Taboe in de paardensport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:21

Schoentje schreef:
Ik vind sporen, zwepen, hulpteugels en pramen niet echt een taboe. Gebruik het allemaal en schaam me er niet voor.
Ik denk dat vraag- aankoopprijzen van paarden en blessures van wedstrijdpaarden eerder een taboe zijn. Niemand verteld graag wat hij voor een paard betaald heeft, of geeft de vraagprijs openbaar. Nou kan dat bij een paard natuurlijk ook fluctuerend zijn, dus kan een prijs noemen niet handig zijn.
Blessures bij sportpaarden worden ook vaak onder de noemer 'rust', 'verstapt' of 'hoefontsteking' gezet. een paard met een flinke blessure blijft vaak toch een stempel houden.



Dat is het juist wel. Zijn veel mensen die deze dingen slecht gebruiken.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:22

Sammyoo schreef:
xxCYNNxx schreef:
op buitenrit afstappen als je paard iets eng vind. Want dan wint je paard volgens velen.
Mij werd het zelfs verboden door de stalhoudster.
Lekker belangrijk. Ik stap af als ik weet dat aan de hand er langs leiden op dat moment veiliger is dan erop blijven zitten.
Maar voor velen, zeker bij de conservatieve ruiters, is dat een groot taboe.

Heeft niets met taboe of met winnen te maken. Aan de hand heb je minder controle over een paard dan wanneer je erop zit. Het risico is dan groot dat het paard de teugels uit je handen trekt.


Dit is niet de plek voor deze discussie.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:26

Ik denk dat er maar een paar taboes zijn, en die zijn al genoemd: dat zijn de 'bekende' hengsten en/of sportpaarden die iets mankeren / vererven. Dat wordt bij hoog en laag onder tafel geveegd, omdat openbaar maken daarvan inkomstenverlies oplevert.

Denk aan HYPP bij Quarters toen daar nog geen gentest voor was.
En op dit moment DSLD (ESPA) bij Paso's. Geen test voor, dús bestaat het niet volgens de (zuid-) Amerikaanse fokkers en wordt er lustig doorgefokt met hengsten en merries waarvan (bij insiders en na héél diep graven) bekend is dat het in de lijnen zit.

Doping, Rollkür, strakke neusriemen, fotomanipulatie, zeggen dat Edward Gal veel te veel met druk rijdt, is allemaal geen taboe. Daar wordt 'gewoon' over gepraat, en zijn voor- en tegenstanders van. Dan is het geen taboe.

Taboe is 'Voldemort' :+ Dat waarover niet gepraat mag worden.

Hier op bokt is het wel taboe om te zeggen: ik kan niet meer op mijn paard rijden, hij zou best kunnen grasmaaien, maar ik wil een rijpaard en dus laat ik 'm inslapen/slachten, want ik heb geen geld voor 2 paarden.
Maar in de 'grotemensenwereld' is dat ook geen taboe. Iedere manege doet het, als puntje bij paaltje komt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:48

Een taboe wilt niet zozeer zeggen dat er helemaal niet over gepraat wordt, maar dat het als ONGEPAST beschouwd wordt om erover te praten. Het ruitergewicht hoort daar dus bv. zeker bij. Op Bokt durft men af en toe nog wel een draadje hierover opengooien, maar probeer deze discussie eens aan de gang te zwengelen in je plaatselijke ruiterclub. Merk je meteen hoe groot het taboe hier nog is.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 18:49

Gianti schreef:
Taboe in paardensport fotografie.. manipuleren van bewegingen. En dan niet alleen door middel van huis Te moment maar ook van knippen en plakken van benen naar gunstigere positie


Oeh ja, dat was een rel!!! :oo

Anoniem

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:18

Ik fotografeer samengestelde menwedstrijden. Ik heb in mijn series er altijd wel foto's tussen zitten van paarden die uit balans zijn, omgetrokken worden, met de mond open lopen of zelfs van ongelukken waarbij wagens omslaan en paarden vallen.

Ik haal die foto's er altijd tussenuit en plaats ze nooit in online albums of social media. Dat lijkt me niet goed voor het aanzien van de sport en ook niet prettig voor de mensen die erop staan.

Maar soms zit me dat niet lekker. Want het is wel de realiteit. En het lijkt me niet verkeerd als sommige menners eens een spiegel voorgehouden krijgen. Maar goed, als ik een album van mn lelijkste, akeligste menfoto's online zet, dan gaat de partij voor de dieren waarschijnlijk kamervragen stellen ofzo.... :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:21

Gianti schreef:
Taboe in paardensport fotografie.. manipuleren van bewegingen. En dan niet alleen door middel van huis Te moment maar ook van knippen en plakken van benen naar gunstigere positie


Dit inderdaad!

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:27

Cavaletto schreef:
Schoentje schreef:
Maar ruitergewicht is toch iets waar juist over gesproken wordt? Taboe is iets waar niet over gesproken of benoemd mag worden. Toch? Of bedoel je dat niet TS?


Het is een taboe wanneer bijv. op Bokt foto’s geplaatst worden door en van een veel te zware ruiter en niemand durft er iets van te zeggen. Erger nog, er worden dan zelfs complimentjes gegeven. Hand in eigen boezem: ik zeg er ook niks van want dan krijg je heel Bokt over je heen. Dan is het dus een taboe.



oh dit is zo waar! En ik zeg er wel wat van, maar je moet dan wel oppassen dat je idd niet heel bokt over je heen krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:28

pol013 schreef:
Het galop moment dat er 1 voorbeen aan de grond is. Dat wordt in de media nooit gepubliceerd en ik krijg er ook geen warme gevoelens bij maar het moment bestáát wel.
In de media zie je het niet en als je dan zelf een foto van een paard in galop maakt denk je bijna dat er iets mis is met dat paard.


Ja, die herken ik ook. Ontzettend l#llige foto's zijn dat. Ziet er echt niet uit. Die publiceert men nooit.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:28

safina schreef:
Ik fotografeer samengestelde menwedstrijden. Ik heb in mijn series er altijd wel foto's tussen zitten van paarden die uit balans zijn, omgetrokken worden, met de mond open lopen of zelfs van ongelukken waarbij wagens omslaan en paarden vallen.

Ik haal die foto's er altijd tussenuit en plaats ze nooit in online albums of social media. Dat lijkt me niet goed voor het aanzien van de sport en ook niet prettig voor de mensen die erop staan.

Maar soms zit me dat niet lekker. Want het is wel de realiteit. En het lijkt me niet verkeerd als sommige menners eens een spiegel voorgehouden krijgen. Maar goed, als ik een album van mn lelijkste, akeligste menfoto's online zet, dan gaat de partij voor de dieren waarschijnlijk kamervragen stellen ofzo.... :oo


Ja of je krijgt gewoon geen opdrachten meer als fotograaf zijnde omdat mensen bang zijn dat zulke foto's online komen. Kan het me ergens wel voorstellen, want het kunnen natuurlijk ook gewoon momentopnames zijn. Toch is het idd steeds een vraag die mij ook bezighoud. Zeker nu ik ook lid ben van de NR, welke foto's plaats je wel en welke zijn absoluut ongeschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:43

Marjoow schreef:
safina schreef:
Ik fotografeer samengestelde menwedstrijden. Ik heb in mijn series er altijd wel foto's tussen zitten van paarden die uit balans zijn, omgetrokken worden, met de mond open lopen of zelfs van ongelukken waarbij wagens omslaan en paarden vallen.

Ik haal die foto's er altijd tussenuit en plaats ze nooit in online albums of social media. Dat lijkt me niet goed voor het aanzien van de sport en ook niet prettig voor de mensen die erop staan.

Maar soms zit me dat niet lekker. Want het is wel de realiteit. En het lijkt me niet verkeerd als sommige menners eens een spiegel voorgehouden krijgen. Maar goed, als ik een album van mn lelijkste, akeligste menfoto's online zet, dan gaat de partij voor de dieren waarschijnlijk kamervragen stellen ofzo.... :oo


Ja of je krijgt gewoon geen opdrachten meer als fotograaf zijnde omdat mensen bang zijn dat zulke foto's online komen. Kan het me ergens wel voorstellen, want het kunnen natuurlijk ook gewoon momentopnames zijn. Toch is het idd steeds een vraag die mij ook bezighoud. Zeker nu ik ook lid ben van de NR, welke foto's plaats je wel en welke zijn absoluut ongeschikt.


Ik fotografeer niet in opdracht, dus dat scheelt weer. En ik hoef er al helemaal mijn brood niet mee te verdienen goddank. :D
In de hogere klassen heb ik altijd een stuk minder van die lelijke foto's. Wel foto's van paarden die, zoals pol013 al beschreef, net op een oncharmant moment in de galop worden vastgelegd (dat is een crime met meerspannen, want hoe meer paarden in beeld, hoe meer kans daarop :') ). Maar de klasse Z rijders kunnen over het algemeen wel wat netter sturen en dat zie je terug op het beeldmateriaal.

Maar er zijn echt menners waar ik geen normale foto van kan maken. En dan mailen ze me ook nog of ik geen foto's van ze heb. :')

Ik heb ook wel eens een foto gemaakt waarop een volslanke groom een broek met een te lage taille cq te korte jas aan had. Op dat soort brievenbusfoto's rust bij mij ook wel een soort van taboe. :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:36

Het is als fotograaf toch ook gewoon je "werk" om een mooie foto te maken. Brievenbussen van grooms ed passen daar niet tussen. Hier in de buurt heb je een aantal van die fotografen die gewoon letterlijk elke foto online knallen en dan denk ik jongens... Gaat mij er niet om dat ik zo onvoordelig op beeld sta, maar zo'n foto zit toch niemand op te wachten. Ik heb altijd het idee dat die fotografen gewoon geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

En als er dan mensen klagen dat er geen foto's van hun zijn.. Tja dan moeten ze beter hun best doen.

Lang verhaal kort: lijkt me geen taboe.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 04:24

'de waarheid' ik bedoel dan niet ongezouten je mening verkondigen of afbranden. Maar onderbouwde kritiek.
"svp geen commentaar op ...."
"als je geen ah of oh kan zeggen scrol dan door"
of bij foto de alom bekende dooddoener: "verkeerd moment" aka "moment opname"
Als alle andere momenten zo perfect waren waarom dan die foto plaatsen? maar dat mag je dan weer niet zeggen en had je verder scrollen.

Echt taboe daar wordt niet over geschreven, dat gebeurd achter gesloten deuren, de 'gezonde' goedgekeurde paarden die ingespoten worden, de eigenlijk afgekeurde paarden die toch wel goed gekeurd worden.
De achter de schuur momenten waar het paard toch even hardhandiger verteld wordt dat ie zich gedragen moet.
de dingen die niet in het openbaar gebeuren, waar niet over geschreven wordt, niet over gesproken mag worden.... das taboe en soms oplichting.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:03

Wat ik merk dat een taboe is binnen de paardenwereld is dat je op een bepaalde leeftijd van je paard al iets bereikt moet hebben. Ik word raar aan gekeken dat ik mijn paard niet elke dag rijd, omdat het al 9 is..

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:38

Gizeppie schreef:
Wat ik merk dat een taboe is binnen de paardenwereld is dat je op een bepaalde leeftijd van je paard al iets bereikt moet hebben. Ik word raar aan gekeken dat ik mijn paard niet elke dag rijd, omdat het al 9 is..


Denk dat dat iets is dat je jezelf wijsmaakt en je daardoor jezelf onzeker maakt. Ik word ook niet raar aangekeken omdat mijn paard al 10 is en nu pas Z loopt. Ik geloof ook niet dat er zoveel mensen hun paard elke dag rijden, extreem achterhaald.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:43

Janine1990 schreef:
Gizeppie schreef:
Wat ik merk dat een taboe is binnen de paardenwereld is dat je op een bepaalde leeftijd van je paard al iets bereikt moet hebben. Ik word raar aan gekeken dat ik mijn paard niet elke dag rijd, omdat het al 9 is..


Denk dat dat iets is dat je jezelf wijsmaakt en je daardoor jezelf onzeker maakt. Ik word ook niet raar aangekeken omdat mijn paard al 10 is en nu pas Z loopt. Ik geloof ook niet dat er zoveel mensen hun paard elke dag rijden, extreem achterhaald.


Ik word er niet zo zeer onzeker van, maar ik word gek van t bemoeien van anderen. Ik ken veel paarden die heel jong z lopen en die nu blessures eraan overgehouden hebben. Denk dat er onder de mensen vaak prestatie leveren hoog in t vaandel staat en dat als je dus buiten valt, dat t dan een taboe is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:50

Ik heb nog geen enkel paard ooit elke dag gereden. En daar ook nooit opmerkingen over gehad. Dus nee dat herken ik ook niet.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:41

Niet elke dag rijden is echt geen taboe, gebeurd ook helemaal niet vaak (eigenlijk alleen bij amateur ruiters). Alle paarden reden we maar 3 keer per week, daarnaast 1 keer longeren en 1 keer buiten in de bossen rijden. Ook de grand prix paarden. Jonge paarden tot jaar of 5 ook minder.

Echt taboe vind ik vooral de prijzen van de paarden. Je praat niet over wat een paard gekost heeft en veel mensen hebben ook problemen te zeggen wat een paard moet kosten.

In het buitenland is dat wel aanzienlijk minder dan in Nederland.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:43

Misschien is dat nog wel de grootste taboe ja, het niet spreken over de waarde.

Is ook met lonen zo in Nederland.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:17

Dat je geen (opbouwende) tips kan geven aan iemand die hoger rijdt dan jij... sorry hoor, maar iedereen kan wel zien of een paard achter de loodlijn loopt, zijn kont er niet onder zet, enz. Daar hoef je zelf geen Z voor te rijden.

Anoniem

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:20

Dierenartsen die paarden net even voordeliger röntgen dan ze eigenlijk zijn...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:35

bobje26 schreef:
Dierenartsen die paarden net even voordeliger röntgen dan ze eigenlijk zijn...

Ook geen taboe, dat heet een beschuldiging. En zonder bewijs zou ik het persoonlijk smaad noemen.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:35

paard dat kreupel door de proef loopt en er niet uit gehaald wordt door de jury

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:24

yfkelover schreef:
paard dat kreupel door de proef loopt en er niet uit gehaald wordt door de jury

Heb eens naast een jury gezeten in deze situatie, die zei: nee ik zeg niks, wat als mijn collega of de DA er niks aan ziet, dan sta ik voor l*l en vragen ze me niet meer...
Wat ik heel af en toe wel eens merk is dat ik als volwassene raar word aangekeken voor mijn voorkeur voor pony's, ook al ben ik niet zo groot en zijn E-pony's in het buitenland gewoon paarden... Maar ik weet niet of ik dit een taboe zou noemen

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:26

Jury mag een paard niet als kreupel diagnosticeren. Dat mag alleen een DA. Maar dat is off topic.