Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 20:53

Schouderbinnenwaarts moet op 3 sporen, travers op 4. In theorie is dat duidelijk.
Maar nu de praktijk met niet-volmaakte paarden.
Wat doe je met een groot, lang paard dar heel nauw (of zelfs op1 lijntje) loopt achteraan. Hiermee zit je in de SB bijna direct op vier sporen.
En als je daarnaast een kort paard hebt dat breed gebouwd is? Moet dat dat zoveel schuiner ingesteld worden?


Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:58

Gewoon met spiegels rijden dan die je met je eigen ogen of je netjes op de juiste sporen zit.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:01

Lijkt me logisch toch, als je ervoor staat en je ziet 3 benen is het op 3 sporen, zie je er 4 is het 4 sporen. Heeft niks te maken met lengte/breedte/hoogte van het paard :)

DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:04

Met de juiste aanspanning en lengtebuiging zal ook zo'n paard gewoon op 3 sporen gaan.

IG: daniquewensink1995
Free Venda v. Sir Fashion Z1+11
Ironstone-O v. Johnson L1+10

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:12

Schouderbinnenwaarts kan juist goed gebruikt worden om een paard op een smaller spoor te laten gaan, dus een breed paard zal moeten leren om minder breed te bewegen, anders zou hij in de verzameling gaan waggelen.
Om optimaal de balans te houden moeten de benen meer richting het middelpunt worden gebracht, een langer paard hoeft in zijn lichaam inderdaad wat minder te buigen, daarom gaat het hun makkelijker af.

Leuke vraag trouwens!

Sometimes you win en sometimes you learn.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:51

Schouder in moet niet perse op 3 sporen hoor,
In de klassieke rijkunst word hij ook vaak op 4 sporen gereden

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:13

Festeropre schreef:
Schouder in moet niet perse op 3 sporen hoor,
In de klassieke rijkunst word hij ook vaak op 4 sporen gereden

In de proeven van de KNHS moet sb op 3 en travers op 4 sporen

Janneke2

Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:21

koend schreef:
Schouderbinnenwaarts moet op 3 sporen, travers op 4. In theorie is dat duidelijk.
Maar nu de praktijk met niet-volmaakte paarden.
Wat doe je met een groot, lang paard dar heel nauw (of zelfs op1 lijntje) loopt achteraan. Hiermee zit je in de SB bijna direct op vier sporen.


Vooropgesteld: SB op 4 sporen kan een uitstekend uitgevoerde oefening zijn.
(De punten van de jury - tja...)

Maar als het dier met de achterbenen sowieso al 1 spoor maakt (benen om elkaar heen zet, zoals een turner op de evenwichtsbalk) wordt 4 sporen erg moeilijk.
...dus ik snap je vraag maar half.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:24

Amiigo schreef:
Festeropre schreef:
Schouder in moet niet perse op 3 sporen hoor,
In de klassieke rijkunst word hij ook vaak op 4 sporen gereden

In de proeven van de KNHS moet sb op 3 en travers op 4 sporen


Dat weet ik maar dat staat niet in de vraag,
Overigens, als oefening veel waardevoller dan de proef opzich.
Je moet een paard in de eerste plaats aanbieden wat hij nodig heeft, niet wat in een proef staat.

Janneke2

Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:03

Citaat:
Schouderbinnenwaarts kan juist goed gebruikt worden om een paard op een smaller spoor te laten gaan, dus een breed paard zal moeten leren om minder breed te bewegen, anders zou hij in de verzameling gaan waggelen.
Om optimaal de balans te houden moeten de benen meer richting het middelpunt worden gebracht, een langer paard hoeft in zijn lichaam inderdaad wat minder te buigen, daarom gaat het hun makkelijker af.

Leuke vraag trouwens!


Oneens.

Een paard, zeker een KWPN'er moet leren om de ruiter correct te dragen, dwz: buikspieren actief, onderlijn kort, bekken gekanteld, bovenlijn lang en schoft gelift.
Dat is in wezen 'gewoon goed'.

Daarna pas volgt verzameling, waarbij de onderlijn nog wat korter wordt etc etc, de achterbenen steeds minder achter de loodlijn uit het heupgewricht komen etc.

Het voorkomen van waggelen komt door correcte aanspanning van buikspieren - niet omdat het dier 'op de evenwichtsbalk gaat lopen'.

De functie van oa SB is lengtebuiging, maar ook het spelen met de achterbenen die daardoor op den duur krachtiger worden.
Omdat langere paarden vaak wat slungeliger zijn is correcte lengtebuiging (inclusief onderlijn kort, binnenachterbeen onder de massa 'dragend', gewicht netjes over 4 benen verdeeld) moeilijker.

