Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:10

Kendra schreef:
Als je (veel) wilt rijden, moet je gewoon een 'ouder' paard nemen.
Zoals je zelf al zegt: de meeste paarden worden pas met 4 ingereden.
Het duurt dan nog minstens een jaar voordat je je paard serieus in training kunt nemen.
Anderzijds: als je vooral van de vrijheidsdressuur enz. bent - daar kun je natuurlijk al veel meer mee als ze nog wat jonger zijn.


Dat klopt natuurlijk wel, als je direct met rijden aan de slag wil zal het idd een iets ouder (wat nog steeds jong kan zijn) paard moeten worden.

MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 22:16

Heel fijn om al deze verhalen en ervaringen te lezen. Gelukkig moet ik nog even sparen, maar dit geeft wel stof tot nadenken. Waarschijnlijk wordt het wel een wat "ouder" paardje, maar jullie ervaringen zijn altijd nog welkom! Een keuze is pas bij de aankoop gemaakt :D

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:22

MvdMullen schreef:
Heel fijn om al deze verhalen en ervaringen te lezen. Gelukkig moet ik nog even sparen, maar dit geeft wel stof tot nadenken. Waarschijnlijk wordt het wel een wat "ouder" paardje, maar jullie ervaringen zijn altijd nog welkom! Een keuze is pas bij de aankoop gemaakt :D

Denk dat dit heel verstandig is, overschat nooit je eigen kunnen met paarden. Dat zie je aan het paard dat er was, wanneer ze de kop verkeerd had kon jij daar niet mee omgaan en dat kan je met een onbeleerd paard zeker weer gebeuren. Dan beter een goed zadelmakke, je weet nu war je op moet letten.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:38

Tot nu toe hebben we hier 1x een paard gekocht dat ik al een half jaar reed, dat was de betrouwbaarste aankoop. Die na een paar maanden moeten verkopen. Na 2 jaar het eerste paard weer teruggekocht. Koop was eigenlijk al rond voordat ik hem uberhaupt weer had gezien. Ik wist dat ik hem terugkocht met problemen, het enige wat ik wilde zien was of hij inderdaad rad liep en dat deed hij. Toen twee shetten gekocht van 4.5 en 6 maanden (1.5 maand na elkaar). 4e paard gekocht zonder haar uberhaupt in handen gehad te hebben, die kende ik nog van 10 jaar terug en 5e (en laatste) paard gekocht zonder erop gezeten te hebben en nauwelijks in handen gehad te hebben, met enige uitdagingen maar stond al wel ±6 maanden bij ons op stal (met een intermezzo van 1.5 maand). Toen 4.5 jaar.

Volgend paar wordt of een groene tweejarige of een beginnerspaard. De groene tweejarige zou ik mee aan de slag gaan, het beginnerspaard zou het rijpaard van mijn ouders worden die er resp. 15 en 0 uur rijervaring op hebben zitten. Het wordt een haflinger of een bruine Groninger, ruin of bij een jonkie eventueel nog hengst (ruin in wording).

Tot nu toe zijn we nog niet echt op zoek geweest voor paarden. Alleen de shetten hebben we wel "bewust" gekocht, lees: van een foto gekozen. De eerste diende als gezelschapspony voor het paard, en toen ging het paard toch op pension en dus diende de tweede als gezelschapspony voor de gezelschapspony. Dus het enige wat hun taak waren was schattig zijn (en gezond).

Wij gaan dus op ons gevoel af, stukje intuïtie en een stukje "toeval". We zeggen vaak "het heeft zo moeten zijn", want het zijn niet bepaalde de enige dieren waar we zo aan zijn gekomen, al onze honden ook namelijk, en nog wel meer dieren.

Mocht je voor een jong dier gaan, dan zou ik hem zeker zadelmak laten maken door Equinologica. Ik heb daar zowel met groene dieren als met verpeste dieren wonderen zien gebeuren. Maar met de verpeste dieren duurt het vaak wel 2-3x zo lang. Pas een paard gehad dat al bij 3 trainers was geweest en daar zo verkeerd getraind was (voor hem! Ik beoordeel niet hun trainingsmethodes an sich) dat zelfs het benaderen met een zadel al genoeg was om hem doodsbang te maken.
https://www.facebook.com/Equinologica/v ... 296908279/

Het was nog maar een schim van zichzelf. En dat waren niet de minste trainers (ik noem geen namen, maar minimaal 1 is internationaal bekend). Het duurde even voordat ze alle schade ongedaan hebben kunnen maken, maar uiteindelijk is hij zo vertrokken (kijk even naar de data van de twee filmpjes om te zien hoeveel tijd daarin gaat zitten!): https://www.facebook.com/Equinologica/v ... 709095837/

Dit is een paard dat nog niet getraind was: https://www.facebook.com/Equinologica/v ... 779756897/

Bij een ouder dier: bezuinig niet op de keuring en doe na aanschaf direct een rondje tandarts, fysio/osteo, zadelmaker(, mestonderzoek) en (als het enigszins kan qua beslag/bekappen) hoefsmid. Het is dan de eerste twee weken even stress, maar je loopt dan niet tegen de weerstand in te werken.

MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 22:50

Mizora schreef:
Tot nu toe hebben we hier 1x een paard gekocht dat ik al een half jaar reed, dat was de betrouwbaarste aankoop. Die na een paar maanden moeten verkopen. Na 2 jaar het eerste paard weer teruggekocht. Koop was eigenlijk al rond voordat ik hem uberhaupt weer had gezien. Ik wist dat ik hem terugkocht met problemen, het enige wat ik wilde zien was of hij inderdaad rad liep en dat deed hij. Toen twee shetten gekocht van 4.5 en 6 maanden (1.5 maand na elkaar). 4e paard gekocht zonder haar uberhaupt in handen gehad te hebben, die kende ik nog van 10 jaar terug en 5e (en laatste) paard gekocht zonder erop gezeten te hebben en nauwelijks in handen gehad te hebben, met enige uitdagingen maar stond al wel ±6 maanden bij ons op stal (met een intermezzo van 1.5 maand). Toen 4.5 jaar.

Volgend paar wordt of een groene tweejarige of een beginnerspaard. De groene tweejarige zou ik mee aan de slag gaan, het beginnerspaard zou het rijpaard van mijn ouders worden die er resp. 15 en 0 uur rijervaring op hebben zitten. Het wordt een haflinger of een bruine Groninger, ruin of bij een jonkie eventueel nog hengst (ruin in wording).

Tot nu toe zijn we nog niet echt op zoek geweest voor paarden. Alleen de shetten hebben we wel "bewust" gekocht, lees: van een foto gekozen. De eerste diende als gezelschapspony voor het paard, en toen ging het paard toch op pension en dus diende de tweede als gezelschapspony voor de gezelschapspony. Dus het enige wat hun taak waren was schattig zijn (en gezond).

Wij gaan dus op ons gevoel af, stukje intuïtie en een stukje "toeval". We zeggen vaak "het heeft zo moeten zijn", want het zijn niet bepaalde de enige dieren waar we zo aan zijn gekomen, al onze honden ook namelijk, en nog wel meer dieren.

Mocht je voor een jong dier gaan, dan zou ik hem zeker zadelmak laten maken door Equinologica. Ik heb daar zowel met groene dieren als met verpeste dieren wonderen zien gebeuren. Maar met de verpeste dieren duurt het vaak wel 2-3x zo lang. Pas een paard gehad dat al bij 3 trainers was geweest en daar zo verkeerd getraind was (voor hem! Ik beoordeel niet hun trainingsmethodes an sich) dat zelfs het benaderen met een zadel al genoeg was om hem doodsbang te maken.
https://www.facebook.com/Equinologica/v ... 296908279/

Het was nog maar een schim van zichzelf. En dat waren niet de minste trainers (ik noem geen namen, maar minimaal 1 is internationaal bekend). Het duurde even voordat ze alle schade ongedaan hebben kunnen maken, maar uiteindelijk is hij zo vertrokken (kijk even naar de data van de twee filmpjes om te zien hoeveel tijd daarin gaat zitten!): https://www.facebook.com/Equinologica/v ... 709095837/

Dit is een paard dat nog niet getraind was: https://www.facebook.com/Equinologica/v ... 779756897/

Bij een ouder dier: bezuinig niet op de keuring en doe na aanschaf direct een rondje tandarts, fysio/osteo, zadelmaker(, mestonderzoek) en (als het enigszins kan qua beslag/bekappen) hoefsmid. Het is dan de eerste twee weken even stress, maar je loopt dan niet tegen de weerstand in te werken.


Voor zadelmak maken (ruitermak) heb ik bij deze gekeken http://www.equilogic.eu/index.php/k2/zadelmak deze manier vind ik op papier heel prettig uit zien.

Een volwassen paard zou ik idd wel willen keuren. Maar over een rofo onderzoek twijfel ik wel weer omdat dat wel echt prijzig is wat ik hier op bokt heb gezien. De rest zijn goede aanvullende dingen om direct te laten controleren!

Edit: ik heb momenteel les van iemand die getraind is bij Equus Universalis en heeft al zo veel bij mij lease paard gezien wat ik zelf helemaal niet herkend had. Haar zou ik sowieso vragen mee te gaan bij het bezichtigen van een paard.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:22

Ik heb een 3 (bijna 4, net hengst af) jarige gekocht. Ondanks dat ik een doorgereden paard zocht.. dit paard stal m'n hart en ik volgde compleet m'n gevoel.

Dat is bij mij het juiste gebleken. Ik heb hem na een paar maanden grondwerk, zelf zadelmak gemaakt en hij heeft nog geen stap verkeerd gezet. We kunnen nu zelfs al lekker buitenritjes maken.

Dus misschien is een onbeleerde 3-4 jarige ook een optie voor je? Dan kan je lekker beginnen met grondwerken en beleren zoals je zelf wilt, zonder jaren te wachten :)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:35

Mja zoveel mensen zoveel meningen, ik ben het beste geslaagd bij groene jonge paarden/pony's.
2x 1 gekocht waarvan ik bij de ene dacht dat het mijn droom paard was en na 6 weken bleek dat het echt niet gewoon niet mijn ding was.
De andere was een brave draver maar wel mager en zodra ik hem op wou knappen en er voer in deed werd Hi ineens staatsgevaarlijk.
Nee geef ze mij maar het liefst zo jong mogelijk :j dan kan ik controleren wat ze uit vreten.
Mijn huidige paard heb ik vanaf naarling zien opgroeien en mijn vorige pony ook.
Heerlijk vind ik dat

Kijk gewoon waar het het beste mee klikt.
Als iets fantastisch matcht kun je vast wachten ;)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:55

Van alles vind je goede en slechte verhalen. Helaas zie je dit soort topics ook vaak: [TAO] Paard in ruilen of niet?

Ik ben absoluut van de jonge beesten, maar je moet gewoon zeker zijn dat je niet snel bang bent of gaat zitten knijpen met je benen als er wat onverwachts gebeurd.
Ook is de begeleiding dan erg belangrijk. Als je niet de beschikking hebt tot een goede bak of regelmatig les en ben je ook nog eens niet enorm ervaren dan is het gewoon niet zo heel verstandig om er vanuit te gaan dat het wel vlekkeloos zal verlopen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:13

Heb vrijwel mijn hele leven altijd gereden op paarden die ik vanaf "2 jaar en onbeleerd" had. Kwam vooral door eigen aanfok, en de eersten had ik als gupje gekocht.

Het rijden van een jong paard is lastig, zeker in de eerste paar jaar. Als je nooit je bak uit wilt, kun je na het beleren al vrij snel leuk rijden, zij het korte stukje aaneen. Maar als je ook op buitenrit wilt, of op wedstrijd wilt... dan ben je echt wel een dik jaar zoet met zo'n dier voordat ze daarin ook een beetje inschatbaar zijn. En ondertussen loop je als ruiter veel risico, want het is gewoon gevaarlijk om met een jonkie de straat op te gaan terwijl je er op zit. Je weet gewoon niet wat je onderweg tegenkomt.

Dit jaar was het moment gekomen waarop ik een ander paard ging kopen. Voor mezelf eigenlijk al jaren niet meer gedaan. En omdat ik meteen wilde rijden, heb ik gezocht om een beleerd paard. Ik kwam thuis met een ervaren sportpaard dat keurig aan de hulpen staat en ook gewoon makkelijk de trailer op loopt. HEERLIJK! Gewoon meteen genieten, in plaats van telkens super alert te moeten zijn.

Ik heb nu nog een jonkie hier op stal staan maar heb nog maar weinig zin om daar zelf op te stappen. Doe mij maar lekker zo'n ervaren beest. Wel zo makkelijk!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:56

Om even in te haken op dees :')
De mijne is als 4 jarige beleerd en als inmiddels 5.5 jarige nog steeds braver buiten en op vreemd terrein dan op eigen terrein en in de bak _O-
Eerste waar ik reed was buiten _O-
Ik heb dus wel weer de uitzondering _O-

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:23

@Mizora: Ik ben absoluut niet van het toeval en de intuïtie - goede intuïtie is meestal gebaseerd op jarenlange kennis en ervaring. Als je dat niet hebt, serieus nadenken, goed rondkijken, proberen, keuren en rationeel besluiten. Natuurlijk moet een beest je aanspreken, maar ik heb nogal wat brokken zien ontstaan door gevoelsmatige aankopen. Een paard is duur en je gaat je er snel aan hechten, dus het is wel heel fijn als je er eentje hebt die geschikt is voor wat jij graag met een paard wilt doen.

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:36

Ik heb zelf liever een ingereden paard, vanaf 6 jaar.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:43

Hier heb ik juist omgekeerd de ervaring, dus dat is blijkbaar heel persoonlijk. Al een hoop bewuste aankopen mis zien gaan. Mijn poedels zijn het meest bewust aangeschaft en het minst goed gelukt (ik ben er alsnog gelukkig mee, etc. maar vergeleken met de andere dieren hebben we er de meeste problemen mee).

Natuurlijk moet je ook wel een stukje rationeel denken, maar al die mensen die terugkwamen met een ander paard dan van tevoren bedacht en daar dolgelukkig mee zijn, zijn daar blijkbaar ook vanaf geweken.

Als je echt op zoek gaat naar een sportpaard of fokpaard, als het dier moet presteren, dan is het anders, maar de meeste mensen willen een maatje. En natuurlijk moet je niet alle ratio verliezen, maar het belangrijkste bij een maatje is de klik. Het intuïtieve gehalte en toeval zijn daarbij grote factoren.

Overigens adviseer ik zelf absoluut keuren, hoewel ik dat zelf nog nooit gedaan heb. 2 paarden kende ik al een half jaar, 2 waren shetten van een half jaar en degene die ik terugkocht wilde ik specifiek hem, ongeacht hoe hij eraan toe was. De oude merrie wisten we van tevoren dat ze kapot was, dusdanig dat het spannend was of ze de eerste 2 weken zou overleven, keuren was daar dus ook zinloos.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:46

Dees schreef:
Heb vrijwel mijn hele leven altijd gereden op paarden die ik vanaf "2 jaar en onbeleerd" had. Kwam vooral door eigen aanfok, en de eersten had ik als gupje gekocht.

Het rijden van een jong paard is lastig, zeker in de eerste paar jaar. Als je nooit je bak uit wilt, kun je na het beleren al vrij snel leuk rijden, zij het korte stukje aaneen. Maar als je ook op buitenrit wilt, of op wedstrijd wilt... dan ben je echt wel een dik jaar zoet met zo'n dier voordat ze daarin ook een beetje inschatbaar zijn. En ondertussen loop je als ruiter veel risico, want het is gewoon gevaarlijk om met een jonkie de straat op te gaan terwijl je er op zit. Je weet gewoon niet wat je onderweg tegenkomt.

Dit jaar was het moment gekomen waarop ik een ander paard ging kopen. Voor mezelf eigenlijk al jaren niet meer gedaan. En omdat ik meteen wilde rijden, heb ik gezocht om een beleerd paard. Ik kwam thuis met een ervaren sportpaard dat keurig aan de hulpen staat en ook gewoon makkelijk de trailer op loopt. HEERLIJK! Gewoon meteen genieten, in plaats van telkens super alert te moeten zijn.

Ik heb nu nog een jonkie hier op stal staan maar heb nog maar weinig zin om daar zelf op te stappen. Doe mij maar lekker zo'n ervaren beest. Wel zo makkelijk!


Dat buiten valt ook wel weer mee, 11e x erop (dus inclusief zadelmak maken dus echt 11e x erop, zat ik in het bos, wel bewust het bos gekozen en mijn andere paard ook mee met ruiter erop) het is zoveel fijner om met net beleerd paard die echt op Eigen benen door het bos rechtdoor te kunnen laten gaan ipv elke 40 resp. 60 meter een bocht te moeten rijden, zeker in galop.
Zal niet met elk paard zo snel kunnen, dat snap ik en bij ons in de buurt zat ik er op straat toen ook nog niet op al was ze verkeersmak.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:47

Dat mag je echter niet voor vanzelfsprekend nemen.
De een is doodbraaf en de ander torpedeerd je om een chipszakje.

Ik ben gek op jonge beesten en rij ze graag vanaf het begin, maar je moet gewoon veel meer in de opvoedmodus blijven. Dat zie je op bokt heel vaak fout gaan. Er zijn minstens 20 topics waarbij het paard eerst heel braaf was de eerste weken en de ruiter daar veel te laks mee om ging om vervolgens een probleem te creeeren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:58

Ach zo vaak op zoek gegaan naar een pony en steeds was het idee goed doorgereden ervaren enz. En wat koop je eerste was een oudere merrie maar zo verklooid dat zij opnieuw ingereden moest worden en vervolgens een keer een 1,5 jarige een 2 jarige en weer een 1,5 jarige, :P

En vroeger idem mijn ouders zochten en waar kwamen we mee thuis een net zadelmakke drie jarige en een oudere die ook helemaal,van niks weer moest beginnen. Hihi

Oftewel kijk wat je het leukste vindt en volg je gevoel

MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 12:34

Qua opvoeden weet ik wel het een en ander via mijn opleiding als gedragsdeskundige bij honden, katten en konijnen. Maar dat is weer heel anders dan een paard en ik merk dat ik een paard gewoon lastiger kan lezen dan de andere dieren die ik in mijn opleiding heb behandeld.

De bokkers die een jong, groen paard hebben genomen, hadden jullie veel ervaring met paarden (hoe lang etc.)?

Ik neig waarschijnlijk toch naar een volwassen paard omdat ik mij niet kundig genoeg vind na het lezen van verschillende fora hier. Zeker na het mislukte avontuur wil ik onbezorgd kunnen opstappen en dat wordt met een jong dier (ook al is die goed opgevoed) altijd een groter risico.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:43

Mijn eerste pony was ik zelf ook jong nog 7 net maar reed al drie jaar en hadden we goede begeleiding erbij. Daarna 22 en ouder en toen dus al 18 jaar plus ervaring. Dus meer dan ruim voldoende met lastigere en jonge dieren toen

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:36

MvdMullen schreef:
Qua opvoeden weet ik wel het een en ander via mijn opleiding als gedragsdeskundige bij honden, katten en konijnen. Maar dat is weer heel anders dan een paard en ik merk dat ik een paard gewoon lastiger kan lezen dan de andere dieren die ik in mijn opleiding heb behandeld.

De bokkers die een jong, groen paard hebben genomen, hadden jullie veel ervaring met paarden (hoe lang etc.)?

Ik neig waarschijnlijk toch naar een volwassen paard omdat ik mij niet kundig genoeg vind na het lezen van verschillende fora hier. Zeker na het mislukte avontuur wil ik onbezorgd kunnen opstappen en dat wordt met een jong dier (ook al is die goed opgevoed) altijd een groter risico.



Mijn ervaring:
Amper ervaring met hengsten.
Enkele maanden ervaring met veulen.
+/- 3 jaar verzorg paarden/pony's.
Geen ervaring met beleren etc.
Paarden stages.
Voor de rest alleen manege lessen.

Gekocht:
Ander half jarige hengst. (Ondertussen 2,5 en ruin). Gaat allemaal prima. Had geen betere keus kunnen maken. Op ons dooie gemak samen alles leren. :D
Ik kijk naar hem en hij kijkt naar mij. Ondanks dat hij een hoop moet leren en ik ook, komen we samen heel goed vooruit. Ik kijk naar hem (wat wil ik, wat krijg ik) en zo leer ik mijn lichaam te gebruiken en hij leert de nieuwe dingen zoals achteruit lopen op commando. Soms gaat het zo makkelijk, dat ik bijna zou twijfelen of hij echt zo jong is en niet al 20 ofzo. _O-

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:43

ik had mijn paard als jaarlinger gekocht ,en heb er nooit spijt van gehad, is nu nog een geweldig dier! als ik er weer 1 koop wil ik weer een onbeleerde.

en dit was ijn eerste eigen paard en het eerste paard dat ik daadwerkelijk zelf (zonder hulp! ) beleerd heb.

onderhand heb ik er meerdere beleerd maar niet allemaal zo makkelijk als de mijne.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:02

Ik ging voor een 4 tot 5 jarige dressuurgefokte KWPN voskleurige ruin. En kwam thuis met een 2-jarige bruine (wildkleur) Lusitano hengst...

Ik rijd nog helemaal niet zo lang en heb voor dat ik dit paard kocht een 15-jarige doodbrave merrie gehad. Helaas moest ik van haar veel sneller afscheid nemen dan gepland, verwacht en gehoopt. Daarom besloten om voor een jonger paard te gaan, in de hoop dat ik daar heel veel langer plezier mee zou hebben.

Mijn 2-jarige was niet helemaal de bedoeling. Of eigenlijk helemaal niet. Maar ik liep de weide in en was verkocht. Hij is nog tot hij bijna 3 was bij de fokker blijven staan, omdat ik het belangrijk vond dat hij paard kon blijven.

Inmiddels is hij zadelmak en heb ik echt alles zelf gedaan. Wat ik ook niet had verwacht. Ik had eigenlijk het voornemen om hem ergens in training te zetten. Maar gaandeweg raakten we zo vertrouwd met elkaar, dat ik heb besloten om het allemaal gewoon zelf te gaan doen.

Ik ben op mijn zoektocht gewoon overal gaan kijken waarvan ik dacht 'hee dat zou wel eens wat kunnen zijn'. Ik heb niet specifiek alleen maar voskleurige ruinen bezocht. Sterker nog, ik ben bij niet één voskleurige ruin geweest.. :D Als je je paard vindt, dan voel je dat. En dan maakt het niet meer uit hoe oud hij is, welke kleur hij heeft, of het een merrie of een ruin (of een hengst) is. Als je 's nachts wakker ligt omdat je hem wilt hebben, dan is het de goede. Of ie nou 2 is of 20 ;-)

Succes (en heel veel plezier vooral ook!!!) met je zoektocht!!!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:20

Ik was opzoek naar een wat ouder bomproof paard waar mijn vriend als onervaren ruiter ook mee uit de voeten kon. Liefst een beetje aan de maat ook omdat wij allebei lang zijn.
We zijn thuisgekomen met een 2 jarige mini appaloosa hengst van 95 cm hoog :+

Tot op de dag van vandaag hebben we er geen moment spijt van gehad. Wat is het heerlijk om een paard zo naar je eigen hand te kunnen zetten en helemaal op te voeden. :) Hij is ontzettend braaf, maar wel een enorme kleuter. Maar dat hoort er natuurlijk ook gewoon bij. Mijn vriend kan er prima mee uit de voeten (hij wordt geregeld in de maling genomen door die kleine dondersteen, maar daar leert hij alleen maar van :D ) en over anderhalf jaar, als hij 4 wordt, gaan we hem rustig (laten?) beleren voor de sulky zodat we er lekker mee kunnen gaan mennen.

Ik zou zeggen, kijk naar paarden met een leeftijd tot 6 jaar, maar zonder minimale leeftijd (of vanaf 2 als je dat graag wilt) en kijk gewoon met welk dier je een goede klik hebt! Gewoon lekker veel gaan kijken zodat je een indruk krijgt van wat je zoekt, maar ook vooral van wat je absoluut niet zoekt. Maar je komt toch vaak thuis met iets wat je niet helemaal zo in je hoofd had. Al heeft dat in ons geval wel heel extreem uitgepakt :))

Ik lees wat reacties dat je met een 2 jarige nog zo lang moet wachten, maar ik verveel me geen moment met onze 2,5 jarige. We wandelen veel, fietsen samen, grondwerk, vrijheidsdressuur, poetsen etc. Ik zou hem voor geen goud inruilen voor een ouder groter paard. Voor geen enkel paard :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:30

Ik heb een veulen gekocht :D . De reden:

Met een drie-jarige kan al van alles gebeurd zijn. "Licht aangereden", ja wat betekend dat? Mijn definitie hoeft helemaal niet jouw definitie te zijn.

Een twee-jarige is duurder dan een veulen en kan niet gekeurd worden. Ook daar kan weer iets mee gebeurd zijn. Ik heb liever dat ik precies weet wát er gebeurd is.

Een jaarling kan ook niet gekeurd, maar is in aanschaf goedkoper. En als het goed is heb je er het eerste jaar weinig kosten aan naast de opfok. Ok, je kan er nog niet zoveel mee (behalve oefenen in netjes meelopen, voetjes geven enz.) maar het geeft je wel de tijd een mooi plan uit te stippelen.

Ik merk nu al dat ik met Joy echt een hele sterke band heb. Ik kan me daarom niet voorstellen dat het onder het zadel niet zou klikken. We kennen elkaar straks door en door en omdat ik al veel grondwerk vooraf ga doen, wordt het daadwerkelijke beleren zometeen een stuk makkelijker.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:00

MvdMullen schreef:
Qua opvoeden weet ik wel het een en ander via mijn opleiding als gedragsdeskundige bij honden, katten en konijnen. Maar dat is weer heel anders dan een paard en ik merk dat ik een paard gewoon lastiger kan lezen dan de andere dieren die ik in mijn opleiding heb behandeld.

De bokkers die een jong, groen paard hebben genomen, hadden jullie veel ervaring met paarden (hoe lang etc.)?


Hier ook veel ervaring met hondengedrag. Ik herken sommige zaken wel sterk bij de paarden, clickertraining en vrij werken daar merk ik wel dat het gelijkend is. Maar ik merk ook grote verschillen.

Ik heb dus sinds september een groen paardje van net 3 jaar oud, en mijn ervaring dateerde van 15 jaar geleden dus dat was geen vette meer. Sinds een jaar terug ben ik terug een beetje - maar niet intensief - actief in de paardenwereld, en sinds september dus terug intensief. Wel volledig onder begeleiding, mijn paard staat in de kudde van mijn lesgeefster met wie ik ook samen een huis gekocht heb waar we binnen enkele maanden naar verhuizen, dan heb ik mijn paard en lesgeefster en de rest vd kudde gewoon aan huis natuurlijk :+ Anders had ik het mij niet gewaagd denk ik, ik ben best bang om fouten te maken anders...

MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 23:09

Ilsey schreef:
MvdMullen schreef:
Qua opvoeden weet ik wel het een en ander via mijn opleiding als gedragsdeskundige bij honden, katten en konijnen. Maar dat is weer heel anders dan een paard en ik merk dat ik een paard gewoon lastiger kan lezen dan de andere dieren die ik in mijn opleiding heb behandeld.

De bokkers die een jong, groen paard hebben genomen, hadden jullie veel ervaring met paarden (hoe lang etc.)?


Hier ook veel ervaring met hondengedrag. Ik herken sommige zaken wel sterk bij de paarden, clickertraining en vrij werken daar merk ik wel dat het gelijkend is. Maar ik merk ook grote verschillen.

Ik heb dus sinds september een groen paardje van net 3 jaar oud, en mijn ervaring dateerde van 15 jaar geleden dus dat was geen vette meer. Sinds een jaar terug ben ik terug een beetje - maar niet intensief - actief in de paardenwereld, en sinds september dus terug intensief. Wel volledig onder begeleiding, mijn paard staat in de kudde van mijn lesgeefster met wie ik ook samen een huis gekocht heb waar we binnen enkele maanden naar verhuizen, dan heb ik mijn paard en lesgeefster en de rest vd kudde gewoon aan huis natuurlijk :+ Anders had ik het mij niet gewaagd denk ik, ik ben best bang om fouten te maken anders...


Ik clicker train mijn 2 lease paarden ook en dat pakken ze idd supersnel op! Ben nu met voetje geven op commando bezig :)