupelheid opleveren en ook nog eens resulteren in zweren. Beter safe thans sorry

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:07

knollentuin schreef:
Ik ben daar altijd heel voorzichtig mee, ik vlak de paddock helemaal en die mag dan bevriezen en is helemaal plat, zo kneuzen de paarden de voeten niet. Een hoef of zool kneuzing kan wel 6-8weken kreupelheid opleveren en ook nog eens resulteren in zweren. Beter safe thans sorry

Ik heb mijn paard dus gelongeerd woensdag op een afgevlakte net gesleepte bodem in bevroren toestand en nóg liep hij eng. Ik doe dat dus niet weer, dan maar paar daagjes stil.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:03


jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:52

Interessant artikel, had het al is gelezen in de originele publicatie. De auteur zelf tjah ik wel benieuwd wat jullie daar van vinden:


"Good horsemanship is handed down from one friend to another"

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:31

Herfstdraad schreef:
jannico schreef:
@herfstdraad
NAV mijn vraag over zijn voeten. Ik realiseer me dat je er niet perse op wil reageren of op door wil gaan maar ik vond het toch te interessant in zijn algemeenheid om te laten gaan.

"Help Prevent Hoof Pain from Affecting The Whole Body by Jec Ballou with Jim Masterson

Hoof pain can change a horse’s body for the worse, a fact many owners have wrestled through when transitioning their horses to barefoot, treating abscesses or laminitis, or managing navicular symptoms. Any time changes occur to the balance or flight path of the foot, they create stresses in the musculoskeletal system. But a good combination of bodywork techniques and corrective physical exercises can prevent compensatory muscle patterns from taking root. These patterns, if not addressed, often afflict progress long after hoof ailments have resolved."

Een artikel in de Eclectic horseman magazine van deze maand.

https://eclectic-horseman.com/the-horse ... -versions/

Los te kopen en precies de reden waarom de staat van zijn voeten zo interessant is.

Ik wil er zeker wel op de hoefstand doorgaan maar weet niet of dat gepast is? De rotstraal die hij aan vier benen had bij aankoop is inmiddels bijna onder controle (een been schoon, 3 nog aan het genezen), sinds hij anders op de voeten word gezet gaat het lopen ook beter. Ik maak foto’s voor je bij daglicht, door werk ben ik vrij veel in de avond op stal!


Hoe gaat 't nu met je paard herfstdraad?
Mooie posts fsca en jannico, duidelijke info

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!


knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:33

Ik vind 't filmpje van jannico niet mijn ding, te veel spanning, rommeligheid. De ruiter wiebeig en erg groot met z'n hulpen, spreekt me niet aan. Paard doet z'n best, heeft veel vermogen.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:12

Eens hoor knollentuin. Ik zie een paard met veel mogelijkheden en zelfs wel interessante routines. Maar langs de ruiter kijken lukt me.ook slecht.

http://www.horsemagazine.com/thm/2018/0 ... interview/

Een interview met meer dan een paar hele rake uitspraken. Het lezen waard

"Good horsemanship is handed down from one friend to another"

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:07

Dank voor het delen van het artikel, jannico. Zeer interessant (en treurig, ook).

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:19

Zeker een heel interessant artikel!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:36

Ik vind het een treurig artikel, helaas een met veel waarheid ook.
Aan een kant neig ik me te "ergeren" aan het geschetste beeld van de dressuurruiter maar aan de andere kant weet ik dat het in de meeste gevallen simpelweg zo is.
Te vaak moet ik verdedigen waarom ik dingen doe zoals ik ze doe en het enige argument dat ik terug krijg is dan veelal "omdat het zo hoort."
Zelfs hier thuis met mijn man is dat een discussie die ik regelmatig heb. :) (en dat is nogthans een springruiter geweest. :') )

Ik heb moeten zoeken naar een trainer die ook buiten de lijntjes wilde denken samen met mij. En het werpt zijn vruchten af. Zelfs de jury's zien duidelijk het verschil nu we dichter samen werken.

Zo zou het niet mogen zijn... Ik wil niet gezien worden als iemand die een "slaaf" wil ipv een danspartner enkel omdat ik dressuur rijd.. :\

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:34

"Too many horses are not having enough fun."

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:52

Dat is een waar woord FCSA! Helaas...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers