Paard bevriest tijdens parcours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:26

is er een mogelijkheid om het te filmen?
zou een veel beter beeld geven,want vaak zie je aan een paard zijn gedrag en mimiek of hij een loopje neemt,bang is,.....
het is als ruiter vaak een stuk moeilijker om objectief te oordelen dan als neutrale persoon.


jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:26

Totaal geen spanning kan niet, je hebt altijd even een adem in adem uit momentje, iedereen heeft dat. Helemaal als je weet dat het paard 'raar' kan gaan doen na hindernis 8/9 kun je tijdens het parcours onbewust best behoorlijk spanning opbouwen.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:28

daarmee dat bv een filmpje van het parcour handig kan zijn.
dingen die je zelf onbewust doet,of niet opmerkt bij het paard,kunnen door buitenstaanders wel opgemerkt worden.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:30

Een filmpje zou mooi zijn, keert het paard echt in zichzelf (door overprikkeling) of heeft hij een blik van kom maar op, ik zet geen stap meer?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:34

Maar ook al neemt hij een loopje met je, hoe duidelijk moet een dier zijn om aan te geven dat hij iets echt niet met plezier doet?..

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:39

jasmijn16 schreef:
Maar ook al neemt hij een loopje met je, hoe duidelijk moet een dier zijn om aan te geven dat hij iets echt niet met plezier doet?..


Dit is eigenlijk ook het enige wat in mij opkomt... als hij tijdens het parcours bevriest... hoe vervelend wil je het dan maken voor 't paard?

Het paard maakt imo wat duidelijk en als het niet aan jou als ruiter kan liggen(zo komt het op mij over iig) dan moet je toch eens te raden gaan of de (spring)sport wel een goede is voor dit paard... of dat je zelf geen match bent met het paard..

Vooropgesteld dat ik voor 'bijna 5' ook vind dat er een hoop met 't paard gedaan wordt hoor... Maar goed dat moet iedereen zelf weten. Alleen het paard geeft nú een signaal af.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:39

Gini schreef:
Het probleem is niet dat die in het parcours bevriest. Het paard heeft nooit looplust getoond, alleen heb je dat toen heel handig met sporen en zweep opgelost en ben je nu op een punt gekomen waarbij het paard besloten heeft dat dat niet meer werkt en nu is je gereedschapskistje al leeg.

Ga een jaar terug in de tijd, terug naar de basis en zorg ervoor dat jij niet de enige bent die plezier beleeft aan het rijden. Ga lekker naar buiten als die daar wel voorwaarts is. Rechtuit door de bossen in een flink tempo, blijft een paard mentaal gezond van.
Kijk kritisch naar hoe het paard gehouden wordt. Word die in al zijn behoeften voorzien of is er iets dat beter kan?

Paard is vier jaar en is al vaak van huis geweest en al veel op wedstrijd geweest. Waak ervoor dat je dit jonge paard niet te vroeg overvraagd en al volledig opbrandt.

Lintje! Duidelijker dan dit kan niemand het uitleggen.

Heeft me ooit een instructeursfunctie gekost bij een rijvereniging omdat ik aan de mamma (bestuurslid) vroeg waar haar dochter volgende week mee op haar pony ging zitten, een varkensprikker?? nadat ik tegen dochterlief had gezegd dat als ze nog een keer dat dier zou slaan in mijn les dat ze dan nooit meer terug hoefde te komen. Damn wat een lief dier was dat!

Ik heb overigens helemaal geen moeite met zweep en/of sporen ook niet bij jonge paarden. Wat ik denk dat het is.

Jouw paard steunt op jouw been, hoe minder hij loopt, hoe meer been hij krijgt. Als het spannend wordt zoekt die automatisch meer steun, en geef jij meer been. Cirkeltje rond. Ik vermoed dit omdat hij verder best fris kan zijn, dus het ligt niet aan zijn energie, die heeft hij wel.

Hoe op te lossen? Een GOED grondpersoon die goed kan mikken en TIMEN! en die het uiteraard ook ZIET. Die gaat een weekje met je mee. Jij gaat zitten, geeft een keer been om weg te stappen, geen reactie is tik van de grondpersoon. En nee, ik bedoel niet slaan, ik bedoel de aanwijzing wat ook een goed geplaatste, getimede en gecontroleerde tik is. Jij doet ondertussen niks, en laat absoluut de been afhangen, je komt er niet aan! Je kan klikjes met je tong doen van alles maar NIET je been eraan.

Als jij wel inkomt met je been moet je paard aan de andere kant van de baan willen zijn, dat programmeer je alleen door het te doen zoals ik hiervoor schreef. Jij vraag een keer, bij geen reactie neemt de grondpersoon het direct over. Binnen no time heb jij je paard echt super voorwaards en aan het been zonder al te ingewikkelde dingen EN loopt die ook nog eens op zijn eigen benen.

Althans, als mijn vermoeden juist is dan natuurlijk

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:59

Aangezien het zelfs op wereldtop soms een dingetje is dat de ruiter op de laatste sprong de lichaamsspanning laat afvloeien met een balk tot gevolg, denk ik toch eigenlijk ook dat jij aan het eind van het parcours wat lichaamsspanning verliest.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:01

danzzz, ja inderdaad, binnen no time een paard dat vooruit springt omdat het bang is voor wat gaat volgen als hij niet luistert. Zou niet mijn manier zijn, al zal het wel werken, dat is zeker...

TS, "jarenlange ervaring" zegt echt gewoon niks. Je kan ook jarenlange slechte ervaring hebben, of blijven hangen in trainingsmethodes van de vorige eeuw.

Dit paard wil je duidelijk iets vertellen. Veel duidelijker kan gewoon niet. Dit klinkt bij mij echt als een vol emmertje... Dit dier kan wat jij vraagt gewoon niet omzetten. Stap terugnemen dus en weer rustig opbouwen. Daarvoor zijn al goede tips voorbij gekomen, hoef ik dus niet meer te herhalen denk ik!

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:02

Ask not what your horse can do for you, ask what you can do for your horse. - Chris Irwin

Zo simpel is het, of je het nou met zijn methode eens bent of niet.

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:09

Sizzle schreef:
Aangezien het zelfs op wereldtop soms een dingetje is dat de ruiter op de laatste sprong de lichaamsspanning laat afvloeien met een balk tot gevolg, denk ik toch eigenlijk ook dat jij aan het eind van het parcours wat lichaamsspanning verliest.

Mee eens, wordt vaak gezegd dat fout op de eerste en laatste sprong vaak ruiterfouten zijn.

[o]

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:13

tess_84 schreef:
danzzz, ja inderdaad, binnen no time een paard dat vooruit springt omdat het bang is voor wat gaat volgen als hij niet luistert. Zou niet mijn manier zijn, al zal het wel werken, dat is zeker...

ik zeg het er nog ZOOO bij:
.
Citaat:
En nee, ik bedoel niet slaan, ik bedoel de aanwijzing wat ook een goed geplaatste, getimede en gecontroleerde tik is.


hemellief.

grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:37

Gini schreef:
Het probleem is niet dat die in het parcours bevriest. Het paard heeft nooit looplust getoond, alleen heb je dat toen heel handig met sporen en zweep opgelost en ben je nu op een punt gekomen waarbij het paard besloten heeft dat dat niet meer werkt en nu is je gereedschapskistje al leeg.

Ga een jaar terug in de tijd, terug naar de basis en zorg ervoor dat jij niet de enige bent die plezier beleeft aan het rijden. Ga lekker naar buiten als die daar wel voorwaarts is. Rechtuit door de bossen in een flink tempo, blijft een paard mentaal gezond van.
Kijk kritisch naar hoe het paard gehouden wordt. Word die in al zijn behoeften voorzien of is er iets dat beter kan?

Paard is vier jaar en is al vaak van huis geweest en al veel op wedstrijd geweest. Waak ervoor dat je dit jonge paard niet te vroeg overvraagd en al volledig opbrandt.


Ik ben het hier ook zeer mee eens. Idd een stap of een paar stappen terug doen. Je paardje is nog zo jong, je hebt nog genoeg jaren!

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:32

danzzz schreef:
tess_84 schreef:
danzzz, ja inderdaad, binnen no time een paard dat vooruit springt omdat het bang is voor wat gaat volgen als hij niet luistert. Zou niet mijn manier zijn, al zal het wel werken, dat is zeker...

ik zeg het er nog ZOOO bij:
.
Citaat:
En nee, ik bedoel niet slaan, ik bedoel de aanwijzing wat ook een goed geplaatste, getimede en gecontroleerde tik is.


hemellief.


Ik kan lezen hoor, je hoeft niet zo te reageren. Je paard schrikt ook wel van een tik, daarom hoeft het nog geen pijn te doen. En ik zeg het er ook nog ZOOO bij dat IK dit nooit zou doen en dat IK denk dat dit paard iets wil duidelijk maken en dat je het onderliggende probleem op zo'n manier NIET zal oplossen. Het emmertje van dit paard is gewoon vol, punt.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:40

Ik heb al heel wat jonkies zadelmak en parcours klaar gemaakt.
En zonder enige uitzondering gedijen ze allemaal heel goed op een maandje of 3 vakantie. En geen van die paarden had dit soort grote signalen dat dat nodig was.

Mijn advies dan ook, zet hem tot april lekker overdag op de wei met andere.
Borstel hem wat en verder niets, niet eens longeren. Gewoon niets.
Het paard is enorm jong. Laat hem alles in het koppie maar even verwerken.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:51

tess_84 schreef:
Ik kan lezen hoor, je hoeft niet zo te reageren. Je paard schrikt ook wel van een tik, daarom hoeft het nog geen pijn te doen. En ik zeg het er ook nog ZOOO bij dat IK dit nooit zou doen en dat IK denk dat dit paard iets wil duidelijk maken en dat je het onderliggende probleem op zo'n manier NIET zal oplossen. Het emmertje van dit paard is gewoon vol, punt.

Natuurlijk is het emmertje van dit paard vol, dat snapt iedere doos die net an het woord paard kan spellen. Volgens mij schrijf ik dat ook in mijn eerste post, want mijn eerste post was een reactie op de geweldige analyse van Gini op de eerste bladzijde. En dat emmertje heeft er niks mee te maken dat het paard nu niet op zijn eigen benen loopt, draagt er wel aan bij maar is niet de oorzaak.

Dus helemaal terug naar de basis, en dat is simpelweg rechtuit eerst dat dier op zijn eigen benen laten lopen en aan het been maken en pas als je het dier zover hebt dat die aan de andere kant van de baan wil zijn als jij je been aanlegt dan pas eens gaan nadenken hoe je het springen weer eens op gaat pakken. En daar is mijn methode een hele beproefde methode voor, alleen jij denkt in slaan, ik denk in aanwijzing geven, klein detail levensgroot verschil. Daarnaast is het ook de bedoeling dat hij schrikt van die tik, dat voorkomt dat je moet gaan slaan en laat het kwartje enorm snel vallen. Veel sneller dan dat je weken, maanden aan het porren ben in die pens om dat ding in de eerste versnelling te zetten dat een veel groter ongemak is voor zo een dier

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:17

Och Bokt mag weer los branden hoor.
Want we weten allemaal de oplossing totdat we het zelf moeten doen. Die paarden die op de top meelopen worden ook als 4 jarige al gesprongen. Meeste lopen met hun 6de in het Z. Ik vindt het juist wel goed dat je je paard veel meeneemt TS. Lekker veel van de wereld laten zien.

TS ; hoe doet hij het thuis? Stopt die dan bij sprong 9? En als je wat minder lang losrijd voordat je het parcours in gaat? Misschien dat zijn energie snel op raakt. Veel indrukken , moeite inspanningen. Anders wat aanpassen in je voer.
Succes ermee!

Romeo♥

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:19

TS, Hopelijk lees je dit topic nog wel. Misschien is het een idee om eens met een hartslagmeter te trainen om te zien of het paard zich misschien toch als het ware opblaast tijdens het parcours. Hier en daar zijn er ook wel clinics over dit onderwerp en ander kan je misschien terecht bij een spring- of eventingruiter die ermee werkt. Op die manier kom je toch weer iets te weten over je paard. Misschien is het toch een conditiedingetje en is je paard meer gebaat bij een goed opgezet plan met intervaltraining in plaats van vakantie. Er is iets niet optimaal en misschien helpt dit om erachter te komen of het echt tussen de oren of tussen de ribben zit.

Als hij echt bij hindernis 9 stopt, kun je hem nog wel een beetje foppen om eens hindernis 1 tot en met 5 twee keer te springen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:27

Een paard kan echt niet tellen :D
Wat je beter kan doen is bij hindernis 5 zelf afgroeten zodat er positief afgesloten word.
(als men geen tijdje rust wil voor het paard)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:03

Hele andere invalshoek, mijn vorige merrie was springgefokt en kon ook een aardig potje springen, tot het momemt dat zij het idee had dat ze niet lekker over een hindernis heen was gekomen.
Haar reactie was dan weigeren en er met geen mogelijkheid meer overheen te krijgen.
Ze was dan volledig het vertrouwen kwijt, enige wat hielp was afstappen, rustig wat stappen en dan soms na een kwartier pas konden we over een liggend balkje wat op de grond lag stappen.

In eerste instantie had mijn instructeur ook het idee dat ik haar er door heen moest krijgen met een tik. Iets wat ik weigerde en waarvan hij later ook aangaf dat ik gelijk had.
Had ik haar er overheen proberen te slaan had ze nooit meer gesprongen.

Het leven is als een kerstmuts

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:59

bruintje123 schreef:
Een paard kan echt niet tellen :D
Wat je beter kan doen is bij hindernis 5 zelf afgroeten zodat er positief afgesloten word.
(als men geen tijdje rust wil voor het paard)

Moet je eens 3 snoepjes in je zak doen en er maar 2 geven :D

Als het paard van TS overgevoelig is voor prikkels, is stilzetten niet echt een optie.
Voor het paard wel even lekker qua rust, maar door almaar prikkels te vermijden, gaat ie er nooit mee leren omgaan.

Maar het is denk ik wel goed om in het werk de stekker er uit te trekken, steeds net voor hij dat zelf doet.

Ik weet niet of je het aan voelt komen, of dat ie echt ineens in de ankers gaat?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:24

Stilzetten doet juist bij paarden die snel overprikkeld zijn wonderen.
Het klinkt raar maar net alsof ze het dan geestelijk voor zichzelf op een rijtje zetten en daarna het wel zonder moeite kunnen handelen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:28

bruintje123 schreef:
Stilzetten doet juist bij paarden die snel overprikkeld zijn wonderen.
Het klinkt raar maar net alsof ze het dan geestelijk voor zichzelf op een rijtje zetten en daarna het wel zonder moeite kunnen handelen.

Een vakantie zou geen kwaad kunnen, maar kan hij daarna de prikkels wel weer handelen?

De eerste weken misschien wel, maar is daarna het emmertje niet weer net zo vol als nu?

Of geef je zo'n paard tussendoor juist meer rust?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:39

LBLGypsyCobs schreef:
bruintje123 schreef:
Stilzetten doet juist bij paarden die snel overprikkeld zijn wonderen.
Het klinkt raar maar net alsof ze het dan geestelijk voor zichzelf op een rijtje zetten en daarna het wel zonder moeite kunnen handelen.

Een vakantie zou geen kwaad kunnen, maar kan hij daarna de prikkels wel weer handelen?

De eerste weken misschien wel, maar is daarna het emmertje niet weer net zo vol als nu?

Of geef je zo'n paard tussendoor juist meer rust?




Of gewoon je training veranderen op je paard. Waarom altijd vakantie? Sommige paarden moet je juist niet stil zetten

Romeo♥

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:51

Uiteraard ook op de training gaan letten dat dit niet nog eens gebeurt.
Maar veel paarden zijn nu eenmaal gebaat bij even eruit.

Ik heb bijvoorbeeld erg goede ervaring met de paard zadelmak maken.
Dat er een stap draf galopje opzit en dan weer stil zetten.
Allemaal lopen ze daarna fijner weg als je ze oppakt.
Ik denk dat die van ts daar niet anders in gaat zijn.
En uiteraard moet ze dan gaan uitvogelen waar dit gedrag vandaan komt.
Het is toch een overbelasting van lijf of geest.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers