Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Seventeen
Berichten: 1199
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:12

Knert schreef:
Seventeen schreef:

Waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel haat op me af maar dit is grotendeels hoe ik er over denk.

Ik zie mensen elke dag rijden met bitten. Zelf heb ik er vrij weinig tegen zolang deze correct worden gebruikt.

Dus dan ook geen beginners op beestjes met bit laten hobbelen en trekken.

Dan heb je nog de zweep. Ergens vind ik het belachelijk. Ja alles is prima zolang je het goed gebruikt. Maar toch! Het blijft een paard op zijn achterste een tik geven. Ik vind dat de zweep alleen moet worden gebruikt voor het paard door zeer gevordenen als het ECHT niet anders kan. En dan heb ik het over aanvallen etc. En dan niet een tik geven maar een waarschuwende zwaai in de lucht.

En sporen...
Waarom gewoon.
Het is serieus gewoon NIET nodig.
Been eraan en hoppa. Luisteren ze niet zonder? Net zolang oefenen tot ze het wel doen.

Ik heb het idee dat wij mensen een beetje lui zijn en liever zoiets gebruiken dan goed en lang trainen op een goede manier.


[b]Ik ben inderdaad vrij lui op paard als je het zo wil zeggen, waarom? Omdat ik liever 1x mijn sporen er in druk en klaar dan dat ik 30 keer moet gaan schoppen voor ik reactie krijg, of 30 keer heb moeten schoppen om hem te leren dat 'ie moet reageren. [/b]Het probleem zit hem niet in de spoor, het probleem zit hem in het been van de gebruiker. Ik kan van mijzelf zeggen dat ik een stil been heb en mijn spoor er bewust ik kan drukken op het moment dat ik wil, en er niet per ongeluk bij elke pas een spoor in zit. Overigens vind ik dat veel 'erger', een onderbeen zonder controle, zonder spoor, die er bij elke pas tegen aan komt. Ik heb dan ook altijd een spoor om, zodat ik hem heb als ik hem nodig heb. Is maar een klein knopje hoor maar ik werk liever kort maar krachtig.

Een zweep heb ik bij mijn ene paard toevallig ook altijd, tijdens het springen omdat 'ie best wel stout kan zijn in de winter, en in de dressuur omdat een zweep bestaat voor meer dan 'afranselen'. Ik gebruik mijn zweep dan voornamelijk als herrinering voor mijn paard en als verlengstuk been/arm. Mijn paard kan achter nogal lui zijn en dan tik ik hem eventjes bij. Het is simpelweg genoeg om de zweep heel kort even 'op' het paard te leggen.

Maar als het nodig is dan heeft 'ie hem te pakken. Op het moment heb ik een 2* eventingpaard onder mijn kont, die echt een boel heeft gezien, en ineens 'bang' is voor de hindernisstapel in het midden van de bak. Dan kan ik daar een uur omheen gaan rijden en moeilijk gaan doen, maar ik kan hem ook gewoon duidelijk maken dat 'ie moet ......

Knip

in de zoekmachine tikken en je bent heel veel wijzer.



Eeuhm sporen zijn toch helemaal niet daarvoor bedoelt? Als je zonder spoor je paard niet voorwaarts is.. heb je de plank misgeslagen.

Ik ben voor hulpmiddelen. Maar tegen onkundig gebruik dat mensen het gebruiken zonder te weten waarvoor het dient.[/quote]

Of je leest verkeerd, of ik schrijf het verkeerd op :P
Hmm, bij nader inzien heb ik het misschien toch verkeerd neergezet.
Mijn paarden zijn inderdaad goed voorwaarts, zonder spoor! Toch heb ik ze bijna altijd om, om ze scherp te houden? Leg ik het dan beter uit... ik weet het niet.
Ik heb mijn spoor eigenlijk altijd om 'voor het geval dat' met trainen. En dat houd niet in om ze voorwaarts te krijgen maar ook ter verfijning, en die verfijning geldt ook voor snellere reactie op het been, denk beter zo? Sorry, ik hoor altijd alles in het Engels, lastig om het even goed te vertalen haha! Maar nogmaals, mijn paarden zijn ook goed voorwaarts zonder spoor!! Laat ik zo zeggen dat ik ze zonder spoor rijd, maar wel mijn sporen altijd om heb haha!


SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:21

Je zegt duidelijk (en ik citeer): “Omdat ik liever 1x mijn sporen er in druk en klaar dan dat ik 30 keer heb moeten schoppen om hem te leren dat ‘ie moet reageren.” Dan vind ik zeker NIET dat jouw paard aan het been is en je sporen gebruikt ‘voor het geval dat’. Als jouw paard echt zo goed aan het been is als je beweert, waarom dan sporen? Dan gebruik je ze toch, terwijl ze volgens jou overbodig zijn. Ik ga toch ook niet altijd met een slof rijden ‘voor het geval dat’. Of je nou wilt of niet, je gebruikt het toch.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:24

Ik rijdt mijn paard met neckrope, bij springen bitloos en een zweep en met dressuur sporen, bit en zweep.
Ik kan mijn paard natuurlijk op stemcommando's gaan rijden bij de dresuur maar ik vindt het ook belangrijk dat mijn paard goed aan mijn hulpen is. Bij de dressuur is ze namelijk minder gemotiveerd dan tijdens het springen en is het voor haar moeilijker om te verzamelen. Ik heb al vaak genoeg zonder sporen gereden maar tijdens dressuur werkte dit niet. Ze gaat niet mooi door de hoeken heen, is moeilijk recht te richten en is heel sloom. Hoe zou jij dit dan zonder sporen, bit of zweep oplossen?
Het bit gebruik ik omdat ik dan subtielere, kleinere hulpen kan geven. Als ik zonder bit of sporen fatsoenlijk zou kunnen dressuren zou ik dat doen, maar het is nou eenmaal niet anders.
Ik vindt dat je moet luisteren naar je paard en dan de beslissing maken of je met sporen, bit of zweep rijdt!

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:27

Dit is zo'n onderwerp waar je lang of kort over kunt discussiëren. Er zullen altijd mensen blijven die het (denken) beter te weten of het er niet mee eens zijn.
Maar het is natuurlijk wel leuk om meningen, methodes etc. uit te wisselen.

Ik blijf met bit/zonder bit een lastig iets vinden.. Het heeft allebei wel hun plus en minpunten.
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar bitloos wanneer dit mogelijk is.
Een bit kun je juist of onjuist gebruiken, als je ze juist gebruikt is er geen probleem.
Kun je bijna de bitringen aanraken met je wijsvingers, gebruik je je teugels om je paard als een boom door midden te zagen of wil je de mondhoeken wat langer maken? Dan zeg ik ik hoef dat bit niet maar of bitloos nou echt beter moet zijn?
Hier geld ook als je het goed gebruikt is er geen probleem.
Heb jij een paard met een koelkast van een lichaam en/of ego dat het gevaarlijk is om zonder bit te rijden, dan zou ik dat bitje er toch weer bij pakken.
Kan jij normaal je paard rijden op een normale, veilige manier zonder zijn neusbotje te breken dat trekt dat mij toch meer.

Of ligt het probleem gewoon bij de teugels ipv het wel/geen bit. als je paard buiten op de kletter gaat heeft dat potje touwtrekken met een dier die weet ik veel hoeveel keer sterker is dan jouw dan zin? Of wanneer je paard net even anders loopt dan dat jij wil? Er is zoveel over te zeggen.

Voor de rest heb ik bij mijn paard geen sporen of zweepje nodig. Sporen geen ervaring mee en paard is voorwaarts en aan het been genoeg dus zweep is ook overbodig.

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:29

Cinnepin schreef:
Cowgirl schreef:
Idd een hulp net als sporen en een bit maar als ik om mij heen kijk dan zouden deze atributen wat mij betreft per direct verboden mogen worden. In de B rijd tegenwoordig niemand meer zonder sporen...dat is toch best zorgwekkend.

Ik kan mij zeker wel vinden in TS haar mening.



Ja wat je met sporen in de B moet, heb ik me ook altijd afgevraagd. Stoerdoenerij?

Ik reed in November een wedstrijd voor 3.5 jarige paarden. Ik was bijna uniek zonder sporen (waren enkelen die ook zonder sporen reden)
Op jonge 3 jarige paarden!!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:34

Ok let me be clear. Ik ben zeker niet tegen een bit, sporen of een zweep. Ik gebruik zelf ook een bit en zweep. Een bit omdat mijn hulpen dan een stuk kleiner zijn, maar ik gebruik het bit goed en eerlijk tegenover het paard. Een zweep heb ik alleen om de achterhand een beetje te activeren. Meestal lukt dit gewoon met mijn been, maar mijn been kan natuurlijk niet bij de kont. Sporen gebruik ik niet en vind ik ook niet nodig. Ik vind dat je alleen sporen mag gebruiken om je hulpen te verkleinen in de hogere klasses. Maar als je sporen gebruikt omdat jouw paard niet aan het been is ben ik hier heel erg op tegen! Als je een bit gebruikt moet je hier normaal mee om kunnen gaan, niet zoals 9/10 mensen die ik op wedstrijd tegen kom: rukken en plukken en je paard in een houding dwingen.

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:43

Kabayo, ja belachelijk toch?

trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:47

Hier rij ik met bit als ik zonder bit rij en hij is soms van ah een bakkabouter of de riet ritselt of de eenden zijn bezig in de sloot(onze bak ligt naast een waterkant) dan kan hij er vandoor gaan zonder bit krijg ik hem niet de volte op maar met bit wel en hem kunnen stoppen. Dat is de reden waarom ik met bit rij.

Zweep gebruik ik eigenlijk zelden ja met de longe maar met rijden eigenlijk hellemaal niet voorheen gebruikte ik dat ik de L oefeningen deed om als hulp middelen zijn kont mee te kunnen nemen. Daarna ben ik over gegaan naar sporen om de hulp middelen nog even iets scherper te krijgen en sinds dien rij ik alleen maar met sporen behalve op buitenrit. De sporen zijn dan ook echt bedoeld voor de hulpmiddelen. Voor mij zijn het echt hulp middelen en ja als ie een bok geeft uit stoutigheid dan krijg ie wel een spoor van mij en dan weet ie het ook.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:51

Ik rij met bit.
Als ik begin met rijden dan ligt 99 van de 100 keer het zweepje op de bakrand en indien nodig pak ik die erbij.
Ze heeft nog wel eens de neiging om lak te hebben aan mijn linker been. Dit puur omdat ik daar zelf minder kracht in heb als gevolg van 2 rug operatie's. Dus puur als ze tegen mijn linker been ingaat of been negeert en extra bijtik.
Met sporen rij ik zelden. In de ruim 6 jaar dat ik haar heb, heb ik dat 1x gedaan. Maar dat was puur omdat ze misbruik ervan maakte. Nee ik vind het niks om met sporen te rijden, maar die ene keer was voldoende.

Ik ben wel van mening dat het eigenlijk als verfijning moet zijn van je hulpen
Maar je ziet er idd genoeg rijden die bij iedere aansporing de sporen erin prikken.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:52

Enerzijds snap ik TS haar bedoelingen met dit topic, maar anderzijds ben ik van mening dat zweep, sporen en bit, mits goed gebruikt, prima kunnen.
Zelf rij ik ook met bit en met zweep. Bit is misschien inderdaad gewenning. Ik heb wel eens zonder gereden, dan bedoel ik met een (touw)halster, maar dan kan ik veel minder verfijnde hulpen geven dan wanneer ik met bit rij. Verder is het inderdaad zo dat er met een bitloos hoofdstel veel druk op de neus kan komen. Ik weet dus niet of dit voor bijvoorbeeld beginners echt een verbetering zal zijn voor het paard qua gemak.

Dan de zweep. Zelf rij ik altijd met een zweepje, omdat mijn verzorgpaard (nog) niet goed aan het been is. Een zweepje gebruik ik dus wanneer ze niet op mijn been reageert, omdat ik het fijner vind om een tikje te geven dan continu been te geven.

Sporen zou je m.i. Pas moeten gebruiken wanneer je paard echt goed aan het been is, en wanneer je zelf een stille beemligging hebt. Daarom rij ik zelf dus ook niet met sporen. Voor de hogere dressuur vind ik dat sporen echt geen kwaad kunnen mits ze goed gebruikt worden.

[o]

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:58

Ik rij met bit, sporen en als het nodig is zweep.
Heb eigenlijk maar een hekel aan de zweep, niet omdat ik denk dat ik mijn paard pijn doe maar omdat ik dan weer een extra ding in m'n hand heb en dat vind ik vervelend.
Ik heb op de hengst grotere sporen aan dan op de rest omdat dat best een trage kan zijn. Heb er geen boodschap aan dat sporen niet zijn om vooruit te rijden, ik hoef nu maar een keer een duidelijke hulp te geven en hij blijft lopen, met een klein spoortje of geen spoor moet ik hem continu naar voren duwen en dat schiet echt niet op.
De jonkies rijdt ik met zweep en zonder spoor, die snappen been geven nog niet goed genoeg en dan heeft een spoortje geen meerwaarde. Zweep gebruik ik om ze vooruit te houden, kan best een rake mep geven als ze niet willen lopen, doe ik dat niet dan sta ik gewoon stil :+

Seventeen
Berichten: 1199
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:01

SGorter schreef:
Je zegt duidelijk (en ik citeer): “Omdat ik liever 1x mijn sporen er in druk en klaar dan dat ik 30 keer heb moeten schoppen om hem te leren dat ‘ie moet reageren.” Dan vind ik zeker NIET dat jouw paard aan het been is en je sporen gebruikt ‘voor het geval dat’. Als jouw paard echt zo goed aan het been is als je beweert, waarom dan sporen? Dan gebruik je ze toch, terwijl ze volgens jou overbodig zijn. Ik ga toch ook niet altijd met een slof rijden ‘voor het geval dat’. Of je nou wilt of niet, je gebruikt het toch.


In die situatie had ik het ook over paarden die inderdaad niet aan het been zijn, ik rij meer dan 1 paard per dag dus heb ze bijna altijd om. Als je controle hebt over je onderbeen dan zit je er echt niet met elke pas in. Kijk maar eens op de hogere niveau's wat voor stil been die vaak hebben. En ja, ik rij hogere dressuur, dus daar zijn ze er voor verfijning. Het is een heel klein en kort knopje wat je er niet zomaar inprikt, en nee, ik wil geen 2 maanden bezig zijn om een paard aan het been te maken, ik blijf niet schoppen en doen. Waarom zou ik geduld moeten hebben? Als ik iets vraag verwacht ik een reactie, als ik die niet op mijn kuit krijg, ook geen 2e keer dan moet je iets zwaarder inwerken inderdaad, waar de spoor dus voor is. Als ze voorwaarts gaan, beloon ik ze en maak ik de overgang opnieuw en begin weer bij stap 1. En nogmaals, het maakt me niet uit wat voor overgang ze maken of waar ze hun kop houden, als ze maar gaan.

Een spoor is niet bedoeld om hem alleen daar op voorwaarts te houden, het heet niet voor niets voor je been zijn, en niet voor je spoor zijn. Ik werk op een stal in het buitenland wat mee doet op het hoogste niveau, en rij daar paarden zat, en als die niet aan het been zijn is er een groot probleem want dan gaat het op shows slecht, of gaan er ongelukken gebeuren, dus alsjeblieft; ik weet echt wat ik met mijn spoortje doe, en echt dat ze ook goed voor het been zijn zonder spoortje. Het is notabene zo'n klein knopje dat ik haast mijn tenen naar buiten moet draaien wil ik er 'echt inzitten'. Ik heb nog nooit ook maar een klein spoorwondje gemaakt of wat dan ook, je doet net alsof ik ze tot bloedens toe kapot trap.

En ja, ik vind het vele malen 'zieliger', om het zo maar te noemen, voor paarden die 2 maanden vooruit getrapt moeten worden voor ze een keertje aan het been zijn. Je kunt beter een keertje kort en duidelijk zijn wat je wil en wat je verwacht van ze, maar ook dit; ik spreek nu over een paard wat niet aan het been is voor je er op komt, of te traag reageert- na 2 of 3 schoppen. Let's just agree to disagree want we zijn het duidelijk niet eens.
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 19-02-18 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Nessie

Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:03

Hier rijd ik meestal bitloos, maar pak ook weleens het hoofdstel met bit. Ik rijd meestal zonder zweep, maar pak er ook weleens een zweepje bij als verlenging van mijn been. Verder gebruik ik hem niet, wel op buitenrit om insecten van mijn paard te vegen waar ik niet bij kan.

Ik zie zelf liever iemand met spoor en een stil been, of een zweepje en een bit dan iemand die bitloos zit te schoppen en te trekken. Correct gebruik van hulpmiddelen vind ik geen probleem, mits je er bewust van bent en goed mee om gaat.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:04

Sylverlove1 schreef:
Enerzijds snap ik TS haar bedoelingen met dit topic, maar anderzijds ben ik van mening dat zweep, sporen en bit, mits goed gebruikt, prima kunnen.
Zelf rij ik ook met bit en met zweep. Bit is misschien inderdaad gewenning. Ik heb wel eens zonder gereden, dan bedoel ik met een (touw)halster, maar dan kan ik veel minder verfijnde hulpen geven dan wanneer ik met bit rij. Verder is het inderdaad zo dat er met een bitloos hoofdstel veel druk op de neus kan komen. Ik weet dus niet of dit voor bijvoorbeeld beginners echt een verbetering zal zijn voor het paard qua gemak.

Dan de zweep. Zelf rij ik altijd met een zweepje, omdat mijn verzorgpaard (nog) niet goed aan het been is. Een zweepje gebruik ik dus wanneer ze niet op mijn been reageert, omdat ik het fijner vind om een tikje te geven dan continu been te geven.

Sporen zou je m.i. Pas moeten gebruiken wanneer je paard echt goed aan het been is, en wanneer je zelf een stille beemligging hebt. Daarom rij ik zelf dus ook niet met sporen. Voor de hogere dressuur vind ik dat sporen echt geen kwaad kunnen mits ze goed gebruikt worden.


En beginners geven geen druk op het bit, wat op de gevoelige scherpe lagen ligt?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:16

Sporen zijn er om je beenhulpen verfijnder te geven. Dus zodat je met een kleine beweging de juiste knopjes 'indrukt'.
Niet simpelweg om je paard vooruit te krijgen.

Een zweep is er om een paard attent te maken met een tikje (zoals je iemand even attent maakt met een tik op z'n schouder) of om een beenhulp te verduidelijken (of een hond op buitenrit weg te krijgen ;) ). Ook daar, een zweep is er niet om 'm even een lesje te leren of vooruit te jagen.

Een bit is er om hulpen door te geven. Een scherper bit is er om kleinere hulpen net zo duidelijk door te geven, of paarden die ongevoellig zijn in de mond weer attent te maken op de hulpen en weer terug te brengen naar kleinere hulpen. Sommige paarden vinden een stang fijner, anderen lopen goed op een dubbelgebroken appelbitje.

Alles wat er op, aan, in of om een paard gehanden wordt, is een hulpmiddel. Zodra je het als pressiemiddel gebruikt, is het alleen teken van onkunde.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:17

horsesxme schreef:
Waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel haat op me af maar dit is grotendeels hoe ik er over denk.

Ik zie mensen elke dag rijden met bitten. Zelf heb ik er vrij weinig tegen zolang deze correct worden gebruikt.

Dus dan ook geen beginners op beestjes met bit laten hobbelen en trekken.

Dan heb je nog de zweep. Ergens vind ik het belachelijk. Ja alles is prima zolang je het goed gebruikt. Maar toch! Het blijft een paard op zijn achterste een tik geven. Ik vind dat de zweep alleen moet worden gebruikt voor het paard door zeer gevordenen als het ECHT niet anders kan. En dan heb ik het over aanvallen etc. En dan niet een tik geven maar een waarschuwende zwaai in de lucht.

En sporen...
Waarom gewoon.
Het is serieus gewoon NIET nodig.
Been eraan en hoppa. Luisteren ze niet zonder? Net zolang oefenen tot ze het wel doen.

Ik heb het idee dat wij mensen een beetje lui zijn en liever zoiets gebruiken dan goed en lang trainen op een goede manier.


Nouja, zweep en sporen worden echt niet alleen maar gebruikt om het paard vooruit te krijgen. Het is een hulpmiddel om bepaalde oefeningen/bewegingen beter uit te leggen en dus zo verfijnder aan het werk te gaan. Juist duidelijker voor het paard, en dus goede training dan lang aan iets knutselen voor resultaat.

Maar ik snap je punt wel dat hier iets meer aandacht aan moet worden geschonken. Op de manege waar ik ooit in mijn verre verleden les heb gehad werd de zweep idd gebruikt als middel om harder te gaan, moest ik aan de teugels trekken om het paard nageeflijk te laten lopen en mocht ik na een tijdje een sporenproef doen zodat ik dressuurproefjes mocht gaan doen daar. Geloof me, ik had geen idee van hoe je op een juiste manier sporen en zweep kon gebruiken en ben dus zo blij dat ik daar voortijdig weg ben gegaan en niet nog meer paarden naar de kl*te heb gereden.

Dus tsja..weet niet of het luiheid is of onwetendheid. In mijn geval het laatste iig ;)

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:41

Amiigo schreef:
Ik rij met bit, sporen en als het nodig is zweep.
Heb eigenlijk maar een hekel aan de zweep, niet omdat ik denk dat ik mijn paard pijn doe maar omdat ik dan weer een extra ding in m'n hand heb en dat vind ik vervelend.
Ik heb op de hengst grotere sporen aan dan op de rest omdat dat best een trage kan zijn. Heb er geen boodschap aan dat sporen niet zijn om vooruit te rijden, ik hoef nu maar een keer een duidelijke hulp te geven en hij blijft lopen, met een klein spoortje of geen spoor moet ik hem continu naar voren duwen en dat schiet echt niet op.
De jonkies rijdt ik met zweep en zonder spoor, die snappen been geven nog niet goed genoeg en dan heeft een spoortje geen meerwaarde. Zweep gebruik ik om ze vooruit te houden, kan best een rake mep geven als ze niet willen lopen, doe ik dat niet dan sta ik gewoon stil :+


Kijk dit vind ik nou echt slecht! En dan ook nog denken dat het grappig is. Bah wat heb ik een hekel aan mensen die zweep/sporen gebruiken omdat ze zelf niet fatsoenlijk een paard aan het been kunnen rijden. _-:(


Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:41

SGorter schreef:
Amiigo schreef:
Ik rij met bit, sporen en als het nodig is zweep.
Heb eigenlijk maar een hekel aan de zweep, niet omdat ik denk dat ik mijn paard pijn doe maar omdat ik dan weer een extra ding in m'n hand heb en dat vind ik vervelend.
Ik heb op de hengst grotere sporen aan dan op de rest omdat dat best een trage kan zijn. Heb er geen boodschap aan dat sporen niet zijn om vooruit te rijden, ik hoef nu maar een keer een duidelijke hulp te geven en hij blijft lopen, met een klein spoortje of geen spoor moet ik hem continu naar voren duwen en dat schiet echt niet op.
De jonkies rijdt ik met zweep en zonder spoor, die snappen been geven nog niet goed genoeg en dan heeft een spoortje geen meerwaarde. Zweep gebruik ik om ze vooruit te houden, kan best een rake mep geven als ze niet willen lopen, doe ik dat niet dan sta ik gewoon stil :+


Kijk dit vind ik nou echt slecht! En dan ook nog denken dat het grappig is. Bah wat heb ik een hekel aan mensen die zweep/sporen gebruiken omdat ze zelf niet fatsoenlijk een paard aan het been kunnen rijden. _-:(

Hoe wil je een paard aan het been rijden wat de hulp niet kent/snapt? Als ik voor de eerste keer op een paard ga zitten dan snappen ze niet als ik been geef dat ze vooruit moeten, met zo’n knopje worden ze niet geboren. Als ik dan een zweep heb kan ik ze bij tikken en been geven tegelijkertijd zodat er na een tijdje een kwartje gaat vallen dat been geven vooruit is, dan kan ik de zweep hulp steeds meer weg laten. Zonder zweep kan ik op sommige paarden drijven wat ik wil maar dan ben ik over een uur nog niet aan de overkant, dan is een stokje verrekte handig :D

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 02:01

Als je paard niet weet wat een beenhulp is, zul je het hem uit moeten leggen.

Dan zal hij echter een zweephulp ook niet snappen.

Er zijn vele manieren hoe je ee paard duidelijk kunt maken wat de bedoeling is- een pets verkopen zodat 'ie vlucht (want dat is het, niet meer en niet minder) is er een van.

Hoe denk je dat je een koetspaard tempo kunt laten wisselen? Beleren door 'm een wats te verkopen is lévensgevaarlijk. Daar is die zweep niet voor. Dat doe je door een gedegen basis te creeëren met stemhulpen. Die stemhulpen gebruik je dan voor het wisselen van gang.

Dat is naar mijn ervaring duidelijker en efficienter dan aanleren met een vluchtmethode.

Ruiters die het alleen met slaan, trekken en schoppen redden (en dan zoveel mogelijk eraan; hulpteugels, sporen, kinketting,stang) mogen wat mij betreft eens dezelfde ervaring ondergaan als hun paard.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:58

Je bent begonnen met longeren lijkt mij? Dat doe je dus op stem. Het is heel simpel, je geeft been en gebruikt je stemhulp. Na een tijdje kan je de stemhulp weghalen.

Jildau

Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:05

Kabayo schreef:
Ik reed in November een wedstrijd voor 3.5 jarige paarden. Ik was bijna uniek zonder sporen (waren enkelen die ook zonder sporen reden)
Op jonge 3 jarige paarden!!


Ik rij wel met sporen maar ik vraag me dan weer af waarom je op een 3,5 jarige rijdt én er ook nog mee op wedstrijd gaat. Dat vind ik onbegrijpelijk dus zo heeft iedereen zijn manier.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:17

Wat is er mis met een wedstrijd voor een jong paard? Mooie ervaring toch? Andere omgeving en een rondje rijden.... meer is het niet.... ja de ruiter heeft een apepak aan, maar daar heeft paardlief niks van :)

Goedgekeurd onderschrift :)

Jildau

Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:30

Billy schreef:
Wat is er mis met een wedstrijd voor een jong paard? Mooie ervaring toch? Andere omgeving en een rondje rijden.... meer is het niet.... ja de ruiter heeft een apepak aan, maar daar heeft paardlief niks van :)


Ik denk dat je de discussies van 3 jarigen beleren (en ook nog best fanatiek rijden als ie direct een dressuurproef moet kunnen lopen) wel kent. Heb zo jong wedstrijden nooit zo goed begrepen. ;)

Maar paardlief heeft er ook niks van als je je sporen correct gebruikt. Het is een extraatje voor mij en het kan dus best zijn dat ik ze wekenlang alleen maar draag met rijden en niet gebruik.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:43

Ja, die discussies ken ik. Ik ben voorstander van 3 jarigen inrijden mits met beleid. Waarom ze sterk laten worden wat ze tegen je kunnen gaan gebruiken?
Maar een Proefje is geen grote velasting hoor, niks wat je in de training ook niet meepakt lijkt me

Goedgekeurd onderschrift :)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:58

Sylverlove1 schreef:
Enerzijds snap ik TS haar bedoelingen met dit topic, maar anderzijds ben ik van mening dat zweep, sporen en bit, mits goed gebruikt, prima kunnen.
Zelf rij ik ook met bit en met zweep. Bit is misschien inderdaad gewenning. Ik heb wel eens zonder gereden, dan bedoel ik met een (touw)halster, maar dan kan ik veel minder verfijnde hulpen geven dan wanneer ik met bit rij. Verder is het inderdaad zo dat er met een bitloos hoofdstel veel druk op de neus kan komen. Ik weet dus niet of dit voor bijvoorbeeld beginners echt een verbetering zal zijn voor het paard qua gemak.

Dan de zweep. Zelf rij ik altijd met een zweepje, omdat mijn verzorgpaard (nog) niet goed aan het been is. Een zweepje gebruik ik dus wanneer ze niet op mijn been reageert, omdat ik het fijner vind om een tikje te geven dan continu been te geven.

Sporen zou je m.i. Pas moeten gebruiken wanneer je paard echt goed aan het been is, en wanneer je zelf een stille beemligging hebt. Daarom rij ik zelf dus ook niet met sporen. Voor de hogere dressuur vind ik dat sporen echt geen kwaad kunnen mits ze goed gebruikt worden.


Ik ben het met je eens wbt MITS goed gebruikt en daar zit nou net het probleem.
Als ik hier iedereen lees en in voorgaande topic doet iedereen het perfect. Maar als ik op wedstrijd (waar ik dan diverse nivo's zie) kom en thuis op stallen kom zie ik toch heel wat anders.

Zelfs de jeugd rijd standaard met sporen terwijl ze nog maar net op hun paard kunnen zitten.
Het moet allemaal snel want we MOETEN wedstrijden rijden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 4 bezoekers