Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat denk je dat de veranderingen binnen de KNHS voor een persoonlijke gevolgen zullen zijn

Algemeen lidmaatschap wordt duurder
87 (16%)
Wedstrijden rijden wordt nog duurder
76 (14%)
Minder wedstrijden beschikbaar
6 (1%)
Voor elke startpas moet je nu meer betalen
60 (11%)
Er gaat geen verandering komen want de KNHS is de baas [monopolie situatie]
35 (6%)
Startpas verhoging
63 (11%)
KNHS heeft altijd gelijk
32 (6%)
Maakt mij niet uit want ik ben geen KNHS lid
20 (3%)
Ik ga geen wedstrijden meer rijden
11 (2%)
Minder evenementen voor leden Enjoy the Ride / Paard en Leven dag
8 (1%)
Minder instructieweken
13 (2%)
Leden slikken toch alles voor zoete koek dus geen verandering
32 (6%)
ORUN opleiding wordt nog kostbaarder
23 (4%)
Leden gaan het faillissement aanvragen
1 (0%)
Ledenraad gaat een donut en brownie eten met het bestuur en alles is weer koek en ei
30 (5%)
KNHS is niet mijn paardensportbond geweest en wordt het nu ook niet
15 (2%)
KNHS is en blijft mijn paardensportbond
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 529


PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 14:56

Naar aanleiding van alle commotie en wijziging mbt bezetting binnen de KNHS ben ik benieuwd wat voor een uitkomst de volgende poll zal geven. Wat voorzien jullie wat er zal gebeuren?

Zeker om dat nu de financiële zaken van de KNHS onder de loep wordt genomen.
Er is nu een interim directeur aangesteld en 2 intermediairs die alle drie dus niet rechtstreeks in dienst zijn bij de KNHS, dit is dus een extra dikke kostenpost.

Misschien dat ik een poll suggestie ben vergeten --> Sorry :Y)

Je kunt ALLE keuzes maken. Kon zelf ook niet kiezen :D

Zie ook https://www.facebook.com/groups/2053426074930114/

Heb zelf nog niet een nieuwe startpas aan durven vragen....

Benieuwd uit hoeveel leden de KNHS daadwerkelijk bestaat en of als lid dubbel wordt geteld als je meerdere startpassen hebt?
Er waren volgens de KNHS jaarcijfers 2016 180.998 leden.... Dat waren in 2016 overigens leden via de Vereniging 62.257, leden via Manege 71.404, leden Individueel 47.337.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PaysBas op 11-01-18 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 15:07

Omdat ik zelf geen keuze kon maken heb ik de beperking van aantal stemmen losgelaten. Stem en laat je gevoel over deze situatie spreken.
Op alles mag je stemmen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:21

Tsja, dat een lidmaatschap en het rijden van wedstrijden duurder wordt lijkt me logisch, ook als de bond het goed doet en er niks aan de hand is.

Verder denk ik dat het gerommel binnen nu en een paar jaar echt wel grotendeels wordt opgelost. Met al dan niet verliezen voor de bond, de leden of nog wat problematieken. Faillissement is ook nog een optie, maar zal altijd worden gevolgd door doorstart. De KNHS is nog steeds de organisatie die een enorme infrastructuur heeft in de sport op ieder niveau.

Incidenten op organisatorisch gebied en onvrede onder leden zal blijven. Lijkt me ook niet te voorkomen het is zo groot en iedere persoon official-medewerker-bestuurslid kan een fout maken of beslissingen nemen die financiële belangen boven andere stellen.

Ik ben dus voor de koffie en de donut en laten we in vredesnaam werken aan een prettige en doeltreffende vooruitgang van de sport.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 19:56

Als paardensport voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn wat de KNHS predikt waarom moet het complete financiële plaatje duurder?

Al aardig wat mensen hebben gestemd tot nu toe.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:40

Als je kijkt hoe duur de opleidingen nu zijn, ten aanzien van tien jaar geleden,ze zijn allemaal een keer over de kop gegaan. Hoe moet jan modaal dit nog kunnen betalen.
En dan nog de eisen die er gesteld worden voordat je überhaupt aan een opleiding kunt beginnen.
Er zijn genoeg recreanten die graag meer willen doen in bijvoorbeeld lesgeven en het correct lesgeven, die worden op deze manier niet gestimuleerd om een opleiding te starten wegens de kosten en eisen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:12

myk_en_shant schreef:
Als je kijkt hoe duur de opleidingen nu zijn, ten aanzien van tien jaar geleden,ze zijn allemaal een keer over de kop gegaan. Hoe moet jan modaal dit nog kunnen betalen.
En dan nog de eisen die er gesteld worden voordat je überhaupt aan een opleiding kunt beginnen.
Er zijn genoeg recreanten die graag meer willen doen in bijvoorbeeld lesgeven en het correct lesgeven, die worden op deze manier niet gestimuleerd om een opleiding te starten wegens de kosten en eisen.



Ik heb die ontwikkeling ook gezien ja. Door de nogal sportgerichte eisen en dure kosten komt er geheid een schaarste aan praktische laagdrempelige paardrij-juffen. En dat lijkt me zonde....
Ik hoop dus dat er weer een leuke basiscursus gaat ontstaan voor de ponyclub en hobby instructeur.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:30

Kelly_ann schreef:
myk_en_shant schreef:
Als je kijkt hoe duur de opleidingen nu zijn, ten aanzien van tien jaar geleden,ze zijn allemaal een keer over de kop gegaan. Hoe moet jan modaal dit nog kunnen betalen.
En dan nog de eisen die er gesteld worden voordat je überhaupt aan een opleiding kunt beginnen.
Er zijn genoeg recreanten die graag meer willen doen in bijvoorbeeld lesgeven en het correct lesgeven, die worden op deze manier niet gestimuleerd om een opleiding te starten wegens de kosten en eisen.



Ik heb die ontwikkeling ook gezien ja. Door de nogal sportgerichte eisen en dure kosten komt er geheid een schaarste aan praktische laagdrempelige paardrij-juffen. En dat lijkt me zonde....
Ik hoop dus dat er weer een leuke basiscursus gaat ontstaan voor de ponyclub en hobby instructeur.


En zo'n persoon ben ik dus, heb van mijn hobby nu wel mijn beroep kunnen maken, maar was blij dat ik met de laatste lichting basis instructeursopleiding mijn papier gehaald heb, want nu had ik kwa eisen en kosten niet meer kunnen doen.
Heb zelf totaal geen wedstrijd ambitie, maar vind het heerlijk en ontzettend leuk om mensen aan de basis wegwijs te maken in het rijden op en met je paard.
Wedstrijdruiters lesgeven doe ik niet, is ook niet mijn ambitie. Juist de recreanten en beginners daar ligt mijn passie.

Zelf rij ik zo beetje op L niveau, ben mijzelf nu doormiddel van zelf lessen mijn niveau aan het opkrikken en hoop ik op M niveau te komen. Hoger hoeft van mij ook niet, aangezien ik geen wedstrijdambitie heb.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 10:50

Dat is toch spijtig mbt financiën dat de opleidingskosten der mate hoog zijn dat het demotiverend is om aan zo’n cursus te beginnen.
Zo’n cursus doet men naast het werk want tja je moet daarnaast wel je brood en stalgeld verdienen.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:09

PaysBas schreef:
Naar aanleiding van alle commotie en wijziging mbt bezetting binnen de KNHS ben ik benieuwd wat voor een uitkomst de volgende poll zal geven. Wat voorzien jullie wat er zal gebeuren?

Zeker om dat nu de financiële zaken van de KNHS onder de loep wordt genomen.
Er is nu een interim directeur aangesteld en 2 intermediairs die alle drie dus niet rechtstreeks in dienst zijn bij de KNHS, dit is dus een extra dikke kostenpost.

Misschien dat ik een poll suggestie ben vergeten --> Sorry :Y)

Je kunt ALLE keuzes maken. Kon zelf ook niet kiezen :D

Zie ook https://www.facebook.com/groups/2053426074930114/

Heb zelf nog niet een nieuwe startpas aan durven vragen....

Benieuwd uit hoeveel leden de KNHS daadwerkelijk bestaat en of als lid dubbel wordt geteld als je meerdere startpassen hebt?
Er waren volgens de KNHS jaarcijfers 2016 180.998 leden.... Dat waren in 2016 overigens leden via de Vereniging 62.257, leden via Manege 71.404, leden Individueel 47.337.

[ [url=m/NyYykN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens de laatste nieuwsbrief is er sprake van 160.000 leden, in 2016 is er voor ongeveer 108.000 leden contributie geïnd, hoeveel leden we nu echt hebben? Wie het weet mag het zeggen!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:16

Ik denk dat het wederom duurder zal worden. Zal vast geleidelijk gaan dus de meeste zullen niet klagen.

Tja een dergelijk centrum zoals nu opgebouwd met het KWPN....dat kost wat centen.
Bij het KWPN wordt het ook allemaal wat duurder.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:28


rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:54

Kan de explosieve ledengroei niet te maken hebben met het samengaan met de FNRS?

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:25

rien10 schreef:
Kan de explosieve ledengroei niet te maken hebben met het samengaan met de FNRS?

Daar lijkt het niet op maar daar krijg je nog geen duidelijk antwoord over.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:05


Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:14

Het duurder worden van de opleiding is inderdaad zo jammer... hierdoor zijn instructrices ook haast genoodzaakt een hoger uurtarief te vragen (je wil toch je opleiding terugverdienen lijkt me) waardoor er door klanten minder les genomen kan worden.

En inderdaad, straks zitten we gewoon met een tekort aan instructeurs/instructrices. Lijkt me absoluut geen goede vooruitgang

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:22

Hm ik ben het er niet helemaal mee eens, ben zelf ORUN gediplomeerd maar ik vind de strengere eisen juist goed. {de hogere kosten niet} Want hier voor waren er wel genoeg instructeurs..maar ook een heleboel die geen flauw idee hadden waar ze over praten. En aangezien mensen geneigd zijn hun instructeur blind te vertrouwen kwam daar een hoop ellende uit voort.

Ik geloof ook niet dat er een tekort komt aan instructeurs, en sowieso denk ik dat je beter voor minder les en kwaliteit kunt gaan dan andersom.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 24-01-18 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:37

Ik ben het eens met Elisa. En voor mij was het zeker niet duurder. Door de sporteisen kon ik in 1 jaar tijd mijn niv 4 halen. En hoefde ik niet 3 jaren te investeren in de opleiding/ heen en weer rijden naar Ermelo.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:24

Niet eens hoor Elisa, je redeneert nu vooral vanuit de ruiters met eigen paarden die sportgericht les willen.

Maar de manegeruiter en recreatieruiter verdient ook een instructeur die is opgeleid en zijn vak kent.
De eisen daarvoor zijn best wel 'anders' te noemen. Deze opleiding en noem het even een 'ponyclub diploma' die is er nauwelijks momenteel. En zal waarschijnlijk een tekort gaan geven in de komende jaren.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:40

...een instructeur die goed weet hoe beginners les te geven - dat zou goud waard zijn!

Nu is het vaak "het theezakjes model" - je geeft tijdens de opleiding je medecursisten les, neemt een vriendin oid mee voor het examen en je wordt beoordeeld op je vermogen om je leerlingen bijvoorbeeld een goede proef te laten rijden.

Maar hoe een beginner het beste kan leren paardrijden:...?

De duitse school heeft hier duidelijke ideeën over (liefst eerst 240 uur zitles; maar sowieso eerst het bekken correct in het zadel, dan de benen, dan bovenlichaam).
Centered riding en Alexander techniek doen het een beetje anders - maar mijn ervaring is dat noch in Deurne noch bij Orun er ook maar aandacht aan wordt besteed.

Sterker nog: mensen hopen 'niet alleen maar beginnerslessen' te hoeven geven - want dat is corvee en geeft geen aanzien.

Jammer, want met wat kennis worden het leuke lessen, gaan de menegepaarden langer mee en heb je veel tevreden klanten.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:50

Heb zelf de Orun gedaan een aantal jaar geleden en heb daar mensen zien slagen die nog net de voor en de achterkant konden onderscheiden. Als je het niet eens bent met je instructeur of een eigen visie hebt slaag je niet. Zo simpel is het bij de Orun! Heeft dus 0,0 met kwaliteit te maken, helaas.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:55

Ik heb vorige week op Bokt contact gehad met iemand die vertelde dat er vanuit de manegebond een opleiding is opgezet speciaal voor manegeinstructeurs, precies om dit probleem. Dus niet van de ORUN of de knhs omdat die niet aansluiten bij de behoeften van instructeurs die groepslessen aan kinderen geven

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:55

Janneke2 schreef:
...een instructeur die goed weet hoe beginners les te geven - dat zou goud waard zijn!

Nu is het vaak "het theezakjes model" - je geeft tijdens de opleiding je medecursisten les, neemt een vriendin oid mee voor het examen en je wordt beoordeeld op je vermogen om je leerlingen bijvoorbeeld een goede proef te laten rijden.

Maar hoe een beginner het beste kan leren paardrijden:...?

De duitse school heeft hier duidelijke ideeën over (liefst eerst 240 uur zitles; maar sowieso eerst het bekken correct in het zadel, dan de benen, dan bovenlichaam).
Centered riding en Alexander techniek doen het een beetje anders - maar mijn ervaring is dat noch in Deurne noch bij Orun er ook maar aandacht aan wordt besteed.

Sterker nog: mensen hopen 'niet alleen maar beginnerslessen' te hoeven geven - want dat is corvee en geeft geen aanzien.

Jammer, want met wat kennis worden het leuke lessen, gaan de menegepaarden langer mee en heb je veel tevreden klanten.


Klopt totaal wat je zegt, tijdens de opleiding krijg je niks over een ruiter vanaf nul te begeleiden. Dit heb ik mijzelf volledig moeten aanleren.
Juist in het begin stadium vind ik het meest bevredigend, vind het fantastisch om te zien zoals ze in het begin groeien in hun kunnen.


Elisa2 schreef:
Hm ik ben het er niet helemaal mee eens, ben zelf ORUN gediplomeerd maar ik vind de strengere eisen juist goed. {de hogere kosten niet} Want hier voor waren er wel genoeg instructeurs..maar ook een heleboel die geen flauw idee hadden waar ze over praten. En aangezien mensen geneigd zijn hun instructeur blind te vertrouwen kwam daar een hoop ellende uit voort.

Ik geloof ook niet dat er een tekort komt aan instructeurs, en sowieso denk ik dat je beter voor minder les en kwaliteit kunt gaan dan andersom.


Er gaat zeker een te kort komen aan mensen die de beginners kunnen opleiden.
De ene na de andere manege gaat op dit moment op de fles, de beginners zonder eigen paard / pony hebben dan niks meer.

Doordat de opleidingen zo duur zijn, is het voor een manege niet meer haalbaar om goed opgeleide mensen in dienst te nemen, want deze mensen willen meer verdienste hebben, omdat de opleiding zo duur was. Geld moet toch ergens vandaan komen.

En zo gaat het visuele cirkeltje door. Door hoge kosten is het niet meer rendabel.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:54

Janneke2 schreef:
...
Maar hoe een beginner het beste kan leren paardrijden:...?

De duitse school heeft hier duidelijke ideeën over (liefst eerst 240 uur zitles; maar sowieso eerst het bekken correct in het zadel, dan de benen, dan bovenlichaam).
Centered riding en Alexander techniek doen het een beetje anders - maar mijn ervaring is dat noch in Deurne noch bij Orun er ook maar aandacht aan wordt besteed.

Sterker nog: mensen hopen 'niet alleen maar beginnerslessen' te hoeven geven - want dat is corvee en geeft geen aanzien....


240 uur, wauwie... De meeste manege ruiters halen krap aan 50 uur per jaar! Nee, dat is denk ik ook geen echte oplossing.

Ik pleit wel voor meer voltige rijden, hoe leuk en goed voor de zit is dat?

Verder inderdaad, het geven van een groepsles, cq, beginners les, kinderles is een vak dat wel weer beter op de kaart mag!

Dat genoemde initiatief komt van de
http://manegeruiterbond.nl
Ze spelen in op een markt lijkt me. Plus een tegenhanger aan het worden voor FNRS.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gevolgen vd veranderingen binnen de KNHS --> paardrijdend NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:16

Maar ook een manegeinstructeur moet kwaliteit hebben, juist om het mensen direct vanaf het allereerste begin op een correcte manier te kunnen leren paardrijden.

En ja, manege/ groep/ beginners les e.d geven is een vak apart en heel anders dan priveles geven dus het lijkt mij goed als daar een speciale opleiding voor is/ komt met ook andere eisen.
Zolang als dat niet ten koste gaat van de kwaliteit van de instructie an sich.