(De mindere goden onder de juries zien natuurlijk vast wel 'dat hij 30 cm van de hoefslag komt'. Niet op letten. Een paard van 1.85 gaat ook niet per definitie ruim of goed voorwaarts, maar snel zijn ze vaak wel: in 6 seconden aan de overkant.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 07:35

Bij het schouderbinnenwaarts heb je een aantal "onderdelen" nodig, dat zijn hervonden evenwicht, zich al redelijk kunnen buigen om het binnenbeen, aanleuning, het moet namelijk vermeerderd aanleuning nemen op de buitenteugel, en nageven, het paard geeft na op de binnenteugel.
Het voorwaarts moet redelijk bevestigd zijn en dat uit zich in een stabiele tact.
Zo kun je een paard laten inbuigen op het binneachterbeen en dat is de zin van het schouderbinnenwaarts.

Dat wat je veronderstelt te doen bij de schouderbinnenwaarts kan pas een schouderbinnewaarts zijn wanneer de daarvoor benodigde "onderdelen" al enigszins bevestigd zijn anders is het gewoon wijken voor het binnenbeen op de hoefslag.

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:31

Janneke, een paard dat over de evenwichtsbalk gaat lopen bedoel ik natuurlijk ook niet met een breed bewegend paard op een smaller spoor leren te gaan.
Je kan echt geen correcte sb op film oid vinden waarbij een paard breed gaat in de beweging en dit vol blijft houden in de sb.
Dit is ook niet iets wat ik zelf bedacht heb, staat gewoon in alle klassieke boeken over dressuur rijden als gerichte oefening.

Over het te lange paard heb je gelijk.
We moeten goed onderscheid blijven maken tussen een langgelijnd paard wat voordeel heeft van zijn bouw, of een paard wat gewoon een rib te lang is in het middenstuk, die heeft inderdaad meer moeite om tot dragen te komen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 21:05

Ik ken best het nut van de SB en ik ben het eens over hoe het er moet uit zien. Dit is nu net wat ik wil zeggen. Die omschrijving van 3/4 sporen is onzin of toch in elk geval verwarrend als je niet correct gebouwde paarden paarden bekijkt.
Anderzijds, om het goed uit te leggen heb je echt wel wat tijd en liefst ook beeldmateriaal nodig. Ik vind dat de jury's in de basissport veel beter opgeleid moeten worden. Is hier ook geen taak weggelegd voor online dressuurmagazines? Er zijn massa's instructies over hoe je tot een SB moet komen, maar men gaat nooit uit van het gezichtspunt van de jury in de basissport. Zet maar eens vier x SB van 4 totaal verschillende gewone paarden naast elkaar en bespreek die maar eens grondig met een verantwoorde score erbij.
Er mag niet neergekeken worden op de basis, voor het plezier van de mensen en evengoed omdat de topsport maar kan leven als er een brede basis is. Daarvoor zijn er ook goede basisjury's nodig.
Dit even off-topic maar ik kon het niet laten.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:22

Er schort zoveel aan jury’s in de basissport..
Verschillende als voorbeeld hier op stal die zelf alles behalve het toonbeeld zijn en zeer incorrect omgaan met hun paard tijdens het rijden.
Die moeten dan een ander beoordelen....

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:35

Het moet gewoon op 3 sporen. Maakt niet uit hoe het paard gebouwd is; shetten kunnen het, koudbloeden kunnen het, kwpn paarden kunnen het ook. De oefeningen moeten correct gereden worden. Als je die mate van aanspanning, controle, verzameling en vooral laterale lengtebuiging (nog) niet hebt dat je de oefening correct kan rijden, verdien je gewoon geen voldoende. Te schuin (4 sporen) is te weinig gebogen of te veel verbogen.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 06:52

Het moet in een proef op 3 sporen,
voor het paard kan op 4 sporen een prima oefening zijn,
Daarbij word meer ingewerkt op de mobiliteit van de borstkas/ribben/romp.
Goed uitgevoerd helpt dit het paard ten alle tijden en bevorderd dus ook een correctie uitvoering op 3 sporen.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 17:52

OK Lante, even een concreet voorbeeld.
Ik had een paard van 175 dat ook nog vrij lang was. Vooraan kon er tussen beide hoeven maar een hoef, zo een 15 cm, achteraan was hij nog smaller en hij stapte zelfs op een lijntje, draf was ietsje beter.
Als ik daarmee op drie sporen SB reed, had ik zo weinig lengtebuiging dat je al goed moest kijken of het wel SB. Was.
Nu heb ik een paard van 166 dat breder is, tussen beide voorhoeven is zeker 25 cm plaats, achteraan idem. Als ik nu een SB op 3 sporen rijd, ziet dat er heel anders uit.
Als jij nu jury was?

shirleyp

Berichten: 2780
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:29

Leuke vraag! Ik heb een klein, smal paard en heb voor SB inderdaad maar weinig ruimte nodig. Kreeg in het begin in de M1 nog wel eens ‘te weinig’ op de coupon. Op zich begrijpelijk, vanuit C gezien moet je als jury erg goed kunnen kijken om het te zien. Heb toen al vrij snel bedacht dat ik ‘m dan maar op 4 sporen moest rijden, heb daarna slechts één keer een jurylid gehad die dat zag! De rest vond mijn 4-sporenSB wel een dikke voldoende waard :o De hoek vanuit waar de jury moet kijken maakt het bij een smal, kort paard lastig te zien. Dan kan je lengtebuiging nog zo goed zijn.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:47

Ern jury moet SB voldoende beoordelen als:
•het correct uitgevoerd is op 3 sporen, in tact met een correcte aanleuning (en dus logischerwijs een mate van verzameling).
•Met buiging om het binnenbeen, (dus niet zoals je tegenwoordig zoveel ziet met een binnenbeen dat de achterhand naar buiten drukt).
•met de juiste begrenzing van het schouder door de buitenteugel.
•ruiter zit op binnenzitbeenknobbel en houdt binnenbeen lang en stil.

Alleen dan heb je de juiste laterale lengtebuiging. En dat is inderdaad maar weinig, want een paard heeft eigenlijk maar heel weinig buigingmogelijkheid in de romp.

Ik zie veel mensen veel te veel doen, te veel halsbuiging, weglopen over het buitenschouder tot aan wijken langs de lange zijde aan toe. En de ruiters zijn er allemaal van overtuigd dat ze het goed doen. Maar het paard buigt alleen in de hals en gaat zijwaarts op druk van het binnenbeen.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:29

Ik ben wel benieuwd of iemand foto's heeft en daarbij kan uitleggen wat er goed of fout is. :) lijkt me leerzaam.
Ik heb soms wat moeite om de tekst in een plaatje voor me te zien..

Maks :+:

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:51

Lante schreef:
Ern jury moet SB voldoende beoordelen als:
•het correct uitgevoerd is op 3 sporen, in tact met een correcte aanleuning (en dus logischerwijs een mate van verzameling).
•Met buiging om het binnenbeen, (dus niet zoals je tegenwoordig zoveel ziet met een binnenbeen dat de achterhand naar buiten drukt).
•met de juiste begrenzing van het schouder door de buitenteugel.
•ruiter zit op binnenzitbeenknobbel en houdt binnenbeen lang en stil.

Alleen dan heb je de juiste laterale lengtebuiging. En dat is inderdaad maar weinig, want een paard heeft eigenlijk maar heel weinig buigingmogelijkheid in de romp.

Ik zie veel mensen veel te veel doen, te veel halsbuiging, weglopen over het buitenschouder tot aan wijken langs de lange zijde aan toe. En de ruiters zijn er allemaal van overtuigd dat ze het goed doen. Maar het paard buigt alleen in de hals en gaat zijwaarts op druk van het binnenbeen.


Idd, er gaat vaak al zoveel meer mis in de SB met zelf correct gebouwde paarden.
En dat terwijl deze oefening de steunpilaar van de dressuur is.
Op 3 of 4 sporen zou mij als jury niet zoveel boeien als het verder maar correct is

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:56

Macs schreef:
Ik ben wel benieuwd of iemand foto's heeft en daarbij kan uitleggen wat er goed of fout is. :) lijkt me leerzaam.
Ik heb soms wat moeite om de tekst in een plaatje voor me te zien..


Veel filmpjes kijken, er staan er genoeg op internet.
Je paard aan de hand werken in schouder in helpt
je goed om het zelf te zien en dat beeld en gevoel te vertalen naar het rijden.
Zowieso ook heel waardevol voor de ontwikkeling van het paard

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:07

Als alles verder klopt, kan het inderdaad op zich nog steeds voldoende zijn.

Maar vaak is dat niet zo. Door te veel buiging op 4 sporen SB rijden kan biomechanisch namelijk eigenlijk niet. Het is mooi als je het paard aan de buitenteugel iets verder naar binnen kunt zetten met het binnenschouder, maar de achterhand zal dan toch iets gaan uitzwaaien, en dat is een reden dat het 4 sporen worden. En een uitzwaaiende achterhand gaat ten koste van de gewenste laterale lengtebuiging en mate van verzameling.

Om dit echt te begrijpen moet je de biomechanica van het paardenlichaam begrijpen. Het is op zich allemaal erg logisch hoor en wordt niet voor niks zo beoordeeld. :-)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:32

Festeropre schreef:
Macs schreef:
Ik ben wel benieuwd of iemand foto's heeft en daarbij kan uitleggen wat er goed of fout is. :) lijkt me leerzaam.
Ik heb soms wat moeite om de tekst in een plaatje voor me te zien..


Veel filmpjes kijken, er staan er genoeg op internet.
Je paard aan de hand werken in schouder in helpt
je goed om het zelf te zien en dat beeld en gevoel te vertalen naar het rijden.
Zowieso ook heel waardevol voor de ontwikkeling van het paard

Ik werk momenteel alleen maar aan de hand. Maar heb nog wat moeite om 6 dingen tegelijk te doen :') We zijn nog lerende, pony is nog jong en -zo goed als- onbeleerd.

Maks :+:

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers