Verschil van mening met instructeur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:23

Stocki schreef:
Overigens heb ik hem zelf hoofdzakelijk correctiewerk zien doen met paarden, en dat is veel gymnastiek in stap. Kan ik niet echt iets over zeggen, ken zowel de problematiek als de oplossing niet.


Dan zou ik daar maar eens naar gaan vragen.
Volgens mij weet hij namelijk prima wat hij doet, zeker door bovenstaande tekst. Ik zou zeggen, verdiep je eens in de biomechanica van het paard en leer kijken. Als je hem ziet werken, zou het vrij duidelijk moeten zijn waar het probleem ligt (een scheef paard, een achterbeen wat niet mee komt of buiten de massa wordt gezet, geen ontspanning in de bovenlijn ..)
Gaat hij ook dan bijna een half uur door met dezelfde oefening?
Er zijn instructeurs die graag een oefening bevestigd willen zien en goed uitgevoerd voordat ze doorgaan naar een volgende. Dat samen met jouw verhaal denk ik dat dat punt gewoon laat bereikt was, en dat hij anders sneller was door gegaan met een andere oefening.

Ik zou echt in gesprek gaan en uitleg vragen waarom hij dingen zo wil!

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.


Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:29

Als het kwartje niet valt is een half uur zo weg. Zeker op beide handen. Ergens aan beginnen en naar huis gaan zonder in de richting van een goede oefening te zijn gekomen is ook frustrerend en betekent vaak dat je een volgende keer weer van voren af aan kunt beginnen omdat je de oefening ook niet voor jezelf kunt bevestigen als je niet gevoeld hebt wat de bedoeling was.

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:37

Je kan hem toch gewoon vragen waarom je deze manier moet gebruiken, aangezien je alleen de andere manier kent en dat je verward. Hij is er om jou wat te leren. Dan mag hij het toch uitleggen ook.
Ik zet geregeld m'n paard even stil als ik de achtergrond wil weten. En de les begin ik meestal ook met
vragen voortgekomen uit de vorige les. Niets geks aan. Eventueel je vraag onderbouwen met dat je graag de theorie erachter wil kennen om zekerder te kunnen rijden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:39

Ik zou regel 1 en regel 2 vervangen door : 'vraag naar het waarom van een oefening'.
Eigenlijk zou de instructeur dat spontaan moeten uitleggen, maar heel vaak geven ze een oefeningen zonder erbij te vertellen waarom ze jou nu niet die oefening laten doen. Hopelijk zit er een bepaalde logica achter, maar het zou nuttig zijn dat hij jou die logica dan uitegt.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:59

Maar niet 1 oefening is nuttig om 3 kwartier achter elkaar te herhalen toch....
Los daarvan, als het niet klikt, niet goed voelt of wat dan ook, schiet dat ook niet op.

Ik vind die oefening ook fijn. Even of een paar keer....

~Turbohoof Solutions ~

Cer

Berichten: 30127
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:04

T wordt steeds langer :')

"liet hij me bijna een half uur lang de oefening schoudervoor doen"

"Maar niet 1 oefening is nuttig om 3 kwartier achter elkaar te herhalen toch"

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:13

Lijkt me een goede lesgever, dus vragen om nadere uitleg, desnoods zet je hem op je paard om het voor te doen. Iemand die paarden lekker in stap gymnastiseert is heel goed bezig, vooral voor de dieren, eerst snappen dan in hoger tempo.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:41

Citaat:
T wordt steeds langer :')

"liet hij me bijna een half uur lang de oefening schoudervoor doen"

"Maar niet 1 oefening is nuttig om 3 kwartier achter elkaar te herhalen toch"


Ik had dit nog in mijn hoofd:

Citaat:
Ik vind overigens 3 kwartier dezelfde oefening doen voor geen enkele combinatie nuttig. Dus daar zou ik wel eens naar vragen wat z'n doel is.


Ook ik wordt een dagje ouder, korte termijn geheugen werkt niet meer zo best blijkbaar 8-)

Overigens vind ik een half uur ook vrij lang :')

~Turbohoof Solutions ~

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:52

Een half uur klinkt lang, maar 'bijna' vat ik op als 25 minuten. In stap, waarbij ook nog uitleg gegeven wordt. Daarbij:

Stocki schreef:
Oefening alleen in stap en één keer van hand gewisseld. Wel alleen op de open zijde van de volte.


Oftewel, 12 minuten per hand, en dan nog de helft van de volte. Is 6 minuten in totaal per hand, met 6 minuten 'pauze'. Daarbij betwijfel ik of het paard echt zo hard aan het werk is gezet dat die 6 min teveel zijn geweest. Als dat zo is, zou dat de dag na de les te zien moeten zijn geweest.

Dus ik ben toch iets genuanceerder wat betreft de tijd :P

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:11


Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:51

Secretly schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=h53N0megNyQ

Ik ken geen duits, maar is Ubertreden t zelfde binnen achterbeen ondertreden?


Ik snap je vraag niet helemaal?
Met ubertreten vraag je het paard zowel voor als achter te kruisen, waarbij achter een grotere cirkel maakt dan voor, met behoud van buiging (!). Het is een zowel gymnastiserende als versterkende oefening die zich inderdaad focust op het binnenachterbeen. Deze moet zo ver mogelijk onder de massa worden geplaatst. Je ziet in het filmpje dat het paard dat moeilijk vindt. Hij versnelt, het binnenachterbeen overkruist nauwelijks en beweegt te weinig naar voren, waarna het buitenachterbeen een extra grote pas maakt om dat te compenseren.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:00

Secretly schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=h53N0megNyQ

Ik ken geen duits, maar is Ubertreden t zelfde binnen achterbeen ondertreden?

In deze fimpjes links en rechtsom is geen sprake van goed gebruik van het lichaam. Het paard in het filmpje leert alleen hoe het zich het beste kan ontrekken aan het werk. Deze ruiters beheerst het ook niet dus is niet zo'n goed voorbeeld filmpje.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:05

Soms is het goed om de oefeningen zoals een instructeur ze aanbied gewoon eens te gaan doen en het resultaat later nog eens te evalueren. Je mening en kennis kunnen dan nog wel eens worden bijgesteld.
Er zijn meer wegen naar Rome, en natuurlijk is het fijn dat iets bij je past, maar eens een andere weg bewandelen vergroot je vizier!

Dat de oefening erg lang duurt kan je denk ik best aangeven. Joh, kunnen we tussendoor even stappen onderbreken, ik merk dat ik/mijn paard even moe is/het beu raakt.

Als je inderdaad weinig andere opties/instructeurs hebt zou ik zeggen, blijf hier gewoon een tijdje lessen. Als je voor jezelf rijdt kan je namelijk zelf de duur en intensiteit van je oefeningen een beetje aanpassen. Vraag je instructeur naar het eindoel - hoe moet het er uitzien? en ga zelf oefenen met een beetje van jezelf en een beetje van maggi euh.. de instructeur..... :+

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:43

Stocki schreef:
Cer schreef:
maar je zit in Oostenrijk.. toch? Is de les dan in het oostenrijks/duits of in het Nederlands?
Zou het een vertaaldingetje zijn ofzo? geen idee hoor :)



Het is wel zo, dat ik veel dressuurmatige begrippen in het Duits nog moet leren. Ik spreek vloeiend Duits, maar dit is 'vaktaal' en daar ben ik nog niet zo in thuis :-).
Misschien zei ze weel 'schouderbinnenwaarts' om het idee van Übertreten een beetje duidelijk te maken. Maar 'Übertreten ' kende ik niet. Heb wat filmpjes bekeken inmiddels, en nu begrijp ik de bedoeling beter :-)

Schulterherein en übertreten zijn begrippen die niet in de gangbare Duitse [FN] opvatting bij elkaar passen in een oefening. Ik weet niet of in Oostenrijk de interpretatie afwijkt. Het is zelfs niet de bedoeling om te overschenkelen bij schouderbinnenwaarts, want dat zou het paard zich onttrekken aan de buigende gymnastiek waarvoor schouderbinnenwaarts juist bedoeld is.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 17:12

Nirvana_ schreef:
Een half uur klinkt lang, maar 'bijna' vat ik op als 25 minuten. In stap, waarbij ook nog uitleg gegeven wordt. Daarbij:

Stocki schreef:
Oefening alleen in stap en één keer van hand gewisseld. Wel alleen op de open zijde van de volte.


Oftewel, 12 minuten per hand, en dan nog de helft van de volte. Is 6 minuten in totaal per hand, met 6 minuten 'pauze'. Daarbij betwijfel ik of het paard echt zo hard aan het werk is gezet dat die 6 min teveel zijn geweest. Als dat zo is, zou dat de dag na de les te zien moeten zijn :P


Ik vond het vandaag wel lastig rijden, ineens leek het wel of ik alles fout deed, want hij was niet soepel te krijgen. Door mij in ieder geval niet. Pluspuntje: nadat ik de video's bekeken had (andere als hierboven genoemde), begreep ik de oefening beter en lukte deze ook beter, met veel. kleinere hulpen. Een paar pasjes, maar dat is logisch :-)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:25

Secretly schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=h53N0megNyQ

Ik ken geen duits, maar is Ubertreden t zelfde binnen achterbeen ondertreden?

Übertreten zou beter vertaald worden met 'overschenkelen'. de ouderwetse term voor het kruisen van de achterbenen. 'Ondertreden' zou in het duits eerder 'untertreten' zijn.
Überreten slaat op een zijdelingse beweging van het achterbeen.

Oop de video wordt het beginwerk van het overschenkelen getoond. Ik vind het zo slecht nog niet.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:59

Iedereen dank voor t onderbouwen van mijn vraag, het is duidelijk.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:05

Wel goed datje het hier voorlegt, want nu ziet het er ineens allemaal al heel anders uit!
Ik denk dat jouw instructeur zo verkeerd nog niet is, maar ik zou bij de dingen die je niet begrijpt en wel moet uitvoeren even om uitleg vragen, dat scheelt al een stuk!

Succes met je lessen!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:11

Kadankovitch schreef:
Übertreten zou beter vertaald worden met 'overschenkelen'. de ouderwetse term voor het kruisen van de achterbenen. 'Ondertreden' zou in het duits eerder 'untertreten' zijn.
Überreten slaat op een zijdelingse beweging van het achterbeen.t.


Wat leuk dat je dat aanhaalt. Al heel lang niet meer gehoord die term. Maar zo heb ik m ook nog geleerd.

Nuttige oefeningen van grote gymnastische waarde. Ik gebruik m veel. Ik leg het uit door an te geven een bolte te rijden waarbij je de achterand laat uitwaaien.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:55

Inderdaad Abacab. Het is een zeer nuttige oefening.

Wat ik jammer vind, maar dat hoeft nier perse op de TS te slaan, is de groeiende neiging, om met duidelijk geringe kennis toch al een absoluut oordeel te willen vormen.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:59

Even afgezien of dit de juiste oefening is, vind ik het juist heel goed dat je kritisch bent. Er zijn ontzettend veel instructeurs die mijns inziens niet goed zijn. En het mooie met paardrijden is dat je snel merkt wat wel en wat niet werkt voor je paard. Gevoel is daarbij heel belangrijk. Dus nee, ik zou absoluut niet 100 % vertrouwen op je instructeur.


Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:43

Ik weet dat dit een erg late toevoeging is, maar ik vind het toch belangrijk genoeg om mee te geven aan TS en mensen die in soort gelijke situaties komen.

Bij een dergelijke zijwaartse of voorwaarts-zijwaartse oefening kan een instructeur het paard aan de hand nemen om aan het hoofd te helpen de gewenste stelling te krijgen en met een stokje te helpen de achterhand de gewenste beweging te laten maken.
Als gevolg hadden ruiter en paard dan de juiste beweging kunnen doormaken en dus begrijpen en kan er beloond worden zodat het paard gemotiveerd wordt om het te herhalen.

Het heeft geen zin om eindeloos te etteren met de hoop dat het kwartje valt, want het hele kwartje is, als de ruiter en/of het paard de oefening niet goed begrijpt, niet in beeld en dan kun je lang wachten, tot frustratie van paard, ruiter én instructeur.

Verder moeten dergelijke zwaar remmende oefeningen waarbij in dit geval bovendien nieuwe bewegingen worden gemaakt, altijd afgewiseld worden met flink voorwaarts rijden, al of niet aan een lange teugel, om even de benen te strekken en de geest leeg te maken, ook van de ruiter, waardoor je weer de broodnodige ontspanning en geestelijke openheid hebt om een en ander opnieuw te proberen.
Dit is dus ongeacht of het nou lukt of niet!
Met eindeloos etteren bereik je alleen maar dat een paard een hekel aan het werk krijgt als het moeilijk/anders wordt en dat moet je proberen te voorkomen.

Het is de taak van de instructeur om te zorgen dat de ruiter weet wat hij/zij moet doen, het is de taak van de ruiter om dat over te brengen op het paard.
Maar het begint dus wel bij de instructeur en daarbij is dus, wat stocki terecht opmerkt, de communicatie cruciaal.
Beide kunnen gebruik maken van middelen buiten de normale hulpen, zoals aan de hand nemen of het gebruik van een spoortje of stokje om hulpen bij te staan.
De ruiter mag daarbij ook gebruik maken van overdreven hulpen (zoals handen breed en been ver naar achteren).
Als de oefening gesnapt wordt kun je namelijk gemakkelijk met steeds minder, maar als je onduidelijk begint kom je wellicht nooit tot het juiste resultaat.
In elk geval kom je sneller tot resultaat met overdreven hulpen al of niet met extra hulp.

Kortom als je iets niet begrijpt kun je vragen of een instructeur kan helpen door het paard aan de hand te nemen om in elk geval het paard de goede bewegingen kan laten maken zodat je weet wat het einddoel is en zo ja, of hij dat wil doen, zo nee, zet je paard stil en stel vragen tot je begrijpt wat de bedoeling is voordat je het poogt en vraag ook welke hulpen je hoe in moet zetten en waarom.
Als je het gevoel hebt dat je lang bezig bent zonder dat het ergens toe leidt, rijdt even, al of niet gevraagd (ligt eraan hoe lessen normaal verlopen met je instructeur), stevig voorwaarts om het daarna opnieuw te proberen.

TS wil ik verder wijzen op het feit dat er ook een "Juryleden en instructeurs" forum is op Bokt (onder subforum [WD] op tabblad Informatief), waar je makkelijk instructeurs kunt bereiken om dingen voor te leggen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:33

Teugels lekker breed is ook niet gek, dat werkt zo lekker pijnlijk in op de lagen

Bejaarde bokkers weten meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers