Taboe in de paardensport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:02

Schoentje schreef:
FokkoGVR schreef:
Taboe? Het eten van paardenvlees!


Nee hoor, ik eet paardenvlees en daar durf ik voor uit te komen. Wel van een paard waarvan ik weet waar het vandaan komt. Ik wil geen import op m'n bord.


Hoe kun je dat nu weten welk vlees je eet en wat maakt het uit controle op vlees is in nederland ontzetten streng ook uit buitenland

Ik eet geen paardenvlees maar ik lus het gewoon weg niet wij hebben thuis koeien en die eet ik ook wel ook niet veel maar een balletje gehakt smaakt wel misschien klinkt dit raar maar een koe wordt nu eenmaal geslacht voor vlees

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:09

Nou wat dat uitmaakt.. Behoorlijk veel. Zelfs mijn honden krijgen alleen vlees uit Nederlandse slachterij. :+

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:17

@yfkeflower, omdat het paard van een goede kennis was die ook keurslager is.
Gezonde fokmerrie was blind geworden en ik heb een deel haasbiefstukken, die deze slager zelf bij zijn eigen merrie uitgebeend heeft, in de vriezer gedaan.
Zo moeilijk is het niet om te weten waar je vlees vandaan komt. Kopen bij de regionale boer bijvoorbeeld.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:44

Je paard naar de slager brengen...al word het wel iets minder .

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:06

Het slachtverhaal heb ik enkele paginas geleden aangekaart maar daar werd niet op ingegaan. Ik ben ook van mening dat je paard naar de slager brengen taboe is. Als je het al doet roep je het niet van de daken. Terwijl wanneer je je paard in laat slapen je hier wel openlijk over kan spreken.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:22

Volgens mij is slacht best bespreekbaar op Bokt.
Er zijn complete excursies geweest, dat is niet omdat men er niet over wil praten en weten.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:40

inderdaad is je paard naar de slager brengen een groter taboe als een paard te laten inslapen

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

allecher
Berichten: 15
Geregistreerd: 01-03-17

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:03

Op een manege rijden is hier ook taboe

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:08

LBLGypsyCobs schreef:
Volgens mij is slacht best bespreekbaar op Bokt.
Er zijn complete excursies geweest, dat is niet omdat men er niet over wil praten en weten.

TS is niet op zoek naar taboes of niet taboes op bokt. Ze is op zoek naar taboes binnen de paardensport. Bokt is niet echt representatief voor de volledige populatie aan paardenhouders/ruiters.

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:38

Slacht in de paardensport is zeker geen taboe hoor. Genoeg professionele stallen die een paard naar de slacht brengen in plaats van inslapen. :j


cobiie

Berichten: 7266
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:47

Of een bepaalde goedgekeurde hengst meer "afwijkingen/gebreken" doorgeven dan een"gemiddelde" goedgekeurde hengst, daar ligt wel redelijk een taboe op.

[o]

Individu2
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:18

Quir schreef:
Slacht in de paardensport is zeker geen taboe hoor. Genoeg professionele stallen die een paard naar de slacht brengen in plaats van inslapen. :j


Gekke vraag misschien: Maar als je je paard naar de slacht brengt. Betekent dit dan ook automatisch dat hij geconsumeerd wordt?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:21

Nee.
Als hij gepaalde medicijnen heeft gehad komt hij niet voor consumptie in aanmerking.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:44

...dwz: op veterinaire medicijnen staat altijd vermeld 'wachttijd' en dan bijvoorbeeld 24 uur.

Ooit stond ik op een stal wasr een paard zich bezeerde; DA gaf verdoving en stelde toen een gebroken (frissuur) been vast - en de eigenaar vond dat het dier naar de slager moest. |(
Het arme beest stond nog 16 uur lang bij ons op stal te verrekken van de pijn. |(

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:46

Verschrikkelijk ;(
Is zo"n eigenaar dan dan niet op gronde van dierenmishandeling toch te verplichten het paard te laten euthanaseren in welke vorm dan ook?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:05

...daar zeg je nou een waar woord.

Ik zou het een prima zaak vinden als dit zo was.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:34

Een paard dat een been gebroken heeft, mag niet naar de slager gebracht worden. Simpelweg omdat hij niet vervoerd mag worden (in een spalk naar de dierenkliniek mag na toestemming dierenarts wel).

Slager die paard op stal schiet, mag natuurlijk wel. Echter komt hij dan sowieso niet voor consumptie in aanmerking.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:39

...terwijl de stalmeester (...die zoals wij allemaal...) baalde als een stekker mij vertelde dat het een geldkwestie was.
(Paard moest geld opbrengen dus wachten en het vlees verkopen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:39

Quir schreef:
Een paard dat een been gebroken heeft, mag niet naar de slager gebracht worden. Simpelweg omdat hij niet vervoerd mag worden (in een spalk naar de dierenkliniek mag na toestemming dierenarts wel).

Slager die paard op stal schiet, mag natuurlijk wel. Echter komt hij dan sowieso niet voor consumptie in aanmerking.

Is dat niet meer?
Vroeger wel als je hem maar meteen liet leeg bloeden.
De meeste mensen willen dat niet. Wat ik kan begrijpen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Aranel
Berichten: 20190
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:42

Taboe taboe taboe.. wat een raar woord is dat eigenlijk.

Goed, on topic.
Als jury vind ik het volgende wel lastig aan te kaarten onderwerpen:
(Over) gewicht van de ruiter of amazone.
Ten koste van alles (dus het paard) willen presteren. Dus met zweep, sporen, thuis met hulp teugels rijden enz.

In algemene zin is je paard naar de slacht brengen wel een goede denk ik.

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:43

bruintje123 schreef:
Quir schreef:
Een paard dat een been gebroken heeft, mag niet naar de slager gebracht worden. Simpelweg omdat hij niet vervoerd mag worden (in een spalk naar de dierenkliniek mag na toestemming dierenarts wel).

Slager die paard op stal schiet, mag natuurlijk wel. Echter komt hij dan sowieso niet voor consumptie in aanmerking.

Is dat niet meer?
Vroeger wel als je hem maar meteen liet leeg bloeden.
De meeste mensen willen dat niet. Wat ik kan begrijpen.


Oh wellicht dat als je m meteen leeg laat bloeden dat het wel kan, durf ik niet te zeggen. Slager waar we ooit eens geïnformeerd hadden deed het in ieder geval niet. Wel thuis slachten, maar niet voor consumptie

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:16

Het kan best zijn dat het niet meer mag hoor.
Ik weet die wetgeving niet goed. Ik heb besloten mocht het zover zijn dat ik ze laat inslapen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:25

De mogelijkheid opperen dat als er binnen een gesloten stamboek zoveel ellende blijft door inteelt dat er dan maar eens naar vers bloed van buiten gekeken moet worden.

Via noodslachtingen is/was er als ik mij goed herinner wel degelijk mogelijkheid om zo'n dier alsnog voor consumptie gekeurd te krijgen, maar die moet wel binnen 24 uur na overlijden in het slachthuis zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:56

bruintje123 schreef:
Het kan best zijn dat het niet meer mag hoor.
Ik weet die wetgeving niet goed. Ik heb besloten mocht het zover zijn dat ik ze laat inslapen.


Leegbloeden mag wel, maar je moet er een speciale afvoer voor hebben geloof ik. Dat mag niet zo het riool of de sloot in geloof ik. Heb het vorig jaar eens opgezocht, maar iets in die trant was het.

Edit: Zo weet ik nog iemand die het paard van zijn dochter niet op zijn land wilde laten inslapen/afmaken. Dus paard is met verbrijzelde sprong nog op de trailer geparkeerd (hele weg gelegen in het stro, paar pakken voor de steun) om op ruim een uur afstand naar de slager gebracht te worden. }:0

Change3x

Berichten: 6569
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:27

Ik snap nooit wat mensen zo zielig vinden aan het slachten, een snelle en zover ik weet pijnloze dood. De merrie van mijn moeder hebben we destijds ook laten slachten, ze was nog superfit maar kon helaas niet meer leven met hetgeen dat ze had. Haar in laten slapen zou oneerlijk zijn geweest omdat ze zich er sowieso tegen verzet zou hebben. Het slachten is overigens heel rustig gegaan, bij betrouwbare mensen.

Het allerergste vind ik zelf te dikke mensen op een paard. Ik kwam onlangs deze foto tegen en daar schrok ik toch wel heel erg van.Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 1 bezoeker