Taboe in de paardensport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:57

Kuggur schreef:
bobje26 schreef:
Dierenartsen die paarden net even voordeliger röntgen dan ze eigenlijk zijn...

Ook geen taboe, dat heet een beschuldiging. En zonder bewijs zou ik het persoonlijk smaad noemen.


Been there, seen that.... -O-
Ik noem geen namen dus tja.


Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:04

Kuggur schreef:
bobje26 schreef:
Dierenartsen die paarden net even voordeliger röntgen dan ze eigenlijk zijn...

Ook geen taboe, dat heet een beschuldiging. En zonder bewijs zou ik het persoonlijk smaad noemen.


Het gebeurd echt bizar veel, minder mooie foto's wisselen met foto's van een ander paard ook trouwens.

Echter vind ik het niet echt taboe, maar gewoon puur oplichting. Anderzijds denk ik ook dat qua oplichting het paarden wereldje bovenaan staat.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:14

Ik hoor ook vaak dat mensen die bang zijn van hun paard/geen klik hebben hun paard niet 'mogen' verkopen. Want een dier koop je voor altijd.

Deels waar: maar soms houd het op. :+ Dus het verkopen van een paard vind ik ook steeds meer een taboe worden.

IG: @arabierjoep

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:15

Is het woord zelfreflectie al gevallen? Ik vind dit een aardig taboe in de paardenwereld.
Ofwel onbespreekbaar/moeilijk iets om bij ruiters en paarden eigenaren neer te leggen

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:25

Misschien is het ook wel een uitdaging om voor de gehele paardenwereld een taboe te vinden, voor subgroepen is dat al een stuk makkelijker.

Zo is voor de ‘natuurlijk bekappen clan’ een hoefijzer taboe en voor de ‘naturals’ je paard slaan. Aan de andere kant is het voor de topsporter weer taboe om bitloos te rijden.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:29

knollentuin schreef:
Is het woord zelfreflectie al gevallen? Ik vind dit een aardig taboe in de paardenwereld.
Ofwel onbespreekbaar/moeilijk iets om bij ruiters en paarden eigenaren neer te leggen


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Inderdaad "amen" :D

Dit is geen taboe, maar wel iets waar ik me soms wat aan erger..het "ego" bij de voornamelijk amateur ruiters. Terwijl de profs meestal erg bescheiden zijn en blijven..omdat ze snappen dat ze nog iedere dag wat kunnen leren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:31

troi schreef:
Misschien is het ook wel een uitdaging om voor de gehele paardenwereld een taboe te vinden, voor subgroepen is dat al een stuk makkelijker.

Zo is voor de ‘natuurlijk bekappen clan’ een hoefijzer taboe en voor de ‘naturals’ je paard slaan. Aan de andere kant is het voor de topsporter weer taboe om bitloos te rijden.


Niet helemaal waar, er zijn zelfs een aantal GP combinaties die compleet hoofdstelloos kunnen rijden.

Ik zou eerder zeggen dat het "hokjes" denken een taboe is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:57

Ibbel schreef:
Jury mag een paard niet als kreupel diagnosticeren. Dat mag alleen een DA. Maar dat is off topic.

Een jury mag wel op elk onderdeel punten aftrekken voor tactfouten. Dus dat de jury er dan niks op zegt en dat ook niet door rekent in de punten is belachelijk. Dus dat het taboe is (om ontopic te blijven) lijkt mij enkel het gevolg van een probleem bij de jury in kwestie zelf. Je beslist namelijk zelf of je laat merken dat je vindt dat het paard niet zuiver loopt of dat je het gewoon door de vingers ziet uit angst voor je reputatie. En daar komt dan inderdaad het taboe vandaan.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:08

Taboe
Wanneer zijn supplementen doping en wanneer is het alleen gezondheidsbevorderend (prestatie bevorderend) voor het paard?

Vooralsnog geldt dat een supplement als doping wordt aangemerkt, als het op de lijst staat van FEI ongeoorloofde middelen.
Maar zijn supplementen, die niet op deze lijst staan, maar wel de gezondheid van het paard bevorderen en daarmee prestatie verhogend zijn nu wel of geen doping? Sport vervalsend?

Natuurlijk is bij het toedienen van anabolen en andere extremen duidelijk dat dit doping is. Maar er is ook een heel groot grijs gebied. Niet alleen medicijnen, maar dan vooral in de voedingssupplementen. Ook voor mensen trouwens. Wanneer is het alleen gezondheidsbevorderend en niet competitie vervalsend?

Ik weet oprecht het antwoord niet. Ook bij mensen niet. Als ik soms lees wat sommige sporters in het wedstrijdseizoen slikken aan vitamines, mineralen, eiwitten, etc. Dat is toegestaan, maar is het in die grote hoeveelheden niet doping? Ook bij jonge paarden zie je de potten hoog geconcentreerde aminozuren in de schappen staan voor spieropbouw. Is dat geen doping? :o? Het staat niet op de dopinglijst. Maar toch.............
De lijn tussen wel of niet is in mijn ogen heel dun.
Laatst bijgewerkt door janouk op 20-11-17 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:09

ual_95 schreef:
Misschien een actuele: Het ruitergewicht?


Zag ooit een bokker met een pondje meer zeg maar en met een dunne beige broek met daaronder een veel te strakke onderbroek. Dus je zag heel erg die lijnen of diepe groeven (beter verwoord)

Dus ik zei niet dat ik haar te zwaar vond voor de pony.. dat deden al genoeg mensen voor mij. Maar toen ik opperde dat passend ondergoed wel een mooier plaatje was... kreeg ik de lading van voren?

Hoezo? Het is gewoon ondergoed en het past je niet. Ik mag het toch lelijk vinden en er wat van zeggen?

Iemand moet je toch zeggen dat het echt niet kan?

Das hetzelfde als auditie doen en zo lelijk zingen als een kraai.. en iedereen maar zeggen dat je zo mooi zingt.

Mama van mijn lieve meisjes

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:21

Elisa2 schreef:
knollentuin schreef:
Is het woord zelfreflectie al gevallen? Ik vind dit een aardig taboe in de paardenwereld.
Ofwel onbespreekbaar/moeilijk iets om bij ruiters en paarden eigenaren neer te leggen


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Inderdaad "amen" :D

Dit is geen taboe, maar wel iets waar ik me soms wat aan erger..het "ego" bij de voornamelijk amateur ruiters. Terwijl de profs meestal erg bescheiden zijn en blijven..omdat ze snappen dat ze nog iedere dag wat kunnen leren.


Niets aan toe te voegen.. _/-\o_

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

ChelseyL

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 18:25

safina schreef:
Ik fotografeer samengestelde menwedstrijden. Ik heb in mijn series er altijd wel foto's tussen zitten van paarden die uit balans zijn, omgetrokken worden, met de mond open lopen of zelfs van ongelukken waarbij wagens omslaan en paarden vallen.

Ik haal die foto's er altijd tussenuit en plaats ze nooit in online albums of social media. Dat lijkt me niet goed voor het aanzien van de sport en ook niet prettig voor de mensen die erop staan.

Maar soms zit me dat niet lekker. Want het is wel de realiteit. En het lijkt me niet verkeerd als sommige menners eens een spiegel voorgehouden krijgen. Maar goed, als ik een album van mn lelijkste, akeligste menfoto's online zet, dan gaat de partij voor de dieren waarschijnlijk kamervragen stellen ofzo.... :oo



Deze taboes zoek ik inderdaad. Interessant wat je schrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:32

Super interessant als je de vinger op enkele taboes zou kunnen leggen en hier meer achtergrond en opinie bij kunt voegen. Goed bedacht, maar wel moeilijk. Ik zie namelijk veel dingen langskomen hier die ik niet echt 'taboe' vind in de paardenwereld, maar vind het moeilijk om dan wel iets te noemen voor je! In het algemeen merk ik (voor mijn idee) dat het een taboe is om ergens een mening over te hebben, als je zelf niet minimaal op datzelfde niveau presteert. Ik merk dat welzijnskwesties sowieso vaak nog taboe zijn: we hebben het allemaal op met het welzijn van ons paard, maar tot een zekere hoogte. We moeten vooral wel kunnen genieten van ons paard en gemak ervaren, en als het dierenwelzijn ten koste gaat van 'ons' genieten of gemak, wordt het toch vaak een taboe. Zoals wat safina hierboven noemt, dat vind ik hier ook bij vallen. Op wedstrijden tref ik vaak dieronvriendelijke situaties, maar om dat bespreekbaar te maken in de paardenwereld zelf is echt een enorm taboe.

ChelseyL schreef:
Binnen de paardensport zijn fouten maken vaak nog steeds taboe, wanneer je bijv. een niet helemaal goede rijtechnische foto op internet zet wordt je al snel daarop afgeknald. En daarom zie je vaak juist HET perfecte plaatje. Ik ben opzoek naar dit soort taboes, maar ook naar taboes binnen de paardensportfotografie.


Dit geldt misschien specifiek voor bokt, hoewel dat lang niet altijd zo is, maar toch zeker niet voor heel het internet. En daarnaast al helemaal niet in uitingen in drukwerk. Of nouja, het heeft misschien 2 kanten :) Het is voor de fotograaf niet gewenst een 'verkeerd' moment te publiceren, maar tegelijkertijd wordt het wel al meer het normaal beeld dat iets rijtechnisch niet 100% in orde is, en meer geaccepteerd. Pak eens een willekeuring paardensportmagazine, online fotoverslag of website van een sportstal, en tel de hoeveelheid foto's waarbij paarden op of voor de loodlijn lopen versus daar achter, of de hoeveelheid foto's van paarden waarbij de mond gesloten is versus geopend. Ik heb het een tijdje gedaan, en mijn conclusie was ongeveer het tegenover gestelde van wat jij zegt. Ik ervaar zelf dat het "ideaalbeeld" al aan het schuiven is en dat we nu een spectaculaire foto waarderen ook al is hij rijtechnisch niet correct of diervriendelijk. Dat is ook best interessant, dat zo'n "taboe" dus ook nog door iedereen anders gezien of ervaren kan worden.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:29

Ook een taboe is ‘gebrek aan talent’. Iedereen moet kunnen paardrijden en als er iets niet goed gaat krijgt het paard de schuld of er is een tekort aan instructie. Dat sommige mensen NOOIT leren om goed paard te rijden (en het vaak ook niet leren hoe ze goed met paarden om moeten gaan), hoe hard ze ook hun best doen is denk ik een groot taboe.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:39

Gizeppie schreef:
Ik word er niet zo zeer onzeker van, maar ik word gek van t bemoeien van anderen. Ik ken veel paarden die heel jong z lopen en die nu blessures eraan overgehouden hebben. Denk dat er onder de mensen vaak prestatie leveren hoog in t vaandel staat en dat als je dus buiten valt, dat t dan een taboe is.


Ik lees dit als: Paardensport is geen hobby maar een manier om je drang naar prestatie te bevredigen.

Echt een hele bizarre kijk op de paardensport, om mij heen zie ik voornamelijk mensen die dit voor hun plezier doen. Natuurlijk mag je dat best serieus nemen, je hebt tenslotte te maken met een levend dier.

Ik denk dat je er met deze kijk op de sport meer buiten de boot valt, dan met je 9 jarige die je niet elke dag rijdt en denken dat je daarin alleen in de paardenwereld bent.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:50

SGorter schreef:
Dat je geen (opbouwende) tips kan geven aan iemand die hoger rijdt dan jij... sorry hoor, maar iedereen kan wel zien of een paard achter de loodlijn loopt, zijn kont er niet onder zet, enz. Daar hoef je zelf geen Z voor te rijden.


Even hierop inhakende...

Een facebookvriendin van me had laatst leuke foto's van haar jonge paard (fries) staan die sinds enkele maanden onder het zadel is. Erg leuk dier maar liep op één van de foto's iets achter de loodlijn.
Ik dacht nog: "Gelukkig is het geen Bokt."
Maar even later was daar, zelfs op Facebook, de opmerking: Loopt achter de loodlijn.

En ik dacht echt....
Afbeelding

Alsof die persoon zelf dit niet heeft geconstateerd... Kennelijk is het compleet ongewoon om de opleiding van een paard in plaatjes te tonen, maar telt enkel een eindresultaat.

Persoonlijk heb ik zo mijn eigen idee over dit soort constateringen... We gunnen elkaar nu eenmaal niet zoveel... Vraag me niet waarom... Het is niet alleen binnen onze sport zo :+
En kennelijk vinden we het daarom nodig om voornamelijk de negatieve dingen te benoemen. Om iemand voor paal te zetten :+
Ik neem daarom alleen mensen serieus die met dit soort constateringen komen en ze kunnen onderbouwen, die oorzaak en gevolg kunnen zien... En die tips hebben om daarop te anticiperen. :+
Maar dat doet niet echt terzake in deze discussie :+

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:05

Janine1990 schreef:
Gizeppie schreef:
Ik word er niet zo zeer onzeker van, maar ik word gek van t bemoeien van anderen. Ik ken veel paarden die heel jong z lopen en die nu blessures eraan overgehouden hebben. Denk dat er onder de mensen vaak prestatie leveren hoog in t vaandel staat en dat als je dus buiten valt, dat t dan een taboe is.


Ik lees dit als: Paardensport is geen hobby maar een manier om je drang naar prestatie te bevredigen.

Echt een hele bizarre kijk op de paardensport, om mij heen zie ik voornamelijk mensen die dit voor hun plezier doen. Natuurlijk mag je dat best serieus nemen, je hebt tenslotte te maken met een levend dier.

Ik denk dat je er met deze kijk op de sport meer buiten de boot valt, dan met je 9 jarige die je niet elke dag rijdt en denken dat je daarin alleen in de paardenwereld bent.


Ik denk idd dat wij allebei een andere kijk hebben op de paardenwereld.

Gelukkig heb ik heel veel plezier met mijn pony.. en werk ik serieus aan zijn fysieke maar ook mentale welzijn..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:22

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus excuses als het al genoemd is :o
Mijn reactie is meer gericht op het fotograferen van de paardensport :)

Ik ben een (vaste) fotograaf op een groot paarden(marathon)evenement hier in de buurt. En hierbij komt inderdaad naar voren wat jij (TS) zegt in de OP. Voorbeelden van foto's die niet (of liever niet) op de website en social media geplaatst worden zijn:

- Wanneer het paard de oren in de nek heeft
- Wanneer het paard een opengesperde mond heeft
- Wanneer het lijkt alsof een paard een niet-natuurlijke beweging maakt (ook al was dat niet zo)
- Wanneer het paard protesteert (door bijv. hoofd omhoog te gooien)

Bij galopfoto's geldt de ongeschreven regel dat de foto goed is op het moment dat het paard de sprong maakt. Dus de voorbenen in de lucht en de achterbenen het liefst nog op de grond, de afzet.

Bij draffoto's hoor je de foto te maken als het binnenbeen naar voren gaat.

Bij bijv. Friese paarden die voor de sjees lopen 'moeten' de voorbenen van een span gelijk zijn. Geldt net zo voor Hackney's (en waarschijnlijk nog veel meer rassen).

Dit is waar ik zelf op let, en op moet letten vanuit de organisatie. Maar je brengt daardoor wel altijd de perfecte plaatjes naar buiten. Alsof er geen één paard bij zit die eens even wat minder blij is :')

Af en toe ben ik ook wel eens vrijwillig bij een evenement aan het fotograferen om later de foto's te verkopen. Daarbij merk ik wel dat de paardeneigenaren ook liever de foto's op deze manier willen. De meesten eigenaren kopen geen foto waarbij het lijkt alsof ze hun paard in de mond trekken, of waarbij een oefening niet lukt. Dus het is logisch dat een fotograaf deze foto's eruit sorteert: ze worden toch niet verkocht :)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:29

Toch heb ik wel eens voor de leuk een weekendje dressuur gefotografeerd.

En achteraf kreeg ik berichtjes van combinaties of ik ook foto's van hun had.

Er was zo'n combinatie waar je met de beste wil van de wereld geen vriendelijk beeld op de foto kon krijgen.
Geen harmonie te bekennen, het paard straalde duidelijk uit dat het not amused was.
Mond open, klooien met z'n tong.
Zij was behoorlijk stug in zit en hulpen en het was ook geen B combinatie die voor het eerst startte.

Ik kon er weinig van maken, dus foto's doorgestuurd en hield m'n hart al vast voor de reactie.

Maar nee joh, ze was er stikblij mee, de wauws vlogen door het beeld en de foto's gingen ook gelijk op haar facebook.
En ook daar alleen lovende reacties.

Ik begrijp het nog steeds niet en het is toch al een paar jaar geleden :')

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:34

[quote="ChelseyL"]Hoi allemaal,

Voor mijn seminar van Communicatie en multimedia design mag ik zelf een onderwerp kiezen om mij op te richten. Als echte paarden(sport)fanaat wil ik natuurlijk iets doen met paarden(sport).

Ik ga mij richten op paarden(sport)fotografie en taboes binnen de paardensport(fotografie).

Binnen de paardensport zijn fouten maken vaak nog steeds taboe, wanneer je bijv. een niet helemaal goede rijtechnische foto op internet zet wordt je al snel daarop afgeknald. En daarom zie je vaak juist HET perfecte plaatje. Ik ben opzoek naar dit soort taboes, maar ook naar taboes binnen de paardensportfotografie.

[b]Kunnen jullie mij helpen met het vinden van deze taboes? Wat zijn jullie ervaringen?[/b

Wat ethisch wel- of niet verantwoord is word bepaald door de etnische standaard (norm).
Dat kan overal ter wereld wat anders zijn en zelfs per individu verschillen ( moreel besef ).
Dus als je aan mensen gaat vragen wat taboes zijn dan krijg je enkel hun perceptie.( gevormd door opvoeding, cultuur etc)
Interessant is het Mischien om de mensen ook te vragen waarom ze iets als een taboe zien.

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:47

een taboe onder paarden eigenaren vind ik manege's,
veel ruiters die inmiddels een eigen paard hebben hoor je niet meer praten over wat ze wel geleerd hebben op de manege, alleen nog wat ze niet, of verkeerd hebben geleerd. veel manege's worden slecht afgestempeld ( waar ik mezelf ook nog wel is op betrap).

dusja ik denk dat het een degelijk taboe is wat je wel leert op een manege, want zoals ik vel hoor zeggen is dat je niks leert op manege, maar zo'n beetje iedereen is daar toch begonnen ...

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:23

Daar heb je waarschijnlijk wel een punt. Er is heel veel verschil in niveau tussen maneges, heb ik geleerd in 20 jaar maneges bezoeken. Maar als onervaren meisje dat net in de paardenwereld komt kijken, merk je niet welke maneges goed zijn en welke juist helemaal niet.

Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:01

Dat vind ik ook een hele mooie :j
Iets positiefs zeggen over een manege is bijna niet mogelijk op Bokt, want dan "is die manege een uitzondering want .... " En vul dan iets in wat ze op een andere manege gezien hebben.


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

FokkoGVR

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-10-16
Woonplaats: Noordwest Groningen

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:22

Taboe? Het eten van paardenvlees!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:37

FokkoGVR schreef:
Taboe? Het eten van paardenvlees!


Nee hoor, ik eet paardenvlees en daar durf ik voor uit te komen. Wel van een paard waarvan ik weet waar het vandaan komt. Ik wil geen import op m'n bord.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers