Jong paard leren rechtrichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gummybear123
Berichten: 90
Geregistreerd: 31-08-17

Jong paard leren rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 10:44

Hoi hoi,
Hoe kan ik mijn jonge paard(5jaar) die nu bijna een jaar is ingereden, leren goed recht te lopen?
Bijv. van A naar C, dan slingert ze erg veel. Is het gewoon een kwestie van veel oefenen of zijn er oefeningen die hier goed voor zijn?

Xx


loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jong paard leren rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:49

Wat goed werkt is zorgen dat ze netjes op 2 teugels loopt en links en rechts stelling kan geven, op beide handen. Dus zit je rechtsom op de hoefslag buig dan links en rechts in en andersom. Rij vervolgens op de hoefslag netjes recht, dus ook met het hoofd. Vervolgens wend je op de lange zijde af en stap je naar de overkant in een rechte lijn, bijvoorbeeld E-B. Een volgende wat je kunt oefenen is op de 2e hoefslag rijden, dus net iets van de kant af. Is ze lekker ontspannen en gaat bovenstaande goed in stap dan probeer je het in draf en daarna in galop.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:55

Gummybear123 schreef:
Hoi hoi,
Hoe kan ik mijn jonge paard(5jaar) die nu bijna een jaar is ingereden, leren goed recht te lopen?
Bijv. van A naar C, dan slingert ze erg veel. Is het gewoon een kwestie van veel oefenen of zijn er oefeningen die hier goed voor zijn?

Xx


Ik zou beginnen met rechtrichten op de grond, aan de hand dus. Zo ben ik begonnen met mijn pony, waardoor hij nu schouderbinnenwaarts en beginsel travers onder het zadel kan (zijn dezelfde hulpen).. Veel buiging vragen, zodat de spieren gelijk worden of opgerekt worden. Paard is altijd links of rechtsom gebogen. Daarna wordt het recht stellen gemakkelijker. Bij iedere wending of hoek begeleiden. Dus ook als je rechtuit gaat.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard leren rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:33

Rechtrichten en rechtstellen zijn twee verschillende dingen, een jong paard heeft nog weinig balans onder het zadel en daardoor zal het slingeren.

Op de binnenhoefslag gaan rijden, en veel rechtuit in het bos zal je paard sterker maken en minder laten slingeren. Goed voorwaarts rijden en niet teveel met stelling oid gaan prutsen als het voorwaartse niet voor elkaar is. Goed met je been naar je hand toe gaan rijden, en les nemen!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Jong paard leren rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:55

Als ze braaf genoeg zijn, lekker rechte stukken in t bos rijden.

In de bak al vaak de binnen hoefslag mee nemen.
Pasje wijken mee nemen zodat hij leert te wijken voor eenzijdige kuitdruk. Dit kan je dan ook gebruiken in een stukje begrenzen en daarna een stukje schoudervoor mee nemen.

Ik ben zelf dol op slangevoltes omdat je bij het recht en omstellen heel goed kan controleren of het paard goed te begrenzen blijft en niet meteen door je nieuwe binnenbrengen heen valt. Vaak kan ik binnen een half uur al duidelijk verbetering maken op rechte lijnen na het spelen met slangevoltes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:12

Als een jong paard nog geen rechte lijn kan lopen is dat een balans probleem.
Een jong paard vindt zijn balans door voorwaarts te rijden.. veel rechte lijnen en op eigen benen.. dus geen steun van de hoefslag.

Dus rij veel op de binnenhoefslag en ga spelen met het tempo.. en als je voelt dat hij gaat zoeken (dus zijn eigen balans kwijt raakt), rij je weer voorwaarts.. ;)
Verder niet te moeilijk doen aan de voorkant.. dat komt vanzelf goed.. maar hij moet zijn hals kunnen gebruiken om zijn balans te bewaren..

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Jong paard leren rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:18

Heb je les? Ik denk nl dat het best leerzaam kan zijn om samen een lesje rechtrichten te doen.
Je paard kan het niet maar voor jou is het ook moeilijk, dan is het misschien fijner om les te nemen

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:16

Nimber schreef:
Als ze braaf genoeg zijn, lekker rechte stukken in t bos rijden.

In de bak al vaak de binnen hoefslag mee nemen.
Pasje wijken mee nemen zodat hij leert te wijken voor eenzijdige kuitdruk. Dit kan je dan ook gebruiken in een stukje begrenzen en daarna een stukje schoudervoor mee nemen.

Ik ben zelf dol op slangevoltes omdat je bij het recht en omstellen heel goed kan controleren of het paard goed te begrenzen blijft en niet meteen door je nieuwe binnenbrengen heen valt. Vaak kan ik binnen een half uur al duidelijk verbetering maken op rechte lijnen na het spelen met slangevoltes

Dank je wel voor deze geweldige tip! Het doet wonderen voor mij en mijn paardje!

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Jong paard leren rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:41

Slingeren op de A-C wordt ook bevorderd door steeds maar weer vanaf die A-C te wijken of andere oefeningen te doen. Je paard komt nog maar op de A-C en het verwacht al dat het iets zal moeten doen, het gaat anticiperen.
Ik rijd vaak de hele A-c rechtdoor. Wijken, schouderbinnenwaarts, voltes 10 m ... Oefen ik liever elders.

BE_STABLE
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:03

Er zijn super veel dingen die je hier in kunt doen voor je paard :) Rechtrichten kan in het rijden, maar ook onbelast (vaak makkelijker voor het paard) aan de hand of aan de longe. Je hebt ook veel leuke statische oefeningen zoals flexen en paarden yoga oefeningen die helpen om je paard flexibeler te maken beide kanten op. Als je paard veel slingert klinkt het alsof je ook kunt ondersteunen door je paard sterker te maken!

Groetjes Michelle
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 15-03-18 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht aangepast ivm reclame


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sjors050 en 7 bezoekers