Gewichtshulpen dressuur en springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nienke_layla

Berichten: 185
Geregistreerd: 01-05-14

Gewichtshulpen dressuur en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 14:04

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er een duidelijk verschil is tussen gewichtshulpen dresuur en springen? En wanneer gebruik je gewichtshulpen tijdens springen?

Ik ben geen springruiter maar wil me hier wel in verdiepen. Heeft er iemand een goede uitleg of linkjes naar blogs? Liever geen linkjes naar andere topics, want dat vind ik onduidelijk. Aangezien er vaak tussen door toch andere dingen besproken worden.

Groetjes,
Nienke

Zaf & Fay


Sanora
Berichten: 51
Geregistreerd: 30-10-11

Re: Gewichtshulpen dressuur en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:53

Springen is eigenlijk gewoon dressuurrijden met wat hupjes tussendoor. Het enige verschil is dat je in het springen boven de sprong de verlichte zit aanneemt en tussendoor vaak wat lichter zit als bij de dressuur.

Het leven is geen ponykamp

Janneke2

Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:10

...wij mensen praten over 'soorten hulpen', maar wat je als mens doet met je zwaartepunt 'dat is zo'.

Een paard kan er voor kiezen om een stemhulp of een kuitduwtje te negeren, wat jij doet met je zwaartepunt zal het paard sowieso iets mee moeten.

Mbt je vragen: er is geen duidelijk verschil tussen dressuur en springen, zij het dat je als je slordig bent met de verlichte zit je nonstop je zwaartepunt alle kanten op gooit.
Centered riding heeft hier goede dingen over. (En gesteld dat je alleen boven de sprong in de verlichte zit wil zitten heb je het nog drukker onderweg, iedere keer dat je uit het zadel komt naar de verlichte zit is per definitie een uitdaging om je zwaartepunt niet te verschuiven.)

In de praktijk rijden springruiters in het parcours andere wendingen dan dressuurruiters in de proef.
De dressuurmatige wending moet het binnenachterbeen trainen, dat draagt gewicht.
In een parcours wendt een paard gewoon op de binnenschouder. Let wel: de betere springruiters kunnen uitstekend dressuurmatige wendingen rijden (= het paard sterk en soepel maken).
Dit verschil zie je terug in de wendingen mbt gewichtshulpen (= extra gewicht naar binnen).

Gewichtshulpen voor verzamelen en uitstrekken zijn in principe hetzelfde, zij het dat je een beetje andere spieren moet gebruiken in de verlichte zit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

nienke_layla

Berichten: 185
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 19:02

Janneke2 schreef:
...wij mensen praten over 'soorten hulpen', maar wat je als mens doet met je zwaartepunt 'dat is zo'.

Een paard kan er voor kiezen om een stemhulp of een kuitduwtje te negeren, wat jij doet met je zwaartepunt zal het paard sowieso iets mee moeten.

Mbt je vragen: er is geen duidelijk verschil tussen dressuur en springen, zij het dat je als je slordig bent met de verlichte zit je nonstop je zwaartepunt alle kanten op gooit.
Centered riding heeft hier goede dingen over. (En gesteld dat je alleen boven de sprong in de verlichte zit wil zitten heb je het nog drukker onderweg, iedere keer dat je uit het zadel komt naar de verlichte zit is per definitie een uitdaging om je zwaartepunt niet te verschuiven.)

In de praktijk rijden springruiters in het parcours andere wendingen dan dressuurruiters in de proef.
De dressuurmatige wending moet het binnenachterbeen trainen, dat draagt gewicht.
In een parcours wendt een paard gewoon op de binnenschouder. Let wel: de betere springruiters kunnen uitstekend dressuurmatige wendingen rijden (= het paard sterk en soepel maken).
Dit verschil zie je terug in de wendingen mbt gewichtshulpen (= extra gewicht naar binnen).

Gewichtshulpen voor verzamelen en uitstrekken zijn in principe hetzelfde, zij het dat je een beetje andere spieren moet gebruiken in de verlichte zit.


Duidelijke uitleg! Dankjewel, ik heb inderdaad gehoord dat ruiters meer gewicht op de binnenkant brengen om in de juiste galop te komen na de sprong. Maar wat doe je precies met je bovenlichaam? Draait die mee richting die kant? Ook zie ik vaak dat je de ruiter duidelijk mee ziet bewegen, zoals dat je ze "naast" de hals komen met het bovenlichaam. (Moeilijk uit te leggen, zie foto) Hier zij heel veel meningen over of dat wel of niet correct is. Maar wat zou hier de reden van zijn en wat is de ideale houding dan?
Afbeelding

Zaf & Fay


Janneke2

Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Gewichtshulpen dressuur en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:21

Vwb naast de hals, pal boven de sprong: bij lage hindernissen leer je om precies symmetrisch te zitten, wat betreft je zwaartepunt op een rechte lijn ook gewoon het beste is.
In een parcours heeft het zin om je dier tijdens de sprong al te informeren 'dadelijk gaan we links of rechts af'.
Uiteraard kan er een rechte lijn in een parcours gevraagd worden, bijvoorbeeld bij een dubbelsprong. Zo veel mogelijk recht blijven en je eigen hoofd boven de hals van het paard houden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers