Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:45

Misschien eens kijken of dit paard een maagzweer heeft.. Heb verschillende paarden gezien die hier heel erg van gingen staken. En is dit iets wat het paard pas doet of doet hij dit al een hele lange tijd? Inderdaad eerst even uitsluiten dat het niks fysieks is..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:44

Sommig dressuurjargon gaat mij boven de pet.
Dorine92 schreef:
Je zegt zelf al dat het paard op de voorhand gaat dus naar voren schoppen heeft helemaal geen nut. Dan komt ie alleen maar meer op de voorhand.

Dit snap ik en ik ben het er mee eens.
Citaat:
Het klinkt gek maar van terugrijden wordt een paard juist snel.

Eh - er hoeft geen race gewonnen te worden, dus snelheid zelf lijkt mij niet aan de orde.
Het zou natuurlijk ook 'correct, dwz onmiddellijk reageren op de hulp' kunnen zijn.
....maar als een dier niet reageert op de (drijvende) hulpen, hoe wil je dan terugrijden?
(Dat een serie min of meer verzamelende oefeningen een paard sterk maken en van de voorhand af halen, daar kan ik ook wel in mee.)
Citaat:
Maar dan jouw terugrijden ipv zijn eigen terugkomen. En dan weer ietsje naar voren en gelijk weer terugrijden. Dan zou het beter moeten worden

In principe hoor jij als ruiter 'het tempo' (niet snelheid, maar het ritme in de muziek en de kracht van de afzet) te bepalen.
"Schakeloefeningen" kunnen beslist zin hebben - maar hoe te schakelen als er geen reactie op het been komt?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:15

Janneke2 schreef:
Sommig dressuurjargon gaat mij boven de pet.
Dorine92 schreef:
Je zegt zelf al dat het paard op de voorhand gaat dus naar voren schoppen heeft helemaal geen nut. Dan komt ie alleen maar meer op de voorhand.

Dit snap ik en ik ben het er mee eens.
Citaat:
Het klinkt gek maar van terugrijden wordt een paard juist snel.

Eh - er hoeft geen race gewonnen te worden, dus snelheid zelf lijkt mij niet aan de orde. snel als in snel reageren op been
Het zou natuurlijk ook 'correct, dwz onmiddellijk reageren op de hulp' kunnen zijn.
....maar als een dier niet reageert op de (drijvende) hulpen, hoe wil je dan terugrijden? als je eerst het paard vraagt terug te komen in tempo reageert hij daarna wel op je been, zeker als je hem iets verder terugvraagt dan zijn lievelingstempo zul je merken dat het paard toch sneller reageert als je hem daarna vraagt om weer ietsje meer voorwaarts te gaan. En dan als ie net denkt van zo nu zitten we net in een relaxed tempo, dan neem je hem weer wat terug. Zul je zien dat ie na een paar minuten al veel sneller is
(Dat een serie min of meer verzamelende oefeningen een paard sterk maken en van de voorhand af halen, daar kan ik ook wel in mee.)
Citaat:
Maar dan jouw terugrijden ipv zijn eigen terugkomen. En dan weer ietsje naar voren en gelijk weer terugrijden. Dan zou het beter moeten worden

In principe hoor jij als ruiter 'het tempo' (niet snelheid, maar het ritme in de muziek en de kracht van de afzet) te bepalen.
"Schakeloefeningen" kunnen beslist zin hebben - maar hoe te schakelen als er geen reactie op het been komt?
Je moet alleen een beenhulp geven waarop je reactie gaat krijgen. Dus als iemand zegt mijn paard is niet vooruit te schoppen... Ga dan ook vooral niet schoppen. Rij hem ietsje terug zodat hij, wanneer je daarna been geeft, wél weer ietsje harder gaat. Dan heb je namelijk wél reactie gehad. En dat is top. Daarna het paard vóór zijn door zelf weer terug te nemen. Zo hou jij controle over de energie ipv dat het paard de energie weg laat vloeien. En dat maakt dat je de motor activeert en het paard dus vlotter wordt aan je been

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Elisa2

Berichten: 36673
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:19

Ik denk eigenlijk dat hij behoorlijk scheef en vastgereden is..dan zie je dit gedrag vaker voorkomen. Want ze willen/ kunnen niet voorwaarts/rekken omdat de spieren aan de korte kant vaak zo vast zitten dat het zeer doet circa onmogelijk is.

Eerst eens goed na laten kijken/ behandelen, zadelcheck en daarna opbouwen aan de {dubbele} longe zodat je de juiste spieren traint/ gymnastiseert en hem daar in leert rekken {dmv lengtebuiging}en aan de "voorwaartse hulp" te komen. En vooral, dat je hem leert beide achterbenen even actief te gaan gebruiken en niet alleen stuwend maar ook dragend dus schakelen.

Daarna zou ik het rij stuk pas weer op gaan pakken, hij moet eerst leren zijn lijf goed te gebruiken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:42

Citaat:
Eh - er hoeft geen race gewonnen te worden, dus snelheid zelf lijkt mij niet aan de orde. snel als in snel reageren op been
Citaat:
Het zou natuurlijk ook 'correct, dwz onmiddellijk reageren op de hulp' kunnen zijn.

Dat is een uitstekend doel.
Volgende vraag: hoe dit doel te bereiken..?
Citaat:
als je eerst het paard vraagt terug te komen in tempo reageert hij daarna wel op je been, zeker als je hem iets verder terugvraagt dan zijn lievelingstempo zul je merken dat het paard toch sneller reageert als je hem daarna vraagt om weer ietsje meer voorwaarts te gaan. En dan als ie net denkt van zo nu zitten we net in een relaxed tempo, dan neem je hem weer wat terug. Zul je zien dat ie na een paar minuten al veel sneller is

...okee - dat is een concreet plan waar TS iets mee zou kunnen.
Ik hoop dat het werkt bij een dier dat kennelijk belabberd voor het been is - maar het valt natuurlijk te proberen.

Citaat:
Je moet alleen een beenhulp geven waarop je reactie gaat krijgen. Dus als iemand zegt mijn paard is niet vooruit te schoppen... Ga dan ook vooral niet schoppen. Rij hem ietsje terug zodat hij, wanneer je daarna been geeft, wél weer ietsje harder gaat. Dan heb je namelijk wél reactie gehad. En dat is top. Daarna het paard vóór zijn door zelf weer terug te nemen. Zo hou jij controle over de energie ipv dat het paard de energie weg laat vloeien. En dat maakt dat je de motor activeert en het paard dus vlotter wordt aan je been

;)
'Paardrijden is een denksport' en dit is idd een manier om het dier aan het been te krijgen. (En dan de eerste tijd gewoon doen alsof je gek bent ""want het ziet er niet uit"" - dat weet je en kan je geen laars schelen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:25

Om een paard terug te kunnen rijden moet hij al wel enigszins aan de hulpen staan. Anders is terugrijden garantie voor terugkomen naar stap uit draf of draf uit de galop. Eerst moet je paard leren voorwaarts denken en blijven, vaak komen de paarden die niet aan de hulpen zijn zelf al terug in tempo, zaak is om ze te leren vooruit te blijven denken.

Sprakeloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers