Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
horsesxme
Berichten: 67
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 00:02

Waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel haat op me af maar dit is grotendeels hoe ik er over denk.

Ik zie mensen elke dag rijden met bitten. Zelf heb ik er vrij weinig tegen zolang deze correct worden gebruikt.

Dus dan ook geen beginners op beestjes met bit laten hobbelen en trekken.

Dan heb je nog de zweep. Ergens vind ik het belachelijk. Ja alles is prima zolang je het goed gebruikt. Maar toch! Het blijft een paard op zijn achterste een tik geven. Ik vind dat de zweep alleen moet worden gebruikt voor het paard door zeer gevordenen als het ECHT niet anders kan. En dan heb ik het over aanvallen etc. En dan niet een tik geven maar een waarschuwende zwaai in de lucht.

En sporen...
Waarom gewoon.
Het is serieus gewoon NIET nodig.
Been eraan en hoppa. Luisteren ze niet zonder? Net zolang oefenen tot ze het wel doen.

Ik heb het idee dat wij mensen een beetje lui zijn en liever zoiets gebruiken dan goed en lang trainen op een goede manier.

Esmee: voor altijd in mijn hart
Kyara: mijn kleine prinsesje


Seventeen
Berichten: 1198
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:17

horsesxme schreef:
Waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel haat op me af maar dit is grotendeels hoe ik er over denk.

Ik zie mensen elke dag rijden met bitten. Zelf heb ik er vrij weinig tegen zolang deze correct worden gebruikt.

Dus dan ook geen beginners op beestjes met bit laten hobbelen en trekken.

Dan heb je nog de zweep. Ergens vind ik het belachelijk. Ja alles is prima zolang je het goed gebruikt. Maar toch! Het blijft een paard op zijn achterste een tik geven. Ik vind dat de zweep alleen moet worden gebruikt voor het paard door zeer gevordenen als het ECHT niet anders kan. En dan heb ik het over aanvallen etc. En dan niet een tik geven maar een waarschuwende zwaai in de lucht.

En sporen...
Waarom gewoon.
Het is serieus gewoon NIET nodig.
Been eraan en hoppa. Luisteren ze niet zonder? Net zolang oefenen tot ze het wel doen.

Ik heb het idee dat wij mensen een beetje lui zijn en liever zoiets gebruiken dan goed en lang trainen op een goede manier.


Ik ben inderdaad vrij lui op paard als je het zo wil zeggen, waarom? Omdat ik liever 1x mijn sporen er in druk en klaar dan dat ik 30 keer moet gaan schoppen voor ik reactie krijg, of 30 keer heb moeten schoppen om hem te leren dat 'ie moet reageren. Het probleem zit hem niet in de spoor, het probleem zit hem in het been van de gebruiker. Ik kan van mijzelf zeggen dat ik een stil been heb en mijn spoor er bewust ik kan drukken op het moment dat ik wil, en er niet per ongeluk bij elke pas een spoor in zit. Overigens vind ik dat veel 'erger', een onderbeen zonder controle, zonder spoor, die er bij elke pas tegen aan komt. Ik heb dan ook altijd een spoor om, zodat ik hem heb als ik hem nodig heb. Is maar een klein knopje hoor maar ik werk liever kort maar krachtig.

Een zweep heb ik bij mijn ene paard toevallig ook altijd, tijdens het springen omdat 'ie best wel stout kan zijn in de winter, en in de dressuur omdat een zweep bestaat voor meer dan 'afranselen'. Ik gebruik mijn zweep dan voornamelijk als herrinering voor mijn paard en als verlengstuk been/arm. Mijn paard kan achter nogal lui zijn en dan tik ik hem eventjes bij. Het is simpelweg genoeg om de zweep heel kort even 'op' het paard te leggen.

Maar als het nodig is dan heeft 'ie hem te pakken. Op het moment heb ik een 2* eventingpaard onder mijn kont, die echt een boel heeft gezien, en ineens 'bang' is voor de hindernisstapel in het midden van de bak. Dan kan ik daar een uur omheen gaan rijden en moeilijk gaan doen, maar ik kan hem ook gewoon duidelijk maken dat 'ie moet kappen.

TS, wees een beetje meer open voor andere manieren, en dan bedoel ik echt niet dat je een paard maar moet afranselen maar probeer een beetje minder te oordelen naar wat anderen gebruiken en hoe ze het doen. Na aanleiding van je andere topic weet ik dat je echt nog zat te leren hebt, stel je open voor andere manieren en ervaringen, ook als je het er niet mee eens bent op het eerste gezicht want het kan toch ineens anders uitpakken dan je denkt.

Overigens lopen hier ook echt al 38.000 topics over volgensmij, even in de zoekmachine tikken en je bent heel veel wijzer.

Elsa7
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-07-17
Woonplaats: Onder mijn favoriete meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:30

Ik ben voor het bit, de zweep en sporen, zolang ze correct worden gebruikt.

Bitloos hoeft ook zeker niet beter te zijn dan het bit, volgens mij is het bij het verkeerd gebruiken van een bitloos hoofdstel zelfs mogelijk het neusbot van een paard te breken (maar ik heb op het moment even geen wetenschappelijke onderzoeken bij de hand, dus ik weet niet precies hoe dat zit). Ik weet sowieso dat er paarden zijn die slecht reageren op bitloze hoofdstellen omdat ze de druk op hun neus bijvoorbeeld niet prettig vinden of gewoon heel snel drukplekken krijgen van een bitloos hoofdstel. Eigenlijk moet je per paard bekijken wat deze het prettigste vindt, sommige paarden lopen echt veel beter en fijner als je er een bitje in hangt.

Dan verder, de zweep. Die kan juist heel nuttig zijn als je paard niet aan het been is, want in dat geval is een tik gewoon veel minder gemeen dan tien trappen in de ribben omdat hij anders niet loopt. En als je hem er eenmaal aan hebt, kun je ermee rijden zonder hem te gebruiken of zelfs weglaten en dan hoort hij te vertrekken op het moment dat je je been eraan legt. Op die manier maakt een zweep het ook prettiger voor het paard, die weet dan ook wat je bedoelt.

Als laatste even over de sporen, feit is dat die vaak verkeerd gebruikt worden. Ik hoor dat veel mensen denken dat die bestaan om je paard mee vooruit te prikken, maar ze zijn er eigenlijk voor de verfijning van je hulpen. Als je bijvoorbeeld hogere dressuur rijdt en je wilt soepel van de ene naar de andere overgang kunnen rijden, is het gewoon veel makkelijker om dat te doen met een klein porretje dan met je hele kuit. Op die paarden zitten zo veel knopjes, het is eigenlijk niet mogelijk om die allemaal in te kunnen drukken met je kuit. Een spoortje is daarin veel subtieler en preciezer, dan heb je ook geen verwarring bij het paard.

Dus mits ze goed gebruikt worden heb ik er echt geen probleem mee.

melkbus
Berichten: 564
Geregistreerd: 28-02-07

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:51

Kijk naar het paard en niet naar de methode voordat je een oordeel geeft. Elk paard is anders en heeft een andere aanpak nodig.
Het lijkt nu dat, omdat het bij jou verzorgpony wel werkt, het dan maar bij alle paarden moet werken.

"Als je denkt te klein te zijn om invloed uit te oefenen, moet je eens proberen te slapen met een mug in je kamer"

Anoniem

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:01

Hoe kijk je dan tegen het zweepgebruik bij het mennen aan? :)
Daar is de zweep je been, en echt een must om mee te hebben.

Ik heb met sporen gereden om dezelfde reden als Seventeen. Liever 1x de sporen gebruiken, dan 30x in de buik van je paard schoppen. Daarin telt mee dat ik niet erg sterk in mijn benen ben. Met sporen kan ik met minder kracht, dezelfde hulp geven.

Een bit, daar heb ik geen antwoord op :) Misschien gewenning?

Ik snap je best TS, soms zijn een zweep en sporen not done, omdat ze verkeerd gebruikt worden. Op wedstrijd wel eens meegemaakt dat een ruiter bij de jury op de mat moest komen ivm overmatig spoor/zweepgebruik. De volgende proef moest hij zonder rijden :)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:58

Bitloos is zeker niet vriendelijker dan bit. Er was laatst nog zo'n onderzoek, waaruit bleek dat paarden met dezelfde druk op de teugels, hetzelfde reageren met en zonder bit. Oftewel, het is dezelfde mate van 'discomfort'. Met beiden moet je om leren gaan, en ook binnen de bitloze optuigingen en soorten bitten zijn giga veel mogelijkheden. Imo zijn er maar weinig die een paard bitloos, correct dressuurmatig kunnen laten lopen. Ze zijn er wel, en ik werk zelf ook 9 vd 10 keer bitloos, maar ook dat vergt skills.

Zweep is absoluut niet zielig. Tenzij je je paard ermee mishandelt, is er met een tikje of een aai of een kriebel echt niks mis.

Sporen zijn nooit bedoeld voor 'voorwaarts', maar ter verfijning van je hulpen, om bijv duidelijker te kunnen maken wanneer je been is voor buiging, wanneer wijken, wanneer ... wat dan ook. Hoe minder onduidelijkheid, hoe vriendelijker voor het paard.

Hulpteugels passen ook zo mooi in dit rijtje. Ja, een goede ruiter/trainer moet zonder hulpteugels kunnen. Maar dan praat je over topniveau. Correct afgesteld, is er imo niks mis mee om ze er af en toe aan te doen om het paard de juiste weg te wijzen. Daarna zal hij het weer zelf moeten doen.

Mijns inziens is het veel zieliger dat mensen continu aan de teugels lopen te trekken, in het zadel bonken, het paard uit balans halen met hun zit, het paard bij elke pas been geven. Die protest zien als 'hij is gewoon vervelend' of 'hij test me uit'. Die het paard met het hoofd in de lucht en de rug weggedrukt door laten denderen, of juist met de kin op de borst op de voorhand.
De dingen die jij noemt, zijn maar middelen. Het is echt het gebruik ervan (of het misbruik...) wat ze goed of slecht maakt.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

horsesxme
Berichten: 67
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 07:45

Nirvana_ schreef:
Bitloos is zeker niet vriendelijker dan bit. Er was laatst nog zo'n onderzoek, waaruit bleek dat paarden met dezelfde druk op de teugels, hetzelfde reageren met en zonder bit. Oftewel, het is dezelfde mate van 'discomfort'. Met beiden moet je om leren gaan, en ook binnen de bitloze optuigingen en soorten bitten zijn giga veel mogelijkheden. Imo zijn er maar weinig die een paard bitloos, correct dressuurmatig kunnen laten lopen. Ze zijn er wel, en ik werk zelf ook 9 vd 10 keer bitloos, maar ook dat vergt skills.

Zweep is absoluut niet zielig. Tenzij je je paard ermee mishandelt, is er met een tikje of een aai of een kriebel echt niks mis.

Sporen zijn nooit bedoeld voor 'voorwaarts', maar ter verfijning van je hulpen, om bijv duidelijker te kunnen maken wanneer je been is voor buiging, wanneer wijken, wanneer ... wat dan ook. Hoe minder onduidelijkheid, hoe vriendelijker voor het paard.

Hulpteugels passen ook zo mooi in dit rijtje. Ja, een goede ruiter/trainer moet zonder hulpteugels kunnen. Maar dan praat je over topniveau. Correct afgesteld, is er imo niks mis mee om ze er af en toe aan te doen om het paard de juiste weg te wijzen. Daarna zal hij het weer zelf moeten doen.

Mijns inziens is het veel zieliger dat mensen continu aan de teugels lopen te trekken, in het zadel bonken, het paard uit balans halen met hun zit, het paard bij elke pas been geven. Die protest zien als 'hij is gewoon vervelend' of 'hij test me uit'. Die het paard met het hoofd in de lucht en de rug weggedrukt door laten denderen, of juist met de kin op de borst op de voorhand.
De dingen die jij noemt, zijn maar middelen. Het is echt het gebruik ervan (of het misbruik...) wat ze goed of slecht maakt.


Klopt. Ik sta ook open voor andermans meningen vandaar dit forum. Ik zie alleen vaker dat de sporen verkeerd worden gebruikt dan goed en vind dit dan toch echt jammer. Dan zie je weer zulke enorm scherpe sporen in de buik worden geprikt. Dit is ook gewoon zielig. Daarom zou ik dan in ieder geval de scherpe sporen afschaffen.

Het zweepje vind ik dat je wel gelijk hebt. Steeds meer zie ik mensen het correct gaan gebruiken en een klein tikje is genoeg. Al is het vaak jammer om te zien dat sommige paarden/pony's een stuk of 10 tikken nodig 'moeten!' Om vooruit te komen.

Mijn mening is dan ook dat we niet teveel op hulpmiddelen moeten leunen maar ook gewoon zonder moeten kunnen rijden. Niet dat je per se sporen MOET gebruiken omdat je paard anders niet loopt. Het is nou eenmaal niet natuurlijk.

Esmee: voor altijd in mijn hart
Kyara: mijn kleine prinsesje

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 07:54

Eigenlijk moet je dan gewoon niet op een paard gaan zitten of met een paard gaan werken....
Iedereen maakt fouten en ook paarden maken wel eens fouten ten koste van een persoon..

De wereld is niet perfect. Ondanks mijn fouten merk ik wel dat mijn paarden graag "werken".
Ging mijn wedstrijd paard bijna rennend de trailer in, juist wanneer ze ingevlochten was.
En ik weet heel goed dat door de spanning ik niet op mijn best reed op wedstrijd. :')

martikaW
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:06

een zweep is geen wapen maar een hulp. dus alleen al de manier waarop jij ernaar kijkt klopt niet.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:07

Seventeen schreef:
horsesxme schreef:
Waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel haat op me af maar dit is grotendeels hoe ik er over denk.

Ik zie mensen elke dag rijden met bitten. Zelf heb ik er vrij weinig tegen zolang deze correct worden gebruikt.

Dus dan ook geen beginners op beestjes met bit laten hobbelen en trekken.

Dan heb je nog de zweep. Ergens vind ik het belachelijk. Ja alles is prima zolang je het goed gebruikt. Maar toch! Het blijft een paard op zijn achterste een tik geven. Ik vind dat de zweep alleen moet worden gebruikt voor het paard door zeer gevordenen als het ECHT niet anders kan. En dan heb ik het over aanvallen etc. En dan niet een tik geven maar een waarschuwende zwaai in de lucht.

En sporen...
Waarom gewoon.
Het is serieus gewoon NIET nodig.
Been eraan en hoppa. Luisteren ze niet zonder? Net zolang oefenen tot ze het wel doen.

Ik heb het idee dat wij mensen een beetje lui zijn en liever zoiets gebruiken dan goed en lang trainen op een goede manier.


Ik ben inderdaad vrij lui op paard als je het zo wil zeggen, waarom? Omdat ik liever 1x mijn sporen er in druk en klaar dan dat ik 30 keer moet gaan schoppen voor ik reactie krijg, of 30 keer heb moeten schoppen om hem te leren dat 'ie moet reageren. Het probleem zit hem niet in de spoor, het probleem zit hem in het been van de gebruiker. Ik kan van mijzelf zeggen dat ik een stil been heb en mijn spoor er bewust ik kan drukken op het moment dat ik wil, en er niet per ongeluk bij elke pas een spoor in zit. Overigens vind ik dat veel 'erger', een onderbeen zonder controle, zonder spoor, die er bij elke pas tegen aan komt. Ik heb dan ook altijd een spoor om, zodat ik hem heb als ik hem nodig heb. Is maar een klein knopje hoor maar ik werk liever kort maar krachtig.

Een zweep heb ik bij mijn ene paard toevallig ook altijd, tijdens het springen omdat 'ie best wel stout kan zijn in de winter, en in de dressuur omdat een zweep bestaat voor meer dan 'afranselen'. Ik gebruik mijn zweep dan voornamelijk als herrinering voor mijn paard en als verlengstuk been/arm. Mijn paard kan achter nogal lui zijn en dan tik ik hem eventjes bij. Het is simpelweg genoeg om de zweep heel kort even 'op' het paard te leggen.

Maar als het nodig is dan heeft 'ie hem te pakken. Op het moment heb ik een 2* eventingpaard onder mijn kont, die echt een boel heeft gezien, en ineens 'bang' is voor de hindernisstapel in het midden van de bak. Dan kan ik daar een uur omheen gaan rijden en moeilijk gaan doen, maar ik kan hem ook gewoon duidelijk maken dat 'ie moet kappen.

TS, wees een beetje meer open voor andere manieren, en dan bedoel ik echt niet dat je een paard maar moet afranselen maar probeer een beetje minder te oordelen naar wat anderen gebruiken en hoe ze het doen. Na aanleiding van je andere topic weet ik dat je echt nog zat te leren hebt, stel je open voor andere manieren en ervaringen, ook als je het er niet mee eens bent op het eerste gezicht want het kan toch ineens anders uitpakken dan je denkt.

Overigens lopen hier ook echt al 38.000 topics over volgensmij, even in de zoekmachine tikken en je bent heel veel wijzer.


Ik ben ook echt niet tegen sporen, bitten of zwepen. Maar als je sporen gebruikt omdat jouw paard niet netjes aan het been is vind ik het wel verkeerd. Dan léér je hem toch reageren op alleen je been. Al kost dat 2 maanden, dat maakt toch niet uit.

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:17

SGorter schreef:
Ik ben ook echt niet tegen sporen, bitten of zwepen. Maar als je sporen gebruikt omdat jouw paard niet netjes aan het been is vind ik het wel verkeerd. Dan léér je hem toch reageren op alleen je been. Al kost dat 2 maanden, dat maakt toch niet uit.

Ik ben liever een keer duidelijk dan dat ik twee maanden moet blijven trappen omdat m'n paard niet reageert op het been.

Al eens een paard getraind die verreden was en geleerd had nergens op te reageren en gewoon zijn eigen ding te doen?

Heel veel mensen kunnen sowieso slecht rijden, daar hebben ze geen hulpmiddelen voor nodig. Aan de teugels hangen, in de rug klappen met lichtrijden, niet in balans enz. En idd ook een hoop mensen met hulpmiddelen die het paard in de weg zitten.

Sprakeloos

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:45

Ts hoe ga jij een paard leren je beenhulp niet te negeren?? Ben wel benieuwd naar jouw methode.

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:46

Ah pfff... Daar is dan toch weer topic nr 96437241895814460 over bit, zweep en spoor..

Ik rij met bit en met zweep.. Somebody shoot me..

*sarcasme uit..

Ik rijd met bit, ondat mijn paarden hier heel veel beter op reageren dan bitloos.. Bitloos doe ik in de bak wel eens voor de lol, maar verder niet..

Zweep gebruik ik vaker als ze wat luier aan t been zijn.. Twee keer been.. Geen reactie = tik en ook buiten als ze ergens even niet langs willen, dan even een tikje van: komop, lopen.. Je kunt t.. Niet zeiken..

En als ik met m'n pony ga mennen, kan ik al helemaal niet zonder mijn zweep, want daar behelst die beide functies.. Zowel been als zweep..

Spoor gebruikte ik voorheen alleen op wedstrijd.. Vond ik wat netter dan een zweep..

<3 Sneakers <3

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:14

Alles draait om training (en de band tussen paard en ruiter) en als dat in orde is heb je inderdaad geen bit, zweep of sporen nodig +:)+

Bitloos rijden doe je niet in 1x of eventjes. Als je je paard leert hoe bitloos werkt vanaf de grond en dan erop, bijvoorbeeld met je zit, stemsignalen of clickertraining, dan kan bitloos net zo fijntjes werken als met bit, maar dan zonder metaal in de mond (en houd druk op de neus in de gaten, dat kan net zo irritant zijn).

Zelfde geldt voor sporen en de zweep. Training is alles, net als 'educate yourself'.

Warwick Schiller heeft in zijn horsemanship training veel goede manieren om dit aan te leren, zodat je daarna zonder zweep of sporen en met losse teugel kan rijden.
In het begin betekend dit dat je bijvoorbeeld zacht je been aanlegt. Geen reactie, dan meer been. Geen reactie, dan een tikje achter je been. Maar je moet hierbij érg goed opletten op welke reactie je krijgt. Een heel klein beetje versnelling en voor maar een paar pasjes is al een reactie in het begin, en dus stop je met je signaal geven. Later ga je je verwachtingen aanpassen en wil je iets meer versnelling of langer, als je je been aanlegt.
Uiteindelijk krijg je een gevoeliger paard, die beter op lichte hulpen te rijden is. Heeft geen weken nodig! En daarna kan je zonder sporen of zweep. Voor beide toch veel prettiger!
(dit was even een korte uitleg :+ ik ben lid van de online training van warwick schiller en zijn trainings filmpjes zijn veeeeeel uitgebreider :+ )

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:32

Ach..toen bij onze merrie de wolfskiezen getrokken waren, ook een poosje bitloos gereden. Was niet zo zo ingewikkeld en reden er in principe gewoon zo mee weg. Maar het is helemaal niet zo vriendelijk als dat de ijzerloosbrigade zo graag roept. En inderdaad, zoals bovenstaande al schrijft, aan het been zijn, leer je met een zweepje. Vandaar dat ik erg geïnteresseerd ben hoe ts dat dacht aan te leren als je daar zo tegen bent?


SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:08

Esther schreef:
SGorter schreef:
Ik ben ook echt niet tegen sporen, bitten of zwepen. Maar als je sporen gebruikt omdat jouw paard niet netjes aan het been is vind ik het wel verkeerd. Dan léér je hem toch reageren op alleen je been. Al kost dat 2 maanden, dat maakt toch niet uit.

Ik ben liever een keer duidelijk dan dat ik twee maanden moet blijven trappen omdat m'n paard niet reageert op het been.

Al eens een paard getraind die verreden was en geleerd had nergens op te reageren en gewoon zijn eigen ding te doen?

Heel veel mensen kunnen sowieso slecht rijden, daar hebben ze geen hulpmiddelen voor nodig. Aan de teugels hangen, in de rug klappen met lichtrijden, niet in balans enz. En idd ook een hoop mensen met hulpmiddelen die het paard in de weg zitten.


Ja zeker, gewoon consequent rijden en veel overgangen. En veel geduld hebben.

Seventeen
Berichten: 1198
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:00

SGorter schreef:
SGorter schreef:
Ik ben ook echt niet tegen sporen, bitten of zwepen. Maar als je sporen gebruikt omdat jouw paard niet netjes aan het been is vind ik het wel verkeerd. Dan léér je hem toch reageren op alleen je been. Al kost dat 2 maanden, dat maakt toch niet uit.

Ik ben liever een keer duidelijk dan dat ik twee maanden moet blijven trappen omdat m'n paard niet reageert op het been.

Al eens een paard getraind die verreden was en geleerd had nergens op te reageren en gewoon zijn eigen ding te doen?

Heel veel mensen kunnen sowieso slecht rijden, daar hebben ze geen hulpmiddelen voor nodig. Aan de teugels hangen, in de rug klappen met lichtrijden, niet in balans enz. En idd ook een hoop mensen met hulpmiddelen die het paard in de weg zitten.


Ja zeker, gewoon consequent rijden en veel overgangen. En veel geduld hebben.[/quote]

Ik ben liever kort maar 'krachtig', als mijn paard niet reageert dan ja, dan gebruik ik mijn spoor en daar reageren ze altijd op, waarom? Omdat ik mijn onderbeen onder controle heb en zelf besluit op welk moment ik die spoor gebruik. Heeft alleen maar voordeel, en natuurlijk rij ik veel overgangen, en andere oefeningen om hem voor het been te krijgen. Ik wil geen 2 maanden mijn paard schoppen om hem vooruit te krijgen en hem duidelijk te maken dat 'ie moet gaan, dat vind ik veel zieliger dan hem direct duidelijk maken wat ik van hem verwacht. Iets met zachte heelmeesters vind ik vaak.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik veel mensen een spoor zie gebruiken om hem 'aan het been te krijgen' maar hem vervolgens vasthouden aan de voorkant zodat 'ie nergens heen kan, dat is natuurlijk hartstikke fout. Ik ben duidelijk met de spoor als 'ie niet reageert, en het maakt me niet uit hoe hard 'ie gaat of op wat voor manier, als ie maar naar voren gaat. Dus als 'ie wegknalt in rengalop ben ik tevreden want hij heeft gereageerd op de manier die ik wil -> naar voren. Niet dat op zijn plaats getrek wat ik veel mensen zie doen.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:52

Dan nog, ik vind niet dat je sporen mag gebruiken omdat je zelf de tijd/moeite er niet in wilt steken om je paard fatsoenlijk aan het been te rijden. In dat geval ben ik wél tegen sporen. Dat je stille benen hebt heeft daar niks mee te maken.

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:03

Ik rijd zonder bit, zonder sporen en zonder zweep en bijna alleen maar in het bos ;)

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:05

Ik rij zonder zweep en sporen, wel met bit. Nu gaat dat prima, mocht ik tzt sporen nodig hebben, gebruik ik die gewoon. Wel met mate en met respect naar mijn merrie

Goedgekeurd onderschrift :)

Anomien

Berichten: 7299
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:33

Seventeen schreef:
horsesxme schreef:
Waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel haat op me af maar dit is grotendeels hoe ik er over denk.

Ik zie mensen elke dag rijden met bitten. Zelf heb ik er vrij weinig tegen zolang deze correct worden gebruikt.

Dus dan ook geen beginners op beestjes met bit laten hobbelen en trekken.

Dan heb je nog de zweep. Ergens vind ik het belachelijk. Ja alles is prima zolang je het goed gebruikt. Maar toch! Het blijft een paard op zijn achterste een tik geven. Ik vind dat de zweep alleen moet worden gebruikt voor het paard door zeer gevordenen als het ECHT niet anders kan. En dan heb ik het over aanvallen etc. En dan niet een tik geven maar een waarschuwende zwaai in de lucht.

En sporen...
Waarom gewoon.
Het is serieus gewoon NIET nodig.
Been eraan en hoppa. Luisteren ze niet zonder? Net zolang oefenen tot ze het wel doen.

Ik heb het idee dat wij mensen een beetje lui zijn en liever zoiets gebruiken dan goed en lang trainen op een goede manier.


[b]Ik ben inderdaad vrij lui op paard als je het zo wil zeggen, waarom? Omdat ik liever 1x mijn sporen er in druk en klaar dan dat ik 30 keer moet gaan schoppen voor ik reactie krijg, of 30 keer heb moeten schoppen om hem te leren dat 'ie moet reageren. [/b]Het probleem zit hem niet in de spoor, het probleem zit hem in het been van de gebruiker. Ik kan van mijzelf zeggen dat ik een stil been heb en mijn spoor er bewust ik kan drukken op het moment dat ik wil, en er niet per ongeluk bij elke pas een spoor in zit. Overigens vind ik dat veel 'erger', een onderbeen zonder controle, zonder spoor, die er bij elke pas tegen aan komt. Ik heb dan ook altijd een spoor om, zodat ik hem heb als ik hem nodig heb. Is maar een klein knopje hoor maar ik werk liever kort maar krachtig.

Een zweep heb ik bij mijn ene paard toevallig ook altijd, tijdens het springen omdat 'ie best wel stout kan zijn in de winter, en in de dressuur omdat een zweep bestaat voor meer dan 'afranselen'. Ik gebruik mijn zweep dan voornamelijk als herrinering voor mijn paard en als verlengstuk been/arm. Mijn paard kan achter nogal lui zijn en dan tik ik hem eventjes bij. Het is simpelweg genoeg om de zweep heel kort even 'op' het paard te leggen.

Maar als het nodig is dan heeft 'ie hem te pakken. Op het moment heb ik een 2* eventingpaard onder mijn kont, die echt een boel heeft gezien, en ineens 'bang' is voor de hindernisstapel in het midden van de bak. Dan kan ik daar een uur omheen gaan rijden en moeilijk gaan doen, maar ik kan hem ook gewoon duidelijk maken dat 'ie moet ......

Knip

in de zoekmachine tikken en je bent heel veel wijzer.



Eeuhm sporen zijn toch helemaal niet daarvoor bedoelt? Als je zonder spoor je paard niet voorwaarts is.. heb je de plank misgeslagen.

Ik ben voor hulpmiddelen. Maar tegen onkundig gebruik dat mensen het gebruiken zonder te weten waarvoor het dient.

Mama van mijn lieve meisjes

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:43

Het zijn gewoon communicatie middelen. Net als gebaren, aanrakingen, en je stem. Op zich helemaal niks mis mee, tot je gaat wapperen, slaan/hard duwen en schreeuwen.

Bij paarden vertaalt het zich ook in overmatig en te hard gebruik van de middelen waar op zich ook normale tot zeer verfijnde /zachte communicatie mee mogelijk is.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:49

Eens met Lusitana.
En wat is er mis met een zweepje om je paard een hulp aan te leren of net een beetje extra achterbeen te vragen door hem er mee te ‘kietelen’? Zelfde geldt voor sporen.
Over een bit begin ik niet, dat is een eeuwige discussie waar iedereen een hele sterke vaste mening heeft. Overigens kan ik met beiden rijden, maar is mijn paard fijner met bit. Dan kan ik een stuk preciezer zijn namelijk :)


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:54

martikaW schreef:
een zweep is geen wapen maar een hulp. dus alleen al de manier waarop jij ernaar kijkt klopt niet.


Idd een hulp net als sporen en een bit maar als ik om mij heen kijk dan zouden deze atributen wat mij betreft per direct verboden mogen worden. In de B rijd tegenwoordig niemand meer zonder sporen...dat is toch best zorgwekkend.

Ik kan mij zeker wel vinden in TS haar mening.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:05

Cowgirl schreef:
martikaW schreef:
een zweep is geen wapen maar een hulp. dus alleen al de manier waarop jij ernaar kijkt klopt niet.


Idd een hulp net als sporen en een bit maar als ik om mij heen kijk dan zouden deze atributen wat mij betreft per direct verboden mogen worden. In de B rijd tegenwoordig niemand meer zonder sporen...dat is toch best zorgwekkend.

Ik kan mij zeker wel vinden in TS haar mening.



Ja wat je met sporen in de B moet, heb ik me ook altijd afgevraagd. Stoerdoenerij?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers