paard durft niet op straat of wandeling(door vroeger trauma)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
doodlepoodle

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-17

paard durft niet op straat of wandeling(door vroeger trauma)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 17:49

ik ben van plan een paard te kopen ik sta er al een jaar naar te kijken heb alle paarden geprobeerd maar toch heeft ze mijn haart al lang gestolen het enige nadeel is dat ze niet buiten durft op wandeling nooit geweest 1 keer en dan heeft ze een schrik opgedaan van koeien.ik ben zelf ook de echt held niet op buitenrit maar vroeg me af of er nog mensen zijn die een paard hebben waar ze enkel mee in de piste kunnen rijden ? ze kan wel op wedstrijd.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:51

Een paard krijgt geen trauma als het 1 keer koeien ziet.

Eigenlijk denk ik dat jij en dit paard elkaar gigantisch gaan versterken in jullie angst op buitenrit. Is dat wat je wil? Of zoek je een excuus om niet op buitenrit te hoeven?

Zo nee... dan is dit denk ik niet het optimale paard voor jou.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: paard durft niet op straat of wandeling(door vroeger trauma)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:55

Als een paard wel mee op wedstrijd kan. Kan het dus wel verschillende prikkels aan.

Mijn pony was doods voor koeien. Maar toch op een grote weide gekomen met daarnaast een koeien weide. Ging uiteindelijk prima.

Maar als je zelf niet zelfverzekerd bent... zal ik dit niet te snel aanhalen. Tenzij je toch al niet van buitenritten hield

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: paard durft niet op straat of wandeling(door vroeger trauma)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:59

hmm paardje is niet de makelijkste op buitenrit zo te lezen.
dit valt zeker wel op te lossen wanneer je er goed mee aan de slag gaat en zelf geen angst heb.

je moet je afvragen of je dat wilt.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: paard durft niet op straat of wandeling(door vroeger trauma)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:00

Begin met grondwerk met dit paard. Zo kunnen jullie beide zekerder van jezelf worden en de band tussen jullie versterken.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: paard durft niet op straat of wandeling(door vroeger trauma)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:15

Gewoon zo'n paard niet kopen. Jij bent zo te horen nog niet toe aan een paard dat nog een heleboel moet leren. Koop er één die lekker makkelijk is, dat geeft jou tenminste vertrouwen. Al wil je nooit op buitenrit, toch is het veel fijner een bomproof paard te hebben wat wel gewoon naar buiten kan. Daar heb je in de bak en op wedstrijd alleen maar plezier van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:24

Ik ben ook geen held op buitenrit, je bent daarin niet de enige :-)
Mijn merrie is sensibel en een held op witte sokken, dus die combinatie gaat, nu nog niet, samen. Wat ik daarintegen wel doe om dat gemis te verzachten? Ik neem haar mee voor een wandeling aan de hand of naast de fiets. Ook dan is ze wel kijkerig en wat ril, maar trekt haar op aan mij naast haar zijde. Dit gaat eigenlijk best heel goed.
Buitenritten zijn geen kwestie van moeten, maar graag willen. En als dat niet op de ene manier kan of wil, dan maar op deze manier. Ik vind het voor ons in ieder geval een prima compromis

doodlepoodle

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 18:42

Inxs schreef:
Ik ben ook geen held op buitenrit, je bent daarin niet de enige :-)
Mijn merrie is sensibel en een held op witte sokken, dus die combinatie gaat, nu nog niet, samen. Wat ik daarintegen wel doe om dat gemis te verzachten? Ik neem haar mee voor een wandeling aan de hand of naast de fiets. Ook dan is ze wel kijkerig en wat ril, maar trekt haar op aan mij naast haar zijde. Dit gaat eigenlijk best heel goed.
Buitenritten zijn geen kwestie van moeten, maar graag willen. En als dat niet op de ene manier kan of wil, dan maar op deze manier. Ik vind het voor ons in ieder geval een prima compromis




dank je denk ik net zo over tis niet dat ik het graag doe maar vroeg me af of het ooit mogelijk is om te proberen met begeleiding of een ruiter die wel zelfzeker is

doodlepoodle

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 18:45

Koper schreef:
Een paard krijgt geen trauma als het 1 keer koeien ziet.

Eigenlijk denk ik dat jij en dit paard elkaar gigantisch gaan versterken in jullie angst op buitenrit. Is dat wat je wil? Of zoek je een excuus om niet op buitenrit te hoeven?

Zo nee... dan is dit denk ik niet het optimale paard voor jou.


hoe bedoel je met versterken ?

doodlepoodle

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 18:46

Joltsje schreef:
hmm paardje is niet de makelijkste op buitenrit zo te lezen.
dit valt zeker wel op te lossen wanneer je er goed mee aan de slag gaat en zelf geen angst heb.

je moet je afvragen of je dat wilt.




ja met tijd wil ik hier wel aan werken of proberen

doodlepoodle

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 18:47

Marjoow schreef:
Begin met grondwerk met dit paard. Zo kunnen jullie beide zekerder van jezelf worden en de band tussen jullie versterken.




ja dat zou idd wel een optie kunnen zijn dressuur lukt ons aardig ze is 13 kan heel veel maar ik wil een band met haar :-) en ze is doodsbang voor koeien mischien geeft grondwerk ons wel iets nieuws samen

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:47

doodlepoodle schreef:
dank je denk ik net zo over tis niet dat ik het graag doe maar vroeg me af of het ooit mogelijk is om te proberen met begeleiding of een ruiter die wel zelfzeker is

Ja natuurlijk kan dat. Alles kan. Maar kun JIJ dat met dit paard? Dat is een andere vraag.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:52

doodlepoodle schreef:
Koper schreef:
Een paard krijgt geen trauma als het 1 keer koeien ziet.

Eigenlijk denk ik dat jij en dit paard elkaar gigantisch gaan versterken in jullie angst op buitenrit. Is dat wat je wil? Of zoek je een excuus om niet op buitenrit te hoeven?

Zo nee... dan is dit denk ik niet het optimale paard voor jou.


hoe bedoel je met versterken ?


Het paard wordt wat onzeker. Jij verstijft/krijgt angst. Daardoor meld je je paard: goed dat je bang bent, helemaal terecht!
Dan wordt het paard natuurlijk nog banger. En jij ook. Cirkeltje :)

Vrijwel elk paard kan leren buitenrijden. Ik denk zeker dat het mogelijk is om het te proberen, met bv een andere ruiter en een andere combinatie mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:07

doodlepoodle schreef:
Inxs schreef:
Ik ben ook geen held op buitenrit, je bent daarin niet de enige :-)
Mijn merrie is sensibel en een held op witte sokken, dus die combinatie gaat, nu nog niet, samen. Wat ik daarintegen wel doe om dat gemis te verzachten? Ik neem haar mee voor een wandeling aan de hand of naast de fiets. Ook dan is ze wel kijkerig en wat ril, maar trekt haar op aan mij naast haar zijde. Dit gaat eigenlijk best heel goed.
Buitenritten zijn geen kwestie van moeten, maar graag willen. En als dat niet op de ene manier kan of wil, dan maar op deze manier. Ik vind het voor ons in ieder geval een prima compromis




dank je denk ik net zo over tis niet dat ik het graag doe maar vroeg me af of het ooit mogelijk is om te proberen met begeleiding of een ruiter die wel zelfzeker is

Proberen is altijd mogelijk natuurlijk. En ik denk ook dat grondwerken jouw daar zeker wel bij zou kunnen helpen. Begin klein en bouw dit langzaam aan beetje bij beetje uit zodat jullie beiden meer vertrouwen krijgen in elkaar. Een ander paard mee welke nergens om geeft kan ook zeer nuttig zijn daarbij.
Plan A, is bv werken aan het buiten kunnen rijden.
Plan B, als A (nog) geen haalbare kaart is voor jullie beide, dan kan je altijd nog kijken wat haalbaar is dmv wandelen en of naast de fiets.
Het is geen kwestie van moeten immers ;-)

Eén tip, neem de tijd om goed vertrouwd te raken met het dier en hij/zij met jou. Dat zal altijd beter werken dan overhaaste zaken.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: paard durft niet op straat of wandeling(door vroeger trauma)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:13

Als je niet sterk genoeg in je schoenen staat en je wilt graag buitenritten maken, dan zou ik toch iets verder kijken naar een paard wat óók buiten braaf is. Het kost best wat energie, training en tijd om ze over die angst heen te krijgen, of je moet kunnen regelen dat ze naast een koeienweide komt zodat ze aan koeien kan wennen. Overig verkeer, tractoren, vrachtwagens, motoren etc is geen probleem of kent ze die ook niet?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: paard durft niet op straat of wandeling(door vroeger trauma)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:16

Als jij denkt dat een paard een algehele buitenrit trauma krijgt van een keer schrikken van koeien denk ik dat jij niet de juiste persoon gaat zijn om hem daarin verder te begeleiden.
Als ik jou was zou ik verder kijken naar een paard dat het al heel gemakkelijk kan. Daar ga jij meer plezier aan krijgen.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard durft niet op straat of wandeling(door vroeger trauma)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:33

Als ze wel op wedstrijd kan zou je ook een koeien clinic kunnen gaan volgen. Daarin leert je paard dat koeien niet eng zijn en ze zelfs voor dr aan de kant gaan. Dan wordt het een leuk spelletje! Er worden regelmatig clinics gegeven bij diverse western stallen en je mag gewoon met je eigen zadel meedoen.