Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:43

Roxdf schreef:
Hoi!

Onlangs een BWP ruin van first junior x golwdin gekocht uit 2010 (bijna 7). Nu staat hij sinds een week bij mij op stal en is het een heel ander paard dan ervoor. Ik heb hem 4x gereden voordat ik hem kocht en alle 4 de keren was hij braaf te rijden, wel ietwat luiig waardoor je hem wel aan het werk moest houden maar heel rustig en koel. Natuurlijk ook bloedonderzoek laten doen (doping) zodat ik zeker weet dat ik geen suf gemaakt paard had gekocht. Dit was niet het geval. Eenmaal op stal schrok hij werkelijk van alles (prullenbak tot auto tot fietsers en eenden). Met longeren, in de binnenbak stappen en op het terrein wandelen. Ik heb hem nu in een week tijd 4x gereden (2x buitenbak alleen stappen na longeren, 1x binnenbak alleen en 1x binnenbak met les). In de binnenbak was hij opeens heel erg aan het protesteren(kop omhoog gooien, stilstaan, onbestuurbaar). Ik kan hem er niet doorheen rijden en vooral dat laatste vind ik erg vervelend. Hij voelt enorm gespannen aan en het is echt een totaal ander paard dan wat ik heb aangekocht. Ik weet niet wat ik ermee moet doen en ik heb nu eerlijk gezegd spijt van mijn aankoop. Heb nu as maandag weer een les ingepland en dinsdag laat ik hem door een instructeur rijden zodat ik zelf zie hoe dat gaat en hoe hij door de spanning wordt gereden (vooral protesteren). Ik heb zijn sportbrok al verlaagd naar 1/2kg ipv 1kg. Hij staat elke dag in de paddock en heeft sinds aankomst elke dag iets gedaan naast de paddock (stapmolen, longe etc). Hebben jullie tips en/of adviezen? Ik hoor het graag!!



Ik ga even hard zijn. Je koopt een paard en verwacht dat hij de eerste week al precies doet wat je zegt? Wat dacht je van je paard laten wennen aan zijn omgeving?Alles is nieuw en hij kent jou niet, dus hoe moet dat paard op jou vertrouwen? Begin eerst maar eens met hem te laten wennen aan de omgeving en het opbouwen van vertrouwen tussen het paard en jou. Ik vind het bizar dat je na een week al wil opgeven. Het is een dier! Daar moet je in investeren! Band op bouwen, vertrouwen winnen in jou door je paard en laten wennen! En dan pas kan je dingen vragen van je paard! Je geeft hem nog geen week? Je verwacht maar dat hij alles doet terwijl je paard zijn hele omgeving is verandert en hij misschien daardoor onzeker is? Ik vind t echt wel heel kortzichtig hoor. Maar goed ik wens je succes met je beslissing, maar weet wel dat dit bij een volgend paard net zo kan gaan als jij je verwachtingen niet bijsteld, niet laat wennen en niet de tijd neemt om een paard jou te leren kennen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:49

Ik denk dat 't TS onderhand wel duidelijk is. Aangezien ze niet meer in het topic heeft gereageerd maar kort geleden nog wel online is geweest zal ze ofwel toch niks doen met de reacties ofwel durft ze niets meer te posten. Het is wel een nieuwe bokker, en dit is haar eerste topic. Dus het lijkt mij zinvol om met constructieve ideeën te komen of als dat niet lukt het topic verder te laten rusten.

Anoniem

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:51

Snap de teleurstelling van TS wel. Met de 4x proefrijden leek alles heel anders dan het nu is: en eerlijk is eerlijk, daarvoor ga je ook proefrijden: om te zien of het klikt/matcht. Nu het thuis een heel ander paard lijkt, gaat ze twijfelen... ik snap dat best. Denk dat er nuttige tips gegeven zijn in de vorm van: longeren, wandelen, uitgebreid poetsen etc. Als je gaat rijden, doe dat dan het liefst onder begeleiding zo in het begin en vraag de oude eigenaar om nog wat extra info over hoe het paard op vreemd terrein te rijden was bij haar/hem. Heel veel succes en laat je niet uit het veld slaan!

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:01

TS kan zich vast nog wel de dag herinneren dat ze voor het eerst naar school ging. Een gebouw wat je niet kent, allemaal nieuwe kindjes. En dan moet je ook nog allemaal dingen doen die je thuis niet doet (grote delen van de dag aan een tafeltje zitten, en activiteiten als leren lezen en schrijven). Als het goed is heb je dan een meelevende juf die je er doorheen loodst. Het is nu aan TS om die begripvolle juf te zijn.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:03

Mijn pre heeft een jaar nodig gehad om weer zichzelf te kunnen zijn. Paard was compleet anders. Hij had dan ook een reis van Spanje naar Nederland gehad en daarna nog gecastreerd ook.
Sommige paarden hebben echt tijd nodig om te wennen

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:27

Jeetje zeg, je hebt het paard een week en je hebt er al 4 keer op gereden???
Toen mijn paard kwam, heb ik 2 weken niks anders gedaan als haar laten wennen aan het terrein, het nieuwe ritme en dergelijke, en verder niet gereden gelongeerd of wat dan ook, gewoon even niks!. Ik vind dat je wel snel al van alles verwacht eigenlijk.... Laat het dier eerst eens even tot zichzelf komen!

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:50

Hoi TS,

Ik heb ongeveer twee maanden geleden een nieuw paard gekocht, een engels volbloed merrie van 9 jaar.
Ik heb bij de oude eigenaren twee keer gereden, daar was ze braaf maar flink voorwaarts, net waar ik naar opzoek was :)

Eenmaal thuis deed ze het super in de groep en op het terrein, dat ik er na 3 dagen al opgestapt ben... Dat is uitgelopen in een complete rodeo met alles erop en eraan.

Stapje terug gezet, eerst lekker gewandeld, gepoetst en wat basis grondwerk gedaan.
Week of 2,5 later er weer op gestapt, en dat ging al stukken beter.

Nu dus twee maanden later is ze net zoals bij de vorige eigenaren en zijn we klaar om echt aan het werk te gaan :D

Als ik nu terug kijk had ik écht eventjes moeten wachten, heb mijn lesje wel geleerd.


Dus TS, geen paniek het komt allemaal goed. Neem lekker de tijd om hem goed te laten wennen en elkaar te leren kennen. :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:41

Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je hem tijd moet geven. Dat kan ook met rijden. Probeer de spanning af te laten vloeien ipv er door te rijden.

Ik ben het niet eens met dat 'al vier keer gereden'. Als ie gewoon bekend is met rijden zie ik daar het probleem niet van in. Twee weken alleen grondwerk? Serieus? Degenen die hier kwamen die ingereden waren kregen de dag van aankomst nog het zadel op. Even paar uurtjes bekomen en aan de gang. Rustig aan weliswaar. Hoe meer drama je er om maakt hoe meer drama zij er om maken want als mens zo voorzichtig is; is daar vast een reden voor.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:05

Ayasha schreef:
Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je hem tijd moet geven. Dat kan ook met rijden. Probeer de spanning af te laten vloeien ipv er door te rijden.

Ik ben het niet eens met dat 'al vier keer gereden'. Als ie gewoon bekend is met rijden zie ik daar het probleem niet van in. Twee weken alleen grondwerk? Serieus? Degenen die hier kwamen die ingereden waren kregen de dag van aankomst nog het zadel op. Even paar uurtjes bekomen en aan de gang. Rustig aan weliswaar. Hoe meer drama je er om maakt hoe meer drama zij er om maken want als mens zo voorzichtig is; is daar vast een reden voor.


Ik lees ook met stijgende verbazing. Ik krijg echt wel met regelmaat nieuwe paarden op stal, die gaan dag 1 of 2 (ligt eraan hoe laat ze aankomen) aan de hand en aan de longe de bak een beetje verkennen en dag 2 of 3 stap ik gewoon op hoor. Nog nooit problemen gegeven. Ze hebben meteen ritme, weten wat er verwacht word en hoe de dag eruit ziet en zijn zonder uitzondering heel snel rustig en op hun gemak. Maar, als ik rijd, word er ook gereden. Dat wil niet zeggen keihard aan het werk, zeker de jongere paarden maken we helemaal niet moe maar we zijn wel super consequent. Werk = werk, dan heb je je te gedragen. Leiding nemen, begeleiding geven, je paard niet aan zijn lot overlaten en het hem zelf uit laten zoeken want er zijn heel veel paarden die daar ontzettend onzeker of ontzettend brutaal van worden.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:18

Ayasha schreef:
Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je hem tijd moet geven. Dat kan ook met rijden. Probeer de spanning af te laten vloeien ipv er door te rijden.

Ik ben het niet eens met dat 'al vier keer gereden'. Als ie gewoon bekend is met rijden zie ik daar het probleem niet van in. Twee weken alleen grondwerk? Serieus? Degenen die hier kwamen die ingereden waren kregen de dag van aankomst nog het zadel op. Even paar uurtjes bekomen en aan de gang. Rustig aan weliswaar. Hoe meer drama je er om maakt hoe meer drama zij er om maken want als mens zo voorzichtig is; is daar vast een reden voor.


Precies. 4 x rijden in 1 week is absoluut niet teveel voor een 6-jarige.
Wel lekker tijd maken om elkaar te leren kennen. Extra poetsen en tutten, wat wandelen over het terrein.
Ik zou vooral extra lessen inplannen als het rijden minder gaat en je instructeur er eens even oplaten om te voelen is zeker geen slecht idee.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:57

Voor sommige mensen is het soort van routine om met nieuwelingen op stal om te gaan.
Die stralen daar zekerheid en duidelijkheid bij uit, waardoor het voor die paarden allemaal wat vanzelfsprekender is.

Als het paard van TS al wat onzeker is en TS zelf ook, dan is nu perse willen rijden en doorpakken vragen om escalatie.
Dan misschien beter die eerste dagen begeleiding erbij zoeken of anders beter afwachten tot in ieder geval het paard wat zekerder is op zijn nieuwe stek.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:10

LBLGypsyCobs schreef:
Voor sommige mensen is het soort van routine om met nieuwelingen op stal om te gaan.
Die stralen daar zekerheid en duidelijkheid bij uit, waardoor het voor die paarden allemaal wat vanzelfsprekender is.

Als het paard van TS al wat onzeker is en TS zelf ook, dan is nu perse willen rijden en doorpakken vragen om escalatie.
Dan misschien beter die eerste dagen begeleiding erbij zoeken of anders beter afwachten tot in ieder geval het paard wat zekerder is op zijn nieuwe stek.


Dat ben ik zeker met je eens. Ik kan begrijpen waarom iemand rustig aan (al dan niet vanaf de grond) zou willen beginnen en zijn nieuwe paard eerst eens rustig wil leren kennen. Heb daar ook helemaal niets op tegen trouwens. Wat mij verbaasd is de hoeveelheid reacties waarin wordt gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat een paard zich niet meer normaal gedraagt vlak na een verhuizing en dat daags erna beginnen te rijden een ontzettend stom plan was. Er staat nog net niet 'eigen schuld dikke bult' in sommige reacties....Misschien heeft TS haar eigen kunnen in samenwerking met een nieuw onzeker paard wat overschat, misschien heeft ze wat signalen gemist, maar zo raar vind ik het niet om als je een paard hebt gekocht daar gewoon lekker wat mee te gaan doen. En ja, ik vind dus wel dat een paard ongeacht de omgeving waar het is zich gewoon hoort te gedragen. Hij mag best gespannen, onzeker zijn of wat uitproberen en het is heel normaal dat er af en toe wat misgaat. Maar een netjes opgevoed paard kan daarin prima jouw grenzen respecteren, mits je die wel aangeeft uiteraard. Onzeker + onzeker of onzeker + bang is echt een vreselijke combi natuurlijk. En dan zal je als ruiter eerst moeten leren met jouw onzekerheid om te gaan voor je iets voor je paard kan betekenen.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:20

Ik denk idd dat het bij een heel ervaren iemand geen problemen geeft, omdat die signalen vaak eerder zien, en het ook kunnen oplossen.

Maar in geval van TS als ik het verhaal zo las zou ik idd het paard even wat tijd geven.

En ene paard reageert er heftiger op dan andere.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:24

Nou ik had wel een beetje het gevoel dat TS dacht dat het paard thuis weer net zo zou doen als daar waar ze heeft proefgereden.

Sommige paarden hebben al zoveel stallen gezien dat die inderdaad overal hetzelfde zijn, maar het gros zal toch of zelf even willen wennen of de nieuwe eigenaar eens even lekker uit proberen.
Dat laatste is niet omdat ze het zo leuk vinden om iemand te pesten, maar een paard test nu eenmaal graag de verhoudingen, iets met overlevingsinstinct en dus willen weten van wie je op aan kan.

Ik heb mijn huidige ruin wel een tijd laten staan toen hij net bij mij was.
Och wat was dat beestje bang, ik had hem laten inrijden op het adres waar ik hem kocht, dus wilde eigenlijk zo snel mogelijk rijden en dat blijven bevestigen.
En het was ook niet dat we verongelukten, maar hij was zo gruwelijk bang.
Ook buiten het rijden om, stond de hele dag zowat met de staart tussen de benen op de wei en uitloop en bij het minste geluidje ging ie zowat liggen van schrik.

Daar was ook nog perse willen rijden echt too much.

Maar heb hem nu 6 jaar later nog steeds en heb er een geweldige pony aan en ben er nog steeds helemaal verliefd op <3

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:42

Als ik een (al bereden) paard koop dan ga ik er gewoon meteen mee rijden hoor. Door meteen gewoon mee te doen went hij het snelste denk ik.Stel dat je met je paard naar een concours gaat dan moet hij daar toch ook meteen lopen zonder eerst langdurig te wennen.Dit paard is ts nu waarschijnlijk aan het uitproberen,dan kan ze het beste nu les nemen of eerst de instructeur erop laten.Het kan ook zijn dat het paard eerst veel meer buiten kwam dan nu waardoor hij druk is geworden.Maar dan moet je er juist wel mee werken lijkt me.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:19

Gewoon mee rijden is niet het probleem.
Maar een beetje begrip voor het paard dat misschien nog nooit eerder van huis geweest is en wellicht andere hulpen krijgt lijkt me gewoon op zijn plaats.
Stout zijn mag niet, maar ik lees geen stout paard maar een verward paard.
Vluchtgedrag is zelden stout.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:07

anjali schreef:
Als ik een (al bereden) paard koop dan ga ik er gewoon meteen mee rijden hoor. Door meteen gewoon mee te doen went hij het snelste denk ik.Stel dat je met je paard naar een concours gaat dan moet hij daar toch ook meteen lopen zonder eerst langdurig te wennen.Dit paard is ts nu waarschijnlijk aan het uitproberen,dan kan ze het beste nu les nemen of eerst de instructeur erop laten.Het kan ook zijn dat het paard eerst veel meer buiten kwam dan nu waardoor hij druk is geworden.Maar dan moet je er juist wel mee werken lijkt me.

Dat vind ik zo'n drogredenatie. Een paard wat op concours gaat kent zijn ruiter al, en die ruiter heeft als het goed is ook met het paard geoefend op vreemd terrein.

De uitspraak van 0000 vind ik een hele goede. Bang + bang of bang + onzeker is een erg lastige combinatie in dit soort gevallen. Het is nou eenmaal onderdeel van een beter/handiger paardenmens worden om jezelf te leren inschatten in dit soort situaties. TS is er nu hopelijk wijzer van geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:32

Onze quarter heeft maanden moeten wennen bij ons.
Is ook gewoon een gevoelig typ!
Bij vorige eigenaar heel relaxt en niet schrikachtig maar bij mij was ze toen best rillerig en dwars. Na maanden werken en elkaar leren kennen werd ze weer haarzelf. Sommige paarden hebben er gewoon last van. Als ze iets spannend vind dan merk je dat ook gewoon goed aan haar. De dierenarts wilde en keer haar longen luisteren, mevrouwtje vond het spannend en hield daar door haar adem in :D

Getty_Maan

Berichten: 2592
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:55

Toen mij Friesje bij ons op stal kwam, was ook alles eng. Zij wordt erg onzeker op nieuw terrein. Ondertussen kennen wij elkaar goed en vertrouwd zij sneller op mij, waardoor ze op vreemd terrein eerder onder controle is.

Heeft ook een tijdje geduurd, maar heb er nu een super dier aan.

Wat ik hiermee wil zeggen, neem een stapje terug en probeer elkaar te leren kennen. Heel veel succes!

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:56

Ik heb mijn paard die toen ik hem kocht fijn in het werk stond ook gelijk gereden. Geen enkel probleem, paard was erg nuchter en hij was net zo fijn als bij het proefrijden. Maar ik ben ook niet van het grondwerken en getut. Vriendin van me heeft ook laatst een nieuw paard gekocht, zelfde laken en pak, gelijk rijden en in de routine mee. Ook geen enkel probleem.
Natuurlijk hou je er rekening mee dat het paard nieuw in de omgeving is, maar twee weken tot een maand alleen maar grondwerk en longeren is echt overdreven, als een paard voor de koop ook gereden is, waarom zou je hem dan zo lang stilzetten? Daar wordt het dier ook niet beter van.

Wennen aan elkaar en tijd geven is prima, maar maak wel een melding naar de oude eigenaren. Voor hetzelfde wil je hem terug brengen en dan is het na twee maanden wel een beetje laat om aan de bel te trekken. Wellicht kunnen ze je op weg helpen of hebben nog tips voor je.

Getty_Maan

Berichten: 2592
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:01

Het is inderdaad wel een goede om het even te bespreken met de oude eigenaar.

Moet er wel bijzetten dat mijn merrie onbeleerd bij ons gekomen is.

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:12

Wat zegt je instructeur er van?
Wat zegt de oude eigenaar er van?

Roxdf
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 00:20

Hoi,

Excuses voor het late reageren maar ik had de reacties niet gezien.. Paardje heeft de eerste 3-4 dagen aan de longe gewerkt en aan de hand gestapt en uiteraard dagelijks in de paddock buiten. Paard heb ik in mei van dit jaar teruggebracht naar de eigenaar; hij bleek hoefkatrol te hebben. Hier ben ik achter gekomen doordat hij plots kreupel liep. Paard laten behandelen en na 6 weken liep hij nog steeds kreupel. Heel jammer, want we gingen erg goed. De eerste 2 weken na aankomst ben ik zelf onder instructie gaan rijden en met regelmaat en afwisseling. Hierdoor kwam weer het paard terug waarvoor ik was gevallen.
Gelukkig heb ik er met de verkoper een andere afspraak over gemaakt en heb ik inmiddels een ander paard bij hem gekocht. Hij staat nu een week bij mij in Nederland!

Dank voor alle tips en het meedenken!!

Anoniem

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:01

Wat jammer van het eerste paard. Veel geluk met nummer 2 :)